استراتژی‌های برد در‌ بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»

۲۷ تیر ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۸ کد : ۲۵۲۳ مدرسه بازی‌پردازی معرفی بازی
مطمئن نیستید که در ابتدای بازی، باید روی گیاهان تمرکز کنید، کارتی با آن بازی می‌کنید را نگه دارید یا شاید فقط به بررسی «Milestone»ها برای بردن بپردازید؟ شاید در نگاه اول، حرفه‌ای شدن در بازی «Terraforming Mars» بعید به نظر برسد. همان‌طور که قبلاً گفتیم، در این بازی شما در تلاش هستید تا مریخ را به زمین و جایی قابل سکونت و زندگی تبدیل کنید. بسیاری از بازیکنانی که تازه این بازی را شروع کرده‌اند، نمی‌توانند به خوبی این شبیه‌سازی را انجام دهند.
استراتژی‌های برد در‌ بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»

تخمین زمان مطالعه: ۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه

مترجمین: نازنین عباسی‌فرید و نیلوفر مصلح‌آبادی و رعنا نبئی

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

معرفی بازی «Splendor» و بررسی استراتژی‌های برد بازی(قسمت اول)

استراتژی و تکنیک‌های برد در بازی «Splendor» (قسمت پایانی)

معرفی بازی بلاک‌آس (Blokus)

بررسی استراتژی برد در بازی «بلاک‌آس (Blokus)»

معرفی بازی Terraforming Mars

 

استراتژی‌های برد در بازی «سکونت در مریخ (Terraforming mars)»
مطمئن نیستید که در ابتدای بازی، باید روی گیاهان تمرکز کنید، کارتی با آن بازی می‌کنید را نگه دارید یا شاید فقط به بررسی «Milestone»ها برای بردن بپردازید؟
شاید در نگاه اول، حرفه‌ای شدن در بازی «Terraforming Mars» بعید به نظر برسد. همان‌طور که قبلاً گفتیم، در این بازی شما در تلاش هستید تا مریخ را به زمین و جایی قابل سکونت و زندگی تبدیل کنید. بسیاری از بازیکنانی که تازه این بازی را شروع کرده‌اند، نمی‌توانند به خوبی این شبیه‌سازی را انجام دهند. شبیه‌سازی، آسان‌ترین و در عین حال مهم‌ترین منبع برای امتیازگیری در این بازی است. در یک بازی معمولی، این عامل، باعث فاصله افتادن بین رقیبان و کسانی که از دور خارج مانده‌اند می‌شود. عوامل دیگری نیز باعث برد می‌شوند، اما برای اینکه در جریان بازی باشید، باید شبیه‌سازی کنید.

 


شبیه‌سازی این سیاره به سه دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است: اول اینکه برای شما در بازی درآمد ایجاد می‌کند و باعث کسب امتیاز می‌شود. اما مهم‌تر از همه، شما با این کار حریفان را از خود دور می‌کنید. در این بازی، سه منبع امتیاز با عنوان‌های اکسیژن، اقیانوس و دما را داریم که مجموع امتیاز آن‌ها به ۴۳ می‌رسد. بازی وقتی تمام می‌شود که همه این امتیازها دریافت شده باشند. از این رو، هر امتیازی که توسط شما دریافت می‌شود، قابل دریافت برای دیگر بازیکنان نمی‌باشد. از مزیت‌های دیگر شبیه‌سازی، این است که زمان بازی را کوتاه می‌کند. مثلاً اگر بازی شما ۳-۴ ساعت طول کشیده است، به شما کمک می‌کند تا در بازه کوتاه‌تری بازی را به اتمام برسانید. این بهترین حرکت و از لحاظ استراتژیکی، سرگرم‌کننده‌ترین حرکت می‌باشد.

 


از دلایلی که بازی «Terraforming Mars» به عنوان یکی از برترین بازی‌های استراتژیک و به طور کلی یکی از برترین بازی‌ها در سایت «Board Game Geek» انتخاب شده، استراتژی پیچیده بازی است. همچنین جالب است بدانید که تهیه یک راهنمای خوب که همزمان استراتژی‌های مبتدی و پیشرفته بازی را پوشش دهد، کار بسیار سختی است. در این مقاله، ابتدا با برخی از استراتژی‌های اساسی برای بازیکنان جدید آشنا می‌شویم و در ادامه، استراتژی‌های عمیق این بازی را بررسی می‌کنیم.

