مکعب جادویی «روبیک»، مکعبی که دنیای پازل‌ها را تغییر داد

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۱ کد : ۲۵۴۸ معرفی بازی
مکعب «روبیک» یک پازل مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام «ارنو روبیک (Erno Rubik)» ابداع شد. نام اصلی آن «مکعب جادویی» است که توسط مخترع آن نام‌گذاری شده‌است. در هر مکعب «روبیک» کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلاً دارای ۶ رنگ (رنگ‌بندی استاندارد: سفید، زرد، نارنجی، آبی، سبز و قرمز) است.
مکعب جادویی «روبیک»، مکعبی که دنیای پازل‌ها را تغییر داد

تخمین زمان مطالعه: ۱۲ دقیققه

ترجمه و گردآوری: نیلوفر مصلح‌آبادی و علی علیزاده

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

استراتژی‌های برد در بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»

آشنایی با یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های رومیزی تاریخ، «کاتان (Catan)»

بازی «Ticket to Ride»، انقلابی در بین مخاطبان بازی‌های فکری و رومیزی

بازی رومیزی «سرنخ (Cluedo)»، تحولی برای بازی‌های جنایی و رازآلود

قسمت پنجم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

 

مکعب جادویی «روبیک»، مکعبی که دنیای پازل‌ها را تغییر داد (برای آشنایی بیشتر با تاریخچه مکعب «روبیک»، روی این لینک کلیک کنید)
مکعب «روبیک» یک پازل مکانیکی است که در سال ۱۹۷۴ توسط یک مجسمه‌ساز و پروفسور معمار مجارستانی به نام «ارنو روبیک (Erno Rubik)» ابداع شد. نام اصلی آن «مکعب جادویی» است که توسط مخترع آن نام‌گذاری شده‌است. در هر مکعب «روبیک» کلاسیک ۶ وجه و در هر وجه ۹ تکه و هر وجه دارای یک رنگ است، در نتیجه کلاً دارای ۶ رنگ (رنگ‌بندی استاندارد: سفید، زرد، نارنجی، آبی، سبز و قرمز) است. گفته می‌شود این مکعب دارای ۴۳ تریلیون جایگشت (تعداد ترکیب‌های ممکن برای موقعیت رنگ‌ها) است و معمولاً افراد با دو روش مبتدی و حرفه‌ای آن را حل می‌کنند که روش مبتدی دارای ۸ مرحله است که هر مرحله تقریباً دارای ۱ فرمول است اما روش حرفه‌ای روبیک دارای ۴ مرحله و ۱۲۱ فرمول است که توسط «جسیکا فردریش» تهیه و ابداع شده است. مکانیزم محوری این پازل به شما این امکان را می‌دهد که در هر وجه به‌طور جداگانه رنگ‌های دیگر را به هم بریزید و هدف از بازی این است که تمام رنگ‌های آن، در وجه خود و به صورت درست در کنار هم قرار گیرند. در ادامه این مکعب گسترش یافته و مدل‌های دیگری از آن درست شده است، از جمله: ۲×۲×۲ (مکعب جیبی، مینی مکعب یا مکعب یخی)، ۳×۳×۳ (مکعب استاندارد)، ۴×۴×۴ (انتقام روبیک یا مکعب استاد) و ۵×۵×۵ (روبیک پروفسورها) و به تازگی اندازه‌های بزرگ‌تر نیز درست شده‌اند (وی‌کیوب۶ و وی‌کیوب ۷) و بزرگ‌ترین مکعبی که درست شده است، ۱۷×۱۷×۱۷ می‌باشد.

