بازی «Ticket to Ride»، انقلابی در بین مخاطبان بازی‌های فکری و رومیزی

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۸ کد : ۲۵۳۶ معرفی بازی
یکی از بازی‌های رومیزی که از زمان عرضه‌اش تا به امروز، به موفقیت‌های بسیار زیادی دست پیدا کرده است و توانسته که جوایز بسیاری را از آن خود کند و تا به حال نسخه‌های بسیار زیادی از آن عرضه شده است، بازی «Ticket to Ride» است. بازی «Ticket to Ride» یک بازی رومیزی به سبک بازی‌های آلمانی با موضوع راه‌آهن است که توسط «Alan R. Moon» طراحی شده است. تصاویر این بازی توسط«Julien Delval» و «Cyrille Daujean» تصویرسازی شده و در سال ۲۰۰۴ توسط شرکت «Days of Wonder» تولید و منتشر شده است.
بازی «Ticket to Ride»، انقلابی در بین مخاطبان بازی‌های فکری و رومیزی

تخمین زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

مترجمین: نیلوفر مصلح‌آبادی و نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

استراتژی و تکنیک‌های برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)

معرفی بازی بلاک‌آس (Blokus)

بررسی استراتژی برد در بازی «بلاک‌آس (Blokus)»

استراتژی‌های برد در بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»

آشنایی با یکی از تاثیرگذارترین بازی‌های رومیزی تاریخ، «کاتان (Catan)»

 

بازی «Ticket to Ride»، انقلابی در بین مخاطبان بازی‌های فکری و رومیزی
یکی از بازی‌های رومیزی که از زمان عرضه‌اش تا به امروز، به موفقیت‌های بسیار زیادی دست پیدا کرده است و توانسته که جوایز بسیاری را از آن خود کند و تا به حال نسخه‌های بسیار زیادی از آن عرضه شده است، بازی «Ticket to Ride» است.
بازی «Ticket to Ride» یک بازی رومیزی به سبک بازی‌های آلمانی با موضوع راه‌آهن است که توسط «Alan R. Moon» طراحی شده است. تصاویر این بازی توسط«Julien Delval» و «Cyrille Daujean» تصویرسازی شده و در سال ۲۰۰۴ توسط شرکت «Days of Wonder» تولید و منتشر شده است. نسخه اصلی بازی، روی صفحه‌ای که نقشه راه‌آهن ایالات متحده و جنوب کانادا را نشان می‌دهد، اجرا می‌شود. در ادامه نسخه‌هایی محلی از این بازی منتشر شد که نقشه‌های کشورها، شهرها و مناطق دیگری در صفحه بازی چاپ شده بود. در طول این بازی، بازیکنان کارت‌های قطار را جمع‌آوری می‌کنند تا مسیرهای راه‌آهن قطار در سراسر نقشه را به نفع خود تصرف کنند. بازیکنان بر اساس طول مسیری که تصاحب کرده‌اند، امتیاز دریافت می‌کنند. هر کس که مسیر راه‌آهن طولانی‌تری داشته باشد و مالک راه‌آهن بین شهرهای دورتری باشد، امتیاز بالاتری دریافت می‌کند.

 


بازی «Ticket to Ride» در سال‌های اولیه انتشارش موفق به دریافت جوایز بسیاری شده است. از جمله: جایزه «Spiel des Jahres» در سال ۲۰۰۴، اصلی‌ترین جایزه برای بهترین بازی رومیزی ۲۰۰۴، جایزه «Diana Jones» در سال ۲۰۰۵، جایزه «As d'Or Jeu de l'année» در سال ۲۰۰۵، و مقام دوم جایزه «Schweizer Spielepreis» برای بازی‌های خانوادگی. این بازی در اروپا برنده جایزه بین‌المللی «Gamers Award» در سال ۲۰۰۵ شد. طبق اعلام ناشر، تا آگوست ۲۰۰۸، بیش از ۷۵۰،۰۰۰ نسخه از این بازی در جهان فروخته شد. تا اکتبر ۲۰۱۴، بیش از سه میلیون نسخه فروخته شد و درآمد حاصل از خرده‌فروشی آن بیش از ۱۵۰ میلیون دلار بود.

