سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۱ کد : ۲۶۲۱ معرفی بازی
اگر دوست دارید برای خود و خانواده‌تان، یک قصر مجلل بسازید، اگر از اینکه منابع سرمایه خود را مدیریت کنید تا مطمئن شوید که همیشه آماده خرید تمام اجزای شاهکار خود هستید، لذت می‌برید، اگر شما فقط به دوره‌ای که «مورها (مسلمانان شمال آفریقا)» بر اسپانیا فرمانروایی می‌کردند علاقه دارید، اگر شما کسی هستید که به بازی‌های رومیزی‌ای کلاسیکی علاقه دارد که مکانیزم اصلی آن کاشی‌گذاری است؛ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات «بله» است، پس این مقاله را که درباره بازی زیبای «الحمرا (Alhambra)» می‌باشد را بخوانید.
سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

تخمین زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ترجمه و گردآوری: نازنین عباسی‌فرید و رعنا نبئی و علی علیزاده

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

قسمت پنجم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

مکعب جادویی «روبیک»، مکعبی که دنیای پازل‌ها را تغییر داد

بازیگر هفت اقلیم باشید!! / معرفی بازی «دژ»

تعقیب و گریز در شهر؛ معرفی بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

معرفی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»

 

سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»
اگر دوست دارید برای خود و خانواده‌تان، یک قصر مجلل بسازید، اگر از اینکه منابع سرمایه خود را مدیریت کنید تا مطمئن شوید که همیشه آماده خرید تمام اجزای شاهکار خود هستید، لذت می‌برید، اگر شما فقط به دوره‌ای که «مورها (مسلمانان شمال آفریقا)» بر اسپانیا فرمانروایی می‌کردند علاقه دارید، اگر شما کسی هستید که به بازی‌های رومیزی‌ای کلاسیکی علاقه دارد که مکانیزم اصلی آن کاشی‌گذاری است؛ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات «بله» است، پس این مقاله را که درباره بازی زیبای «الحمرا (Alhambra)» می‌باشد را بخوانید.

 


در شهر گرانادا اسپانیا، در سال ۱۲۷۸ میلادی در پای کوهستان‌های سیرا نوادا یکی از جالب‌ترین و هیجان‌انگیزترین پروژه‌های اسپانیا قرون وسطی آغاز شد؛ ساخت کاخ «الحمرا». بهترین استادان ساختمان‌ساز در کل اروپا و خاورمیانه جمع شده‌اند تا مهارت خودشان را نشان دهند. بهترین تیم سازنده را به استخدام خودتان درآورید و مطمئن شوید تا همیشه ارز کافی و رایج داشته باشید. چرا که اگر آن‌ها از بهترین سنگ‌تراشان شمال یا باغبانان خبره جنوب باشند، همه دستمزد مناسب می‌خواهند و از شما می‌خواهند که این پول که با ارز رایج خودشان پرداخت شود. با کمک آن‌ها برج‌ها ساخته می‌شوند، باغ‌ها پرورش می‌یابند، دالان‌ها برافراشته می‌شوند و شبستان‌ها و تالارها ساخته می‌شوند. با رقیبانتان برای ساختن «الحمرا» رقابت کنید. بازی «الحمرا» یک بازی نسبتاً قدیمی است که بی‌شک، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین بازی‌های خانوادگی محسوب می‌شود. این بازی در سال ۲۰۰۳ عرضه جهانی شده و توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌های رومیزی را تا اکنون جذب کند. این بازی، که یک بازی ساختمان‌سازی و کاشی‌گذاری است و توانسته جوایزی بسیاری معتبری را کسب کند. در بازی با کسب پول می‌توانید ساختمان‌های متفاوتی خریداری کنید. در بازی «الحمرا»، ۶ نوع ساختمان وجود دارد که دارای امتیازهای مختلفی هستند و با خریداری این ساختمان‌ها می‌توانید کاخ «الحمرا» خود را طراحی کنید. از مکانیزم‌های این بازی می‌توان «کاشی‌گذاری، مدیریت دست، کشیدن کارت و…» را نام برد. طراح بازی «الحمرا»، طراح مشهور آلمانی، «دیرک هن (Dirk Henn)» می‌باشد.

