معرفی بازی «Splendor» و بررسی استراتژی‌های برد بازی(قسمت اول)

۰۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۰ کد : ۲۴۹۶ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
بازی «Splendor» یکی از آن بازی‌های رومیزی و کارتی است که احتمال دارد در نگاه اول ظاهر ساده و مختصر آن شما را جذب خود نکند و در ادامه هم قوانین آن به نظرتان سخت آیند اما کافی است تا کمی با بازی خو بگیرید تا متوجه شوید چرا این بازی تا این حد معروف و شناخته شده است. از طرفی این بازی رومیزی به لطف وجود نسخه‌های مشابه ایرانی در ایران و همچنین نسخه‌های موبایل یکی از قابل دسترس‌ترین بازی‌های رومیزی در کشورمان است که دیگر شرایط را برای آشنایی با این جواهر گمشده بهتر و ضروری‌تر هم می‌کند. بازی رومیزی «Splendor» یک بازی از نوع جمع‌آوری سکه (ژتون) و توسعه کارت‌ها است.
معرفی بازی «Splendor» و بررسی استراتژی‌های برد بازی(قسمت اول)

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه و ۳۰ ثانیه

مترجمین: نازنین عباسی‌فرید و رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

چگونه در بازی «دوز ۴ تایی (دوز عمودی)» برنده شویم؟!

بازی «چکرز (Chekers)» و تکنیک‌های بردن حریف

چگونه از «اتاق فرار (Escape Rooms)» فرار کنیم؟!

بازی «منچ سگی»

چگونه در «دوز (X_O یا Tic-Tac-Toe)» برنده شویم؟

 

معرفی بازی «Splendor» و بررسی استراتژی‌های برد بازی (قسمت اول)
بازی «Splendor» یکی از آن بازی‌های رومیزی و کارتی است که احتمال دارد در نگاه اول ظاهر ساده و مختصر آن شما را جذب خود نکند و در ادامه هم قوانین آن به نظرتان سخت آیند اما کافی است تا کمی با بازی خو بگیرید تا متوجه شوید چرا این بازی تا این حد معروف و شناخته شده است. از طرفی این بازی رومیزی به لطف وجود نسخه‌های مشابه ایرانی در ایران و همچنین نسخه‌های موبایل یکی از قابل دسترس‌ترین بازی‌های رومیزی در کشورمان است که دیگر شرایط را برای آشنایی با این جواهر گمشده بهتر و ضروری‌تر هم می‌کند. بازی رومیزی «Splendor» یک بازی از نوع جمع‌آوری سکه (ژتون) و توسعه کارت‌ها است. هر بازیکن در نقش بازرگانی در عصر رنسانس ظاهر می‌شود که سعی می‌کند معادن جواهرات را بخرد، استخراج کند، حمل و نقل کند و بفروشد. همه این کارها هم برای کسب اعتبار بیشتر انجام می‌شود. اگر وضع‌تان به اندازه کافی خوب شود، شاید حتی با یکی از اشراف‌زادگان دیدار کنید و این ملاقات هم اعتبار شما را بیشتر از پیش بالا ببرد. در بازی فکری «Splendor» هر بازیکن در نوبتش می‌تواند ژتون (یا در واقع همان جواهر) دریافت کند یا یک کارت را بخرد و بسازد یا یک کارت را رزرو کند. بازیکنی که تصمیم می‌گیرد ژتون بگیرد، می‌تواند یا سه تا ژتون از انواع (رنگ‌های) مختلف بردارد یا دو تا از یک نوع. بازیکنی که کارت می‌خرد باید مبلغ آن را با استفاده از ژتون‌هایی که دارد (مطابق رنگ‌های مشخص شده برای آن‌ها) بپردازد و کارت را به مجموعه کارت‌های جلوی خودش اضافه کند.

 


برای رزرو کردن کارت که مطمئن شویم آن را بعداً می‌گیریم یا حداقل بازیکن دیگری نمی‌تواند آن را بگیرد، آن را برمی‌داریم و جلوی خودمان می‌گذاریم (نه در دسته کارت‌هایی که خریده‌ایم) تا بعداً آن را بخریم. با این کار یک ژتون طلایی هم می‌گیریم که مانند ژوکر عمل می‌کند و در خریدن کارت می‌توان آن را معادل هر رنگ ژتونی خرج کرد. هر کارتی که می‌خریم یک جواهر دائمی به ما می‌دهد که بعداً می‌توانیم از آن در خریدن کارت‌های دیگر استفاده کنیم؛ همچنین اغلب کارت‌ها مقداری اعتبار نصیب‌مان می‌کنند. اولین بازیکنی که به امتیاز ۱۵ برسد برنده بازی است.