 

مکعب روبیک ۲×۲


در ماه مارس سال ۱۹۷۰، «لری نیکولز» مکعب ۲×۲×۲ خود را اختراع و درخواست حق ثبت اختراع در کانادا را برای آن کرد. قطعات مکعب «نیکولز» با آهن‌ربا به هم متصل شده بود. این مکعب در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۱۹۷۲، دو سال قبل از اختراع «روبیک» ثبت شد و به وی اعطا شد. در ماه آوریل سال ۱۹۷۰، «فرانک فاکس» درخواست ثبت اختراع مکعب کروی ۳×۳×۳ خود را ارائه داد و او گواهی خود را در بریتانیا در ۱۶ ژانویه، ۱۹۷۴ دریافت کرد. «ارنو روبیک» مکعب جادویی خود را در سال ۱۹۷۴ اختراع و در سال ۱۹۷۵ در مجارستان ثبت بین‌المللی کرد. اولین سری از این اسباب‌بازی در سال ۱۹۷۷ تولید و در مغازه‌های بوداپست برای فروش گذاشته شد. مکعب جادویی با تکه‌های به هم پیوسته پلاستیکی ارزان‌تر و سبک‌تر از مکعب آهن‌ربایی طراحی شده توسط «نیکولز» بود. در سپتامبر سال ۱۹۷۹ با حضور در اولین نمایشگاه بین‌المللی اسباب‌بازی لندن به جهان غرب و بعد از آن در ژانویه و فوریه ۱۹۸۰ با حضور در دو نمایشگاه بین‌المللی دیگر در نورنبرگ و نیویورک پازل خود را به جهان معرفی کرد و این اسباب‌بازی پس از اولین حضور در نمایشگاه بین‌المللی، به سرعت توانست جای خود را در قفسه‌های مغازه‌های اسباب‌بازی غرب باز کند و مکعب «روبیک» در سال‌های اخیر در ایران بسیار پرطرفدار شده است.

 

مکعب روبیک ۵×۵


«Panagiotis Verdes» یونانی، مخترع روش ایجاد مکعب‌های بزرگ‌تر از مکعب «روبیک»، از ۵×۵×۵ تا ۱۱×۱۱×۱۱ است. طراحی‌های او، شامل مکانیزم‌های بهبود یافته برای حل سرعتی مکعب‌های ۳×۳×۳، ۴×۴×۴ و ۵×۵×۵ می‌باشد، همان‌طور که از تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۰۸ مدل‌های ۵×۵×۵، ۶×۶×۶، و ۷×۷×۷ در دسترس کیوبرها قرار گرفتند و در سال‌های اخیر در کشور ایران این مکعب توسعه بسیار یافته است و مورد علاقه آنان قرار گرفته است و حدود هفت میلیون مکعب «روبیک» در سال ساخته می‌شود. البته این مقدار تولید مربوط به شرکت «سون تاونز» می‌باشد. شرکت‌های مختلف دیگری هم برای تولید این مکعب وجود دارد مانند «دایان» و «شنگ آن».

 

«ارنو روبیک» سازنده مکعب روبیک


آشنایی بیشتر با سازنده مکعب «روبیک»:
«ارنو روبیک (Erno Rubik)» در شهر بوداپست مجارستان در دوران جنگ جهانی دوم متولد شد. مادرش، شاعر و پدرش، مهندس هواپیما و موسس شرکت ساخت گلایدر بود. «روبیک» در دانشگاه، مجسمه‌سازی خوانده بود و پس از فارغ‌التحصیلی، برای یادگیری معماری به دانشکده‌ای کوچک رفت که «آکادمی هنرهای کاربردی و طراحی» نامیده می‌شد. او پس از اتمام تحصیلات در همان دانشکده به تدریس طراحی داخلی مشغول شد.