 


«الحمرا» یک بازی کاشی‌گذاری است که به ۲ تا ۶ بازیکن نیاز دارد و حدود یک ساعت، بازی آن طول می‌کشد. در این بازی، بازیکنان نقش یک ارباب «مور» در گرانادا را به عهده می‌گیرند تا مجلل‌ترین و گسترده‌ترین «الحمرا» را بسازند. این ماموریت با خرید برج‌ها، باغ‌ها و اتاق‌های دیگر و مدیریت چهار نوع مختلف ارز انجام می‌شود. در طول بازی، بازیکنان باید کارت بکشند که البته این کارت‌ها مربوط به ارزش سازه یا چیزی است که می‌خواهند بخرند. آنها همچنین باید هنگام ساخت «الحمرا» خود، از دستورالعمل‌های خاصی پیروی کنند تا اتاق‌ها را به درستی جایگذاری کرده و حداکثر امتیازات را به دست آورند. امتیاز بازیکنان در دو مرحله در طول بازی و یک بار در دور نهایی در پایان بازی محاسبه می‌شود. نمره یک بازیکن، بر اساس تعداد سازه‌های خاص (که با کاشی‌های رنگی نشان داده شده است) در ساختمان خود در مقایسه با حریفان و همچنین اینکه دیوار بیرونی آنها در «الحمرا» هایی که ساخته‌اند چقدر طول دارد، تعیین می‌شود. در پایان، بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده اعلام می‌شود.

 


اجزاء بازی:
مانند اکثر بازی‌های کاشی‌گذاری، اجزای بازی «الحمرا» محکم و بادوام هستند. از آنجا که هر دو کارت و کاشی به دلیل دست زدن و بازی کردن، با ساییدگی زیادی روبه‌رو می‌شوند، این اجزا طوری طراحی شده‌اند که در درازمدت کیفیت خود را حفظ می‌کنند. صفحه‌های بازی نیز از ساخت خوبی برخوردار هستند و مهره‌های چوبی و نشانگرهای امتیاز بازی، اگرچه قابل توجه نیستند، اما بسیار کاربردی هستند. کار هنری این بازی وقتی به کاشی‌ها ربط پیدا می‌کند، زیبایی خود را نشان می‌دهد. هر نوع (رنگ) کاشی دارای نقاشی متفاوتی است که ساختار آن را نشان می‌دهد. کاشی‌ها به راحتی قابل خواندن هستند و کاملاً مشخص است که کدام کاشی متعلق به کدام رنگ است. طراحی روی کارت‌ها به همان اندازه کاربردی است که به سرعت اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد. اجزای بازی شامل موارد زیر هستند:
• ۶ کاشی شروع که فواره شیر معروف را نشان می‌دهند.
• ۵۴ کاشی ساختمان که ۶ نوع ساختمان مختلف را نشان می‌دهند. اینها اجزای مورد نیاز برای ساختن «الحمرا» خودتان است. هر کاشی می‌تواند تا ۳ وجه‌اش دیوار داشته باشد.
• ۱ عدد بازار ساختمان که ۴ مربع دارد، هر کدام برای یک کاشی ساختمان. ارز متفاوتی برای هر مربع وجود دارد.
• ۱ صفحه امتیازشماری تا امتیاز هر بازیکن را نشان دهد.
• ۱۲ شمارنده (مهره‌های استوانه‌ای) که هر بازیکن یک شمارنده برای صفحه امتیازشماری و یک شمارنده برای کاشی شروعش دارد.
• ۱۰۸ کارت پول در چهار ارز مختلف که برای خرید کاشی‌های ساختمان از بازار به کار می‌رود.
ی ۲ کارت شمارش امیتاز که در حین بازی نمایان می‌شوند (داخل دست کارت پول‌ها قرار می‌گیرد).
• ۶ صفحه رِ‏‏زِرو کاشی به همراه جدول امتیازها
• ۱ کیسه
• ۱ دفترچه راهنمای بازی

 


هدف بازی:
بازیکنانی که در زمان مناسب، بیشترین کاشی ساختمان از هر نوع آن را در «الحمرا» خود داشته باشند (در دور شمارش امتیاز‌ها) امتیاز کسب می‌کنند. مقدار امتیازشان وابسته به نوع ساختمانشان است. بازیکنان برای طولانی‌ترین دیوار ساخته شده در «الحمرا» هم امتیاز کسب می‌کنند.
چگونه بازی کنیم؟!:
منطقه بازی از بازار پول و بازار ساختمان تشکیل شده است. بازار پول حاوی کارت‌هایی است که ارزهای مختلف با چهار رنگ مختلف را نشان می‌دهند. بازار ساختمان شامل چهار بخش است که هریک مربوط به یکی از رنگهای ارز است و دارای ساختار کاخ در هر یک از فضاهای موجود برای خریدن است. هر بازیکن بازی را با یک کارت پول به صورت تصادفی و یک کاشی که نمایانگر مرکز کاخ می‌باشد، شروع می‌کند.

