بازی «چکرز (Chekers)» و تکنیک‌های بردن حریف

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۷ کد : ۲۴۵۰ مدرسه بازی‌پردازی مقالات معرفی بازی
آماده شروع یک بازی هیجان انگیز و پرتنش با خانواده و دوستان هستید؟ اصول و قوانین بازی «چکرز» را بیاموزید و یک برتری و شانس بزرگ نسبت به دیگر بازیکنان داشته باشید. اگر آماده هستید که در بازی پیروز شوید، چند استراتژی خاص در این بازی وجود دارد که می‌تواند به شما در پیروزی کمک کند حتی اگر در مسابقات شرکت می‌کنید.
بازی «چکرز (Chekers)» و تکنیک‌های بردن حریف

ترجمه و گردآوری: نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی بازی «Risk» و بررسی استراتژی‌های برنده شدن در بازی

چگونه در یک مسابقه برنده شویم؟

چگونه در بازی «UNO» برنده شویم؟

چگونه در بازی «Monopoly» برنده شویم؟!

چگونه در بازی «دوز ۴تایی (دوز عمودی)» برنده شویم؟!

 

بازی «چکرز (Chekers)» و تکنیک‌های بردن حریف
آماده شروع یک بازی هیجان انگیز و پرتنش با خانواده و دوستان هستید؟ اصول و قوانین بازی «چکرز» را بیاموزید و یک برتری و شانس بزرگ نسبت به دیگر بازیکنان داشته باشید. اگر آماده هستید که در بازی پیروز شوید، چند استراتژی خاص در این بازی وجود دارد که می‌تواند به شما در پیروزی کمک کند حتی اگر در مسابقات شرکت می‌کنید.

 


بازی «چکرز (Chekers)» یک بازی رومیزی است که در آن بازیکنان بر روی یک صفحه مربعی ۸×۸ (صفحه شطرنج) بازی کرده و حرکت‌هایی اریب با مهره‌ها انجام داده و با پرش از روی مهره حریف می‌توانند آن مهره را از دور باری خارج کنند (تصرف کنند). علاوه بر صفحه ۶۴ خانه‌ای شطرنج، در نوع دیگری از بازی «چکرز»، از تخته ۱۰۰ خانه‌ای استفاده می‌شود که در ۱۰ ردیف ۱۰ تایی قرار گرفته‌اند. البته قوانین هر دو نوع شبیه هم هستند. رنگ خانه‌های صفحه بازی یکی در میان روشن و تیره است. مهره‌های چکرز شبیه سکه طراحی‌شده و معمولاً از جنس چوب‌اند. برای انجام این بازی، از ۲۰ مهره سفید و ۲۰ مهره سیاه استفاده می‌شود. نام قدیمی «چکرز» بازی «الکرک» است که در بین النهرین ابداع شد.

 


تاریخچه
قدیمی‌ترین شیء یافت شده که به بازی «چکرز» شباهت دارد، تخته‌ای خشتی مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش می‌باشد. این بازی در روزگار قدیم با سنگ‌های مخروطی‌شکل انجام می‌شد. در اروپا نام این بازی از ملکه فرانسه در سده‌های میانه یعنی «فیرژ» که بعداً «دامه» (بانو، ملکه) نامیده‌شد گرفته شده‌است. در زبان‌هایی مانند آلمانی و هلندی از همین واژه‌ها برای نامیدن این بازی استفاده می‌کنند. «چکرز» انگلیسی که «Draughts» هم نامیده می‌شود در سده ۱۲ میلادی پدید آمد. گفته می‌شود ناپلئون و سربازانش علاقه زیادی به این بازی داشتند و در لشکرکشی‌های خود تخته‌های «چکرز» را به همراه می‌بردند. بعدها «چکرز» لهستانی در سطح جهانی بسیار مشهور و پرطرفدار شد.