 


مکعب:
هدف اولیه «روبیک» برای ابداع مکعب این نبود که پرفروشترین پازل اسباب‌بازی در تاریخ را تولید کند. بلکه ساختار طرح آن توجه «روبیک» را به خود جلب کرد؛ این پرسش در ذهنش نقش بسته بود که «مهره‌ها چگونه بدون جدا شدن از هم به طور مستقل حرکت می‌کنند؟» در مکعب «روبیک»، یک مکعب بزرگ از ۲۶ مکعب کوچک تشکیل می‌شود. هر لایه دارای ۹ مکعب را می‌توان چرخاند و آن‌ها را روی هم قرار داد. هر ۳ مربع در یک ردیف به جز در جهت مورب، می‌توانند به لایه‌ای جدید متصل شوند. «ارنو روبیک» در ابتدا سعی کرد تا از بندهای کشسان استفاده کند تا مهره‌ها به شکل دلخواه در کنار هم قرار گیرند، اما این کار موفقیت‌آمیز نبود. «روبیک»، مکعب‌های کوچک را برش داد و آن‌ها را کنار هم گذاشت. او تکه‌هایی از کاغذهای رنگی (به رنگ های مختلف) روی اضلاع مکعب بزرگ چسباند و چرخش را آغاز کرد.

 


رویاهای مخترع:
مکعب «روبیک» در بهار سال ۱۹۷۴ به پازل تبدیل شد که این رویداد مصادف با زمانی بود که «ارنو روبیک» ۲۹ ساله پی برد که ردیف کردن رنگ‌ها برای اتصال کل ۶ ضلع، کاری دشوار است. «روبیک» درباره این تجربه می‌گوید: «بسیار شگفت‌آور بود که ببینی تنها پس از چند بار چرخش، چگونه رنگ‌ها به صورت تصادفی باهم ترکیب می‌شوند. تماشای رژه رنگ‌ها بسیار رضایت‌بخش بود. درست پس از یک پیاده‌روی خوب که مناظر دلپذیر بسیاری را تماشا کردی و تصمیم می‌گیری به خانه بازگردی، من هم پس از مدتی تصمیم گرفتم به خانه برگردم، بهتر است مکعب‌ها را درست کنیم و به حالت اولیه آن بازگردانیم. این درست زمانی بود که با چالشی بزرگ روبرو شدم: مسیر خانه از کدام سمت است؟». «ارنو روبیک» مطمئن نبود که می‌تواند اختراع خود را به موقعیت اولیه آن بازگرداند. او اینگونه استدلال کرد که با چرخش تصادفی مکعب نمی‌تواند آن را درست کند. او به دنبال یافتن راه‌حلی بود و سپس ۸ ضلع مکعب را در یک ردیف قرار داد. «روبیک»، با حرکاتی مشخص و پشت سر هم، تعدادی از مکعب‌های کوچک را به سرعت مرتب کرد. در طول یک ماه توانست این پازل را حل کند و اینگونه بود که سفری شگفت‌انگیز آغاز شد.

 


ثبت اختراع:
در ژانویه سال ۱۹۷۵، «روبیک» برای ثبت اختراع خود اقدام کرد و اختراع خود را به یک شرکت کوچک تولیدکننده اسباب‌بازی در بوداپست سپرد. اختراع «روبیک» سرانجام در اوایل سال ۱۹۷۷ ثبت شده و اولین مکعب در اواخر سال ۱۹۷۷ وارد بازار شد. پس از «روبیک»، دو نفر دیگر نیز برای ثبت اختراعی مشابه با مکعب «روبیک» اقدام کردند. «تروتوشی ایشیگ» یک سال پس از «ارنو روبیک» برای ثبت مکعب ژاپنی بسیار مشابه با مکعب «روبیک» درخواست داد. یک فرد آمریکایی با نام «لاری نیکولز» قبل از «ارنو روبیک» برای ثبت مکعبی درخواست داده بود که مهره‌های آن با آهن‌ربا به هم متصل می‌شدند. تمام شرکت‌های تولید اسباب‌بازی از جمله شرکت «Ideal Toy» اختراع «نیکولز» را رد کردند و همین شرکت بعدها حق تولید مکعب «روبیک» را خریداری کرد. مکعب «روبیک» فروش خوبی نداشت تا زمانی که تاجر مجارستانی «تیبور لاکی» این مکعب را کشف کرد. او زمانی که مشغول نوشیدن قهوه بود، گارسونی را دید که با اسباب‌بازی‌ای درحال بازی کردن است. «لاکی» که ریاضیدانی خبره بود، به شدت تحت‌تاثیر قرار گرفت. روز بعد، به شرکت تجاری «کانسیومکس» رفت و مجوز فروش مکعب «روبیک» در غرب را دریافت کرد.