 


راهنمای استراتژی بازی «Splendor»:
وقتی پس از خواندن توضیحات قوانین، برای اولین بار «Splendor» را بازی می‌کنید، جریان بازی کاملاً روشن به نظر می‌رسد. استراتژی این بازی در طراحی سنگ‌های قیمتی متمرکز شده است تا زمانی که شما بتوانید کارت بخرید. وقتی شما برای بازی آمادگی و هیجان زیادی دارید، شروع به خرید کارت‌های گران‌قیمت می‌کنید که باعث افزایش امتیاز شما می‌شوند. سپس می‌توانید به کارت‌های جلوی خود نگاه کنید و ببینید نجیب‌زاده‌ها به دنبال چه مجموعه ای از سنگ‌های قیمتی هستند و در نهایت هدف شما جمع‌آوری مجموعه‌های مورد نیاز است تا بتوانید امتیازات خود را از نجیب زاده‌ها بگیرید و برنده شوید. این روش بازی خوب است. شما چیز‌های زیادی یاد خواهید گرفت، سرگرم خواهید شد و احساس بهتری در مورد نحوه اجرای بازی خواهید داشت. اما هر چه بیشتر «Splendor» بازی کنید، این شیوه به شما تضمین برد بازی را نمی‌دهد. برای برنده شدن، باید کمی بیشتر استراتژی‌های بازی را بیاموزید. روش‌های زیر کمک زیادی برای راحت‌تر بردن بازی به شما خواهند کرد:

 


۱. هدف نهایی در «Splendor» را درک کنید:
وقتی برای اولین بار «Splendor» را بازی کردید، گرفتن سنگ‌های قیمتی و کارت‌ها و استفاده از آن‌ها برای ساخت موتور کارت‌های سنگی وسوسه‌انگیز است. اما این تمرکز رویEngine-Building ممکن است باعث شود هدف واقعی بازی را از دست دهید. همان‌طور که واضح است، برنده کسی نیست که دسته کارت‌های پرزرق و برتری بسازد، بلکه اولین نفری است که حداقل به ۱۵ امتیاز می‌رسد. چگونگی رسیدن به این امتیاز به خود شما بستگی دارد. اما شما باید قبل از بقیه با بازی بهتر، یا یافتن راهی برای کاهش سرعت سایر بازیکنان به این امتیاز برسید. این موضوع پایه و اساس سایر مراحل بازی است. بنابراین یک بار دیگر تکرار می‌کنیم: هدف بازی یعنی کسب ۱۵ امتیاز یا بیشتر البته در صورت تساوی، بازیکنی که تعداد کمتری کارت خریده باشد، برنده بازی خواهد شد.

 


۲. تعداد نوبت‌های لازم برای رسیدن به ۱۵ امتیاز را با دقت دنبال کنید. شما باید در ۲۴ یا ۲۵ دور برنده شوید:
با انجام بازی به صورت تکی، تجربه بازی را شروع کنید و سعی کنید ۱۵ امتیاز را در کم‌ترین دورهای ممکن به دست آورید. این بدان معناست که هر بار هر حرکتی را که انجام می‌دهید، این حرکت را در دور بعد کم کنید و آخرین نتایج خود را با نتایج قبلی مقایسه کنید و عملکرد یک استراتژی را با استراتژی دیگر مقایسه کنید. بله، انجام این کار خسته‌کننده است، اما با تمرین بیشتر می‌توانید در مدت زمان کمتری برنده شوید. گاهی اوقات برنده شدن مستلزم آن است که مقدار زیادی کار طاقت‌فرسا انجام دهید. این کار ارزش این را دارد که خود را در مقابل بهترین‌ها محک بزنید و ببینید بهترین بازیکنان چگونه اینقدر خوب بازی می‌کنند. طبق آماری که در دست هست، بیشتر بازی‌های «Splendor» طی ۲۶-۲۸ نوبت به پایان می‌رسند. مفهوم این حرف این است که اگر انتظار پیروزی دارید، باید بتوانید در ۲۴-۲۵ نوبت ۱۵ امتیاز را به دست آورید. معیار تعداد چرخش و دور، تنها معیاری نیست که می‌توان روی آن تمرکز کرد. همچنین باید حواستان به تعداد کارت‌هایی که خریداری می‌کنید باشد. باز هم طبق آمار، دیده می‌شود که بازیکنان با ۱۱-۱۲ کارت برنده می‌شوند‌. شما هم از این اطلاعات برای هدایت بازی خود استفاده کنید‌.