 


روند بازی
اما مکانیزم بازی چگونه است؟ در نسخه اصلی بازی (نسخه‌ای که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد)، بازیکنان چهار کارت قطار و سه کارت مقصد (که هر کدام یک جفت شهر را روی نقشه نشان می‌دهند) را می‌کشند. این کارت‌ها، حکم هدف بازی را دارند که دو نقطه اصلی دارند که فقط خود بازیکن از آن مطلع است و باید سعی کند که دو نقطه نهایی را به یکدیگر متصل کنند. بازیکنان باید حداقل دو عدد از سه کارت مقصد را نزد خود نگه دارند و اگر دوست داشتند، می‌توانند یکی از کارت‌های مقصد را از دست خود خارج کنند. ۴۵ کوپه قطار نیز به هر کدام از بازیکنان تعلق می گیرد. هر بازیکن، در هر نوبت می‌تواند یکی از سه اقدام زیر را انجام دهد:
• دو کارت ریل راه‌آهن با رنگ‌های متفاوت از دسته کارت‌ها بکشد (که در صورت کشیدن کارت لوکوموتیو، دیگر نمی‌تواند کارت دوم را بردارد)
• سه کارت مقصد اضافه را بردارد و حداقل یکی از آنها را در دست خود نگه دارد و کارت‌های ناخواسته را در انتهای دسته کارت‌ها قرار دهد
• کارت ریل خود را بازی کند و روی تخته بازی، مسیری را به خود اختصاص دهد و با توجه به تعداد کوپه قطار نوشته شده روی آن نقطه از نقشه، کوپه‌های قطار را روی آن نقطه قرار دهد
نقشه نسخه اصلی بازی، نقشه ایالات متحده و جنوب کانادا است. هر کدام از مسیرهای مشخص شده روی نقشه، دارای طول متفاوتی هستند و به همین دلیل برای تصرف هر بخش از نقشه، شما باید تعداد متفاوتی کوپه قطار را روی آن قرار دهید. هر مسیر نیز توسط یک بازیکن می‌تواند روی نقشه اشغال شود. البته شهرهایی در نقشه وجود دارند که دارای دو مسیر هستند و می‌توانند توسط دو فرد اشغال شوند. در هر نوبت، هر بازیکن می‌تواند هر مسیری را که در نقشه وجود دارد، تا زمانی که توسط بازیکن دیگری تصرف نشده است، از آن خود کند. بازی زمانی به اتمام می‌رسد که یکی از بازیکنان کمتر از دو کوپه قطار برایش باقی بماند. هنگامی که این اتفاق رخ دهد، هر بازیکن، یک نوبت دیگر نیز بازی می‌کند و در انتها تمام بازیکنان، مقاصد مخفی خود را به دیگر بازیکنان نشان می‌دهند. برای هر مسیر و هر شهری که توسط قطارهای یک بازیکن تصرف شده است، امتیازی به وی تعلق پیدا می‌کند و به ازای هر مقصد نرسیده، از بازیکن مورد نظر امتیاز کم می‌شود. ۱۰ امتیاز اضافه برای کسی در نظر گرفته می‌شود که طولانی‌ترین مسیر را در بازی ساخته باشد. به این ترتیب پس از محاسبه امتیازات، شخصی برنده بازی است که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد.

 