 


اولین ملاقات «تیبور لاکی» با «ارنو روبیک»:
«وقتی که «روبیک» وارد اتاق شد، حس کردم که باید به او پول بدهم. او مثل گدا بود. لباس خوبی بر تن نداشت و سیگاری مجارستانی گوشه لبش بود. اما می‌دانستم که نابغه است. به او گفتم که می‌توانم میلیون‌ها مکعب «روبیک» بفروشم.»
نمایشگاه اسباب‌بازی نورنبرگ:
«لاکی»، مکعب «روبیک» را در نمایشگاه اسباب‌بازی نورنبرگ به نمایش گذاشت، اما این نمایشگاه، رسمی نبود. «لاکی» همان‌طور که در نمایشگاه راه می‌رفت و با مکعب «روبیک» بازی می‌کرد، با کارشناس اسباب‌بازی بریتانیایی، «تام کرمر» قرار ملاقات داشت. «کرمر» براین باور بود که مکعب «روبیک» یکی از شگفتی‌های دنیا است و بعدها میلیون‌ها مکعب «روبیک» برای فروش توسط شرکت «Ideal Toy» سفارش داد.

 


نام مکعب «روبیک»:
در کشور مجارستان، مکعب «روبیک» در ابتدا «مکعب جادویی» نامیده می‌شد. این پازل در سال اول ثبت اختراع، در سطح بین‌المللی شناخته شده نبود. قانون ثبت اختراع از احتمال ثبت اختراع بین‌المللی ممانعت می‌کند. شرکت «Ideal Toy» دست‌کم به نامی شناخته شده برای کپی‌رایت نیاز داشت. البته، این ترتیبات باعث شدند تا «ارنو روبیک» در مرکز توجه قرار گیرد چرا که «مکعب جادویی» به احترام مخترع آن به «مکعب روبیک» تغییر نام یافت. این پازل شگفت‌انگیز، برنده جایزه ویژه «بهترین پازل جهان» در آلمان شد و گفته شده پرفروش‌ترین اسباب‌بازی جهان با فروش ۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ عدد است.

 


۱۵ حقیقت جالب درباره مکعب «روبیک»:
اگر می‌خواهید پازل شش وجه مکعب «روبیک» را اسباب بازی بنامید، مسئولیتش با خودتان است! هر چند «Erno Rubik» از مجارستان که آن را در سال ۱۹۷۴ اختراع کرد، ترجیح می‌دهد آن را یک اثر هنری بنامد. چرا که ۳۵۰ میلیون مکعب فروخته شده در ۴۰ سال گذشته، می‌تواند گواه این مدعا باشد که مکعب «روبیک»، یکی از شناخته شده‌ترین آثار خلاق و هنری تاریخ است. در ادامه برخی از حقایق مربوط به منشاء الهام مخترع، اقتباس عجیبی که یک کارتون از مکعب روبیک گرفته است و اینکه چرا «Will Smith» احتمالاً مستحق تقدیر است را بررسی می‌کنیم.

 


