می‌خوای جلوی راه حریفاتو بگیری و شکستشون بدی، پس این بازی رو امتحان کن!!

بررسی استراتژی‌ برد در بازی «بلاک‌آس (Blokus)»

۲۳ تیر ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۳ کد : ۲۵۱۹ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
اول از همه، با اسم این بازی آشنا می‌شویم. اسم این بازی«بلاک‌آس (Blockus)» است. لغت «Block» به معنای «محدود کردن و مسدود کردن» می‌باشد. باید بدانید که اسم بازی در واقع، طریقه بازی را نشان می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود تا نام بازی به خاطرتان بماند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، در این بازی شما مانع پیشروی حریفان خود می‌شوید و طبق قوانینی جلوی راه آن‌ها را می‌گیرید. قوانین بازی از مفهوم بسیار ساده‌ای پیروی می‌کنند.
بررسی استراتژی‌ برد در بازی «بلاک‌آس (Blokus)»

تخمین زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مترجمین: نازنین عباسی‌فرید و سوگل فاطمی و نیلوفر مصلح‌آبادی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

بازی «منچ سگی»

چگونه در «دوز (X_O یا Tic-Tac-Toe)» برنده شویم؟

معرفی بازی «Splendor» و بررسی استراتژی‌های برد بازی(قسمت اول)

استراتژی و تکنیک‌های برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)

معرفی بازی بلاک‌آس (Blokus)

 

می‌خوای جلوی راه حریفاتو بگیری و شکستشون بدی، پس این بازی رو امتحان کن!!
بررسی استراتژی برد در بازی «بلاک‌آس (Blokus)»

اول از همه، با اسم این بازی آشنا می‌شویم. اسم این بازی«بلاک‌آس (Blockus)» است. لغت «Block» به معنای «محدود کردن و مسدود کردن» می‌باشد. باید بدانید که اسم بازی در واقع، طریقه بازی را نشان می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود تا نام بازی به خاطرتان بماند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، در این بازی شما مانع پیشروی حریفان خود می‌شوید و طبق قوانینی جلوی راه آن‌ها را می‌گیرید. قوانین بازی از مفهوم بسیار ساده‌ای پیروی می‌کنند.

 


در بازی عادی، چهار بازیکن هر کدام یک رنگ را انتخاب می‌کنند و طبق آن رنگ ۲۱ قطعه از اشکال هندسی مختلف به همان رنگ دریافت می‌کنند. هدف بازی این است که تعداد قطعه بیشتری روی صفحه بازی قرار بگیرد. نکته بازی چیست؟ شما باید قطعات متعلق به رنگ خود را به گونه‌ای قرار دهید که فقط از گوشه به یکدیگر متصل باشند. در نگاه اول خیلی آسان به نظر می‌آید اما باید بدانید که اشتباه می‌کنید! «Blokus» در سال‌های گذشته بدون نیاز به استراتژی‌ها و مهارت‌های مختلف، جوایز زیادی را برده است و لیست این جایزه‌ها واقعاً ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این بازی هم‌اکنون توسط بیشتر از ۳.۴ میلیون خانواده در سراسر دنیا بازی می‌شود.

 


فرض می‌کنیم شما رنگ آبی را انتخاب کرده‌اید، پس شما اولین نفر بازی خواهید کرد. (ترتیب بازی: آبی، زرد، قرمزو سبز م‌باشد و گردش بازی ساعتگرد است). بازی را با قرار دادن یک قطعه در یکی از گوشه‌های صفحه بازی شروع کنید. به این نکته توجه داشته باشید که قطعه اول باید حتماً مربع گوشه‌ای صفحه بازی را پوشش دهد. بقیه بازیکنان هم به ترتیب قطعه گوشه‌ای خود را وارد صفحه بازی می‌کنند. در همه دست‌های بعدی، هر بازیکن قطعه‌اش را به صورت استراتژیک روی صفحه قرار می‌دهد. همان‌طور که قبلاً گفتیم، فقط ۲ قانون نحوه قرارگیری قطعه‌ها را مشخص می‌کنند: اول اینکه هر قطعه باید به شکلی گذاشته شود که با یک قطعه هم رنگش تماس داشته باشد. دوم اینکه آن دو قطعه از هیچ ضلعی نباید تماس داشته باشند و تنها می‌توانند از گوشه‌ها به هم متصل شوند. در بهترین حالت، شما موفق می‌شوید تمام قطعات خود را روی صفحه بازی قرار دهید. اگر هنوز در «بلاک‌آس» حرفه‌ای نیستید، قبل از تمام شدن قطعه‌هایتان، حرکت‌های مجازتان تمام خواهد شد. در این موقعیت بازی شما تمام شده است، اما تا پایان بازی صبر کنید چرا که هر مربعی که توسط قطعات شما اشغال شده است برای شما امتیاز دارد که در انتها بازی شمرده خواهند شد. وقتی بازی همه بازیکنان تمام شود، بازی به پایان رسیده است. در ادامه، همه مربع‌های اشغال شده را بشمارید و تعداد مربع‌هایی که خالی مانده‌اند را از آن‌ها کم کنید. به کلام دیگر، برای هر مربع اشغال شده ۱ امتیاز مثبت و برای هر مربع خالی ۱ امتیاز منفی در نظر بگیرید.

