آغاز برگزاری شانزدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر"

۰۲ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹ کد : ۲۵۸۶ مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان
شانزدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" به همت مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران در معاونت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور برگزار می شود.
آغاز برگزاری شانزدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر"

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران(ISTTA)، رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران و رئیس طرح ملی "ایران، مرز پر گهر" گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آنها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی- آموزشی و زیربنایی کشور انجام می شود.

 

 

یعقوب زاده ادامه داد: این طرح از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ طی پانزده دوره در سراسر کشور برگزار شده است و اردوهای شانزدهمین دوره به علت شرایط ناشی از شیوع کرونا و مصوبات کمیتة گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا مبنی بر محدودیت اجرای اردوهای دانشجویی، برگزار نخواهد شد و نظر به اهمیت تداوم طرح از سویی و حفظ سلامتی دانشجویان و رعایت مقررات جاری کشور از سویی دیگر، مقرر شد تا «تولید محتوا» محور اصلی اجرای این دوره از طرح در اَشکال فیلم، تصویر و مکتوب باشد که طی آن دانشگاهیان با مقاصدی که اردوهای ایران مرز پرگهر در آن برگزار می‌شد، اعم از مواریث تاریخی و طبیعی و دستاوردهای فناورانه کشور آشنا شوند.
وی تولید محتوای فاخر برای آشنایی دانشگاهیان با آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی و نیز پروژه های صنعتی و فناورانه سراسرکشور در راستای افزایش خودآگاهی، خودباوری ملی و شناخت و صیانت از میراث طبیعی را از اهداف اصلی طرح برشمرد.
رئیس طرح افزود: اردوهای "ایران مرز پرگهر" که به همت همکاران جهادگر در جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی- فرهنگی دانشجویان ایران پانزدهمین دوره خود را پشت سر گذاشته است، از طرح‌های فرهنگی برجسته ای است که مورد‌استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است و در این دوره از طرح نیز ۳۰ واحد جهاددانشگاهی مشارکت خواهند داشت.

در ادامه زینب یوسفی دبیر طرح با اشاره به جزئیات آن گفت: تاکنون در طراحی و اجرای "اردوهای ایران مرز پرگهر" تلاش می شده است تا با ارائه مدلی مناسب از بازدید علمی و متناسب با رشته های تحصیلی، دانشجویان از مقاصد طبیعی، بناهای فرهنگی و تاریخی و پروژه های صنعتی بازدید نمایند تا شناختی به صورت رودررو و بی واسطه با ابعاد مختلف سرزمینی ایران شکل گیرد اما با توجه به شرایط حاکم در این دوره و شیوع بیماری کرونا و محدودیت در اجرای اردوهای دانشجویی مقرر شد طرح مذکور با سه رویکرد معرفی اماکن و مجموعه‌های علمی، صنعتی و فناورانه، مقاصد گردشگری فرهنگی و مقاصد طبیعت‌گردی برگزار خواهد شد.
وی در ادامه توضیحات اجمالی گفت: تلاش بر این خواهد بود تا با فهرست برداری، تصویربرداری و مستندکردن بر مبنای نظامی مشخص که برای‏ تولید محتوای موضوعات فرهنگی و صنعتی کاربرد دارد، تصاویر و داده هایی از مقاصد موردبازدید طرح "ایران مرز پرگهر" فراهم آید تا نهایتاً به صورت کتاب نفیس ایران مرز پرگهر چاپ شود و در اختیار علاقه‌مندان و فعالان قرار گیرد.
یوسفی افزود در تولید محتوای طرح سعی شده است مقاصدی که در سطح ملی و استانی ویژگی های متمایزی همچون کارآفرینی، اشتغالزایی بالا، کیفیت تولید و نیز صادرکنندگان نمونه ملی در سطح خاورمیانه و فراملی انتخاب و معرفی شوند.
وی در پایان با ابراز امیدواری از طرح گفت: امیدواریم تداوم در اجرای با کیفیت طرح زمینه‌ساز اتفاقات خوب آینده باشد که ضمن آشنایی دانشجویان با هویت های اصیل در برابر هویت های کاذب و گاه مخرب، اعتماد به نفس آنها را برای ساختن ایران امروز بر پایۀ دستاوردهای ایران دیروز ایجاد می کند.
دبیر طرح در پایان گفت: زمان اجرای طرح نیمه دوم سال ۱۳۹۹ می باشد و به صورت معمول اختتامیه آن در اسفندماه برگزار خواهد شد که طی آن از واحدهای برگزیده، دستگاه‌های برتر همکار و دانشجویان نمونه شرکت‌کننده تقدیر می‌گردد. علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی مرکز به آدرس @ISTTA و اینستاگرام به آدرس ISTTA.IR مراجعه نمایند.


نظر شما :