معرفی بازی مونوپولی (Monopoly)

۲۱ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۷۳۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
Monopoly (انحصار) یک بازی صفحه‌ای است که هم اکنون توسط شرکت Hasbro منتشر می‌شود. در این بازی، بازیکنان دو تاس شش وجهی را می‌چرخانند تا در صفحه بازی حرکت کنند، املاک را خریداری و تجارت کنند و آن‌ها را با خانه‌ها و هتل‌ها توسعه دهند. سپس بازیکنان از حریفان خود اجاره می‌گیرند، با این هدف که آن‌ها را به سمت ورشکستگی سوق دهند. پول نیز می‌تواند از طریق کارت‌های شانس (Chance) و کارت‌های جایزه (Community Chest) و گرفتن مالیات بدست بیاید یا از دست برود.
معرفی بازی مونوپولی (Monopoly)

مترجم: علی‌حسین خسروی

 

مطالب مرتبط

قسمت دوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت سوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت چهارم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت پنجم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

تاریخچه پازل تانگرام (Tangram)

 

معرفی پازل مونوپولی ( Monopoly )

Monopoly (انحصار) یک بازی صفحه‌ای است که هم اکنون توسط شرکت Hasbro منتشر می‌شود. در این بازی، بازیکنان دو تاس شش وجهی را می‌چرخانند تا در صفحه بازی حرکت کنند، املاک را خریداری و تجارت کنند و آن‌ها را با خانه‌ها و هتل‌ها توسعه دهند. سپس بازیکنان از حریفان خود اجاره می‌گیرند، با این هدف که آن‌ها را به سمت ورشکستگی سوق دهند. پول نیز می‌تواند از طریق کارت‌های شانس (Chance) و کارت‌های جایزه (Community Chest) و گرفتن مالیات بدست بیاید یا از دست برود. بازیکنان در این بازی ممکن است در زندان به سر ببرند، جایی که نمی‌توانند از آنجا بیرون بیایند تا زمانیکه یکی از چندین شرایط بازی را برای بیرون آمدن از زندان برآورده کنند. این بازی دارای قوانین داخلی بی‌شماری است و صدها نسخه مختلف و همچنین بازی‌های الهام گرفته از این بازی در رسانه‌های مرتبط وجود دارد. مونوپولی بخشی از فرهنگ عامه بین‌المللی شده است زیرا در بیش از ۱۰۳ کشور مجوز گرفته و به بیش از ۳۷ زبان چاپ شده است.

 



مونوپولی از بازی The Landlord's Game (بازی صاحبخانه) توسط Lizzie Magie (لیزی مگی) در ایالات متحده در سال ۱۹۰۳ الهام گرفته شده و به این نظریه که اقتصادی که به تولید ثروت کمک می‌کند، بهتر از اقتصادی است که در آن انحصارگران تحت محدودیت کار می‌کنند و ترویج نظریه‌های اقتصادی Henry George (هنری جورج) به ویژه ایده‌های او در مورد مالیات می‌پردازد. توجه به این نکته مهم است که در اصل، بازی صاحبخانه دو مجموعه قانون داشت، یکی با مالیات و دیگری عمدتاً براساس قوانین فعلی. هنگامی که Monopoly برای اولین بار توسط برادران پارکر در سال ۱۹۳۵ منتشر شد، این بازی دارای قانونی که شامل مالیات کمتر برای سرمایه‌داری وجود داشت، نبود، که منجر به یک بازی رقابتی‌تر می‌شد. برادران پارکر سرانجام در سال ۱۹۹۱ جذب شرکت هاسبرو شدند. این بازی به دلیل مفاهیم اقتصادی به ویژه «سلطه بازار توسط یک نهاد واحد»، Monopoly (انحصار) نامگذاری شده است.

 

بازی Monopoly منتشر شده در سال ۱۹۳۵

تاریخچه اولیه

تاریخچه پازل مونوپولی را می‌توان در سال ۱۹۰۳ جستجو کرد. وقتی Lizzie Magie (لیزی مگی)، ضد انحصارگر آمریکایی، بازی‌ای را ابداع کرد که امیدوار بود نظریه مالیات واحد یا مالیات بر درآمد انفرادی Henry George (هنری جورج) را توضیح دهد. او این اختراع را در سال ۱۹۰۴ ثبت کرد. بازی او، با عنوان The Landlord's Game (بازی صاحبخانه)، از سال ۱۹۰۶ منتشر شد. مگی دو مجموعه قانون ابداع کرد: یک مجموعه ضد انحصارطلب که در آن، هنگام به دست آوردن ثروت، به همه پاداش داده می‌شود و یک مجموعه انحصارطلب که هدف آن ایجاد انحصار و درهم شکستن مخالفان بود.

