اعلام تیم منتخب مرحله استانی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان

۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۰ کد : ۲۶۷۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
در مرحله ی نهایی دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تیم "میرزاکوچک" از گیلان موفق به کسب مقام نخست و راه یابی به مرحله منطقه ای شد. مرحله ی نهایی این دوره از مسابقات، در دانشگاه پیام نور مرکز رشت و با رقابت دو تیم "میرزاکوچک" و "سها" با گزاره «صنایع مادر و استراتژیک کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود»، برگزار شد.

حبیب محمودی، عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی استان گیلان و رئیس کمیته داوران این دوره از مسابقات گفت: سطح مسابقات این دوره به نسبت شرایط، بسیار خوب و رضایتبخش بود. و طبق شعار مسابقات که مناظره فرصتی برای یادگیریست، چنین چیزی محقق شد. گزاره های انتخاب شده از موضوعات به روز اجتماع بود و حضور دانشجویان فرصت بسیار خوبی برای قرار گرفتن آنها در جریان محور فن مناظره بود.
وی ادامه داد: باید سعی کنیم مناظره را در دانشگاه و کلاس ها نهادینه کنیم و یا حتی بتوان آن را یک واحد درسی یا کارگاهی درنظر گرفت. چون همین دانشجویان باید بعنوان مدیران آینده کشور وارد عرصه اجرایی شوند پس بهتر است فن مناظره و بحث را در دانشگاه بیاموزند.
وی افزود: پیش از مسابقات، کارگاه هایی جهت آموزش شرکت کنندگان در فن مناظره برگزار شد که بسیار اثربخش بود و باید برگزاری چنین آموزش هایی تقویت شود.
مسکنی، معاون پشتیبانی جهاد دانشگاهی گیلان، ضمن تشکر از عوامل برگزار کننده مسابقات، در این مراسم گفت: همه ما می دانیم که دانش یکی از قوی ترین ابزارها برای عزت یک ملت است و تفاوت نمی کند که هرفرد در چه دانشی متخصص باشد. ولی افرادی که فن بیان و تکنیک های مناظره را می آموزند، در حقیقت لبه ی دانش خود را تیزتر می کنند. در آینده خواهیم دید کسانی که به این ابزار مجهز می شوند بسیار توانمندتر هستند.
همچنین حجازی، معاون فرهنگی دانشگاه پیام نور استان گیلان، بیان کرد: دانشگاه پیام نور مفتخر است که توانسته در کنار جهاد دانشگاهی گیلان، دو دوره میزبان برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی در گیلان باشد و ان شالله این روند ادامه دار بشود.
وی افزود: مناظرات دانشجویی و کرسی های آزاداندیشی جزو معقولات مهم و ارزشمند فرهنگی کشور است ومقام معظم رهبری به این دو معقوله ارزشمند توجه ویژه ای دارند و در دیدارهای سالیانه با دانشجویان بر این دو امر تاکید می کنند.

سیده فاطمه شفیعی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان گیلان ابراز کرد: دیگر بار همت دانشجویان این دیار سرسبز به بار نشست تا فرصت یادگیری دوباره در آینه گفت و گو رقم بخورد و دهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در یاد و خاطر جامعه دانشگاهی گیلان زمین به یادگار بماند.
وی افزود: از عواملی که پرداختن به یادگیری فنون و شیوه های مناظره را ضروری می کند، مسئله ارتباط فرهنگی است. برقراری هرگونه ارتباط مخصوصاً ارتباط فرهنگی مترتب بر ایجاد زمینه تضارب آرا و افکار در جامعه است. این مسئله چه در سطح یک جامعه کوچک مانند خانواده و چه در سطح جامعه ای بزرگ تر و فرهیخته وعلمی همچون دانشگاه همواره مبتنی بر یادگیری شیوه های مناظره است. وصول به توسعه فرهنگی در جامعه به کمک جدال احسن، زمینه ی پیشبرد اهداف و توسعه ی ابعاد مختلف را فراهم می کند.
فاطمه فدایی، دبیر اجرایی این دوره از مسابقات گفت: در این دوره از مسابقات، تیم های شرکت کننده شامل دانشجویانی از رشته های مختلف تحصیلی و مقاطع گوناگون (از کارشناسی تا دکترا) بوده اند.
وی ادامه داد: مناظره یکی از مهم ترین و مؤثرترین شیوه های ارتباط کلامی برای بیان دیدگاه ها و باورها و از بهترین فنون و راهکارهای دستیابی به واقعیتها و کشف حقایق است.
گام نهادن در وادی مناظره، نیازمند داشتن تحمل زیاد، سعة صدر فراوان، دانش لازم، دیدگاه وسیع و منطق قوی در برابر نظرات دیگران است، زیرا هیچکس نمی تواند جز با منطق و برهان، دیدگاه خود را بر دیگری بقبولاند.
موضوع مناظره بسیار گسترده است، لذا ممکن است امور اجتماعی، علمی، عقیدتی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، هنری، ورزشی، فردی، بین المللی و … را در بر داشته باشد.
تیم "سها" در موضع موافق با گزاره «صنایع مادر و استراتژیک کشور باید به بخش خصوصی واگذار شود» بیان کرد:
مبحث خصوصی سازی از مباحث کاربردی است که مورد توجه بسیاری از متخصصین کشورهای مختلف دنیا، در زمینه رشد و ترقی امورات آنها در حوزه های مختلف تعاملات تجاری و بازرگانی داخلی و … در حیطه های متنوع گرفته است. تحقق و تبدیل سازمان های دولتی به خصوصی و کاهش بار یا حجم وظایف دولتی مستلزم بکارگیری چارچوب خصوصی سازی در ایران است.
همچنین تیم "میرزاکوچک" در مقام مخالف در دفاع از موضع خود گفت: در نظریات لیبرال کلاسیک هم حدی برای دخالت و حضور دولت در نظر گرفته می شود. به دلیل اهمیت برخی از گونه های صنایع استراتژیک، نیاز است که دولت در آن موارد حضور داشته باشد.
پس از اتمام مناظره، با رای هیات داوران، تیم "میرزاکوچک" بعنوان تیم نخست و تیم "سها" بعنوان تیم دوم و همچنین تیم "کلام" بعنوان تیم اخلاق این دوره از مسابقات معرفی شدند.
 


نظر شما :