 


اکثر استراتژی‌های ابتدایی در این بازی کیفی هستند نه کمی. به عبارت دیگر، این نوع استراتژی‌ها کلی‌تر خواهند بود و دستورالعمل‌های خوبی برای ایجاد رقابت در بازیکنان حرفه‌ای‌تر هستند. استراتژی‌های پیشرفته‌تری که در این مقاله مورد بحث قرار می‌گیرد، کیفی‌تر هستند. اگر چه پیروی از آن‌ها برای بازیکنان جدید دشوارتر است، اما باعث قرار دادن بازیکنان در موقعیت‌های عالی برای بردن در این بازی می‌شوند.

 


۱. از پروژه‌های استاندارد استفاده کنید: این تکنیک، روشی است که بسیاری از بازیکنان فراموش می‌کنند از آن در حین بازی استفاده کنند. به عبارت دیگر، بازیکنان در نوبت‌های بعد، می‌گویند که این تکنیک را باید در ابتدای بازی انجام می‌دادند. این پروژه‌ها در پایین سمت چپ صفحه بازی قرار دارند، اما به راحتی در حین بازی فراموش می‌شوند و هنگامی که می‌خواهید یک شهر بسازید، کارت بیشتری بگیرید یا امتیازات بیشتری کسب کنید، این پروژه‌‌ها، ابزارهای گران‌قیمت اما با ارزشی هستند که در اختیار شماست. به عنوان مثال، فقط از آنها برای گرفتن امتیاز سکونت‌سازی استفاده نکنید، بلکه از این پروژه‌ها برای گرفتن سطوح سکونت‌سازی مریخ هم استفاده کنید. (مثلاً سطوحی که به شما دو امتیاز برای یک پروژه می‌دهد)

 


۲. صفحه بازی را به دقت دنبال کرده و آن را تحلیل کنید: در این بازی، شما می‌توانید یک استراتژی را در دست خود و با توجه به امتیازهای روی کارت، بازی کنید. با این حال، باید بدانید که هر جنگل، در حال حاضر یک امتیاز (برای اکسیژن) و در مراحل بعد، یک امتیاز برای اشغال فضا به شما می‌دهد. این موضوع، به خصوص در اوایل بازی قابل توجه است. عنصر دوم این بازی، جستجوی فرصت‌ها برای گرفتن کارت، منابع و سایر مزایای ساخت‌و‌ساز در مکانای خاص صفحه بازی است. در آخر، صفحه بازی همچنین به شما امکان می‌دهد تا بازیکنان را مجبور کنید در مسیری بسازند یا به روشی بسازند که به شما امتیاز دهد (جنگل‌های کنار شهرها) یا برعکس، می‌توانید توسعه و پیشرفت دیگران را محدود کنید. مراقب گوشه‌های صفحه (به ویژه گوشه‌هایی که توسط اقیانوس‌ها یا مناطق ویژه ایجاد شده‌اند) باشید.

 


 

۳. مزایای اقیانوس: آخرین چیزی که برای صفحه این بازی می‌توان گفت، استفاده موثر از ساخت‌و‌ساز در کنار اقیانوس می‌باشد که به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت پنهانی، اعتبارات ویژه‌ای (Megacredits) که دارند را به دست آورید. به دست آوردن دو اعتبار ویژه در کنار یک اقیانوس برای شما مفید است، اما به احتمال زیاد، بعداً از دو کاشی که روی صفحه قرار می‌دهید، ۴ اعتبار خواهید گرفت. این کار می‌تواند پول شما را افزایش دهد و کارت اضافی را هم پایین بیاورد!

 


۴. پاداش گرفتن: برخی از پروژه‌ها شما پاداش می‌دهند؛ پس در نوبت خود، بازی را با دقت مدیریت کنید تا این پاداش‌ها را بدست آورید. گاهی اوقات، این کار به معنای این است که یک نوبت برای انجام پروژه خود صبر کنید و گاهی اوقات به این معناست که شما باید دو نوع از یک کارت را بازی کنید حتی اگر این کار به یک پروژه استاندارد نیاز دارد. به دست آوردن این امتیازات، می‌تواند به شدت موثر باشد و اگر هم از دست بروند، کاری نمی‌توانید برای برگرداندن آن‌ها انجام دهید.

