کاوش برای پیدا کردن سیاره نهم در منظومه شمسی!

معرفی بازی «خدمه: در جست و جوی سیاره نهم(The Crew: The Quest for Planet Nine)»

۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۹ کد : ۲۶۶۵ معرفی بازی
دانشمندان می‌گویند سیاره‌ای مرموز به عنوان نهمین سیاره در گوشه‌ی منظومه شمسی وجود دارد. اما با وجود تمام تلاش‌هایشان، آن‌ها تاکنون قادر به ارائه‌ی مدارک قابل توجهی، جهت اثبات وجود این سیاره نبوده‌اند. به این ماجراجویی فضایی هیجان‌انگیز بپیوندید تا بتوانید کشف کنید که این تئوری‌ها فقط تخیلاتی بر پایه علم هستند و یا شما سیاره نهم را کشف خواهید کرد.
معرفی بازی «خدمه: در جست و جوی سیاره نهم(The Crew: The Quest for Planet Nine)»

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

مترجمین: رعنا نبئی و نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»

سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

«Dixit» یا «استوژیت»؟!؛ مسئله این است!!!

می‌خوام سالاد درست کنم!!!

جنایت در شهر!!

 

کاوش برای پیدا کردن سیاره نهم در منظومه شمسی!
معرفی بازی «خدمه: در جست و جوی سیاره نهم(The Crew: The Quest for Planet Nine)»
تعداد بازیکنان:
۲_۵ نفر
زمان بازی: ۲۰ دقیقه
طراح: توماس سینگ(Thomas Sing)
مکانیزم بازی: بازی مشارکتی، بازی تیمی، مدیریت دست، بازی کردن کارت
محتویات بازی:
• ۴۵ کارت بزرگ (شامل ۳۶ کارت رنگی، ۴ کارت فضاپیما و ۵ کارت یادآوری)
• ۳۶ کارت کوچک
• ۱۶ توکن (شامل ۱۰ توکن وظیفه، ۵ توکن ارتباط رادیویی و ۱ توکن سیگنال امداد)
• ۱ توکن فرمانده
• ۱ دفترچه قوانین بازی
• ۱ کتابچه گزارش سفر

 


دانشمندان می‌گویند سیاره‌ای مرموز به عنوان نهمین سیاره در گوشه‌ی منظومه شمسی وجود دارد. اما با وجود تمام تلاش‌هایشان، آن‌ها تاکنون قادر به ارائه‌ی مدارک قابل توجهی، جهت اثبات وجود این سیاره نبوده‌اند. به این ماجراجویی فضایی هیجان‌انگیز بپیوندید تا بتوانید کشف کنید که این تئوری‌ها فقط تخیلاتی بر پایه علم هستند و یا شما سیاره نهم را کشف خواهید کرد. در بازی «خدمه: کاوش برای سیاره نهم(The Crew: The Quest for Planet Nine)» شما باید ۵۰ ماموریت مختلف را کامل کنید. اما شما فقط زمانی موفق خواهید شد که مثل یک تیم با هم همکاری کنید. برای گذر از چالش‌ها و موفقیت در ماموریت‌ها، ارتباط بین فضانوردان ضروری خواهد بود، اما در فضا همه چیز می‌تواند سخت‌تر از آن چیزی باشد که شما انتظار دارید. احتمالاً شما نمی‌توانید تمام ماموریت‌های بازی را به یک‌باره به اتمام برسانید، بنابراین بهتر است تا در موقعیت‌ها و زمان‌های مختلف برای به اتمام رساندن بازی دور هم جمع شوید. چند ماموریت ابتدایی بازی معمولاً بیش تر از ۵ دقیقه زمان نیاز ندارند تا به اتمام برسند، اما با پیشروی در مراحل بازی شما با ماموریت‌های دشوارتری مواجه می‌شوید که نیازمند زمان بیشتری برای به پایان رساندن هستند.

 


ژانر «Trick-Tacking» یکی از قدیمی‌ترین ژانرهای بازی‌های رومیزی و کارتی است که قدمتی صد ساله دارد. افراد زیادی وجود دارند که عاشق ترفند در بازی‌ها هستند که منجر به ایجاد صدها تا هزاران بازی مختلف در این سبک شده است که ما تعدادی از آن‌ها را تاکنون بررسی کرده‌ایم. بازی «خدمه: کاوش برای سیاره نهم(The Crew: The Quest for Planet Nine)» که در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه «Kennerspiel Des Jahres» شد و در حال حاضر نیز به عنوان بهترین بازی در سبک «Trick-Tacking» شناخته می‌شود، یکی از بازی‌های این سبک است و می‌توان گفت که این بازی بدون شک بهترین بازی این ژانر است که تا به حال ساخته شده است(به حالتی از بازی‌های کارتی که هرکدام از بازیکنان به نوبت یکی از کارت‌های دستشان را به رو در وسط میز بازی کنند، حالت «ترفندی(Trick)» گفته می‌شود.).