 


در نوبت هر بازیکن، آنها می‌توانند یکی از سه کار زیر را انجام دهند:
• یک کارت ارز از بازار پول یا چند کارت بگیرید، به شرطی که مجموع کارت‌ها کمتر از پنج باشد.
• با خرج کارت‌های پولی که در اختیار دارید، یک ساختمان از بازار ساختمان، بخرید. ارزش کارت پول همچنین باید با ارزش رنگ فضای صفحه بازی که ساختمان قرار است در آن‌جا ساخته شود، مطابقت داشته باشد. سپس این ساختمان طبق قوانین جایگذاری، در «الحمرا» قرار می‌گیرد یا در کارت‌های ذخیره بازیکنان قرار می‌گیرد.
• سومین ماموریت، مشارکت در ساخت و بازسازی است که به بازیکن اجازه می‌دهد یک کاشی را به انبار ذخیره خود برده یا یک کاشی را به انبار ذخیره خود اضافه کند. در پایان نوبت یک بازیکن، بازار پول و بازار ساختمان دوباره پر می‌شود و نوبت به ترتیب به بازیکن بعدی می‌رسد.

 


قوانین قرار دادن کاشی ساده است. هر طرف کاشی یا باز است یا با یک دیوار احاطه شده است و کاشی‌های مجاور هنگام قرار دادن باید با هم مطابقت داشته باشند (به این معنی که نمی‌توانید لبه دیوار را در کنار کاشی با لبه باز قرار دهید). علاوه بر این، هر کاشی باید طوری قرار گیرد که بتوانید از اتاقی به اتاق دیگر بروید و یک قلمرو گسترده برای خود بسازید. سرانجام، کاشی‌ها باید با توجه به تصاویر روی کاشی، رو به بالا جهت‌یابی شوند تا یک استراتژی مشخص را نشان دهند. اگر کاشی‌ای خریداری می‌کنید که نمی‌توان آن را در صفحه بازی قرار داد (یا کاشی‌ای که نمی‌خواهید آن را قرار دهید)، می‌توانید آن را در انبار ذخیره نگه دارید، و در دورهای بعدی، در شرایط مناسب آن را روی صفحه بازی قرار دهید. در این بازی، مکانیزمی وجود دارد که در آن با خرید هر ساختمان، مبلغی را به عنوان پاداش به بازیکن می‌دهد. اگر این اتفاق بیفتد، آن بازیکن ممکن است بلافاصله کار دیگری انجام دهد. اگر برنامه‌ریزی درستی برای حرکات خود داشته باشید، می‌توانید چندین ساختمان را در یک نوبت به هم متصل کنید. «الحمرا»، بازی‌است که تجربه ساده و روانی را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر می‌خواهید یک بازی ساده را تجربه کنید و یا اگر می‌خواهید بازی‌های رومیزی را به دوستان خود معرفی کنید، بازی «الحمرا» گزینه مناسبی است.

 


جوایز و افتخارات بازی:


• Vuoden Peli Adult Game of the Year Winner_2005
• Vuoden Peli Adult Game of the Year Nominee_2005
• Nederlandse Spellenprijs Nominee_2005
• Juego del Año Finalist_2005
• Hra roku Nominee_2005
• Årets Spill Best Family Game Winner_2005
• Årets Spill Best Family Game Nominee_2005
• Hra roku Nominee_2004
• Spiel des Jahres Winner_2003
• Spiel des Jahres Nominee_2003
• Japan Boardgame Prize Best Foreign Game for Beginners Nominee_2003
• Japan Boardgame Prize Best Advanced Game Nominee_2003
• International Gamers Awards - General Strategy; Multi-player Nominee_2003
• Essener Feder Best Written Rules Winner_2003
• Deutscher Spiele Preis Best Family/Adult Game 2nd Place_2003

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:

‌‌‌‌‌‌https://www.boardgamequest.com/alhambra-board-game-review/
https://madamak.com
https://artikala.com
https://boardgameclub.ir/product/alhambra/
https://goplaylisten.com/games/alhambra-board-game-a-four-sided-review/

کلید واژه ها: بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی بازی کارتی


نظر شما :