 

بازی Landlors's Game

چندین بازی صفحه‌ای مختلف، با مفهومی مشابه، از سال ۱۹۰۶ تا دهه ۱۹۳۰ ساخته شد. این بازی‌ها، هم شامل فرآیند خرید زمین برای توسعه آن و هم شامل فروش هر ملک توسعه نیافته بودند. در جریان این بازی، خانه‌های مقوایی اضافه می‌شوند و با اضافه شدن آن‌ها به یک ملک، اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد. مگی، نسخه بعدی این بازی را دوباره در سال ۱۹۲۳ به ثبت رساند.

 

 

بنا بر گفته‌ی آگهی تبلیغاتی در مجله Christian Science Monitor ، Charle Todd (چارلز تادس) از فیلادلفیا روزی را در سال ۱۹۳۲ به یاد آورد که دوست کودکی‌اش، Esther Jones (استر جونز) ، و همسرش Charles Darrow (چارلز دارو) برای شام به خانه آن‌ها آمدند. پس از صرف غذا، تادس بازی The Landlord's Game را به دارو معرفی کرد و پس از آن، چندین بار آن را بازی کردند. این بازی برای دارو کاملاً جدید بود و او از تادس درخواست کرد که یک مجموعه قوانین مکتوب برای بازی درست کند. بعد از آن شب، دارو از این موضوع استفاده کرد و بازی را با نام مونوپولی توزیع نمود.

 

 

Parker Brothers (برادران پارکر) حق نسخه‌برداری بازی را از دارو خریداری کردند. وقتی شرکت فهمید که دارو تنها مخترع بازی نیست، حق ثبت اختراع مگی را به قیمت ۵۰۰ دلار خریداری کرد. برادران پارکر از ۵ نوامبر ۱۹۳۵ شروع به بازاریابی این بازی کردند. کاریکاتوریست F. O. Alexander به طراحی کمک می‌کرد. شماره ثبت اختراع U. S. 2026082 A برای طراحی صفحه بازی در ۳۱ دسامبر ۱۹۳۵ برای چارلز دارو صادر شد و به شرکت برادران پارکر اختصاص یافت. نسخه اصلی بازی نیز در همین قالب در خیابان‌های نیوجرسی در آتلانتیک سیتی ساخته شده بود.

 

 

۱۹۳۶-۱۹۷۰

در سال ۱۹۳۶، برادران پارکر شروع به صدور مجوز برای فروش بازی در خارج از ایالات متحده کردند. در سال ۱۹۴۱، Secret Intelligence Service The Beritish (سرویس اطلاعاتی مخفی انگلیس) ، John Waddington (جان وادینگتون)، تولیدکننده مجاز بازی در انگلستان را مجبور کرد تا نسخه‌ای ویژه را برای اسرای جنگی جنگ جهانی دوم که توسط نازی‌ها نگهداری می‌شدند، بسازد. در داخل این نسخه‌ی بازی، نقشه‌ها، قطب‌نماها، پول واقعی و سایر اشیای مفید برای فرار پنهان شده بود. این بازی‌ها توسط مؤسسات خیریه‌ی جعلی ایجاد شده توسط سرویس اطلاعاتی مخفی انگلیس، بین زندانیان توزیع شدند.

 

نسخه چینی بازی Monopoly

در هلند اشغال شده توسط نازی‌ها، دولت آلمان و متحدانش، از اینکه مردم هلند از مجموعه بازی‌های مونوپولی، با نقشه‌ی محله‌های آمریکایی یا انگلیسی، استفاده می‌کردند، ناراضی بودند و نسخه‌ای با موقعیت‌های هلندی تهیه کردند. از آنجا که آن نسخه به خودی خود با نازی‌ها ارتباطی نداشت، پس از جنگ نیز به کار خود ادامه داد و مبنای بازی‌های مونوپولی را که تاکنون در هلند استفاده می‌شوند، ساخت.

