معرفی بازی‌های «معمایی»

۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۴ کد : ۲۴۲۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
بازی‌های معمایی دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که ذهن و تفکر بازیکنان را به چالش کشیده و بازیکنان باید سعی کنند از طریق استدلال و استنتاج درست، معماها و حتی جرایم موجود در بازی را در زمان مشخصی حل کنند. این سبک از بازی‌ها، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های بازی‌های رومیزی هستند و هرکسی باید حداقل یک بار یک بازی از این دسته را امتحان کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این دسته از بازی‌های رومیزی، به معرفی ۵ بازی که در این سبک طراحی شده‌اند، می‌پردازیم.
معرفی بازی‌های «معمایی»

گردآوری و ویرایش: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی‌های کارتی مجموعه‌سازی (Collectible Card Game)

معرفی بازی‌های اقتصادی (Economic Games)

معرفی دسته بازی‌های roll & write

معرفی «بازی‌های نقش‌آفرینی (Role Playing Games)»

معرفی بازی‌های «علمی _ تخیلی (Science_Fiction)»

 

معرفی بازی‌های «معمایی»
بازی‌های معمایی دسته‌ای از بازی‌های رومیزی هستند که ذهن و تفکر بازیکنان را به چالش کشیده و بازیکنان باید سعی کنند از طریق استدلال و استنتاج درست، معماها و حتی جرایم موجود در بازی را در زمان مشخصی حل کنند. این سبک از بازی‌ها، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین سبک‌های بازی‌های رومیزی هستند و هرکسی باید حداقل یک بار یک بازی از این دسته را امتحان کند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این دسته از بازی‌های رومیزی، به معرفی ۵ بازی که در این سبک طراحی شده‌اند، می‌پردازیم.

 

بازی «راز (Mysterious)»


۱. معرفی بازی «راز (Mysterium)»
بازی «Mysterium»، یک بازی همکاری مشترک در تِم ترس و وحشت است. قتلی در عمارت بزرگی اتفاق افتاده که روح سرگردان بازی باید با فرستادن نشانه‌ها به احضارکنندگان، کمک کند تا قاتل، محل قتل و آلت قتل پیدا شود. یکی از بازیکنان، در نقش روح قرار می‌گیرد و سایر بازیکنان در نقش یکی از احضارکنندگان روح. در بازی «Mystetium» تعداد زیادی کارت وجود دارد که نشانگر مظنونین به قتل، محل‌های وقوع قتل و آلت قتاله می‌باشند. تعدادی کارت با طرح‌های فانتزی و رویایی در اختیار روح قرار دارد که باید با استفاده از آن‌ها، نشانه‌های لازم را به احضار کننده‌ها بدهد. بازی در ۸ ساعت نمادین که در واقع ۸ دور بازی است، انجام می‌شود که باید در همین مدت قاتل، محل قتل وآلت قتل مشخص شود تا همه‌ی بازیکنان برنده شوند. در غیراینصورت بازیکنان مغلوب بازی می‌شوند. این بازی می‌تواند به راحتی جای خود را در کلکسیون هر بازیکنی باز کند. «Mysterium» را می‌توان با هر جمعی بازی کرد و عدم نیاز به زبان انگلیسی، ساده بودن قوانین و سریع بودن بازی آن را به یک بازی ایده‌آل برای حانواده های ایرانی تبدیل می‌کند. از نظر بصری هم که این بازی چیزی کم ندارد و جای شکی در این زمینه باقی نمی‌گذارد؛ از لحاظ بحث مقدمه هم باید گفت که روایت چنین داستان زیبایی در چنین قالبی واقعاً می‌تواند هر مخاطبی را حتی سخت‌گیرترین آن‌ها را هم راضی نگه دارد.

 

بازی «خروج: خانه معماها (Exit: The House of Riddles)»


۲. معرفی بازی «خروج: خانه معماها (Exit: The House of Riddles)»
این بازی مرموز لذت اتاق فرار را به خانه شما می‌آورد. در این بازی می‌توانید با حداکثر چهار بازیکن بازی کنید. بازیکنان برای کمک به حل معمای یک جرم، به یک خانه جن‌زده و تسخیر شده فراخوانده شده‌اند، اما هنگامی که آن‌ها به این خانه می‌رسند، در آنجا زندانی می‌شوند. آن‌ها باید معماها را برای حل جرم بررسی کنند تا بتوانند قبل از پایان زمان بازی از خانه فرار کنند. بازی «Exit» بازی‌ای است که تنها یک بار می‌شود آن را تجربه کرد و وقتی معمای آن را حل کردید، بازی تمام می‌شود اما برای موقعیت‌های خاص، یک بازی هیجان‌انگیز می‌باشد. همچنین در چندین نسخه اسپین‌آف از این بازی در دسترس است که دارای دشوار‌های مختلفی هستند.

 

بازی «جعبه فرار ویروس (Escape Box)»


همچنین بازی «جعبه فرار ویروس (Escape Box)» که یک بازی کاملاً ایرانی می‌باشد نیز در همین سبک تولید شده است. «اسکیپ‌باکس»، یک بازی رومیزی است که برای شما تجربه‌ی هیجان‌انگیز اسکیپ‌روم یا اتاق فرار در خانه، محل کار یا کافه بازی را فراهم می‌کند. با دوستان، خانواده یا همکاران فکر کنید، سرنخ‌ها را کنار هم بچینید، راه خروج از مخمصه‌ای که در آن گرفتار شدید رو پیدا کنید و مأموریتتان را به پایان برسانید. کار ساده‌ای در پیش ندارید! باید متمرکز و دقیق باشید. حتی چیزهایی که پیش‌پا افتاده به نظر میآیند، می‌توانند به شما کمک کنند. حواستان به زمان هم باشد! برای انجام مأموریت، وقت زیادی ندارید.