 


شیوه انجام بازی:
این بازی یک بازی مشارکتی و گروهی است و بازیکنان باید برای انجام ماموریت‌ها با یکدیگر همکاری کنند. شما با ماموریت اول بازی را شروع کرده و مرحله به مرحله بازی سخت‌تر می‌شود.
شروع بازی:
این مراحل هر زمان که یک ماموریت جدید را آغاز می‌کنید انجام می‌شود:
• کارت‌های بزرگ را بر هم بزنید و آن‌ها را به طور مساوی بین بازیکنان تقسیم کنید. اگر فقط با سه بازیکن بازی می‌کنید، بازیکن اول یک کارت اضافی دریافت می‌کند. این بازیکن در طول ماموریت از یکی از کارت‌های خود استفاده نمی‌کند.
• هر بازیکن یک نشان (توکن) ارتباطی رادیویی می‌گیرد و آن را در جلوی خود به سمت سبز قرار می دهد.
• همچنین هر بازیکن یک کارت یادآوری در مقابل خود قرار می‌دهد.
• توکن سیگنال امداد را رو به پایین قرار دهید.
• همه کارت‌های کوچک عملیات را با هم مخلوط کرده و آن‌ها را رو به پایین روی میز قرار دهید. توکن‌های عملیات را نزدیک کارت‌های عملیات قرار دهید.
• هر بازیکنی که یکی از ۴ کارت فضاپیما را با بالاترین امتیاز بگیرد، فرمانده خواهد بود. او توکن فرمانده را گرفته و اولین بازی را آغاز می‌کند.

 


ماموریت شما:
برای انجام هر ماموریت، شما باید به مراحل زیر توجه کنید:
• امتیاز هر ماموریت در گوشه‌های روی هر کارت کوچک نشان داده می‌شود.
• کارت‌های کوچک که به ۴ رنگ صورتی، آبی، سبز و زرد هستند، همچنین یک ماموریت عملیاتی را نشان می‌دهند. با شروع بازی، با توجه به کارتی که هر بازیکن وسط میز یا زمین بازی قرار می‌دهد، بقیه بازیکنان باید با استفاده از کارت‌های دستشان بازی را ادامه دهند. یعنی با توجه به کارت مرجع، کارت رو کنند و یا در صورت نداشتن کارت مرجع، یک کارت دیگر را بازی کنند. بازیکنی که کاتری با بیشترین امتیاز را رو کند، کارت‌های آن دست را جمع می‌کند.
• فرمانده، اولین کارت عملیاتی را که فکر می‌کند قادر جمع کردنش است را بازی می‌کند. سپس بازیکن بعدی در جهت عقربه‌های ساعت این کار را تکرار می‌کند. این کار تا زمانی که تمام کارت‌های عملیاتی تمام شوند، ادامه می‌یابد.
هدف از این بازی، تکمیل وظایفی است که در ابتدای هر ماموریت به شما محول شده است. اگرشما بتوانید همه وظایف خود را به خوبی انجام دهید، ماموریت را به پایان خواهید رساند. در صورت عدم موفقیت در هر یک از وظایف، باید ماموریت را مجدداً شروع کنید. مکانیزم بازی به این صورت است که شما باید با دیگر بازیکنان همکاری داشته باشید و یا همه با هم برنده می‌شوید یا همه با هم بازی را می‌بازید.

 


کارت‌های بازی:
کارت‌های بازی، به ماموریت‌هایی در ۴ رنگ صورتی، آبی، سبز و زرد تقسیم می‌شوند. کارت‌ها در ابتدای بازی به تعداد مساوی بین بازیکنان تقسیم می‌شود. هر بازیکنی که یکی از ۴ کارت فضاپیما را با بالاترین امتیاز بگیرد، فرمانده خواهد بود. او توکن فرمانده را گرفته و اولین بازی را آغاز می‌کند. سپس هر بازیکن باید سعی کند کارتی را رو کند که با کارت مرجع مطابقت داشته باشد. بازیکنی که کارت با بیشترین امتیاز را با رنگ اصلی بازی کند، برنده آن دست می‌شود. آن بازیکن تمام کارت‌هایی را که در آن دست بازی کرده‌اند می‌گیرد و سپس دور بعدی را شروع می‌کنند. اگر بازیکنی کارت مرجع را ندارد، می‌تواند هر کدام از کارت‌های خود را بازی کند. البته با این شرایط، آن بازیکن نمی‎تواند آن دست را ببرد. البته یک استثنا وجود دارد که کارت‌های «فضاپیما» هستند. اگر بازیکنی کارت مرجع را نداشته باشد، می‌تواند با رو کردن کارت «فضاپیما»، آن دست را ببرد. اگر بازیکن شروع‌کننده یک دست با کارت «فضاپیما» بازی را شروع کند، همه بازیکنان باید در صورت داشتن کارت «فضاپیما»، آن را رو کنند.

