چگونه در بازی «دوز ۴تایی (دوز عمودی)» برنده شویم؟!

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۷ کد : ۲۴۳۷ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
«دوز ۴تایی (دوز عمودی)» که نام انگلیسی آن «Connect۴» می‌باشد، یک بازی استراتژی ۲ نفره است که هم از طریق رایانه و هم از طریق بازی رومیزی آن انجام می‌شود. صفحه این بازی از ستون‌های افقی و عمودی تشکیل شده است که روزنه‌ها و دایره‌های کوچکی دارد و هر بازیکن به نوبت مهره‌های دایره‌شکل خود را در این روزنه‌های کوچک قرار می‌دهد. هدف بازی این است که ۴ عدد از مهره‌های خود را به صورت افقی، عمودی یا مورب در یک خط، پشت سر هم قرار دهید. گرچه به نظر می‌رسد این عمل، یک کار ساده باشد اما استراتژی‌های زیادی در این بازی وجود دارد و یادگیری تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا شانس بردن خود را در بازی افزایش دهید.
چگونه در بازی «دوز ۴تایی (دوز عمودی)» برنده شویم؟!

مترجم: نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط

معرفی بازی «رکب»

معرفی بازی «Risk» و بررسی استراتژی‌های برنده شدن در بازی

چگونه در یک مسابقه برنده شویم؟

چگونه در بازی «UNO» برنده شویم؟

چگونه در بازی «Monopoly» برنده شویم؟!

 

چگونه در بازی «دوز ۴تایی (دوز عمودی)» برنده شویم؟!
«دوز ۴تایی (دوز عمودی)» که نام انگلیسی آن «Connect4» می‌باشد، یک بازی استراتژی ۲ نفره است که هم از طریق رایانه و هم از طریق بازی رومیزی آن انجام می‌شود. صفحه این بازی از ستون‌های افقی و عمودی تشکیل شده است که روزنه‌ها و دایره‌های کوچکی دارد و هر بازیکن به نوبت مهره‌های دایره‌شکل خود را در این روزنه‌های کوچک قرار می‌دهد. هدف بازی این است که ۴ عدد از مهره‌های خود را به صورت افقی، عمودی یا مورب در یک خط، پشت سر هم قرار دهید. گرچه به نظر می‌رسد این عمل، یک کار ساده باشد اما استراتژی‌های زیادی در این بازی وجود دارد و یادگیری تکنیک‌ها و تاکتیک‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند تا شانس بردن خود را در بازی افزایش دهید.

 


الف) یادگیری استراتژی های اولیه:
۱. مرکز صفحه بازی را کنترل کنید. یک استراتژی مهم برای این بازی، داشتن مهره در وسط صفحه بازی است. زیرا این نقطه راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط با سایره مهره‌ها فراهم می‌کند. از آنجا که تعداد ستون‌های عمودی صفحه فرد است، داشتن مهره در وسط صفحه به این معنی است که می‌توانید از هر جهت که بخواهید بازی را ادامه دهید.
نکته: اگر بازیکن شروع‌کننده بازی هستید، اولین مهره خود را در پایین‌ترین دایره مرکزی صفحه قرار دهید. البته باید بدانید که چه بازیکن اول و یا چه بازیکن دوم بودید، باید تلاش کنید تا مهره‌های بیشتری را وارد ستون مرکزی صفحه بازی قرار دهید.

 


۲. از قبل چندین حرکت را برنامه‌‎ریزی کنید. درست مثل شطرنج، هر حرکتی در این بازی می‌‎تواند شما یا حریفتان را مجبور به یک حرکت واکنشی برای جلوگیری از برد کند. شما می‌توانید از موقعیت‌هایی از این دست، به نفع خودتان استفاده کنید بنابراین مهم است که وقتی شما قصد دارید حرکتی انجام دهید، در مورد نحوه واکنش حریف فکر کنید.
• به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک مهره را در یک مکان خاص قرار دهید، باید برای مسیرهای دیگر در نقطه دیگری از صفحه بازی برنامه‌ریزی کنید. سپس حریف شما مجبور به جلوگیری از بردن شما می‌شود و حرکت بعدی شما را آزاد می‌کند تا بتوانید مسیرهای دیگر خود را کامل کنید.
• به همین ترتیب، وقتی می‌خواهید حرکتی را انجام دهید، ببینید چگونه می‌تواند روی حریف شما تاثیر بگذارد. شما نباید حرکتی انجام دهید که حریف شما را به پیروزی نزدیک کند، بنابراین پیش از هر حرکت به این فکر کنید که حریف چگونه می‌تواند از حرکت شما استفاده کند.

 


۳. راه حریف خود را مسدود کنید. یک استراتژی اصلی و معروف در بازی این است که اگر نمی‌خواهید در بازی ببازید، باید از پیروزی حریف جلوگیری کنید. این کار به معنای دفاع در برابر تاکتیک‌های حریف شما و قرار دادن مهره‌های خود در نقاط باز است که منجر به بردن شما می‌شود.
• در صورت امکان، حتماً از اتصال سه مهره از مهره‌های حریف جلوگیری کنید، زیرا این بدان معنا است که حریفتان فقط یک قدم تا برنده شدن فاصله دارد.
• علاوه بر این، جلوگیری از اتصال سه مهره مانع از این می‌شود که حریف برای شما دام ایجاد کند. بدین معنی که شما فقط از یک طرف می‌توانید راه حریف خود را مسدود کنید اما حریف شما حداقل یک راه دیگر برای بردن دارد.