 


۳. همه مسیرهای پیروزی حریفان خود را ببندید:
مراحل انجام این کار ساده است: به حریفان خود نگاه کنید. سپس کارت‌های جلوی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید بفهمید قصد انجام چه کاری را دارند. در بدترین حالت، آن‌ها مجبورند یکی دو نوبت بگیرند تا کارت جدید را رو کنند. در بهترین حالت، آن‌ها تعداد انگشت‌شماری از سنگ‌های قیمتی را در اختیار دارند که نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند زیرا شما آن‌ها را از هر فرصت خوبی محروم کرده‌اید. بنابراین با در نظر داشتن این ایده‌ها بیایید به سراغ کارهایی برویم که هنگام بازی «Splendor» نباید انجام دهید:

 


۴. از ردیف اول کارت‌های زیادی خریداری نکنید مگر اینکه امتیاز بالایی داشته باشند:
به یاد داشته باشید هدف شما ساخت سریع‌ترین موتور نیست بلکه رسیدن به حداقل ۱۵ امتیاز قبل از دیگران است. خریدن کارت‌های این ردیف برای شما، سنگ‌های قیمتی به همراه دارند. این کار با گرفتن کارت‌هایی که در واقع مهم هستند سرعت شما را در بازی کند کرده و پیروزی را برای شما دشوارتر می‌کند. این بدان معنا نیست که شما اصلاً نباید کارت ردیف اولی بخرید. اما اگر می‌توانید از ردیف دوم به بعد کارت بخرید. زیرا امتیازاتی را برای شما فراهم می‌کند تا سریع تر به امتیاز ۱۵ برسید.

 


۵. زیاد روی نجیب‌زاده‌ها تمرکز نکنید:
حضور آن‌ها در بازی، همراه با ۳ امتیازی که می‌دهند می‌تواند وسوسه بدی باشد در اینکه شما را با یک مسیر کارآمدتر پیش ببرند. اما شما نباید کارهایی را دنبال کنید که منجر به تغییرات زیادی در استراتژی‌تان می‌شوند. شما باید هر چه سریع‌تر ۱۵ امتیاز کسب کنید. شاید دشوار باشد که باور کنیم اشراف‌زاده‌ها آن‌قدرها هم خوب نیستند. اما واقعیت این است که روش‌های کارآمدتری برای گرفتن امتیاز وجود دارد. به عنوان مثال، یک سنگ قیمتی سبز که ۳ امتیاز دارد، فقط ۵ دور طول می‌کشد تا حریفان شما آن را بگیرند. اما یک اشراف‌زاده، که به ۳ نگین سبز، ۳ نگین قرمز و ۳ نگین آبی نیاز دارد، ممکن است حداقل ۱۵ نوبت طول بکشد تا بتوان آن را به دست آورد. کارت‌‌هایی که بیشترین امتیاز را به شما می‌دهند، کارت‌های توسعه از ردیف دوم یا سوم هستند. خرید جواهرات خود را در جهت به دست آوردن پیشرفت‌هایی انجام دهید که به شما امتیاز می‌دهند و بیشتر اوقات می‌بینید که خودتان خوب عمل می‌کنید. و در نهایت، موقعیت صفحه بازی را تجزیه و تحلیل کنید تا ارزیابی کنید که کدام مسیر به امتیاز ۱۵ می‌رسد.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


https://startyourmeeples.com/2017/06/14/splendor-strategy-tactical-analysis-overview/
https://www.myboardgameguides.com/game-strategy/game-specific-strategy/splendor-board-game-strategy-guide/
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=776697941
https://vigiato.net/p/97434
https://baziplanet.com/family/193/%

 

 

 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی استراتژی‌ برد


نظر شما :