 

 

۱۹۷۰-۱۹۸۰

Ralph Anspach (رالف آنسپاچ)، استاد اقتصاد، در سال ۱۹۷۳ یک بازی آنتی مونوپولی را منتشر کرد و در سال ۱۹۷۴، برادران پارکر با استفاده از قانون نقض علامت تجاری از او شکایت کردند. این پرونده در سال ۱۹۷۶ به دادگاه رسید. علائم (به کار رفته در بازی) عمومی بودند و بنابراین حکم غیرقابل اجرا بود. دادگاه عالی ایالات متحده از رسیدگی به پرونده خودداری کرد و اجازه داد که رأی دادگاه تجدیدنظر پابرجا بماند. این تصمیم با تصویب قانون عمومی ۹۸-۶۲۰ در سال ۱۹۸۴ لغو شد. با وضع این قانون، برادران پارکر و شرکت Hasbro (هاسبرو) ، همچنان علائم تجاری معتبری را برای بازی مونوپولی در اختیار دارند. با این حال، آنتی مونوپولی از قانون مستثنی شد و آنسپاچ بعداً با هاسبرو به توافق رسید و بازی خود را تحت مجوز آن‌ها به بازار عرضه کرد. تحقیقی که آنسپاچ در جریان دادرسی انجام داد، کمک کرد تا تاریخچه بازی قبل از چارلز دارو در کانون توجه قرار گیرد.

 

 

مالکیت هاسبرو

در سال ۱۹۹۱، هاسبرو، شرکت برادران پارکر و به تبع آن، مونوپولی را به دست آورد. قبل از خرید هاسبرو، برادران پارکر به‌عنوان تنها ناشر همزمان دو نسخه، نسخه معمولی و لوکس را منتشر کردند. هاسبرو، نسخه‌های دیگری از بازی مونوپولی را توسعه داد و برای آن‌ها مجوز گرفت و به دنبال جلب نظر عمومی جهت تغییر بازی بود. موج جدیدی از تولید محصولات دارای مجوز در سال ۱۹۹۴ آغاز شد. در این زمان، هاسبرو مجوزی را برای شروع انتشار نسخه مونوپولی در سن دیگو به ایالات متحده آمریکا داده بود که صدور بیش از صد مجوز دیگر، از جمله بازی‌های Winning Moves از سال ۱۹۹۵ و winning solutions از سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده را، در پی داشت.

 

بازی Wining Solution

در سال ۲۰۰۳، این شرکت یک مسابقه ملی را در یک قطار اجاره‌ای از شیکاگو به آتلانتیک سیتی برگزار کرد. همچنین در سال ۲۰۰۳، هاسبرو از سازنده Ghettopoly شکایت کرد و پیروز پرونده شد. در فوریه ۲۰۰۵، این شرکت از RADGames به دلیل بازی تابلوی لوازم جانبی Super Add-On که در مرکز صفحه‌ی بازی قرار داشت، شکایت کرد. قاضی پیش از آنکه در آوریل ۲۰۰۵ به نفع RADGames رأی دهد، در ۲۵ فوریه ۲۰۰۵ دستور توقف تولید و فروش را صادر کرد.

 

 

در سال ۲۰۰۸، Speed Die به تمام مجموعه‌های منظم مونوپولی اضافه شد. Hasbro Gaming پس از نظرسنجی از پیروان خود، قوانین اصلی مجلس را در پیش گرفت و آن‌ها را به یک House Rule Edition که در پاییز ۲۰۱۴ منتشر شد، اضافه کرد و در سال ۲۰۱۵، آن‌ها را به عنوان قوانین اختیاری اعلام کرد. در ژانویه ۲۰۱۷، با توجه به نسخه جدید معمولی که در مارس ۲۰۱۷ منتشر شد، هاسبرو از کاربران اینترنت دعوت کرد تا در مورد مجموعه جدیدی از قطعات بازی اعلام نظر کنند.
در تاریخ ۱ می ۲۰۱۸، توافقنامه هتل Monopoly Mansion توسط مدیرعامل هاسبرو در جنوب شرقی آسیا، هنگ کنگ و تایوان، با M101 Holdings Sdn Bhd امضا شد. M101 دارای یک هتل ۵ ستاره با ۲۲۵ اتاق در دست ساخت، در M101 Bukit Bintang در کوالالامپور واقع شده بود. در سال ۲۰۱۹، گروه Sirocco M101 هتل را افتتاح کرد و همچنان آن را مدیریت می‌کنند.

 

هتل Monopoly Mansion

در قسمت آینده معرفی پازل مونوپولی، تجهیزات و محتویات موجود در این بازی را بررسی خواهیم کرد. همچنین، به شرح قوانین موجود در بازی و همچنین آموزش استراتژی‌های موجود در این بازی و نحوه پیروزی خواهیم پرداخت.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly_(game)

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم تاریخچه پازل پازل


نظر شما :