معرفی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۵ کد : ۲۶۱۹ معرفی بازی
بازی «کارکاسون (Carcassonne)» یک بازی رومیزی است که دارای مکانیزم‌هایی از جمله «نفوذ منطقه‌ای، کاشی‌گذاری و…» می‌باشد و در آن، بازیکنان کاشی‌های مختلفی که هر کدام قطعه‌ای از یک سرزمین پادشاهی است را به صورت تصادفی برداشته و در کنار هم در وسط زمین بازی قرار می‌دهند. کاشی‌هایی که برداشته می‌شوند، شامل تکه‌ای از یک شهر، یک جاده، کلیسا، زمین کشاورزی و یا ترکیبی از آن‌ها می‌‎باشند.
معرفی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»

تخمین زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ترجمه و گردآوری: رعنا نبئی و علی علیزاده

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

بازی رومیزی «سرنخ (Cluedo)»، تحولی برای بازی‌های جنایی و رازآلود

قسمت پنجم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

مکعب جادویی «روبیک»، مکعبی که دنیای پازل‌ها را تغییر داد

بازیگر هفت اقلیم باشید!! / معرفی بازی «دژ»

تعقیب و گریز در شهر؛ معرفی بازی «اسکاتلند یارد (Scotland Yard)»

 

معرفی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»
بازی «کارکاسون (Carcassonne)» یک بازی رومیزی است که دارای مکانیزم‌هایی از جمله «نفوذ منطقه‌ای، کاشی‌گذاری و…» می‌باشد و در آن، بازیکنان کاشی‌های مختلفی که هر کدام قطعه‌ای از یک سرزمین پادشاهی است را به صورت تصادفی برداشته و در کنار هم در وسط زمین بازی قرار می‌دهند. کاشی‌هایی که برداشته می‌شوند، شامل تکه‌ای از یک شهر، یک جاده، کلیسا، زمین کشاورزی و یا ترکیبی از آن‌ها می‌‎باشند. آن‌ها به پشت در قسمتی از زمین بازی قرار داده می‌شوند. هر بازیکن در نوبت خود یکی از کاشی‌ها را به صورت اتفاقی برداشته و با توجه به شکلی که روی آن نقش بسته است، در کنار کاشی‌های بازی شده قرار می‌دهد. شهرها، جاده‌ها، زمین‌های کشاورزی و… باید به هم متصل شوند. هیچ‌کدام از کاشی‌ها به غیر هم‌شکلش متصل نمی‌شود. شما تعدادی آدمک یا مهره با نام «میپل (meeple)» با رنگی خاص در اختیار دارید که پس از آنکه یک کاشی را در محل خودش قرار دادید، آن را روی کاشی مذکور قرار خواهید داد. اگر آدمک روی بخش داخل شهر قرار گیرد، نقش یک شوالیه را برای تصاحب امتیاز آن شهر بازی می‌کند. همین‌طور اگر روی قسمت جاده قرار گیرد، در نقش یک راهبان، در کلیسا نقش یک کشیش و به عنوان کشاورز در زمین‌های کشاورزی به شما در کسب امتیازات مختلف کمک می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که تعداد آن‌ها محدود و محل انجام کار، بسیار متنوع و زیاد است. پس باید مدیریت خیلی خوبی روی آن‌ها داشته باشید تا بیشترین امتیاز از آن شما باشد.

 


در طول بازی، بازیکنان باید با هم در رقابتی تنگاتنگ در به دست آوردن کامل یک شهر، جاده و دیگر اماکن بازی جدال کنند. یک شهر زمانی تکمیل شده به حساب می‌آید که دیوارهای آن به‌طور کامل کشیده شده باشند و هیچ جای خالی در آن دیده نشود. آن‌گاه بازیکنی که بیشترین شوالیه را در آن‌جا دارد صاحب تمام امتیازات آن شهر است. پس باید قبل از اینکه رقیبانتان شما را از شهری که در حال ساختش هستید بیرون کنند، به فکر چاره باشید. «کارکاسون» یک بازی استراتژیک است که علاوه بر داشتن مقدار کمی از عنصر شانس در بازی، به تفکرات انتزاعی شما احتیاج دارد. بازی تا اتمام کلیه کاشی‌های بازی نشده و یا اتمام امکان حرکات قانونی بازی ادامه خواهد داشت و در نهایت بازیکنی که بیشترین امتیاز را دارد، برنده خواهد بود. می‌توانید با این بازی در کنار دوستان و اعضای خانواده لحظات مفرحی داشته باشید.