 


۵. هر چه زودتر از منابع خود استفاده کنید: در ابتدای بازی، شما می‌توانید از «گیاهان» و «گرما» استفاده کنید و در بیشتر موارد، باید فوراً از آن‌ها برای قابل سکونت‌سازی سیاره مریخ استفاده کنید. شما باید این کار را به سرعت انجام دهید زیرا کارت‌های «take that» وجود دارد و همچنین در نوبت‌های بعدی، این احتمال وجود دارد که سود شما کاهش پیدا کند. بنابراین، در هر نوبت بیشترین میزان ممکن را از منابع خود دریافت کنید، اما باید پیش‌بینی کنید که آیا این کار شما باعث می‌شود که حریفتان پاداش بگیرد یا نه. اگر این اتفاق نخواهد افتاد، پس مطمئن باشید که امتیاز آن را به دست آورده‌اید.

 


۶. ساخت‌وساز هوشمندانه: بازی «Terraforming Mars» یک بازی با مکانیزم «Engine_Building» است. بازی‌هایی که این مکانیزم را دارند، شامل چند مرحله کلیدی هستند:
• جمع‌آوری منابع (پول، زمین و…)
• استفاده از منابع اولیه برای به دست آوردن منابع بیشتر
• کسب امتیاز به جای به دست آوردن منابع در موقعی‌های خاص بازی
در نهایت، موفقیت شما به این بستگی دارد که شما چقدر می‌توانید در مقایسه با حریفان، در این بازی زیرساخت‌های بهتری بسازید و منابع بیشتری را به دست آورید. بنابراین هر چقدر شما در انجام این ماموریت‌ها بهتر و سریع‌تر عمل کنید، زودتر می‌توانید امتیاز کسب کنید و برنده بازی شوید. در ادامه، نکات مهمی را در مورد این مکانیزم در بازی «Terraforming Mars» را یادآور می‌شویم:
• کارت‌های تولید را هر چه زودتر بازی کنید.
• با استفاده از کارت‌های اکشن «ماموریت»، از پول‌های خود نگه‌داری کنید.
این کارها، به شما فرصت مناسبی برای شروع بازی و ساخت‌وسازهای بهتر نسبت به حریفتان را می‌دهد.

 


۷. اولویت بندی کارها: این موضوع، یک مفهوم کلیدی در بسیاری از بازی‌های استراتژیک است که به راحتی نادیده گرفته می‌شود. استفاده از اقداماتی که سود فوری به شما می‌رساند اهمیت زیادی دارد اما همیشه بهترین حرکت نیست. این موضوع، به این معنی است که ما باید بر چگونگی اولویت‌بندی کارهایی که می‌خواهیم در بازی انجام دهیم، و همچنین اقدامات حریفان، تمرکز کنیم. به عنوان مثال، گرفتن منابعی که برای حریف شما مهم است یا «Milestone»هایی که شخص دیگری می‌تواند به راحتی آن را بگیرد، روش‌های ساده‌ای برای پیروزی شما در بازی است. با این کار، شما نه تنها امتیاز بیشتری کسب می‌کنید بلکه از حریفان خود هم پیشی می‌گیرید. در ادامه، فهرستی کامل از اقداماتی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید آمده است:
• گرفتن و استفاده از منابع مورد استفاده حریفتان
• گرفتن «Milestone»هایی که حریفان شما می‌توانند بگیرند.
• گرفتن جوایزی که از روی خطوط دما و اکسیژن به راحتی به دست می‌آیند.
• قرار دادن کاشی‌ها در بهترین زمان ممکن؛ به طور خاص، قرار دادن کاشی‌ها در زمان مناسب می‌تواند یک حرکت عالی باشد.
به طور کلی، اولویت دادن به اقداماتی که بر اساس وضعیت صفحه بازی انجام می‌شود، یک استراتژی بسیار مناسب برای پیروزی در این بازی است.