 


قوانین بازی
بازی «چکرز» در کشورهای مختلفی و البته به روش‌های متفاوتی بازی می‌شود که هرکدام از نسخه‌های آن، طرفداران خاص خود را دارد و اکثر این روش‌ها، شباهت‌های زیادی به هم دارند. حال به سراغ قوانین بازی می‌رویم. هر یک از نفرات در نوبت خود می‌تواند یکی از مهره‌هایش را یک خانه جابه‌جا کند ولی مهره‌ها همیشه باید در خانه‌های سفید باقی بمانند. همچنین هرکس باید مهره‌هایش را به سمت جلو (نسبت به خودش) حرکت دهد. اگر دو مهره غیرهم‌رنگ به طور قطری یا اریب در کنار هم باشند، می‌توان از روی مهره حریف پرید و آن را تصرف کرد (از بازی حذف کرد). البته این اتفاق در حالتی امکان‌پذیر است که پشت مهره حریف خالی باشد.. اگر کسی در نوبت خود بتواند مهره‌ای را بزند، مجبور است آن را بزند و اگر بتواند چند مهره را بزند، باید یکی از آن‌ها را انتخاب کند و آن را بزند. یعنی اگر مهره‌ای برای زدن داشته باشد نمی‌تواند چیزی را نزند. همچنین اگر تعدادی از مهره‌های حریف چنان قرار داشته باشند که بازیکن بتواند با یکی از مهره‌هایش و به طور متوالی آن‌ها را بزند باید همه آن‌ها را در یک نوبت بزند. همان‌طور که در شطرنج اگر پیاده به سطر آخر برسد، تبدیل به وزیر (یا اسب یا فیل یا رخ) می‌شود، در این بازی هم اگر مهره‌ای به سطر آخر برسد تبدیل به شاه می‌شود. برتری شاه نسبت به سایر مهره‌ها این است که به عقب هم می‌تواند برگردد ولی مهره‌های عادی فقط به سمت جلو حرکت می‌کنند. کسی که مهره‌ای در زمین برایش باقی نماند، بازنده بازی است.

 


الف) تقویت شانس خود برای پیروز شدن:
۱. روی این موضوع که باید بیشتر از حریفتان مهره‌گذاری کنید، تمرکز کنید:
در این بازی، کسی که مهره‌های بیشتری روی صفحه بازی داشته باشد، شانس بیشتری برای بردن دارد. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است تعداد مهره‌های بیشتری را روی صفحه بازی قرار دهید تا شانس خود را برای پیروزی در بازی افزایش دهید.
• برای این‌که این توصیه را بتوانید عملی کنید، یک مهره خود را در قسمتی از صفحه بازی قرار دهید که طرف مقابل شما تعداد مهره‌ای کمتری داشته باشد. اگر بتوانید از این مهره‌ها محافظت کنید، شانس پیروزی شما افزایش خواهد یافت.
• برای تغییر مسیر دادن حرکت حریف، به استراتژی‌های گفته شده در ادامه توجه کنید.

 


۲. سعی کنید مهره‌های خط آخر زمین خود را روی صفحه بازی نگه دارید تا زمانی که به آن‌ها نیاز شود: اگر خط آخر زمین شما توسط مهره‌هایتان اشغال بماند، برای حریف شما جای‌گذاری مهره‌هایش در این قسمت سخت می‌شود، بنابراین این استراتژی مانع از این می‌شود که حریف در بازی خیلی زود برتری پیدا کند. همچنین هنگامی که شروع به حرکت دادن مهره‌های ردیف آخر خود در آخر بازی کنید، گزینه‌های حرکتی بیشتری برای شما باقی می‌ماند.
• به یاد داشته باشید که ردیف آخر خود را نمی‌توانید برای همیشه دست نخورده حفظ کنید. هنگامی که تعداد مهره‌های شما در قسمت‌های دیگر بازی کم است و یا فرصتی خوب برای حرکت پیش آمده است، برای حرکت دادن مهره‌هایتان درنگ نکنید.