 


«کارکاسون» شهری معروف در فرانسه است که به ساختن برج و باروهای باابهت در قرون وسطی معروف است. دژ آن شهر با دیوارهای باشکوهی احاطه شده است و همچنان به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین شهر‌های فرانسه شناخته می‌شود. در این بازی بازیکن‌ها فضاهای اطراف «کارکاسون» را توسعه می‌دهند. بازیکن‌ها پیروان خود را در راه‌ها، شهرها، صومعه‌ها و دشت‌ها قرار می‌دهند. افرادی که هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها را داشته باشند، امتیاز‌های لازم برای پیروزی را کسب می‌کنند.

 


هدف بازی:
بازیکن‌ها به ترتیب هر کدام یک کاشی را روی میز (محل بازی کردن) قرار می‌دهند، با اضافه شدن هر کاشی (راه‌‌‌ها، شهرها، صومعه‌ها) زمین بازی ساخته می‌شود و مدام گسترش پیدا می‌کند. شما می‌توانید مهره‌هایتان را روی کاشی‌ها قرار دهید. بر اساس اینکه این آدمک‌ها که کجا قرار بگیرند، آن‌ها می‌توانند راهزن، شوالیه، صومعه‌نشین یا کشاورز شوند و به شما کمک می‌کنند امتیاز بگیرید. امتیازها فقط در حین بازی به دست نمی‌آید بلکه در انتهای بازی هم امکان به دست آوردن امتیاز وجود دارد. بعد از امتیازشماری نهایی بازیکنی که بالاترین امتیاز را دارد برنده می‌شود.

 

 

قوانین بازی «کارکاسون (Carcassonne)»:
اجزای بازی:

• ۷۰ کاشی تشکیل‌دهنده زمین بازی که شامل مزرعه‌ها، جاده‌ها، شهرها، زمین‌ها و کلیساها هستند. این کارت‌ها به پشت، در قسمتی از زمین بازی قرار داده می‌شوند.
• ۱۲ کاشی، مخصوص رودخانه‌اند که از اجزای اصلی بازی نیستند، اما مشابه کارت‌های شروع بازی هستند.
• ۴۰ عدد مهره‌ی مخصوص شخصیت‌های بازی در پنج رنگ مختلف. هر بازیکن از هر یک از مهره‌های خود به عنوان نشانگر امتیازات خود استفاده خواهد کرد.
• ۱ صفحه‌ی امتیاز بازی
• ۱ عدد دفترچه‌ی راهنمای بازی

 


چیدمان بازی:
در ابتدای بازی، بازیکنان به صورت تصادفی کاشی‌ای را به صورت تصادفی برداشته و آن را وسط زمین بازی قرار می‌دهند، این در حالی است که صفحه‌ی امتیاز در گوشه‌های صفحه ی بازی قرار دارد. سایر کاشی‌های بازی که به هم ریخته‌اند، به صورت اتفاقی برداشته و با توجه به شکل که روی آن، در کنار کاشی‌های دیگر بازی قرار می‌گیرد. هر بازیکن ۸ مهره (از رنگ خود) را برمی‌دارد و یکی از آن‌ها را روی صفحه امتیازات (روی شماره صفر) می‌گذارد. حالا بازیکنان باید تصمیم بگیرند که چه کسی به عنوان نفر اول بازی را آغاز کند.

 


شروع بازی:
هر بازیکن در نوبت خود، می‌تواند اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهد:
۱. با گذاشتن یک کاشی در زمین بازی، ساخت مسیر و شهر جدیدی را شروع کند.
۲. هر بازیکن می‌تواند انتخاب کند که آیا می‌خواهد یکی از مهره‌های خود را روی کاشی جدیدی که در زمین بازی می‌گذارد قرار دهد یا نه.
۳. هنگامی که با قرار دادن یک کاشی، یک یا چند جاده، شهر یا کلیسا تکمیل شود، بلافاصله امتیازات آن‌ها دریافت می‌شود.
۴. سارقان، شوالیه‌ها یا راهبان (کشیشان) را پس از محاسبه امتیاز آن‌ها، به محل ذخیره بازگردانید (آن‌ها را از صفحه بردارید.).
اکنون نوبت بازیکن تمام شده است و بازیکن بعدی (در جهت عقربه‌های ساعت) می تواند نوبت خود را شروع کند.

