کتابخانه اسباب‌بازی: نگاهی به تجارب جهانی و پیشنهادی برای راه‌اندازی کتابخانه ملی اسباب‌بازی در ایران

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۲ کد : ۲۴۰۱ مدرسه بازی‌پردازی مقاله علمی
اسباب‌بازی در نگاه اول در نظر بسیاری از افراد به خصوص بزرگسالان، یک کالای سطحی پنداشته می‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما باید به این نکته اکیداً توجه داشت که اسباب‌بازی، یک ابزار فرهنگی تاثیرگذار و بااهمیت می‌باشد و نه‌تنها برای بازی و سرگرمی کودکان کاربرد دارد، بلکه دارای تاثیرات و اثرگذاری‌های فرهنگی نیز هست. راه‌اندازی کتابخانه‌های اسباب‌بازی در کشور، از اقدامات مهمی است که می‌تواند در ترویج این کالای فرهنگی مفید واقع شود.
کتابخانه اسباب‌بازی: نگاهی به تجارب جهانی و پیشنهادی برای راه‌اندازی کتابخانه ملی اسباب‌بازی در ایران

عنوان مقاله: کتابخانه اسباب‌بازی: نگاهی به تجارب جهانی و پیشنهادی برای راه‌اندازی کتابخانه ملی اسباب‌بازی در ایران

نویسندگان: فاطمه اسدیان، هاجر ستوده، بهاره پورحسن

نشریه: تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی (پیام کتابخانه)

اطلاعات نشریه: منتشر شده در زمستان ۱۳۸۹، دوره ۱۶، شماره ۴، از صفحه ۵ تا صفحه ۲۹

 

مقدمه: اسباب‌بازی در نگاه اول در نظر بسیاری از افراد به خصوص بزرگسالان، یک کالای سطحی پنداشته می‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما باید به این نکته اکیداً توجه داشت که اسباب‌بازی، یک ابزار فرهنگی تاثیرگذار و بااهمیت می‌باشد و نه‌تنها برای بازی و سرگرمی کودکان کاربرد دارد، بلکه دارای تاثیرات و اثرگذاری‌های فرهنگی نیز هست. راه‌اندازی کتابخانه‌های اسباب‌بازی در کشور، از اقدامات مهمی است که می‌تواند در ترویج این کالای فرهنگی مفید واقع شود.

چکیده

هدف: پژوهش حاضر که با هدف معرفی کتابخانه‌های اسباب‌بازی و شناسایی اهداف، خدمات، فعالیت‌ها و ساختارهای آن‌ها انجام شده است، می‌کوشد تا با ارائه تصویری از تجارب جهانی در این زمینه، بر اهمیت روزافزون وجود چنین مراکزی در پرورش کودکان تاکید کرده و از این رهگذر لزوم آغاز اقدامات عملی در ایران را گوشزد نماید.
روش: این پژوهش از روش کتابخانه‌ای استفاده کرده است. کتابخانه‌های اسباب‌بازی دنیا که در محیط اینترنت دارای وب‌سایت و پورتال بودند شناسایی گردید و در مجموع وضعیت ۵۰ کتابخانه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: ویژگی‌های مختلف این کتابخانه‌ها از جمله بودجه، خدمات، اندازه مجموعه، انواع مواد، روش سازماندهی، قوانین و مقررات مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان پیشنهاد راه‌اندازی «کتابخانه ملی بازی و اسباب‌بازی ایران» ارائه شده است.
ارزش / اصالت: این نخستین پژوهشی است که کوشیده است تا برپایه شناسایی و معرفی کتابخانه‌های اسباب‌بازی دنیا به طرح اندیشه‌ای نو برای راه‌اندازی «کتابخانه ملی بازی و اسباب‌بازی ایران» بپردازد که هدف آن نه تنها حفظ و نگهداری مظاهر فرهنگ بازی و اسباب‌بازی در ایران است، بلکه اشاعه و خدمت‌رسانی در این زمینه نیز از اهداف اصلی آن به شمار می‌آید.

 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی کتابخانه‌ اسباب‌بازی


نظر شما :