قسمت سوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

۰۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۹ کد : ۱۵۲۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات
در یک پازل درهم تنیده، یک یا چند قطعه در کنار هم قرار می‌گیرند که یک‌دیگر را نگه می‌دارند و یا قطعات به صورت متقابل پایدار هستند. هدف این پازل‌ها این است که به طور کامل جداسازی و سپس دوباره روی هم سوار شوند. مونتاژ و جداکردن قطعات هر دو دشوار هستند برخلاف پازل‌های جداکردنی، این پازل‌ها معمولاً به راحتی از هم جدا نمی‌شوند. سطح دشواری آن‌ها معمولاً از نظر تعداد حرکات لازم برای خارج کردن قطعه از پازل اولیه ارزیابی می‌شود. در ادامه در این پازل‌ها مکانیزم چرخش مورد توجه قرار دارد.
قسمت سوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

مترجم: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

قسمت اول تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

قسمت دوم تاریخچه جورچین‌ها (Jigsaw puzzle)

قسمت اول تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

قسمت دوم تاریخچه پازل‌های مکانیکی (Mechanical puzzle)

 

پازل‌های مکانیکی (۳)

در قسمت‌های قبلی تاریخچه پازل‌های مکانیکی، با نحوه ایجاد و توسعه این نوع پازل‌ها آشنا شدیم و دو نمونه پازل‌های ساختنی و جداکردنی را شناختیم. در این قسمت دو نمونه جالب توجه از پازل‌های مکانیکی را بررسی می‌کنیم.

پازل‌های درهم تنیده ( Interlocking puzzles )

در یک پازل درهم تنیده، یک یا چند قطعه در کنار هم قرار می‌گیرند که یک‌دیگر را نگه می‌دارند و یا قطعات به صورت متقابل پایدار هستند. هدف این پازل‌ها این است که به طور کامل جداسازی و سپس دوباره روی هم سوار شوند. مونتاژ و جداکردن قطعات هر دو دشوار هستند برخلاف پازل‌های جداکردنی، این پازل‌ها معمولاً به راحتی از هم جدا نمی‌شوند. سطح دشواری آن‌ها معمولاً از نظر تعداد حرکات لازم برای خارج کردن قطعه از پازل اولیه ارزیابی می‌شود. در ادامه در این پازل‌ها مکانیزم چرخش مورد توجه قرار دارد.

 

 

تاریخ شناخته شده این پازل‌ها به اوایل قرن ۱۸ میلادی باز می‌گردد. در سال ۱۸۰۳ یک کاتالوگ توسط " Bastelmeier" شامل دو پازل از این نوع است. کتاب پازل پروفسور هافمن که در مقاله پیشین به آن اشاره شد همچنین شامل دو پازل درهم تنیده بود.

در آغاز قرن نوزدهم، ژاپنی‌ها بازار این مپازل‌ها را به دست گرفتند. آن‌ها تعداد زیادی بازی را در انواع مختلف همچون حیوانات، خانه‌ها و اشیا دیگر ایجاد کردند، در حالی که این پیشرفت در جهان غرب عمدتاً به صورت اشکال هندسی باقی‌مانده بود.

 

 

با کمک رایانه‌ها، امکان تجزیه و تحلیل کامل بازی‌های انجام شده امکان‌پذیر شد. این فرآیند توسط بیل کاتلر با تجزیه و تحلیل در مورد تعداد حرکات حل بازی Chinese wood knots آغاز شد. از اکتبر ۱۹۸۷ تا آگوست ۱۹۹۰ همه ۳۵.۶۵۷.۱۳۱.۲۳۵ تغییرات مختلف توسط کامپیوتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با اشکال متفاوت از این بازی، سطح دشواری که تا ۱۰۰ حرکت برای رسیدن به اولین قطعه از بین برود، به دست آمد، مقیاسی که انسان برای درک آن نیاز به تلاش دارد. اوج این پیشرفت، پازلی است که در آن اضافه کردن چند قطعه، تعداد حرکات را دو برابر می‌کند. تا پیش از سال ۲۰۰۳، که پروژه طراحی RD توسط اوون، چارنلی و استریکلند اجرا شد، پازل‌های بدون زاویه‌های قائم توسط کامپیوترها قابل تحلیل نبودند.