 


۴. از اشتباهات حریف خود استفاده کنید. در این بازی، عدم موفقیت در جلوگیری از حرکات حریف، باعث می‌شود که حریف برنده شود. برای جلوگیری از این مسئله، شما باید به صفحه بازی و پیامد‌های هر حرکت توجه کنید تا بتوانید از اشتباهات استفاده کنید.
نکته: به عنوان مثال، اگر شما سه مهره را در یک خط افقی پشت سر هم قرار داده باشید و حریف مهره‌ای را برای مسدود کردن راه شما قرار ندهد، در حرکت بعدی شما می‌‎توانید از این اشتباه حریفتان نهایت استفاده را برده و بازی را ببرید.

 


۵. تهاجمی بازی کنید. اگرچه مهم است که به صورت دفاعی بازی کنید و راه‌های حریف خود را مسدود کنید، اما برای پیروزی در این باز باید با مهره‌های خود راه‌های زیادی بسازید. از جمله کارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارت‌اند از:
• ساختن ردیف‌ها به صورت افقی.
• قرار دادن مهره‌ها روی هم برای ایجاد اتصالات عمودی.
• از مهره‌های خود و مهره‌های حریف برای ایجاد راه‌های مورب با ردیف‌ها و ستون‌ها استفاده کنید.
• در صورت امکان، مهره‌های خود را در نقاطی قرار دهید که چندین راه برای شما ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، اگر مهره‌هایی دارید که توسط یک ستون یا یک ردیف از هم جدا شده‌اند، یک شکاف میانی پیدا کنید که مهره‌ها را به هم متصل کند.

 


۶. از پر کردن نقاطی که منجر به بردن حریف شما می‌شود، خودداری کنید. در این بازی، یک اشتباه بزرگ که منجر به باخت شما می‌شود، پر کردن فضای خالی‌ای است که باعث می‌شود حریف مهره چهارم خود را جلوی سه مهره دیگر خود قرار داده و بازی را ببرد. گاهی اوقات، شرایطی در بازی به وجود می‌آید که نقاطی در کنار مهره‌های حریف وجود دارد که نباید آن‌ها را پر کرد زیرا منجر به باخت شما می‌شود. پس باید مراقب این فضاها باشید.

 


ب) استفاده از تاکتیک‌های پیشرفته:
۱. تمرین. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بیش از چهار هزار تریلیون راه وجود دارد که در هر دست از این بازی، می‌شود انجام داد و این بدان معنی است که حفظ کردن حرکت درست در هر سناریو غیرممکن است. با این حال، تمرین کردن، مهارت‌های استراتژی، توانایی شما را برای یرنامه‌ریزی و واکنشتان در برابر حرکت‌های خاص بهبود می‌بخشد.

 


۲. یک حمله چندجهته را تنظیم کنید. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما ۳ عدد از مهره‌های خود را پشت سر هم قرار می‌دهید و شما چند راه برای قرار دادن مهره چهارم در اختیار دارید.
• وقتی این اتفاق می‌افتد، شما حریف خود را در موقعیتی قرار می‌دهید که فقط یک جهت را می‌تواند مسدود کرد و جهت دیگر را برای حرکت آخر بازی خود آزاد می‌کنید.
• این روش، نیاز به برنامه‌ریزی دارد و گاهی اوقات به این بستگی دارد که طرف مقابل شما اشتباه کند یا متوجه نشود که در حال درست کردن یک دام هستید.

 


۳. دام «شماره ۷» بسازید. دام «شماره ۷» نامی برای یک حرکت استراتژیک بسیار خاص است که در آن مهره‌های خود را به گونه‌ای قرار می‌دهید که شماره ۷ را نشان دهند؛ به این صورت که سه مهره به صورت افقی و در ادامه ۳ مهره به صورت مورب به آن متصل می‌شوند.
• این تله را در هر جهتی می‌توان ایجاد کرد.
• این عمل، استراتژی بسیار مناسبی است زیرا چندین جهت را برای شما به وجود می‌آورد که می‌توانید بازی را ببرید.

 


۴. تاکتیک «سپتوپلت (Septuplet)» را اجرا کنید. این تاکتیک، همان تاکتیک‌های قبلی، یعنی درست کردن مسیرهای چندجهته می‌باشد منتها با این تفاوت که مسیرهای ایجاد شده توسط آن بیشتر است. با اجرای این تاکتیک، شما ۷ مسیر برای بردن بازی خواهید داشت.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منبع

‌‌‌‌‌‌‌
https://www.wikihow.com/Win-at-Connect-4

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی استراتژی‌ برد دوز دوز ۴تایی دوز عمودی


نظر شما :