 


۳. مهره‌های خود را نزدیک به هم و پشت سرهم پیش ببرید: دو مهره «پشت سر هم» در یک خط مورب در مجاورت هم هستند. قرار دادن مهره‌ها به صورت پشت سرهم در یک خط کار را برای حریف شما برای تصرف مهره‌هایتان سخت می‌کند.
ک حرکت به دنبال و پشتیبانی از مهره‌ای که قبلاً حرکت داده‌اید، قبل از حرکت دوباره همان مهره، آن را از تصرف شدن حفظ می‌کند. انجام این کار با ۲ مهره حتی ایمن‌تر است، زیرا می‌توانید از دو جهت جلوی گرفتن آن را بگیرید.
• استراتژی «تله‌گذاری جفتی» را در ادامه یاد بگیرید.

 


۴. در صورت داشتن شرایط مناسب، مهره‌های حریف را بزنید: کاملاً واضح است که زدن ۲ تا از مهره‌های حریف، منفعت بیشتری برای شما دارد اما حتی اگر فقط بتوانید ۱ مهره از مهره‌های حریف را بزنید، بازهم شانس برد خود را بیشتر می‌کنید.
• برای مثال اگر شما ۵ مهره و حریفتان ۴ مهره دارد، بازی تقریباً برابر است اما وقتی که هر کدام ۳ مهره را بزنید، شما با داشتن دو برابر تعداد مهره بیشتر از حریفتان، سود بزرگی به دست آورده‌اید.

 


۵. مرکز صفحه بازی را کنترل کنید: اگر چند مهره خود را در نزدیکی مرکز صفحه بازی نگه دارید، گزینه‌های خود را برای حرکت دادن باز نگه می‌دارید و می‌توانید به سرعت به هر طرف صفحه که فکر می‌کنید بهتر است، حرکت کنید.
• برای تشخیص دادن در مورد تعداد حرکت‌‌ها و مهره‌هایی که باید به سمت مرکز صفحه انجام دهید، تمرین لازم است. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید موقعیتی را بسازید که حریف نتواند با خیال راحت در هر جایی مهره‌های خود را پیش ببرد. پس از رسیدن به این موقعیت، افزودن مهره‌های بیشتر می‌تواند مسیر شما را مسدود کرده و گزینه‌های شما را کاهش دهد.

 


ب) استفاده از استراتژی‌ها برای زدن مهره بیشتر و پیروزی در بازی:
۱. مهره‌هایی را قربانی کنید تا مزایایی برای بردن دست آورید:
برای اجرای قانون «تصرف اجباری»، به بازیکنی نیاز است که توانایی انجام این کار را داشته باشد. فقط پیش از این کار به این فکر کنید که اگر حریف خود را مجبور به گرفتن مهره‌ی خود کنید، بازی چگونه خواهد شد و در ادامه به چه شکلی پیش خواهد رفت.
• اگر می‌خواهید مهره‌ای را در محلی از صفحه بازی قرار بدهید اما حریف شما مهره‌تان را تعقیب می‌کند و به شما اجازه این کار را نمی‌دهد، می‌توانید با یک مهره دیگر که کمتر از این مهره برایتان اهمیت دارد او را فریب دهید تا آن مهره را تعقیب کند تا شما با خیال راحت مهره دلخواه‌تان را در جایی‌که می‌خواستید قرار دهید و آن را به شاه تبدیل کنید.
• اگر یک خط مورب از مهره‌ها داشته باشید، حرکت دادن‌شان به سمت حریف می‌تواند باعث شود که علاوه بر در خطر قرار گرفتن همان مهره، مهره‌های دیگرتان هم در خطر تصرف قرار بگیرند. پس قبل از هر حرکتی، به عواقب آن بیاندیشید.

 


۲. استراتژی «تله‌گذاری جفتی» را امتحان کنید: برای استفاده از این استراتژی، باید منتظر حرکت‌های خاصی روی صفحه بازی باشید. یک مهره شما باید در ستون چپ یا راست در لبه تخته باشد. مهره دوم شما باید یک ردیف جلوتر از مهره اول شما بر روی یک خط مورب باشد. روی همان مورب، باید یک فضای خالی بین این ۲ مهره وجود داشته باشد. سپس یکی از مهره‌های حریف و یک مهره دیگر در ردیف عقب قرار داشته باشند.
• مهره ۲ را به سمت مهره‌های حریف خود حرکت دهید، به طوری که در خطر تصرف شدن قرار بگیرند. قانون «تصرف اجباری» اولین مهره حریف را مجبور به پریدن از روی مهره ۲ می‌کند و مهره ۲ شما تصرف می‌شود، اما پس از آن نمی‌تواند از مهره ۱ شما بپرد زیرا در لبه تخته قرار دارد.