 


۸. جایگذاری شهرها: قرار دادن شهرها، نه تنها در اولویت قرار دارد بلکه می‌تواند مسیر بازی را به کلی عوض کند. اغلب مکان‌هایی که شما در آن شهر می‌سازید، نه تنها به نتیجه دادن تلاش‌های شما در بازی کمک می‌کنند، بلکه منجر به نابودی یا حتی تثبیت تاکتیک یک بازیکن دیگر می‌شوند. متاسفانه، این موضوع باعث شده است که قرار دادن شهر روی صفحه بازی به یکی از سخت‌ترین استراتژی‌ها تبدیل شود. از آنجا که استراتژی مناسب قرارگیری شهر، بر اساس شرایط و تاکتیک‌های حریف در بازی بسیار متفاوت است، بهترین توصیه این است که فقط به نحوه تغییر تاکتیک‌های حریفان بر اساس مکان‌های خود توجه کنید. با این حال، چند کارت بزرگ وجود دارد که با قرار دادن آن‌ها، شهر هماهنگی بیشتری پیدا می‌کند:
• گلخانه‌ها
• شهر مهاجرین
• شاتل‌های مهاجرن
• ریل مریخی
• بالن‌ها
• حیوانات خانگی
در ادامه، استراتژی‌های پیشرفته‌تر که برای بازیکنان حرفه‌ای‌تر وجود دارند را بررسی می‌کنیم:

 


۱. اول از همه پول در بیاورید: مانند اکثر بازی‌ها، اگر مستقیم به سراغ کسب امتیاز بروید، در نهایت چیزی جز ضرر نصیبتان نخواهد شد. ما پیشنهاد می‌کنیم که اقتصادی جلو بروید. کارت‌هایی که درآمد شما را افزایش می‌دهند را در اولویت قرار بدهید. به دنبال کارت‌هایی باشید که برایتان سازه‌های فلزی بسازد و عمل شبیه‌سازی را انجام دهد و کارت‌هایی که پیش‌نیازهای زیادی می‌خواهند در آخر لیست اولویت‌ها قرار بدهید. از این‌ها گذشته، امتیازات فقط در آخر بازی تاثیرگذار هستند، در حالی که اعتبارات در طول بازی هم قابل استفاده‌اند. مهم‌ترین نکته این است که اگر هرچه زودتر درآمد خود را افزایش دهید، گردش مالی بیشتری خواهید داشت. پس تمرکز اصلی باید روی دریافت درآمد باشد، نه امتیاز. ساختن شهر، تشکیلات علمی بزرگ و… از اشتباهات رایج در طول بازی هستند. به طورکلی، تجربه ثابت کرده است که بهتر است آن کارت‌ها را در دست خود نگه دارید، چرا که انداختن آن‌ها در صفحه بازی تغیری در نتیجه ایجاد نمی‌کند و فقط درآمد بیشتری برای پشتیبانی خواهید داشت.

 


۲. کارت‌ها را گزینش کنید: تعداد زیاد کارت‌ها می‌تواند به راحتی شما را سردرگم کند. در هر دست، ۴ تا ۱۰ عدد کارت می‌بیند که انتخاب کردن بین آن‌ها کار ساده‌ای نیست اما قوانینی وجود دارد که به شما کمک می‌کند:
• اول از همه، هر کارتی که پیش نیاز «فاصله گرفتن (Distant Requirements)» دارد را بدون استفاده باقی بگذارید.
• اگر کارتی اکسیژن ۱۲% دارد اما نرخ اکسیژن ۳% است، آن کارت به درد شما نمی‌خورد.
• کارتی که به ۳ علم نیاز دارد و شما حتی ۱ علم هم ندارید، برایتان بدون استفاده است. حتی زحمت نگاه کردن به آن را هم به خودتان ندهید.
• این نوع کارت‌ها به ندرت ارزش برداشته شدن را دارند، خصوصاً اگر در این بازی تازه‌کار هستید.
• همچنین، به راحتی از کارت‌هایی فقط امتیاز دارند چشم‌پوشی کنید. صرف کردن سرمایه اولیه‌تان برای کارت‌هایی که درآمد تولید نمی‌کنند، فقط باعث باخت شما می‌شود. ممکن است بعداً به شما کمک کند، اما در ابتدای بازی اصلاً به‌صرفه نیست.

 


۳. از پروژه‌های استاندارد استفاده کنید: شما همیشه به آنچه نیاز دارید نمی‌رسید. اما خوشبختانه بازی «Terraforming Mars»، حتی وقتی کارت مخصوص یک سری از فعالیت‌ها را در دست ندارید، به شما اجازه انجام آن‌ها را می‌دهد. پروژه‌های استادارد کمی گران‌قیمت هستند و به مبلغ ۳ میلیون یورو قابل خریداری هستند. اما در مواقع لزوم گزینه‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم در همه بازی‌ها و در دست اول از پروژه‌های استاندارد استفاده کنید. درست وقتی که هیچ کار دیگری از دستتان بر نمی‌آید و به خرید یک اقیانوس فکر می‌کنید. برای گرفتن کارت جایزه از صفحه بازی، وقت‌هایی که هیچ چیزی در دست ندارید، از آن‌ها استفاده کنید. بعداً در طول بازی، از آن‌ها برای ساختن شهر در نقاط استراتژیک شهر استفاده کنید. «نیروگاه» تنها پروژه استانداردی است که باید سعی کنید از آن اجتناب کنید. گرچه گاهی مفید هستند، اما بهتر است پروژه‌ای که برای دریافتش باید انرژی صرف شود را رها کنید و درعوض پروژه استانداردی را بگیرید که برایتان انرژی تولید کند.