فروش ۱۵۰ میلیون دلاری:
این بازی، یک نمونه متفکر و دست‌کم گرفته شده از طراحی بازی است و در ۱۰ سال اول انتشار این بازی، محبوبیت آن بسیار زیاد شد. درصنعتی که یک بازی با پنج رقم فروش را می‌توان مورد توجه قرار داد ، «Ticket to Ride» بیش از سه میلیون نسخه فروش داشته و فروش خرده‌فروشی آن بیش از ۱۵۰ میلیون دلار (۹۳.۳ میلیون پوند) ایجاد کرده است. در سال ۲۰۰۳، طراح آن، «آلن آر مون» در آستانه تسلیم شدن بود. او دو دهه را پشت سر هم در مشاغل کم‌درآمد گذرانده بود و در اوقات فراغت خود روی طراحی‌های بازی کار می‌کرد. سختی های مالی داشت نتیجه می‌گرفت. «آلن» گفت: «من در این کار درآمد زیادی کسب نمی‌کردم. من به عنوان پیشخدمت کار می‌کردم تا به خودم انعطاف‌پذیری بدهم، اما در حقیقت ساعت‌های زیادی کار می‌کردم و زمان کمتری داشتم تا به طراحی اختصاص دهم». یک طراح یا گیمر حرفه‌ای، برخی از ماندگارترین خاطرات کودکی‌اش مربوط به بازی‌های «ریسک» و «مونوپولی» است. اما «آلن» برخلاف بسیاری از هم سن و سالانش، او هرگز طراحی بازی را متوقف نکرد. در زمان فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، او بیش از هر چیز دیگری یک کار را می‌خواست انجام دهد: طراحی یک بازی رومیزی پرفروش. اما گرچه طرح‌های او با استقبال خوب بازیکنان و علاقه مندان روبه‌رو شد، اما هیچکدام فروش خوبی نداشتند تا بتواند درآمد مداومی برای او فراهم کند. او می‌گوید: نموفقیت «Ticket to Ride» او را از داشتن کار معمولی نجات داد. ایده آن زمانی به ذهنم خطور کرد که روزی برای پیاده‌روی بیرون بودم. ناامید بودم اما ناگهان ایده «Ticket to Ride» شکل گرفته و به ذهنم خطور کرد. نمی‌توانستم صبر کنم تا به خانه برسم و یک نمونه اولیه را بسازم». «آلن» طرح خود را برای سه ناشر ارسال کرد. ا دو نفر اول پاسخی ندادند، اما نفر سوم به او پیشنهاد جلسه داد و در ادامه این بازی، تولید شد.
بازی «Ticket to Ride» فروش خوبی داشت و در سال ۲۰۰۴ جایزه «Spiel des Jahres (بازی سال)» را دریافت کرد که بالاترین افتخار در صنعت محسوب می‌شود. اما علاقه‌مندان به این بازی زمانی افزایش یافت که ناشران تصمیم گرفتند آن را به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دهند. ناشر این بازی گفت: «منطق این بود که ما می‌خواستیم تا آنجا که ممکن است افراد بیشتری را با بازی آشنا کنیم. اگر در خیابان بایستید و نسخه‌های رایگان یک بازی را به مردم تحویل دهید، می‌توانید یک سال بعد دوباره بررسی کنید که از هر ۱۰ نفر، ۹ مورد آن را از جعبه خارج نخواهند کرد. مردم بازی‌هایی مانند «Monopoly» را خریداری می‌کنند زیرا از قبل با آن‌ها آشنا هستند و این راهی برای آشنایی مردم با «Ticket to Ride» بود». این شرکت دریافت که کاربران مدت طولانی را به بازی آنلاین سپری می‌کنند . بعضی از آن‌ها بیش از ۴۰ ساعت در هفته بازی می‌کنند. امروز بازیکنانی هستند که بیش از ۱۰۰۰۰۰ بازی را به پایان رسانده‌اند. «هاوتمون»، ناشر این بازی در ادامه گفت: «پس از عرضه نسخه آنلاین، فروش بازی فیزیکی حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

 

 


نسخه‌های بازی «Ticket to Ride»
از زمان انتشار بازی در سال ۲۰۰۴، شرکت بازی‌سازی «Days of Wonder» بازی‌های رومیزی مستقل، نقشه‌های توسعه‌ای (بازی غیرمستقل یا به عبارتی، ابزاری برای توسعه یک بازی پایه)، بازی‌های تک‌کارتی و چندین نسخه از بازی‌های الکترونیکی را منتشر کرده است.
بازی‌های رومیزی
بازی‌های پایه (مستقل)
ایالات متحده

این بازی، بازی اصلی است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد. در سال ۲۰۰۸، شرکت بازی‌سازی «Days of Wonder»، صفحه بازی «نقشه آمریکا در سال ۱۹۱۰» تولید و منتشر کرد. این صفحه جدید خاصیت گسترش کارت‌ها را داشت و شامل بلیط‌های اضافی برای یک سری مقاصد جدید و یک عرشه بزرگ برای تعویض و تبادل کارت‌های راه‌آهن موجود در بازی اصلی بود.