۱. مکعب روبیک در بتدا «مکعب جادویی» نامیده می‌شد:
در سال 1974، «Ernő Rubik» ۳۰ ساله، استاد معماری در مجارستان بود و ایده ساخت یک بازی پازل دستی بر اساس هندسه را در سر داشت که می‌توانست به دانش آموزانش در درک روابط فضایی کمک کند. اولین نمونه‌های ساخته شده مکعب روبیک، از بلوک‌های چوبی و گیره کاغذ تهیه شده بودند. «ارنو روبیک» برای عرضه این مکعب‌ها، با یک سازنده اسباب‌بازی در مجارستان قرارداد تنظیم کرد و این روش برای فروش مکعب‌های جادویی‌اش، نتیجه‌ای نسبتاً کم‌تر از انتظاری برایش به همراه داشت. در سال ۱۹۸۰، هنگامی که این پازل مکعبی از شرکت «Ideal Toy Company» مجوز گرفت، توسعه‌دهندگان نام آن را به مکعب «روبیک» تغییر دادند. آن‌ها احساس کردند نام مکعب «جادویی» ممکن است تداعی‌کننده وسایل جادوگری باشد.
۲. «Erno Rubik» در حل کردن مکعب «روبیک» ماهر نیست!
اگرچه این معما میلیون‌ها نفر را برای یافتن راه حل‌های جدید برای مرتب کردن رنگ‌های روی مکعب تشویق کرده است، اما مخترع آن، در میان این افراد مشتاق قرار ندارد. «ارنو روبیک» در مصاحبه ای با «CNN» در سال ۲۰۱۲ اقرار کرد که بیش از یک ماه طول کشید تا مکعب را برای اولین بار اختراع کند. با این همه، او هنوز هم برای حل کردن آن به ۱ دقیقه زمان نیاز دارد. این رکورد آقای «روبیک» هرگز صاحبان رکورد زیر ۱۰ ثانیه مکعبش را به وجد نخواهد آورد.

 


۳. ۴۳ کُینتیلیون راه مختلف برای مکعب روبیک وجود دارد:
مکعب «روبیک» دارای شش وجه است و هر وجه را نه مربع با رنگ‌های یکسان نارنجی، زرد، سبز، قرمز، سفید و آبی تشکیل می‌دهد و دارای ۴۳ کُینتیلیون حالت برای درست کردن آن می‌باشد. این به معنای ۴۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ روش ممکن برای حل کردن این مکعب است.
۴. یک بچه ۱۳ ساله یک راهنمای استراتژی پرفروش برای مکعب «روبیک» نوشته است:
با فروش انفجاری مکعب «روبیک» در اوایل دهه ۱۹۸۰، بازیکنان به شدت به دنبال استراتژی‌ای بودند که بتواند راه‌حلی با حداقل زمان ارائه کند تا آن‌ها با استفاده از آن، خود را در برابر همسالان خود باهوش‌تر جلوه دهند. «Patrik Bossert» 12 ساله این کار را برای آن‌ها انجام داد. وی در سال ۱۹۸۱ کتابی با عنوان «می‌توانی مکعب را حل کنی (می‌توانی از پس مکعب «روبیک» بربیایی)» را تألیف کرد و در فهرست پرفروش‌ترین‌های «نیویورک‌تایمز» قرار گرفت. در اصل او این کتاب را برای دوستانش نوشته بود، اما یکی از دوستان «Patrik» آن را به پدرش که سردبیر انتشارات «Penguin Books» بود نشان داد و در نهایت منجر به فروش بیش از ۷۵۰،۰۰۰ نسخه از این کتاب شد.

 

لوگوی انیمیشن «Rubik, the Amazing Cube»


۵. یک سریال انیمیشنی برای پخش در صبح روزهای شنبه درباره مکعب «روبیک» تولید شد:
علیرغم این حقیقت که مکعب «روبیک» ساده، شخصیت و حس خاصی برای ارائه کردن نداشت، شبکه تلوزیونی «ABC» سفارش یک فصل کامل از یک مجموعه انیمیشنی درباره ماجراهای آن را داد. مجموعه ۱۳ قسمتی «Rubik, the Amazing Cube» صبح روزهای شنبه در سال ۱۹۸۳ پخش می‌شد. در این انیمیشن، مکعب «روبیک» صاحب پا، چهره و توانایی‌های جادویی بود.
۶. وجه زرد یک خطر علیه سلامتی بازیکنان محسوب می‌شد:
هنگامی که مکعب «روبیک» در سال ۱۹۸۲ به انگلستان راه یافت، مقامات بهداشتی متوجه شدند که دیسک‌های پلاستیکی چسبیده به مربع‌ها حاوی مقدار بیش از حد مجاز، از سرب بودند و این موضوع دست گرفتن مکعب «روبیک» را خطرناک می‌کرد. حد مجاز برای این مواد آسیب‌زا، 2500 ppm بود در حالی که رنگ زرد با 26،250ppm، حاوی بیشترین مواد مضر بود.