 


۴. اولین هدف: «Milestone»ها: در اولین فرصت بعد از اینکه اقتصادتان دست و پا گرفت، باید به «Milestone»ها فکر کنید. این «Milestone»ها به نسبت امتیازی که تولید می‌کنند، بسیار ارزان هستند. یک امتیاز پیروزی در شرایط عادی ۵ واحد اعتبار ارزش دارد اما در یک «Milestone» شما می‌توانید برای ۸ واحد اعتبار فقط ۲۵ امتیاز بپردازید که این یک تخفیف عالی به حساب می‌آید. تنها نکته بعدی که وجود دارد این است که متاسفانه محدود هستند و در بیشتر مواقع فقط موفق به دریافت یکی از آن‌ها می‌شوید. بنابراین هنگام انتخاب گزینه‌هایتان، روی گرفتنشان تمرکز کنید. برخی از شرکت‌ها، در یک «Milestone» بخصوص وام می‌دهند، پس دست خود را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها در دسترس شما هستند. اگر همه بازیکنان درست بازی کنند، «Milestone»ها و جوایز به صورت مساوی بین همه تقسیم خواهد شد. بنابراین، علیرغم اینکه از اهمیت بالایی برخوردار هستند، به علت تساوی، نقش تعیین‌کننده ندارند. درواقع این «Milestone»ها فرصت‌هایی برای افزایش سرعت هستند و مزیت خاصی به حساب نمی‌آیند.

 


۵. جنگل برنده است: بازی «Terraforming Mars»، در واقع در سطح سیاره مریخ برگزار می‌شود. قدرت جنگل‌ها در این بازی بسیار زیاد است. به طوری که به سختی می‌توان بدون آن‌ها خوب بازی کرد. به ازای هر جنگل، ۲ امتیاز در انتهای بازی به شما تعلق می‌گیرد؛ درآمد شما را افزایش می‌دهد و اگر جنگل در مجاورت یک شهر دوستانه قرار گرفته باشد، یک امتیاز اضافه دریافت خواهید کرد. چیزی که جنگل‌ها را ارزشمند می‌کند این است که آن‌ها خودشان هزینه‌های خودشان را رفع می‌کنند. مثلاً در صورتی که جنگل را با دو گیاه ترکیب کنید، ۲۵% قیمت آن‌ها کاهش می‌یابد. مجاورت با اقیانوس امتیازات دیگری را دربردارد و شامل تخفیفاتی در بازه ۳۰% تا ۴۰% خواهد بود. جنگل‌ها با توجه به نیاز به ساخت شهر‌ها کنترل می‌شوند. برخلاف جنگل‌ها، شهرها آن قدر هم ارزان نخواهند بود. به علاوه، باید قبل از دیگران اقدام به ساخت آن‌ها در موقیت موردنظرتان بکنید. سعی کنید هنگام بازی، این نکته را در ذهن داشته باشید که در اوایل و اواسط بازی، ترجیحاً به دنبال یک گوشه برای خود باشید و بازی را با یک موقعیت استراتژیک و مهم به پایان برسانید. نیازی نیست گیاهان دغدغه شما در طول بازی باشند، اما برای برنده شدن به چندین شهر و چیز هایی بیشتر از یک مشت جنگل نیاز دارید.

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

 

منابع:


https://elusivemeeple.com/2017/09/17/terraforming-mars-strategy-tips/
https://eriktwice.com/en/2020/02/15/terraforming-mars-strategy-for-beginners-guide
https://theboardgameguide.com/terraforming-mars-strategy-guide


 

کلید واژه ها: ببروبازیکن بردگیم بازی‌ رومیزی بازی‌ فکری بازی‌ استراتژی بازی‌ انتزاعی استراتژی‌ برد


نظر شما :