 


دهمین سالگرد بازی
نسخه‌ای که در سال ۲۰۱۴ و به مناسبت دهمین سالگرد انتشار بازی «Ticket to Ride» منتشر شد، بزرگ‌تر از نقشه بازی اصلی (ایالات متحده آمریکا) و همچنین دارای جعبه‌های فلزی‌ای برای قطارها بود. در قانون بازی شاهد هیچ تغییری نبودیم اما نقشه و ماشین‌ها دوباره طراحی شده بودند و کمی افزایش ابعاد داشتند. نسخه «آمریکا در سال ۱۹۱۰» نیز در این نسخه گنجانده شده بود.
پانزدهمین سالگرد بازی
نسخه‌ای که در سال ۲۰۱۹ و به مناسبت پانزدهمین سالگرد انتشار بازی منتشر شد، دارای واگن‌های قطار شفاف و جزوه ویژه‌ای است که تاریخچه بازی را شرح می‌دهد. حاشیه و پشت کارت‌ها نیز به روز شده و شفاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر شدند. در این نسخه از بازی هیچ تغییری در قوانین بازی و نقشه بازی اعمال نشده است.

 


اروپا
در سال ۲۰۰۵، نقشه بازی «اروپا در اوایل قرن بیستم» منتشر شد. دو نوع جدید از مسیرها در نقشه اروپا معرفی شدند: مسیرهای کشتی که مستلزم کارت‌های لوکوموتیو در هنگام تصاحب آن‌ها هستند و مسیرهای تونل که این خطر را ایجاد می‌کند که ممکن است کارت‌های اضافی قطار برای تکمیل مسیر لازم باشد. این نسخه از بازی همچنین شامل «ایستگاه» است که به بازیکن اجازه می‌دهد از مسیری که متعلق به بازیکن دیگری است، به منظور رسیدن به مقصد خود استفاده کند. در سال ۲۰۰۹، شرکت «Europe 1912» ، «DOW» را منتشر کرد. این نسخه، یک بسته بازی توسعه‌ای برای بازی اروپایی بود که شامل بلیط‌های مقصد اضافی و مکانیزم اضافی برای بازی و تعدادی انبار است.
مارکلین (آلمان)
در سال ۲۰۰۶، نسخه‌ای از بازی «Ticket to Ride»، شامل یک نقشه از آلمان منتشر شد. «مارکلین» یک شرکت تولید اسباب‌بازی آلمانی است که بیشتر به دلیل تولید اسباب‌بازی‌های فنی و مدل‌سازی‌های راه‌آهن شناخته می‌شود. در تمام بازی‌های قبلی، کارت‌های بازی یکسان بود، اما در بازی نسخه «مارکلین»، روی کارت‌ها تصاویر متفاوت از قطارهای روی خط‌آهن «مارکلین» وجود دارد. این نسخه دارای یک مکانیک مسافر است. مهره مکانیک مسافر روی صفحه قرار می‌گیرد و می‌تواند در ازای کسر امتیاز از بازیکن در طول خط آهن دیگر بازیکنان حرکت کند.
کشورهای شمال اروپا
در سال ۲۰۰۷، نسخه‌ای از بازی منتشر شد که شامل نقشه‌ای از کشورهای شمال اروپا، شامل بخش‌هایی از روسیه و استونی بود. این نسخه همچنین شامل مسیرهای کشتی و تونل‌های نسخه «اروپا» نیز بود. داخل جعبه این نسخه بازی ۲-۳ نفره، ۴۰ قطعه قطار رنگی قرار داشت. پس از استقبال مردم از این بازی در کشورهای مذکور، این نسخه به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی نیز در دسترس قرار گرفت.