 


ارتباطات در بازی:
در طول بازی بازیکنان نمی‌توانند با هم در مورد کارت‌هایی که در دست دارند صحبت کنند. در طول هر مأموریت، به همه بازیکنان یک نشان ارتباط رادیویی داده می‌شود که می تواند برای اطلاع دادن به سایر بازیکنان در مورد کارت‌هایی که در دست دارند استفاده کنند. این توکن‌ها فقط قبل از شروع دست قابل استفاده است. همچنین تا زمانی که تمام کارت‌های عملیاتی داده نشده باشند، نمی‌توان از توکن‌ها و رمزها استفاده کرد. وقتی می‌خواهید از رمز ارتباط رادیویی استفاده کنید، یکی از کارت‌ها را از دست خود انتخاب می‌کنید (نباید کارت «فضاپیما» را انتخاب کنید). شما این کارت را روبه‌روی خود قرار می‌دهید. البته این کارت هنوز کارت شما محسوب می‌شود. بنابراین باید یکی از کارت‌های یادآوری را برداشته و آن را به دست خود اضافه کنید تا به شما یادآوری شود که یکی از کارت‌های خود را روی میز برای ارتباط گرفتن با بقیه بازیکنان و کمک به آن‌ها روی میز قرار داده‌اید. در طول هر دور می‌توانید این کارت را مانند سایر کارت‌ها بازی کنید.
• سپس توکن را روی آن کارت قرار می‌دهید تا به سایر بازیکنان، اطلاعات مربوط به رنگ آن کارت را بدهید.
• اگر توکن را در بالای کارت قرار دهید، نشان می‌دهد که بیشترین امتیاز کارتی که استفاده کرده‌اید، برای شماست.
• اگر توکن را در پایین کارت قرار دهید، یعنی اینکه شما کمترین امتیاز را از آن کارت دارید.
• اگر توکن را در وسط کارت قرار دهید، یعنی اینکه آن کارت، تنها کارت شما از آن رنگ است.

 


اگر کارت انتخابی شما یکی از این سه معیار را ندارد، نمی‌توانید از آن برای رمز ارتباطات رادیویی استفاده کنید. اگر شرایط بازی در مورد کارتی که نشان دادید تغییر کرد (به دلیل کارت‌های بازی شده دیگر)، نمی‌توانید جای توکن را عوض کنید. وقتی کارتی را که رمز ارتباط رادیویی را روی آن قرار دادید، بازی کردید، باید توکن را به سمت قرمز بچرخانید تا نشان دهد که از آن استفاده کرده‌اید. کسانی که بازی‌های «Trick-Tacking» زیادی انجام می‌دهند، احتمالاً فکر می‌کنند که این بازی سخت نیست. نکته مهم در بازی «خدمه: کاوش برای سیاره نهم» این است که ارتباط بین بازیکنان واقعاً محدود است. شما نمی‌توانید مستقیماً به سایر بازیکنان بگویید چه کارت‌هایی در دست دارید. اگر این کار را انجام دهید، بازی را بسیار آسان می‌کنید، چون می‌توانید از قبل برنامه‌ریزی کنید که چگونه همه کارت‌های دستتان را بازی کنید. هر بازیکن فقط می‎‌تواند در طول هر مأموریت یک بار بقیه را راهنمایی کند، به این صورت که یکی از کارت‌های خود را روی میز می‌گذارد که نشان می‌دهد بیشترین یا کم‌‌ترین امتیاز یا تنها کارت آن رنگ در دست آن بازیکن است. البته این موضوع این ممکن است در ابتدا زیاد به نظر نرسد، اما اگر از این امتیاز در زمان مناسب استفاده کنید، در واقع می‌توانید اطلاعات زیادی را به سایر بازیکنان بدهید، به ویژه اگر بازیکنان بتوانند استنباط کنند که چرا تصمیم به افشای آن کارت گرفته‌اید.

