قسمت اول تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۶ کد : ۱۴۲۳ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
یک پازل مکانیکی یک معما است که به عنوان مجموعه‌ای از قطعات بهم پیوسته مکانیکی درست شده است که در آن، راه‌حل موجود در دستکاری کل شی و یا بخش‌هایی از آن نهفته است. این معماها بیش‌تر برای یک بازیکن و به صورت فردی طراحی شده‌اند که در آن هدف بازیکن این است که بتواند اصل شی را ببیند، نه آنقدر که به طور تصادفی راه حل صحیح را از طریق آزمایش و خطا ارائه دهد. با توجه به این موضوع، این نوع پازل‌ها اغلب به عنوان تست هوش یا آموزش حل مسئله استفاده می‌شوند.
قسمت اول تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

قسمت دوم تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

 

پازل‌های مکانیکی

در مقالات گذشته راجع به انواعی از پازل‌ها به نام جورچین‌ها صحبت کردیم و تاریخچه و نحوه تکامل آن‌ها را بیان کردیم. در ادامه این سلسله مقاله از تاریخچه پازل‌ها به سراغ پازل‌های مکانیکی رفتیم تا با دنیای جدیدی از پازل‌ها اشنا شویم. پازل‌های مکانیکی معمولاً خودمحور هستند. به این معنا که یک پازل از یک تا چند قسمت داخلی تشکیل شده است. این پازل‌ها بازیکنان را با مسئله‌ای روبرو می‌کنند که می‌توان با دستکاری قطعات و استفاده از منطق، بینش، مهارت و استدلال آن را حل کرد. به عبارت دیگر، یک پازل مکانیکی یک معما است که به عنوان مجموعه‌ای از قطعات بهم پیوسته مکانیکی درست شده است که در آن، راه‌حل موجود در دستکاری کل شی و یا بخش‌هایی از آن نهفته است. این معماها بیش‌تر برای یک بازیکن و به صورت فردی طراحی شده‌اند که در آن هدف بازیکن این است که بتواند اصل شی را ببیند، نه آنقدر که به طور تصادفی راه حل صحیح را از طریق آزمایش و خطا ارائه دهد. با توجه به این موضوع، این نوع پازل‌ها اغلب به عنوان تست هوش یا آموزش حل مسئله استفاده می‌شوند.

 

 

انواع مختلفی از پازل‌های مکانیکی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به پازل‌های ساختنی، پازل‌های بازکردنی، پازل‌های بلوکی، پازل‌های چرخشی، مازها و پازل‌های پیچشی و مسیریابی، پازل‌های هندسی، پازل‌های الگویی و پازل‌های منطقی اشاره کرد. همه آن‌ها در درجات مختلفی از دشواری قرار می‌گیرند، بنابراین بازیکنان در هر سنی می‌توانند یک پازل مکانیکی کامل را برای لذت بردن پیدا کنند و به حل آن بپردازند.

 

 

تاریخچه پازل‌های مکانیکی

قدیمی ترین پازل مکانیکی شناخته شده از یونان به دست آمده که به قرن سوم قبل از میلاد برمی‌گردد. این بازی شامل یک مربع است که به ۱۴ قسمت تقسیم شده است و هدف از این کار ایجاد شکل‌های مختلف از این قطعات بود. شاید در وهله اول این کار آسان به نظر برسد اما واقعاً این معمای ساده‌ای نیست. (کافیه Ostomachion loculus Archimedius را سرچ کنید.)

در ایران «پازل_قفل‌ها» از اوایل قرن ۱۷ میلادی ساخته شده است. بعد از آن تاریخچه پازل‌ها به سمت ژاپن معطوف می‌شود. در سال ۱۷۴۲ در یک کتاب بازی‌ای با نام Sei Shona-gon Chie No-Ita اشاره شده است. در حدود سال ۱۸۰۰ معمای Tangram از چین رواج یافت و ۲۰ سال بعد آن را در اروپا و آمریکا پخش شد.

شرکت ریچتر ( Richter تعداد زیادی از معماهای شبیه به تانگرام با اشکال مختلف را به تولید رسانید. و با اصطلاح Anker-puzzles در حدود سال ۱۸۹۱ آن‌ها را معرفی کرد.

در سال ۱۸۹۳، آنجلو جان لوئیس با استفاده از نام قلم پروفسور هافمن، کتابی به نام «پازل: قدیمی و جدید» نوشت. در این میان، بیش از ۴۰ تصویرسازی از پازل‌ها با ساز و کار باز کردن مکانیک‌های مخفی ایجاد شد. این کتاب به یک مرجع برای بازی‌های پازلی تبدیل شد و نسخه‌های مدرن آن برای علاقه‌مندان موجود است.

آغاز قرن بیستم زمانی بود که پازل‌ها بسیار شیک و شکیل شدند و اولین اختراعات برای پازل‌ها ثبت شد. با اختراع پلیمرهای مدرن، ساخت بسیاری از پازل‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر شد.

 

 

در سال ۱۹۹۳، جری اسلوکوم بنیاد Slocum Puzzle را بنیان نهاد. یک سازمان غیر انتفاعی که به آموزش مردم در مورد پازل‌ها از طریق جمع آوری پازل‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها، انتشارات و دیگر رسانه‌ها می‌پردازد.

در قسمت‌های بعدی راجه به برخی از انواع پازل‌ها مطالبی با اشتراک خواهیم گذاشت.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://kubiyagames.com/puzzles/mechanical-puzzles

https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_puzzle

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بردگیم بازی فکری پازل تاریخچه پازل پازل مکانیکی


نظر شما :