 


آلمان
«zug um zug» نام آلمانی بازی «Ticket to Ride» می‌باشد که در سپتامبر سال ۲۰۱۲، توسط «Asmodee GmbH»، تاجر آلمانی منتشر شد. این به طور خاص به درخواست «Asmodee GmbH» تولید شد و فقط در آلمان و اتریش موجود است. این بازی یک اقتباس از نقشه و مسیرهای بازی «مارکلین» است که در اواخر قرن بیستم در آلمان ساخته شد. در سال ۲۰۱۷، بازی «Ticket to Ride» نسخه آلمان در ایالات متحده تولید و توزیع شد. این نسخه عرضه شده در آمریکا، ترکیبی از نقشه بازی‌های «آلمان» و «آلمان سال ۱۹۰۲» بود.
ریل‌ها و بادبان‌ها
این نسخه، که یک نسخه مستقل (پایه) از بازی «Ticket to Ride» بود، در سپتامبر ۲۰۱۶ منتشر شد. صفحه این بازی دو طرفه و بزرگ‌ترین صفحه در میان تمام نسخه‌های بازی «Ticket to Ride» است. یک سمت نقشه جهان و در سمت دیگر، نقشه دریاچه‌های بزرگ قرار دارد. این نسخه شامل قطعات قطار و قطعات کشتی است که به ترتیب درمسیرهای زمینی و مسیرهای آبی مستقر می‌شوند. کارت‌های سفر شامل یک کارت عرشه قطار اصلاح شده و یک عرشه کشتی جدید است که به ترتیب برای تملک مسیرهای زمینی یا آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین سه جایگاه بندر برای هر بازیکن در این نسخه گنجانده شده است.
اولین سفر
این نسخه که به عنوان یک محصول اختصاصی در سال ۲۰۱۶ توسط فروشگاه‌های «Target» تولید و عرضه شد. این نسخه برای کودکان ۶ سال به بالا طراحی شده و به صورت ۲-۴ نفره بازی می‌شود. صفحه بازی کوچک‌تر از نسخه اصلی است، مسیرها کوتاه‌تر هستند و در نتیجه، بازی در زمان کوتاه‌تری به پایان می‌رسد. در این بازی هیچ امتیاز و امتیازگیری‌ای وجود ندارد. در عوض، بازیکنان برای تکمیل شش بلیط مقصد مسابقه می‌دهند. در سال ۲۰۱۷، شرکت «Days of Wonder» نیز یک نسخه با قوانینی همانند «اولین سفر»، اما با نقشه اروپا تولید کرد.

 


کلکسیون شهرها
روش این بازی همانند سایر بازی‌های «Ticket to Ride» می‌باشد (جمع‌آوری کارت‌ها، تصاحب مسیرها و برداشتن بلیط‌ها). اما نقشه بازی نسبت به بازی اصلی کوچک‌تر است که در نتیجه به شما اجازه می‌دهد در مدت زمان کوتاه‌تری بازی را به انتها برسانید. در ادامه، تغییراتی که در نسخه‌های مختلف وجود را بررسی می‌کنیم: «نیویورک (۲۰۱۸)»: به جای قطار، مهره‌ها تاکسی هستند. «لندن (۲۰۱۹)»: به جای قطار، مهره‌ها اتوبوس هستند. «آمستردام: (۲۰۲۰)»: به جای قطار، مهره‌ها کالسکه‌های اسب‌سواری هستند.
کلکسیون نقشه‌ها
از سال ۲۰۱۱، شرکت «Days of Wonder» شروع به انتشار بازی‌های توسعه‌ای کرد که شامل نقشه‌های جدید هستند. هر کدام از این بازی‌های توسعه‌ای قوانین جدیدی برای بازی معرفی می‌کند و برای اجرای بازی لزوماً به یکی از نسخه‌های مستقل بازی نیاز است (ایالات متحده، اروپا، آلمان یا کشورهای شمال اروپا).