 


خوشبختانه، نکته‌های کم و البته راحتی وجود دارد که شما می‌توانید زمانی که این بازی را انجام می‌دهید در ذهنتان نگه دارید تا احتمال برد شما افزایش یابد. وقتی اولین قطعه‌ها را جاگذاری می‌کنید، همچنین توجه داشته باشید که هرچه مربع‌های بیشتری در بازی را به دست بیاورید، امتیاز بیشتری نیز خواهید گرفت. پس از مهره‌ها و شکل‌های خودتان با سیاست استفاده کنید. شما باید در این بازی تهاجمی رفتار کنید تا فضاهای کمتری برای قطعات حریفتان روی صفحه بازی باقی بماند.

 


در ادامه، با تکنیک‌هایی که شانس بردن شما را در این بازی افزایش می‌دهد، بیشتر آشنا می‌شویم.
۱. ابتدا بزرگ‌ترین قطعات خود را روی صفحه بازی قرار دهید.
هنگامی که بازیکنان شروع به بازی و حرکت از گوشه‌‌های صفحه مربعی خود می‌کنند، فضا روی صفحه بازی برای شما بسیار مناسب است. منطقی است که ابتدا از قطعات بزرگ خود استفاده کنید. هر بازیکن در بازی «بلاک‌آس(Blokus)» 21 قطعه دارد که تعدادی از این قطعات بزرگ‌تر از بقیه می‌باشند و این قطعات بزرگ‌تر باید الویت شما باشند‌. قرار دادن بعضی از قطعات به دلیل شکل آن‌ها، راحت‌تر از قطعات دیگر است اما وقتی بازی به آخر نزدیک می‌شود، باقی ماندن قطعات بزرگ‌تر در دستان شما، کار شما را بسیار سخت می‌کند.

 


۲. به سمت مرکز صفحه بازی حرکت کنید.
این نکته، مهم‌ترین قسمت برای داشتن شانس پیروزی است. عدم موفقیت، به معنی آن است که شما خودتان از قبل، فرصت‌های خود را برای برنده شدن در بازی محدود کرده‌اید. اگر همیشه در منطقه‌ای که بازی را از آن‌جا شروع کرده‌اید بمانید، حتماً در ادامه بازی توسط دیگر بازیکنان مسدود (Block) خواهید شد. شما باید تا جایی که می‌توانید گوشه‌ها را خالی نگه دارید؛ بنابراین قرار دادن قطعاتتان در گوشه صفحه کار شما را در ادامه بازی بسیار سخت خواهد کرد.
۳. همیشه بیش از یک گزینه داشته باشید.
هنگام قرار دادن یک قطعه، می‌دانید که یک قطعه در گوشه آن قطعه قرار خواهد گرفت. در صورت امکان سعی کنید حداقل دو نقطه (ترجیحاً بیشتر) را برای قطعه بعدی خالی کنید و برای قطعه بعدی برنامه‌ریزی کنید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که شما نباید فقط یک قطعه خاص را در صفحه قرار دهید و بعد از آن حریفتان سایر مناطق را اشغال کند. شما باید از قبل برای هر قطعه خود برنامه‌ریزی لازم را داشته باشید.

 


۴. اگر فضایی وجود دارد، درنگ نکنید و آن را بگیرید.
اگر حریفی فضایی را باز گذاشت، آن را بگیرید. درست است که «بلاک‌آس» می‌تواند یک بازی مقابله‌ای باشد اما در نهایت فقط یک بازی است.
۵. برای بقیه بازیکنان تله بکارید.
گاهی اوقات ممکن است ارزشش را داشته باشد که به حریف اجازه دهید بیش از حد در منطقه شما بازی خود را گسترش دهد تا بتوانید جلوی او را بگیرید. در واقع، با این کار، شما حریفان خود را گول می‌زنید تا وارد منطقه شما شوند و سپس کار خود را عملی می‌کنید. نگران نباشید شما فقط با این کار منتظر ضربه زدن هستید.
۶. از پیش برنامه‌ریزی کنید.
ببینید حریفان شما در چه مکان‌هایی نمی‌توانند بازی کنند یا به کجای صفحه نمی‌توانند برسند. قطعاتی را که می‌توانید استفاده کنید تا جلوی بازی آن‌ها را بگیرید کنار بگذارید تا در جای دیگری از آن‌ها استفاده نکنید.

 


۷. یک قطعه را هم از دست ندهید.
باید بدانید که در این بازی، فقط یک قطعه می‌تواند بازی را برای یک بازیکن به برد یا باخت تبدیل کند. از آن‌جا که بازی زمانی به پایان می‌رسد که قطعه‌های یک بازیکن به اتمام برسد یا دیگر فضایی برای قرار دادن قطعه‌های بیشتر نباشد، پس از تمام قطعات خود حتی آخرین آن به درستی استفاده کنید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


https://www.google.com/amp/s/twooffthetop.com/2019/06/24/strategy-for-blokus/amp/
https://entertainment.howstuffworks.com/leisure/brain-games/blokus.htm

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی استراتژی‌ برد


نظر شما :