استوارت کوفین از دهه ۱۹۶۰ در حال ایجاد پازل‌هایی است که بر اساس دوازده وجهی ایجاد شده است. اینها از نوارهایی با شش یا سه لبه استفاده می ردند. این نوع پازل‌ها اغلب دارای اجزای بسیار نامنظم هستند که فقط در آخرین مرحله در یک شکل منظم جمع می‌شوند. علاوه بر این، زاویه ۶۰ درجه اجازه می‌دهد تا طرح‌هایی که در آن هم‌زمان چندین جسم باید جابه‌جا شوند. پازل Rosebud نمونه بارز این نوع پازل‌هاست. در این پازل باید ۶ قطعه از یک موقعیت منتقل شود، که در آن فقط گوشه‌ها قابل تغییر هستند که در نهایت به مرکز شیء کامل می‌شوند.

 

 

متال پازل‌ها ( Disentanglement puzzles )

در متال پازل‌ها، هدف جدا کردن یک حلقه فلزی یا رشته‌ای از یک جسم است. مفهوم توپولوژی با این پازل‌ها به خوبی قابل بیان است. تصویر بالا نسخه‌ای از پازل derringer را نشان می‌دهد. اگرچه این پازل از جهت ظاهری ساده به نظر می‌رسد، اما بسیار چالش برانگیز است به گونه‌ای که بیش تر منع مرتبط با پازل‌ها، آن را در بین سخت‌ترین پازل‌ها قرار می‌دهند.

دسته‌ای از پازل‌ها با عنوان Vexiers جداسازی قطعات جداشونده هستند به صورتی که دو یا چند سیم فلزی که به هم درهم تنیده‌اند، از یک‌دیگر جدا می‌شوند. در اواخر قرن نوزدهم، با رویکرد عمومی به پازل‌ها این دسته هم مورد توجه قرار گرفتند. تعداد زیادی از این نوع پازل‌ها که امروزه نیز موجود هستند از همین دوران سرچشمه می‌گیرند.

 

 

اصطلاح پازل‌های حلقه‌ای، که حلقه‌های چینی قسمتی از آن به شمار می‌روند، نوع دیگری از Vexier است. در این پازل‌ها باید یک حلقه سیم بلند از سوراخ حلقه‌ها رو شوند در حالی که سیم‌ها جدا نشده باشد. تعداد مراحل مورد نیاز برای یک راه‌حل در این نوع، اغلب با تعداد حلقه‌های موجود در پازل رابطه نمایی دارد. در انواع متداول، که حلقه‌ها را به یک نوار به سیم‌ها وصل می‌کند (یا معادل‌های فلزی شکل) یک الگوی حرکتی مشابه با کد باینری دودویی دارد، که در آن فقط یک بیت از یک کلمه کد نسبت به همسایه نزدیک خود تغییر می‌کند.

یک پازل جالب، معروف به حلقه‌های چینی، حلقه‌های Cardans ، Baguenaudier یا پازل Renaissance هستند که در حدود سال ۱۵۰۰ میلادی با عنوان ۱۰۷ مسئله از نسخه خطی " De Viribus Quantitatis" نوشته لوکا پاسیولی یاد شده است. این معما دوباره در نسخه سال ۱۵۵۰ کتاب De Subtililate توسط Girolamo Cardano به آن اشاره شده است. اگرچه این پازل دسته‌ای از متال پازل‌ها است، اما دارای خصوصیات پازل مکانیکی است و راه‌حل آن را می‌توان به صورت یک روش ریاضی باینری بدست آورد.

 

 

حلقه‌های چینی با این داستان همراه است که در قرون وسطی، شوالیه‌ها این هدایا را به همسران خود می‌بخشند، تا در غیاب آن‌ها وقت خود را پر کنند. پازل‌های Tavern ، ساخته شده از فولاد، مبتنی بر تمرینات غیرواقعی است که تمرینات خوبی را برای کارآموزان آهنگر فراهم می‌کند.

نیلز بور برای نشان دادن خواص تنیدن به دانش‌آموزان از متال پازل‌هایی به نام Tangloids استفاده می‌کرد.

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazikhallagh مراجعه کنید.

 

منابع

https://kubiyagames.com/puzzles/mechanical-puzzles

https://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_puzzle

کلید واژه ها: بردگیم ببروبازیکن بردگیم تاریخچه پازل پازل پازل مکانیکی


نظر شما :