 

روکش مکعب ساخته شده از الماس


۷. یک نفر، مکعبی با روکش الماس ساخته است:
برای پانزدهمین سالگرد پازل در سال ۱۹۹۵، شرکت «Diamond Cutters International» یک مکعب «روبیک» از ۱۸۵ قیراط الماس تولید کرد که کاملاً قابل استفاده بود و در آن زمان ۱ میلیون دلار قیمت‌گذاری شد. این شرکت، همچنین ۲۵۰۰ عدد مکعب «روبیک» از جنس نقره به قیمت ۲۰۰۰ دلار تولید و منتشر کرد.
۸. مکعب «روبیک» باعث شروع یک جنبش هنری شد:
ورود مکعب «روبیک»، باعث ایجاد تنوع در محافل هنری شد که مدت‌ها «کوبیسم» نام داشت. «کوبیسم روبیک»، یک نام جالب برای استفاده از مکعب‌های حل شده برای به وجود آوردن جلوه موزاییکی در آثار هنری می‌باشد. در سال 2009، «Josh Chalom» با استفاده از بیش از ۴۰۰۰ مکعب، به اثر «شام آخر» داوینچی، ادای احترام کرد. از آثار دیگر او می‌توان به بازآفرینی نقاشی «دست خدا» اثر «میکل آنژ»، که با استفاده از بیش از ۱۲۰۰۰ مکعب و ابعاد نهایی ۲۹ در ۱۵ فوت و وزن یک تن خلق شده بود، اشاره کرد. «Chalom» برای کاهش هزینه‌های آثارش، هرکدام از این روبیک‌ها را از چین با قیمت ۱ دلار خریداری کرد.

 


۹. «Will Smith» به محبوبیت دوباره مکعب «روبیک» کمک کرده است:
مکعب «روبیک» همیشه فروش دائمی داشته است اما با این حال، فروش آن برخی از سال‌ها بهتر از سال‌های دیگر بوده است. در سال ۲۰۰۶، پس از نمایش این مکعب در فیلم «The Pursuit of Happyness (در جست‌وجوی خوشبختی)» ، فروش این مکعب با افزایش مواجه شد. «Will Smith» در این فیلم، این مکعب را به سرعت حل می‌کند تا به یک شرکت تجاری ثابت کند که از هوش بالایی برخوردار است. «Joe Sequino» سخنگوی «Winning Moves»، که در تولید مکعب «روبیک» در آمریکا با شرکت «Hasbro» شریک است، به «نیویورک‌تایمز» گفت: «صحنه روبیک در تیزر تبلیغاتی بود و باعث فروش انفجاری شد». تلفیق انتشار این فیلم و جوانان نسل جدید، در نتیجه باعث شد بعد از ۲۷ سال، مکعب «روبیک» دوباره مورد توجه زیادی قرار بگیرد. در سال ۲۰۰۸، فروش جهانی این مکعب به ۱۵ میلیون رسید.
۱۰. شخصی موفق شده است در حین سقوط از هواپیما، مکعب «روبیک» را حل کند:
با وجود تعداد بالای رکوردهای جهانی مربوط به مکعب «روبیک»، ثبت یک رکورد جدید واقعاً دشوار است. بنابراین «Don Knights» تصمیم گرفت از زاویه جدیدی به موضوع نگاه کند. اودر سال ۲۰۰۳، از ارتفاع ۱۲۰۰۰ پا از هواپیما پرید و تقریباً ۴۵ ثانیه زمان سقوط آزاد در اختیار داشت تا مکعب را قبل از باز کردن چتر نجات حل کند. (او حفره‌ای در مکعب ایجاد کرد و آن را به حلقه‌ای روی مچ دست خود بست تا از دستش نیفتد.) این پرش موفقیت‌آمیز بود و «Knights» مکعب را در ۳۲ ثانیه حل کرد.

