تاثیر روش آموزشی بازی بر رضایت دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها در درس آناتومی

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۲ کد : ۲۳۷۴ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
استفاده از بازی‌های رومیزی در فرایند یاددهی مطالب علمی و اجتماعی تاثیر غیرقابل چشم پوشی دارد. در بسیاری از نظام‌های آموزشی، چه برای کودکان و نوجوانان و چه برای دانش‌آموزان و دانشجویان، از بازی‌های رومیزی برای آموزش مطالب استفاده شده و در ادامه، تاثیر این کار در کارکرد افراد در جامعه دیده می‌شود. استفاده از بازی به خصوص بازی‌های فیزیکی در یاری رساندن به دانشجویان رشته‌های مختلف مخصوصاً رشته آناتومی بسیار موثر می‌باشد.
تاثیر روش آموزشی بازی بر رضایت دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها در درس آناتومی

عنوان مقاله: تاثیر روش آموزشی بازی بر رضایت دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آن‌ها در درس آناتومی

نویسندگان: مهسا شکور، فریبا حقانی، طیبه شکری، حمید بهرامیان

نشریه: مجله دانشکده پزشکی اصفهان

اطلاعات نشریه: منتشر شده در شهریور ۱۳۹۲، دوره ۳۱، شماره ۲۴۴، از صفحه ۱۰۳۸ تا صفحه ۱۰۴۷

 

مقدمه: استفاده از بازی‌های رومیزی در فرایند یاددهی مطالب علمی و اجتماعی تاثیر غیرقابل چشم پوشی دارد. در بسیاری از نظام‌های آموزشی، چه برای کودکان و نوجوانان و چه برای دانش‌آموزان و دانشجویان، از بازی‌های رومیزی برای آموزش مطالب استفاده شده و در ادامه، تاثیر این کار در کارکرد افراد در جامعه دیده می‌شود. استفاده از بازی به خصوص بازی‌های فیزیکی در یاری رساندن به دانشجویان رشته‌های مختلف مخصوصاً رشته آناتومی بسیار موثر می‌باشد.

چکیده
مقدمه: آناتومی از دروس مهمی است که دانشجویان باید در بدو ورود به رشته‌های پزشکی بگذرانند و برای آموزش مفاهیم آن بیشتر از روش‌هایی مانند سخنرانی که از روش‌های غیرفعال است، استفاده می‌شود. هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثربخشی بازی به عنوان یک روش لذت‌بخش بر رضایت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در بین جلسات تدریس با روش تدریس بازی و مقایسه آن با روش معمول تدریس و بدون بازی بود.
روش‌ها: این مطالعه، یک مطالعه نیمه تجربی بود که در بین دانشجویان ترم دوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. در دو جلسه کلاسی از روش بازی و در بقیه جلسات از روش معمول و ترکیبی از سخنرانی و پرسش و پاسخ استفاده شد. جهت اطمینان از درستی بازی‌ها ضمن بررسی مفاهیم استخراجی از طریق کتاب‌ها، استاد کلاس نیز آن‌ها را تایید کرد. برای بررسی میزان رضایت دانشجویان از پرسشنامه استفاده شد. برای بررسی پیشرفت تحصیلی از آزمون استفاده شد. میانگین نمره سوالات مرتبط با مباحث تدریس شده به کمک بازی با میانگین نمره سوالات از جلسات با روش معمول استفاده شد.
یافته‌ها: براساس تحلیل پرسشنامه‌ها، ۴ درصد از دانشجویان این روش را عالی، ۶۴ درصد خوب و بقیه متوسط دانستند. هیچیک میزان یادگیری خود را کم اعلام نکردند. ۶۴ درصد تمایل به استفاده از بازی را بله و تاحدودی و ۳۶ درصد خیر اعلام کردند. ۷۶ درصد از دانشجویان به طور کامل و یا تا حدودی مایل بودند که این روش در دیگر کلاس‌ها نیز استفاده شود. در نتایج بررسی پیشرفت تحصیلی، نتایج آزمون Paired-t بین نمره دو گروه سوال نمونه‌ها تفاوت معناداری را نشان داد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: با توجه به آثار مثبت و یادگیری بهتر دانشجویان در استفاده از روش‌های متنوع، بهتر است برای تدریس آناتومی به جای روش‌های انتقال اطلاعات مثل سخنرانی از روش‌های فعالی مثل بازی استفاده شود.
واژگان کلیدی: بازی، علوم پایه، آموزش پزشکی، یادگیری، تدریس
 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌وآموزش بازی‌و‌یادگیری


نظر شما :