 


خارج از تغییرات جزئی، اکثر بازی‌های «Trick-Tacking» واقعاً تفاوت چندانی با هم ندارند. بازی « The Crew: The Quest for Planet Nine» هر چند شرایط متفاوتی دارد اما شروع بازی با بقیه بازی‌ها یکسان است. بنابراین اگر کاملاً از بازی‌های «Trick-Tacking» متنفر هستید، این بازی احتمالاً برای شما مناسب نخواهد بود. البته ترکیب ماموریت‌ها و همکاری واقعاً بازی را جذاب و پر‌مخاطب می‌کند. حالا از شروع بازی عبور کرده و به درون تِم بازی می‌رویم. آثار هنری روی کارت‌ها عالی است. این بازی برای ایجاد یک داستان کامل در مورد ماموریت‌های مختلف نیز شایسته اعتبار است. مشکل این است که موضوع برای بازی چندان مهم نیست. هر چند موضوع فضایی بازی هیچ ارتباطی با شروع خود بازی ندارد. داستان و موضوع بسیار زیبا هستند، اما می توانید آن را از بازی حذف کنید و تاثیر خاصی بر روی بازی نخواهد داشت. به غیر از این، بزرگترین مشکل بازی «The Crew: The Quest for Planet Nine» این است که باید با سختی بازی کنار بیاید. بازی بسیار آسان است چون می‌توان آن را در دو دقیقه به اکثر افراد آموزش داد. حتی برای کسانی که با بازی‌های «Trick-Tacking» آشنا هستند کوتاه‌تر خواهد بود. بازی به گونه‌ای ساختاربندی شده که هر ماموریت پی‌درپی باید دشوارتر باشد.

 


شانس، نقش کم‌اهمیتی در بازی «The Crew: The Quest for Planet Nine» دارد. نحوه به بر هم زدن و پخش کارت‌ها نقش بسیار مهمی در عملکرد شما دارد. وظایفی که بازیکنان باید انجام دهند، به این گونه است که می‌توانند به خوبی با هم کار کنند یا حتی شانس موفقیت را بسیار سخت کنند. نحوه توزیع کارت‌ها نیز تاثیرگزار خواهد بود. بازی دارای استراتژی مناسبی است چون کارت‌های شما مهم است. باید بدانید شرایطی در بازی پیش خواهد آمد که هرچقدر هم عملکرد شما خوب باشد، شانسی موفق شدن ندارید.

 


جوایز و افتخارات بازی:


• 2021 As d'Or - Jeu de l'Année Expert Winner
• 2021 As d'Or - Jeu de l'Année Expert Nominee
• 2020 Tric Trac Nominee
• 2020 Tric Trac de Bronze
• 2020 Spiel der Spiele Hit mit Freunden Recommended
• 2020 Nederlandse Spellenprijs Best Advanced Game Winner
• 2020 Nederlandse Spellenprijs Best Advanced Game Nominee
• 2020 Kennerspiel des Jahres Winner
• 2020 Kennerspiel des Jahres Nominee
• 2020 Juego del Año Winner
• 2020 Juego del Año Nominee
• 2020 Japan Boardgame Prize Voters' Selection Nominee
• 2020 Japan Boardgame Prize Voters' Selection Nominee
• 2020 International Gamers Award - General Strategy Nominee
• 2020 Guldbrikken Best Adult Game Winner
• 2020 Guldbrikken Best Adult Game Nominee
• 2020 Gouden Ludo Best Family Game Winner
• 2020 Gouden Ludo Best Family Game Nominee
• 2020 Goblin Magnifico Nominee
• 2020 Fairplay À la carte Winner
• 2020 Dragon Awards Best Science Fiction or Fantasy Board Game Nominee
• 2020 Deutscher Spiele Preis Best Family/Adult Game Winner
• 2020 Cardboard Republic Socializer Laurel Award Winner
• 2020 Cardboard Republic Socializer Laurel Award Nominee
۲۰۱۹ Meeples' Choice Winner
۲۰۱۹ Meeples' Choice Nominee
۲۰۱۹ Golden Geek Most Innovative Board Game Nominee
۲۰۱۹ Golden Geek Board Game of the Year Nominee
۲۰۱۹ Golden Geek Best Family Board Game Nominee
۲۰۱۹ Golden Geek Best Cooperative Game Winner
۲۰۱۹ Golden Geek Best Cooperative Game Nominee
۲۰۱۹ Golden Geek Best Card Game Nominee

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


http://www.geekyhobbies.com/the-crew-the-quest-for-planet-nine-card-game-review-and-rules/ https://boardgamegeek.com/boardgame/284083/crew-quest-planet-nine
https://artikala.com/product/intellectual-game-the-crew/


 

کلید واژه ها: بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی بازی کارتی معرفی بازی


نظر شما :