با همکاری باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی برگزار شد:

ایمن و سالم با تحرک پایدار

۰۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۸ کد : ۲۶۳۹ نشست‌های علمی - ترویجی
سیزدهمین وبینار از مجموعه وبینارهای محیط زیستی بخشی از راه حل که به همت باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی، گروه مردمی قرار سبز، موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر دانشگاه تهران، پویش سه شنبه های بدون خودرو و با حمایت بیش از ۵۰ تشکل مردم نهاد در سراسر کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت کننده با موضوع «ایمن و سالم با تحرک پایدار» به مناسبت روز جهانی بدون خودرو برگزار شد.
ایمن و سالم با تحرک پایدار

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهادانشگاهی حسن اجتماعی کارشناس محیط زیست و فعال رسانه و مدیر گروه مردمی و موفق قرار سبز، در ابتدای وبینار ضمن تبریک روز جهانی خودرو و اهمیت آن با حناچی شهردار سابق تهران به گفتگو حول محور این روز جهانی پرداخت.
پیروز حناچی رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر تهران ضمن انتقاد به مسئولان شورای جدید که حرکت به سمت حمل و نقل پاک را مسئله ای کوچک می دانند، آمار تکان دهنده ای از شرایط جوی تهران در چند سال اخیر داد.
* ۷ هزار نفر فوتی ایست قلبی ناشی از ذرات pm2.5
*افزایش فوتی ها در روزهای آلوده
*با وجود روش های سختگیرانه تر در شاخص ها متاسفانه باز هم می‌بینیم در سال های ۹۸ و ۹۹ هیچ روز کاملاً پاکی نداشتیم.
*افزایش چشم گیری غلظت so2 و ارتباط مستقیم آن با سوخت های فسیلی، قابل مقایسه با بقیه آلاینده ها نیست و همچنین بوی نامطلوب ناشی از آن.
*روز های آلوده نسبت به سالهای قبل ۱۲ درصد بیشتر شده اند
*ثبت دو دوره ۶ روز متوالی با شرایط نا سالم
حناچی راه حل این معضلات را مشارکت مردم و اجتماعی دیدن مسئله دانست، زیرا به مراتب کم هزینه تر و پر بازده تر است.
وی همچنین اضافه کرد این بحران با کنترل آلاینده ها، استفاده از وسایل حمل و نقل برقی، توسعه حمل و نقل عمومی، ترک خودرو شخصی و توسعه مسیرهای پیاده رو و دوچرخه سواری دانست.
او در ادامه افزایش ۵ برابری مسیرهای دوچرخه را یکی از دستاوردهای دوران مسئولیت خود دانست و گفت با برنامه ریزی می توانیم از ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری به ۱۵۰۰ کیلومتر برسیم.
حناچی عنوان کرد ۱۸ دستگاه در کشور مسئول کنترل آلودگی هوا هستند و با هماهنگی و برنامه ریزی میتوان بحران را حل کرد.
محمد درویش فعال محیط زیست و رئیس کمیته محیط زیست در یونسکو، لزوم حرکت اجتماعی و مردمی از خودرو محوری به سمت انسان محوری را نیازمند استمرار، صبوری و پیگیری های بسیار دانست.
درویش ضمن انتقاد از گروهی که با عدم مشارکت در این طرح ها سعی میکنند دستاوردهای گذشته را از بین ببرند، افزود برای تغییر مبلمان شهری باید از ابزارهای حقوقی و قانونی استفاده بکنیم.
همچنین اذعان داشت: راه کاهش هدر رفت وقت شهروندان گسترش بزرگراه ها نیست؛ راه حل آن ترک خودرو شخصی است. همچنین تاکید کرد آموزش و فرهنگ‌سازی باید از مدارس و کودکان شروع شود و رسانه رسمی کشور هم باید نقش پر رنگ تر و فعال و مطالب گری داشته باشد
وی در ادامه توضیح داد که در کرسی یونسکو با ایجاد تفکر بین رشته ای و کاهش اختلافات و افزایش همدلی ها به دنبال حل معضلات اجتماعی هستیم.
در قسمت انتهایی وبینار کوروش بختیاری بنیانگذار کمپین سه شنبه های بدون خودرو گفت این کمپین امروز وارد ششمین سال فعالیت خود شده است، و از فعالین و دلسوزان خواست با مطالعه شهرها کمک کنیم معضلات شهری را یکی پس از دیگری حل کنیم.
او همچنین به جای خالی مطالبات مردمی در پیاده رو ها اشاره کرد و افزود با تلاش هایی که در چندسال اخیر صورت گرفته، اکنون این مطالبات برای دوچرخه سواری پررنگ شده و حال نیازمند پیاده رو ها هستیم.
این وبینار میزبان یک مهمن ویژه نیز بود؛ آذری به بررسی دو گزارش از دو طرح ارزشمند نوچرخه و اطفا حریق سبز که با مشارکت محمد درویش و حسن اجتماعی انجام شده بود پرداخت و بیان کرد در طرح دوچرخه بیش از ۶۰۰ دوچرخه به علاقمندانی که در سیل و زلزله دوچرخه های خود را از دست داده بودند توسط کمپین مردمی چند هزارنفری دوچرخه اهدا گردید.
وی همچنین اضافه کرد در طرح اطفای حریق بیش از ۳۰ دستگاه دوچرخه به صورت کامل برای این امر تجهیز شدند.
 

کلید واژه ها: روز جهانی بدون خودرو


نظر شما :