معرفی بازی بلاک‌آس (Blokus)

۰۵ آبان ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۰۹ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در این مقاله، به معرفی بازی جذاب بلاک‌آس (Blokus) می‌پردازیم. در آن محتویات موجود در بازی و همچنین قوانین موجود در بازی را شرح داده، و در نهایت چگونگی مشخص شدن برنده این بازی استراتژیک را مشخص می‌کنیم.
معرفی بازی بلاک‌آس (Blokus)

نویسنده: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول معرفی بازی Monopoly (انحصار)

قسمت دوم معرفی بازی Monopoly (انحصار)

 

در این مقاله، به معرفی بازی جذاب بلاک‌آس (Blokus) می‌پردازیم. در آن محتویات موجود در بازی و همچنین قوانین موجود در بازی را شرح داده، و در نهایت چگونگی مشخص شدن برنده این بازی استراتژیک را مشخص می‌کنیم.

معرفی بازی بلا‌ک‌آس ( Blokus )

بازی بلاک آس، یک بازی انتزاعی استراتژیک است که به صورت ۴ نفره انجام می‌شود. هر چند می‌توان این بازی را به صورت‌های ۲ یا ۳ نفره نیز انجام داد. صفحه این بازی، متشکل از یک شبکه ۲۰۰ مربعی و ۸۴ قطعه بازی است. در این بازی، قطعه‌ها به رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و آبی می‌باشند و بازیکنان در شروع بازی باید رنگی را که می‌خواهند با آن بازی کنند، انتخاب کنند. سپس به هر بازیکن، ۲۱ قطعه داده می‌شود و بازیکنان شروع به بازی کردن می‌کنند.

 

 

هدف بازی

هدف این بازی، این است که یک بازیکن تمام قطعه‌های خود را در صفحه بازی قرار دهد و یا اینکه بیشترین قطعه را در حد توان در صفحه بازی قرار دهد.

قوانین بازی

برای شروع این بازی، هر بازیکن باید اولین قطعه خود را در اولین مربع از گوشه سمت راست و پایین صفحه مطابق با زاویه خود، قرار دهد (مهم نیست که با چه قطعه‌ای بازی شروع شود، اما محل قرارگیری قطعه اول بسیار مهم است). این بازی به صورت نوبتی می‌باشد و سپس بقیه بازیکنان به نوبت مهره‌های خود را در صفحه بازی قرار می‌دهند.

 

محل قرار دادن اولین قطعه هر بازیکن در شروع بازی، با فلش مشخص شده است (گوشه سمت راست و پایین رو به روی هر بازیکن).

اما مهم‌ترین قانون این بازی، در چگونگی قرار دادن قطعات بعدی در صفحه بازی است. بعد از قطعه اول، برای قرار دادن قطعه دوم، هر بازیکن تنها مجاز است که قطعه خود را به صورت راسی مجاور قطعه دیگر خود قرار دهد و نمی‌تواند آن را به صورت ضلعی مجاور قطعه‌های دیگر خود بگذارد. به زبان ریاضی، قطعه‌های هر بازیکن تنها می‌توانند در یک نقطه با هم اشتراک داشته باشند (راسی) و نمی‌توانند در بیش از یک نقطه با هم اشتراک داشته باشند (ضلعی). به این نکته توجه داشته باشید که این قانون برای قطعه‌های خودی برابر است و قطعه‌های حریفان مجازند که به صورت راسی به یکدیگر برخورد کنند. سپس بازی به همین صورت ادامه می‌یابد تا زمانی‌که یک بازیکن تمام قطعه‌هایش را درون صفحه بازی قرار دهد و یا اینکه دیگر فضایی در صفحه برای قرار دادن قطعه‌های بیشتر، موجود نباشد.

 

همانطور که مشخص است، بازیکنان تنها مجازاند قطعه‌های خود را به صورت راسی کنار هم قرار دهند نه ضلعی

پایان بازی

هر زمان که قطعه‌های یک بازیکن به اتمام رسید و یا دیگر فضایی برای قرار دادن قطعه‌های بیشتر در صفحه وجود نداشت، آن بازیکن دیگر نمی‌تواند بازی کند اما بقیه بازیکنان در صورت داشتن شرایط بازی، مجاز به ادامه بازی هستند. بازی زمانی به پایان می‌رسد که همه بازیکنان نتوانند به بازی ادامه دهند.

 

 

برنده بازی کسی است که تمام قطعه‌های خود را در صفحه بازی قرار دهد. اگر کسی دارای این خصوصیت نبود، بازیکنان باید مربع‌های موجود در قطعه‌های باقی‌مانده خود را بشمارند (هر قطعه از تعدادی مربع تشکیل شده است). هر بازیکنی که مربع‌های کمتری داشت، برنده بازی است.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی فکری بازی رومیزی بازی استراتژی


نظر شما :