 

بازی «سرنخ (Clue)»


۳. معرفی بازی «سرنخ (Clue)»
در بازی «Clue»، بازیکنان برای حل رمز و راز بازی از اتاقی به اتاق دیگر در یک عمارت حرکت می‌کنند. پس از اینکه کارت رویی از هر نوع کارتی که در بازی وجود دارد به طور مخفیانه در پرونده محرمانه در وسط صفحه بازی قرار گرفت، به بازیکنان کارت‌های «شخصیت، مکان و سلاح» داده می‌شود. بازیکنان باید به یک اتاق نقل مکان کنند و سپس شخصی دیگر را متهم کنند و بگویند قتل در کدام اتاق توسط آن شخص و با چه وسیله‌ای صورت گرفته است. در این بازی بازیکن سمت چپ هر بازیکن باید یکی از کارت‌های متهم را به صورت دستی در اختیار بازیکن قرار دهد. از طریق استدلال قیاسی، هر بازیکن باید بفهمد کدام شخصیت، اسلحه و مکان در پرونده مخفی قرار دارد. برای انجام این کار، هر بازیکن باید با بررسی و تحلیل و فاع از اتهامات خود، کشف کند که کارت در دست سایر بازیکنان چیست. هنگامی که یک بازیکن بفهمد که سایر بازیکنان چه کارت‌هایی را در اختیار دارند، می‌توااند بفهمد که کارت‌های پرونده مخفی کدام کارت‌ها هستند. این بازی، یک بازی عالی برای کسانی است که از استدلال کردن و تفکر لذت می‌برند. البته جالب است بدانید که در ایران، بازی‌هایی به نام «سرنخ» و «۱۳ سرنخ» تولید شده‌اند که داستان و مکانیزم مشابه با این بازی داشته و اوقات خوشی را برای شما فراهم می‌کنند.

 

بازی «Scotland Yard»


۴. معرفی بازی «Scotland Yard»
در بازی رومیزی «Scotland Yard» یکی از بازیکنان نقش «آقای ایکس_X» را بازی می‌کند که کارش رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر روی نقشه شهر لندن است که با تاکسی، اتوبوس و مترو انجام می‌شود. کارآگاهان که در واقع شامل تمام بازیکنان دیگری که در بازی هستند می‌شوند، با همین وسایل نقلیه و همان مکان‌ها به دنبال «آقای ایکس» می‌گردند. با اینکه نوع وسایل نقلیه‌ی این مجرم فراری تا حدی معلوم است اما جای دقیق او را کسی نمی‌داند و باید به تدریج در طول بازی پیدا شود. در این بازی رومیزی ۱۲۵ بلیت حرکت وجود دارد: ۵ بلیت سیاه، ۲۳ بلیت صورتی (برای مترو)، ۴۳ بلیت سبز (برای اتوبوس) و ۵۴ بلیت زرد (برای تاکسی). بازی فکری «Scotland Yard» یک بازی از نوع تیمی است که در آن یکی از بازیکن‌ها در برابر تمام بازیکن‌های دیگر (در نقش یک تیم) قرار می‌گیرد و در آخر یکی از دو طرف برنده بازی می‌شود. افزایش روحیه تیمی از مهم‌ترین مشخصه‌های این بازی است. یکی دیگر از استعدادهایی که در این بازی تقویت می‌شود، توانایی استنتاج است چون برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بتوانیم حرکات رقیب را حدس بزنیم و از روی آن نتیجه بگیریم .این بازی برنده جایزه بهترین بازی سال ۱۹۸۳ شده است. این بازی در کشورمان ایران نیز بازی مشهور و پرطرفداری می‌باشد و افراد زیادی این بازی هیجان‌انگیز را تجربه کرده‌اند.

 

‌‌‌‌‌‌‌

بازی «Portal Games Detective»


۵. معرفی بازی «Portal Game Detective»
در این بازی رومیزی، تخیلات خود در زمینه حل جرم و معماها را تجربه و امتحان کنید. این بازی، یک بازی کامل به سبک مبارزات انتخاباتی است، به این معنی که بازی و یا شخصیت‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کنند و بر آینده تأثیر بازیکنان می‌گذارد. این بازی، ۵ سطح مختلف دارد که همه با هم پیوند دارند و به بازیکنان اجازه می‌دهند کارآگاه بودن را تجربه کنند. از طریق مشارکت و مشاهده موضوعات و مدارک مرتبط با خود، بازیکنان باید به هر طریق ممکن جرایم و معماها را حل کنند حتی اگر غیرقانونی باشند. یکی دیگر از جنبه‌های سرگرم‌کننده و جالب این بازی، آزاد بودن استفاده از اینترنت است که بازیکنان را ترغیب می‌کند تا موضوعات و معماهای خاصی را که آن‌ها را دچار چالش کرده در اینترنت جست‌و‌جو کنند و در حل این جرایم از آن کمک بگیرند. بازی حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد و تا زمان حل همه پرونده‌ها ادامه دارد. این بازی، یک بازی معمایی سرگرم‌کننده است که کمی بیشتر استراتژی دربردارد. اگر این بازی را دوست دارید، هیچ دلیلی برای سرگرم نشدن وجود ندارد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع


https://www.bustle.com/life/best-mystery-board-games
https://boardgameclub.ir/product/scotland-yard/
https://boardgameclub.ir/boardgames/murder-mystery/clue/
https://www.digikala.com
https://vigiato.net/p/8409
https://baziplanet.com/family

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ معمایی


نظر شما :