 


بازی کارتی «Ticket to Ride»
این بازی کارتی در تابستان سال ۲۰۰۸ منتشر شد و مکانیزم کلی بازی و سبک آن مشابه بازی اصلی مجموعه است. بازی کارتی به ۲-۴ بازیکن و ۳۰-۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد. بازیکنان با یک کارت لوکوموتیو، هفت کارت قطار (تصادفی) و ۶ بلیط مقصد (باید در انتهای بازی حداقل یکی از آن‌ها را هنوز در دست داشته باشند) در دست خود، بازی را شروع می‌کنند. بلیط‌های مقصد دارای ۱ الی ۵ نقطه رنگی هستند که با رنگ کارت قطار مطابقت پیدا می‌کنند. به منظور تکمیل بلیط مقصد، بازیکنان باید کارت‌ها را از دست خود، به محوطه راه‌آهن خود (منطقه بازی مستقیم روبه‌روی بازیکن) و در نهایت در منطقه منطقه امتیازگیری منتقل کنند. در طول بازی، بازیکنان می‌توانند با اصرار بر بازی از رنگ خاصی که حریف در راه‌آهن خود دارد، بازیکن موردنظر را غارت کنند. وقتی کارت‌های قطار قرعه‌کشی می‌شوند، بازیکنان از کارت‌های قطار در دست خود استفاده می‌کنند و نقاط رنگی موجود روی بلیط‌های مقصد را با کارت‌های رنگی قطار، تطبیق بدهند. بلیط‌های تکمیل شده باعث افزایش امتیاز بازیکنان، و بلیط‌های تکمیل نشده باعث کسر امتیاز آن‌ها می‌شوند. به بازیکنانی که بیشترین بلیط را در شش شهر بزرگ: شیکاگو، دالاس، لس آنجلس، میامی، نیویورک و سیاتل داشته باشند، امتیاز اضافی تعلق می‌گیرد.

 


بازی «شاهراه»
«شاهراه»، ساخته مجموعه «هوپا»، یکی از جدیدترین و تازه‌ترین بازی‌های رومیزی ایرانی است که در این شرایط سخت و دشوار هم از لحاظ اقتصادی و هم دردسرهای مربوط به کرونا، راهش را به بازار و فروشگاه‌های سرار کشور باز کرده است. شاهراه اقتباسی مستقیم از همین بازی «Ticket to Ride»، به حساب می‌آید اما اشتباه نکنید، «شاهراه» کاملاً هویتی ایرانی و داخلی دارد و هر کاربری به سادگی با آن ارتباط برقرار می‌کند. داستان بازی از این قرار است: سال ۱۳۴۰ است و بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، ایران هم مثل هر کشوری دیگری تصمیم دارد تا مسیر سازندگی را دوباره از سر بگیرد. شما و حریفانتان در بازی قرار است نقش مهمی در این ماموریت بزرگ داشته باشید چرا که شماها رییس‌های چندین شرکت اتوبوسرانی هستید و می‌خواهید شهرهای مختلف ایران را به یکدیگر و حتی شهرهای همسایه متصل کنید. مشابه سناریویی که در «Ticket to Ride» با کشیدن خطوط قطار تکرار می‌شود.

 


بازی «Ticket to Ride»، بدون شک یکی از موفق‌ترین بازی‌های رومیزی است که تا به حال در دسترس قرار گرفته است. هم‌اکنون نسخه‌های دیجیتالی این بازی برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS و اندروید با قیمت ۴.۹۹ دلار در دسترس است. وب‌سایت معتبر BoardGameGeek، به این بازی امتیاز ۷.۵ را اختصاص داده است.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 


منبع:

‌‌‌‌‌‌
https://en.wikipedia.org/wiki/Ticket_to_Ride_(board_game)
https://www.theguardian.com/technology/blog/2014/oct/27/all-aboard-how-ticket-to-ride-helped-save-table-top-gaming
https://www.zoomg.ir/game-news/186004-ticket-to-ride-board-game/
https://vigiato.net/p/99703

کلید واژه ها: بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی


نظر شما :