 


۱۱. رکورد جهانی حل مکعب «روبیک» با دست، ۴.۹۰ ثانیه است:
«Lucas Etter» ۱۴ ساله می‌تواند این مکعب را در مدت زمان یک عطسه حل کند. او رکورد جهانی ۴.۹۰ ثانیه را در نوامبر سال ۲۰۱۵ به ثبت رساند. اما شما برای حل مکعب لزوماً نیازی به استفاده از دستان خود ندارید؛ «Jakub Kipa» می‌تواند آن را در ۲۰.۵۷ ثانیه و تنها با استفاده از پاهای خود حل کند. برخی ازبازیکنان این رکورد متفاوت را ناپسند تلقی کردند.
۱۲. برخی از مردم می‌توانند مکعب را با چشم بسته حل کنند:
اگر با دیدن یک کودک که مکعب را سریع‌تر از آن‌چه تصور می‌کردید، حل می‌کند، از خودتان خجالت نمی‌کشید؟! پس سعی کنید این کار را با چشم بسته انجام دهید. «Chan Hong Lik» 7ساله یک مکعب را با این شرایط در سال ۲۰۱۶ حل کرد و ابتدا با نگاهی نسبتاً کوتاه به مکعب، مکان‌های مربع را به خاطر سپرد و سپس با چشم‌بند در ۲ دقیقه و ۲۱ ثانیه موفق شد پازل را کامل کند.

 


۱۳. حل بزرگ‌ترین مکعب دنیا وظیفه یک آدم قد بلند است:
«Tony Fisher» برای مکعب «روبیک» عظیم خود که ۵ فوت عرض و ۵ فوت ارتفاع دارد، رکورد گینس را به دست آورد.
۱۴. شما باید مکعب را روغن‌کاری شده نگه دارید:
بازیکنان حرفه‌ای می‌دانند که مکعب روبیکی که به درستی نگهداری نشده است، تلاش آن‌ها را مختل می‌کند. وب‌سایت رسمی «روبیک» برای جلوگیری از این موضوع، «Cube Lube» را به بازیکنان پیشنهاد می‌کند، یک فرمول سیلیکونی اختصاصی این مکعب‌ها که باعث خراب شدن اجزای پلاستیکی نمی‌شود. این ماده به عنوان یک تقویت‌کننده عملکرد در نظر گرفته نمی‌شود؛ چرب کردن مکعب در مسابقات جهانی (که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود) مجاز است.

 


۱۵. شما هرگز موفق به شکست دادن یک ربات نخواهید شد:
در نبرد دو تا از نمادین‌ترین اجسام پلاستیکی در تمام دوران، مکعب «روبیک» کمی کوتاه آمد. در سال ۲۰۱۴ ، مهندسان «David Gilday» و «Mike Dobson»، یک ربات حل‌کننده مکعب «روبیک» را از قطعه‌های لگو و یک تلفن همراه «سامسونگ گلکسی S4» ساختند. ربات لگویی در ۳.۲۵۳ ثانیه از عهده حل مکعب بر آمد. با وجود اینکه یک ربات با طراحی معمولی همچنان رکورد کارآیی خود را حفظ می‌کند: دوبازیکن اهل شهر کانزاس، دارای دستگاهی هستند که می‌تواند آن را در ۱.۲ ثانیه تشخیص دهد و حل کند. این دو نفر دائماً در تلاش برای شکستن رکورد خود هستند. در حال حاضر، رکوردشان ۰.۹۰۰ ثانیه است.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


https://www.mentalfloss.com/article/85429/15-twisted-facts-about-rubiks-cube
http://chekaad.co/aboutrubikscube/
https://zehnenoo.ir/rubiks-cube/

 

کلید واژه ها: بردگیم بازی رومیزی بازی فکری پازل مکانیکی


نظر شما :