• بعد از این‌که حریف مهره ۲ شما را گرفت، می‌توانید از مهره ۱ خود برای پرش از مهره حریف استفاده کنید.
• در سناریو اصلی و اساسی بازی، این یک حرکت یک در برابر یک است، با این حال پس از تله‌گذاری می‌تواتید منتظر بمانید تا فرصت برای گرفتن ۲ مهره بیشتر فراهم شود.

 


۳. از استراتژی «تغییر مسیر علیه دشمن» استفاده کنید: برای استفاده از این استراتژی، شما باید ۶ مهره را در یک طرف صفحه خود به عنوان گروه A و ۶ قطعه دیگر را در سمت دیگر به عنوان گروه B تعیین کنید.
• در ابتدای بازی مهره‌های گروه A را منحصراً حرکت دهید. فقط در مواردی که نمی‌توانید مهره‌ای از گروه A حرکت دهید، مهره‌های گروه B را حرکت دهید.
• هنگامی که شروع به زدن مهره‌های حریف می‌کنید، ممکن است مجبور شوید مهره‌ای از گروهA را به خاطر گروهB از دست دهید.
• هنگامی که چند تبادل و تصرف مهره بین شما و حریف اتفاق افتاد، حریف شما احتمالاً بر روی مهره‌های A شما متمرکز می‌شود. در این زمان شروع به پیش بردن مهره‌هایB خود به صورت گروهی کنید و شانس زیادی برای بردن بازی پیدا کنید.

 


پ) آماده شدن برای مسابقات:
۱. تصمیم بگیرید که از کدام قوانین می‌خواهید استفاده کنید:
برخی از مسابقات با استفاده از قوانین اساسی «چکرز»،که به آن‌ها «GAYP (Go As You Please)» یا «قوانین آزاد» گفته می‌شود، اجرا می‌شوند. برخی دیگر، از قوانین ۳ حرکتی پیروی می‌کنند که حرکت‌های بازیکنان را در ابتدای بازی به ۳ توالی حرکت محدود می‌کند. (قوانین ۳ حرکتی احتمال تساوی بین دو بازیکن ماهر را بسیار کاهش می‌دهد.)

 


۲. یک راهنمای استراتژی بازی را مطالعه کنید که با سیستم قوانین و سطح مهارت شما مطابقت داشته باشد: کتاب‌های جدیدتر شامل استراتژی‌های به روز خواهد بود اما اگر مبتدی باشید این موضوع اهمیت کمتری خواهد داشت.

 


۳. حرکت‌های خاص را برای شروع بازی تمرین کنید و به خاطر بسپارید: برای استفاده از قوانین «GAYP» یا قانون ۳ حرکتی، یک بازیکن تمرینی انتخاب کنید و بازی را با پاسخ‌های ممکن به حرکت طرف مقابل تمرین کنید.
• به خاطر سپردن حالت‌های خاص صفحه بازی از اواسط بازی تا آخر بازی می‌تواند مفید باشد. اما احتمال اینکه در مسابقات با یک بازی خاص از طرف حریف رو‌به‌رو شوید هم کم نیست.

 


۴. در برابر بهترین حریفانی که می‌توانید پیدا کنید، بازی کنید: بازی در برابر بازیکنان با تجربه‌تری که مایل هستند دانش خود را به اشتراک بگذارند راهی عالی برای تقویت سبک بازی شما است. پس حواستان باشد، هر چه قدر حریفان شما بهتر باشند، بیشتر از آن‌ها یاد خواهید گرفت.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به آیدی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 


منابع:

‌‌
https://www.wikihow.com/Win-at-Checkers
http://koodak24.ir
https://fa.wikipedia.org


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی استراتژی‌ برد


نظر شما :