قسمت دوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۴ کد : ۱۴۸۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در دسته پازل‌های ساختنی، پازل به صورت تعدادی اجزای از هم جدا قرار دارند و هدف از آن تولید شکل خاصی است و معمولاً شکل‌های هندسی مورد نظر هستند. مکعب سوما ( Soma ) که توسط Piet Hein طراحی شده، پنتامینو ( Pentomino ) که به وسیله Solomon Golomb ساخته شده
قسمت دوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

قسمت دوم تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

قسمت اول تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

 

در قسمت اول پازل‌های مکانیکی با نحوه شکا‌گیری این نوع از پازل‌ها و تاریخچه رشد و تکامل آن آشنا شدیم. در این قسمت دو دسته از پازل‌های مکانیکی را همراه با مثال‌هایی از هر کدام معرفی می‌کنیم.

پازل‌های ساختنی ( Assembly puzzles )

در این دسته، پازل به صورت تعدادی اجزای از هم جدا قرار دارند و هدف از آن تولید شکل خاصی است و معمولاً شکل‌های هندسی مورد نظر هستند. مکعب سوما ( Soma ) که توسط Piet Hein طراحی شده، پنتامینو ( Pentomino ) که به وسیله Solomon Golomb ساخته شده و پازل‌هایی همچون انواع تانگرام و تانگوها و Anker-puzzles همه نمونه‌هایی از این نوع پازل هستند. علاوه بر این، مسئله‌ای که در آن تعدادی قطعه باید به گونه‌ای کنار هم قرار بگیرند که در یک جعبه (ظاهراً خیلی کوچک) جا شوند، در این دسته قرار می‌گیرند.

 

 

تصویر بالا نمونه‌ای از پازل بسته بندی هافمن را نشان می‌دهد. هدف این است که ۲۷ مکعب به طول A ، B ، C را درون جعبه‌ای با طول A + B + C قرار دهیم که دارای دو محدودیت است

۱) A ، B ، C نباید برابر باشد

۲) کمترین مقدار این جعبه‌ها باید از یک چهارم مجموع آن‌ها بیش‌تر باشد.

اگر یک جعبه مکعبی با ابعاد ۶۰ در ۶۰ در ۶۰ در نظر بگیریم مکعب‌های به ابعاد ۱۸، ۲۰ و ۲۲ می‌توانند در این جعبه جا شوند در حالی که محدودیت‌ها را رعایت می‌کنند.

ابزارهای مدرن مانند برش‌های لیزری امکان ایجاد معماهای پیچیده دو بعدی ساخته شده از چوب یا پلاستیک اکریلیک را فراهم می‌کنند. در دهه‌های اخیر این امر غالب شده است و پازل‌هایی از اشکال هندسی فوق‌العاده و زیبا طراحی و ترسیم شده است.

 

مکعب سوما - نمونه‌ای از پازل‌های ساختنی

کامپیوترها در طراحی پازل‌های جدید کمک می‌کنند. یک کامپیوتر به جستجوی جامع برای یافتن راه‌حل می‌پردازد؛ به کمک راه‌حل‌های به دست آمده یک معما می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که حداقل حالات ممکن برای یافتن جواب و یا برعکس، یک راه حل با بیش ترین حالات ممکن را مدنظر قرار می‌دهد. نتیجه این است که حل پازل می‌تواند بسیار دشوار باشد.

استفاده از مواد شفاف ایجاد پازل‌هایی را امکان پذیر می‌کند که در آن قطعات باید روی هم قرار بگیرند. هدف این است که یک الگو، تصویر یا رنگ بندی خاص در شکل نهایی ایجاد شود. به عنوان مثال، یک پازل از چندین دیسک تشکیل شده است که در آن گوشه‌ها با اندازه‌های مختلف قرار دارند. دیسک‌ها باید طوری روی هم قرار گیرند تا یک دایره رنگی در دیسک ایجاد شود.

 

 

پازل‌های جداسازی یا بازکردنی ( Disassembly puzzles )

پازل‌های این دسته معمولاً با باز کردن یا تقسیم آنها به قطعات مختلف حل می‌شوند. این‌ها شامل پازل‌هایی با مکانیسم‌های جداکردن اتصالات مخفی ( secret opening mechanisms ) است که باید با آزمایش و خطا باز شوند. علاوه بر این، پازل‌های متشکل از چندین قطعه فلزی که به شکلی با هم مرتبط هستند نیز جزئی از این دسته در نظر گرفته می‌شوند.

دو پازل از دسته پازل‌های جداسازی که در تصویر نشان داده شده است، برای جمع‌های دوستانه مناسب به نظر می‌رسند، زیرا در ظاهر این طور دیده می‌شود که خیلی راحت از هم جدا می‌شوند، اما در واقعیت بسیاری از مردم نمی‌توانند این معما را حل کنند. مشکل در این جا شکل قطعات درهم تنیده است سطح‌هایی که به هم چفت و بست می‌شوند، از هم جدا شده‌اند و بنابراین تنها در یک جهت قابل حذف هستند. با این حال، هر قطعه دارای دو شکل شیب‌دار به صورت قرارگیری متضاد است که با دو قطعه مجاور جفت می‌شوند تا قطعه از هر جهت قابل حذف نباشد.

 

 

صندوق‌هایی به نام صندوق‌های مخفی یا صندوق پازل با مکانیزم‌های جداکردن اتصالات مخفی که در ژاپن بسیار محبوب است، در این دسته قرار می‌گیرند. این صندوق‌ها حاوی مکانیزم‌های جداسازی کم و بیش پیچیده، معمولاً نامرئی هستند که فضای توخالی کوچکی در هنگام باز شدن را نشان می‌دهد. مکانیسم‌های جداسازی بسیار متنوعی مانند پانل‌هایی که به سختی قابل مشاهده‌اند و باید جابه‌جا شوند، قفل‌های مغناطیسی، پین‌های متحرک که باید در یک موقعیت خاص چرخانده شوند و حتی قفل‌های زمان‌دار را در دسته پازل‌های جداسازی قرار می‌گیرند.

در قسمت آینده از تاریخچه پازل‌های مکانیکی دسته‌های دیگری را معرفی می‌کنیم.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://kubiyagames.com/puzzles/mechanical-puzzles

https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_puzzle

کلید واژه ها: بردگیم بردگیم ببروبازیکن پازل پازل مکانیکی تاریخچه پازل


نظر شما :