 


قرار دادن کاشی‌ها روی صفحه بازی:
بازیکن یک کاشی از کاشی‌ها را روی صفحه قرار می‌دهد. او باید آن کاشی را بر اساس قوانین زیر روی صفحه قرار دهد:
• هر بازیکن در نوبت خود یکی از کاشی‌ها را به صورت اتفاقی برداشته و با توجه به شکل که روی آن، در کنار کاشی‌های دیگر در زمین بازی قرار می‌دهد.کاشی جدید باید حداقل با یک بخش از کاشی‌هایی که قبلاً روی صفحه بازی قرار داده شده، ارتباط داشته باشد.
• شهرها، جاده‌ها، زمین‌های کشاورزی و… باید به هم متصل شوند. هیچکدام از کاشی‌ها به غیر هم‌شکلش متصل نمی‌شود.
در شرایط نادر، زمانی که بازیکنی نمی‌تواند یک کاشی را در صفحه بازی قرار دهد، آن بازیکن کاشی را به دسته کارت‌ها برمی‌گرداند و یک کاشی دیگر را برمی‌دارد و با آن بازی را ادامه می‌دهد.

 


قرار دادن مهره‌های جدید:
پس از اینکه یک بازیکن یک کاشی را روی صفحه گذاشت، می‌تواند یکی از مهره‌هایش را با استفاده از قوانین زیر روی صفحه بازی قرار دهد:
• یک بازیکن تنها می‌تواند یک مهره را در هر نوبت روی صفحه قرار دهد.
• بازیکنان باید آن مهره را از مهره‌های ذخیره خود بردارند.
• بازیکنان می‌توانند آن مهره را فقط بر روی کاشی‌ای که خود در صفحه بازی قرار داد‌ه‌اند، بگذارند.
• بازیکنان باید تصمیم بگیرند که مهره خود را روی کدام کاشی بگذارند. با قرار دادن مهره‌ها روی هر کاشی، این نقش‌ها به مهره‌ها داده می‌شود: مهره‌ای که روی جاده گذاشته می‌شود، نقش سارق، مهره‌ای که روی شهر گذاشته می‌شود، نقش شوالیه، مهره‌ای که روی کلیسا گذاشته می‌شود، نقش راهب و مهره‌ای که روی مزرعه گذاشته می‌شود، نقش کشاورز را دارا می‌شوند.
• یک بازیکن نمی‌تواند مهره خود را روی کاشی‌ای که مهره‌های دیگر بازیکنان قرار دارد، بگذارد.
هنگامی که یک بازیکن تمام مهره‌های خود را روی کاشی‌ها قرار دهد، او همچنان به بازی خود در هر نوبت ادامه می‌‎دهد و باید روی صفحه بازی کاشی بگذارد. یک بازیکن هرگز مجاز به برگرداندن مهره‌هایش از روی کاشی نیست، مگر زمانی که ساخت یک جاده‌، شهر یا کلیسا به پایان رسیده باشد، این امکان وجود دارد. در ادامه، پس از تمام شدن نوبت یک بازیکن، روند بازی در جهت عقربه‌های ساعت ادامه پیدا می‌کند و بازیکنان نوبت خود را بازی می‌کنند.

 


امتیازدهی:
هنگامی که بازیکنی امتیاز می‌گیرد، شاخص امتیاز او در صفحه امتیازدهی به تعداد امتیازات او اضافه می‌شود. اگر امتیاز بازیکنی از ۵۰ بیشتر شود، نشانگر را در کنار آن قرار می‌دهد تا نشان دهد که او بیش از ۵۰ امتیاز دارد.
یک جاده‌ی کامل:
هنگامی که هر دو انتهای یک جاده به خودی خود به چهارراه، بخشی از شهر، کلیسا و یا یک جاده دیگر متصل شود، آن جاده کامل می‌شود. ممکن است قطعات زیادی برای کامل شدن یک جاده لازم باشد. بازیکنی که در جاده تکمیل شده، سارقی داشته باشد، به ازای هر کاشی در جاده کامل شده ۱ امتیاز دریافت می‌کند.
یک شهر کامل:
یک شهر زمانی کامل می‌شود که کاملاً توسط دیوارها احاطه شده باشد و هیچ شکافی در دیوارها وجود نداشته باشد. بازیکنی که دارای یک شوالیه در یک شهر کامل است، ۲ امتیاز به ازای هر کاشی استفاده شده در شهر کسب می‌کند. هر سپر یا پرچم در شهر ۲ امتیاز دیگر به آن بازیکن می‌دهد.
توجه: وقتی یک جاده یا یک شهر کامل، بیش از یک مهره دارد، بازیکنی که بیشترین سارق یا شوالیه را داشته باشد؛ تمام امتیازات را کسب می‌کند. در صورت تساوی، هر دو بازیکن امتیاز کامل را می‌گیرند.

 


یک کلیسای کامل:
یک کلیسا زمانی که تمام آن، با کاشی احاطه شده باشد، کامل می‌شود. بازیکنی که یک راهب را در یک کلیسای کامل دارد، ۹ امتیاز دریافت می‌کند. پس از تکمیل یک جاده، شهر یا کلیسا که مهره‌های استفاده شده بازیکنان به محل ذخیره آن‌ها بازگردانده می‌شوند و بازیکنان می‌توانند بعداً دوباره در کاشی‌های دیگر از آن مهره‌ها استفاده کنند.
زمین‌های کشاورزی (مزارع):
زمین‌های متصل به هم، مزارع نامیده می‌شوند. مزارع توسط جاده‌ها، شهرها و حاشیه ناحیه‌ای که کاشی‌ها درآن قرار دارند، احاطه شده‌اند. شما می‌توانید مهره‌های خود را روی آن‌ها مستقر کنید و و با انجام این کار، آن مهره‌ها کشاورز نامیده می‌شوند که در پایان بازی امتیاز می‌گیرند. بنابراین کشاورزان در تمام طول بازی در مزارع می‌مانند و هرگز به ذخایر بازیکنان بازگردانده نمی‌شوند.

 


امتیازدهی نهایی:
هنگامی که یک بازیکن آخرین کاشی موجود را روی صفحه بازی قرار می‌دهد، بازی پس از نوبت او به پایان می‌رسد و امتیازدهی نهایی صورت می‌گیرد.
شهرها، جاده‌ها یا کلیساهای ناقص:
در حین امتیازدهی نهایی، جاده‌ها، شهرها یا کلیسا‌های ناقص در امتیازدهی محاسبه می‌شوند. بازیکنی که یک سارق در جاده و یا یک شوالیه در شهر دارد، برای هر جاده یا بخش شهری که ناقص است، یک امتیاز کسب می‌کند. پرچم‌ها یا سپرها هر کدام یک امتیاز دارند. بازیکنی که مهره‌ایی در کلیسای ناقص داشته باشد، برای هر کاشی کلیسا ۱ امتیاز دریافت می‌کند.

 


امتیازدهی کشاورزان:
امتیازات کشاورزان مطابق روند زیر است:
• تنها مزرعه‌های تکمیل شده شمارش می‌شوند.
• کشاورز باید در مزرعه‌ای باشد که یک یا چند مزرعه تکمیل شده را دربرمی‌گیرد. فاصله کشاورز از مزرعه بی‌اهمیت است.
• برای هر شهری که به یک مزرعه متصل می‌شود، بازیکنی که بیشترین کشاورز را در آن مزرعه دارد، ۳ امتیاز کسب می‌کند.
• چندین مزرعه می توانند یک شهر واحد را تأمین کنند. سپس بازیکنی که بیشترین کشاورز را در مزارع عرضه‌کننده شهر دارد امتیاز می‌گیرد. اگر دو یا چند بازیکن با در تعداد کشاورزان مساوی باشند، هر دوی آن‌ها امتیازات کامل را می‌گیرند.

 


پایان بازی:
هنگامی که تمام کاشی‌ها روی صفحه بازی قرار داده شد، امتیازدهی نهایی انجام می‌شود و بازی به پایان می‌رسد. بازیکنی که بیشترین امتیاز را در پایان بازی داشته باشد، برنده بازی است!

 


جوایز و افتخارات بین‌المللی بازی «کارکاسون (Carcassonne)»:
• Ludo Award Best Board Game Editor's Choice Winner در سال ۲۰۱۲
• Jocul Anului în România Best Game in Romanian Finalist در سال ۲۰۱۱
• Vuoden Peli Family Game of the Year Winner در سال ۲۰۰۴
• Vuoden Peli Family Game of the Year Nominee در سال ۲۰۰۴
• Hra roku Nominee در سال ۲۰۰۴
• Årets Spel Best Family Game Winner در سال ۲۰۰۲
• Spiel des Jahres Winner در سال ۲۰۰۱
• Spiel des Jahres Nominee در سال ۲۰۰۱
• Spiel der Spiele Hit mit Freunden Recommended در سال ۲۰۰۱
• Nederlandse Spellenprijs Nominee در سال ۲۰۰۱
• International Gamers Awards - General Strategy; Multi-player Nominee در سال ۲۰۰۱
• Deutscher Spiele Preis Best Family/Adult Game Winner در سال ۲۰۰۱
• Meeples' Choice Award در سال ۲۰۰۰

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منابع:

‌‌‌‌‌‌
https://www.ultraboardgames.com/carcassonne/game-rules.php
https://baziplanet.com


 

کلید واژه ها: بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی


نظر شما :