سفر به دنیای گربه‌ها در بازی «کالیکو(Calico)»

۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۴ کد : ۲۷۰۲ معرفی بازی
اگر گربه‌های پشمالو و بازیگوش را دوست دارید، به «کالیکو» خوش‌آمدید. در این بازی بازیکنان برای دوختن زیباترین و نرم‌ترین لحاف برای گربه‌ها با هم رقابت می‌کنند. هر لحاف یک الگوی منحصربه‌فرد دارد و در طی بازی، هر بازیکن باید تلاش کند تا زیباترین و درست‌ترین الگو را درست کرده و گربه‌های بیشتری را به سمت خود بکشاند. هر صفحه، شامل ۳ نوع کاشی هدف است که در صورت برآورده شدن شرایطشان، بازیکنان امتیاز کسب می‌کنند.
سفر به دنیای گربه‌ها در بازی «کالیکو(Calico)»

تخمین زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مترجمین: رعنا نبئی و نازنین عباسی‌فرید

ویراستار: علی علیزاده

 

مطالب مرتبط:

سفری به تاریخ گذشته اسپانیا، با بازی «الحمرا (Alhambra)»

«Dixit» یا «استوژیت»؟!؛ مسئله این است!!!

می‌خوام سالاد درست کنم!!!

جنایت در شهر!!

معرفی بازی «خدمه: در جست و جوی سیاره نهم(The Crew: The Quest for Planet Nine)»

 

سفر به دنیای گربه‌ها در بازی «کالیکو(Calico)»
اگر گربه‌های پشمالو و بازیگوش را دوست دارید، به «کالیکو» خوش‌آمدید. در این بازی بازیکنان برای دوختن زیباترین و نرم‌ترین لحاف برای گربه‌ها با هم رقابت می‌کنند. هر لحاف یک الگوی منحصربه‌فرد دارد و در طی بازی، هر بازیکن باید تلاش کند تا زیباترین و درست‌ترین الگو را درست کرده و گربه‌های بیشتری را به سمت خود بکشاند. هر صفحه، شامل ۳ نوع کاشی هدف است که در صورت برآورده شدن شرایطشان، بازیکنان امتیاز کسب می‌کنند.

 


تعداد بازیکنان: ۱_۴ نفر
زمان بازی: ۳۰_۴۵ دقیقه
طراح: کوین روس(Kevin Russ)
مکانیزم‌های بازی: کاشی‌گذاری، الگوسازی، ساختن شبکه‌های شش ضلعی و...
اجزای بازی:
• ۴ عدد صفحه شخصی برای بازیکنان
• کاشی‌های امتیازدهی گربه (دو طرفه)
• ۱۰۸ کاشی وصله
• ۶ کاشی وصله سیاه و سفید
• ۲۴ کاشی هدف طراحی
• ۵۲ دکمه (۶ طرح مختلف)
• ۸۰+۴ توکن گربه (۱۱ نوع)
• ۱ کاشی امتیازدهی دکمه
• ۱ توکن استاد لحاف‌دوزی
• ۱ کاشی راهنمای بازیکنان
• ۱ توکن بازیکن شروع‌کننده بازی
• ۱ کیسه پارچه‌‌ای
• ۱ دفترچه ثبت امتیاز
• دفترچه راهنما
• ۱ دفترچه راهنمای بازی تک‌نفره (سولو) و رکوردی

 


شروع بازی «کالیکو»:
برای شروع بازی «کالیکو»، به هر بازیکن یک صفحه کاشی‌گذاری و کاشی‌های رنگی متناسب داده می‌شود. ۶ نوع کاشی هدف وجود دارد که باعث ایجاد تنوع در امتیازدهی به بازیکنان می‌شود. حالا کاشی‌های گربه‌دار را بردارید و در وسط میز بگذارید. سپس ۶ کاشی با طرح‌های سیاه و سفید را با هم مخلوط کرده و زیر هر کاشی گربه، ۲ کاشی سیاه و سفید قرار دهید. همه توکن‌های (نشان‌های) گربه را جمع کرده و آن‌ها را دسته‌بندی کنید و در نزدیکی کاشی گربه مخصوص به خود بگذارید. باید بدانید که هر توکن گربه امتیاز متفاوتی برای بازیکنانی که خواسته‌های کاشی گربه را رعایت می‌کنند دارد. در واقع طرح‌هایی که روی کاشی‌های گربه کشیده شده تعیین می‌کنند که بازیکنان باید از چه الگوهایی پیروی کنند. همچنین دکمه‌های مخصوص به کاشی‌های بازی و دکمه‌های رنگین‌کمان را در جای مخصوص به خود قرار داده و سپس، به هر بازیکن ۲ کاشی بازی (کاشی‌هایی که طرح و رنگ دارند.) بدهید و ۳ کاشی را هم به عنوان بازار کاشی‌ها در کنار صفحه بازی بگذارید. همچنین شما باید ۳ نوع کاشی هدف در صفحه بازی قرار دهید تا در ادامه بازی از آن‌ها استفاده کنید.

 


روند بازی:
بازیکنان نوبت خود را با گذاشتن یک کاشی از کاشی‌های خود روی صفحه بازی شروع می‌کنند. به این نکته توجه داشته باشید که هر کاشی رنگ و طرحی را که روی صفحه بازی می‌گذارید، باید یک کاشی از کاشی‌های بازار را در دست خود جایگزین کنید و دوباره از کیسه کاشی‌ها، یک کاشی به کاشی‌های بارار اضافه کنید. هیچ محدودیتی برای جای قرار دادن کاشی‌ها وجود ندارد اما به یاد داشته باشید که جایی که یک کاشی را قرار می‌دهید، باعث ادامه پیدا کردن یک رنگ یا الگو می‌شود و همین موضوع در پایان باعث امتیازگیری شما می‌شود. طریقه کاشی‌گذاری به این صورت است که شما می‌توانید با کنار هم قرار دادن ۳ کاشی هم‌رنگ که نشان یکسانی برای دکمه دارند، یک دکمه را روی این کاشی‌ها قرار داده و امتیاز دریافت کنید؛ یا می‎‌توانید با تکمیل خواسته کاشی‌های گربه، دکمه گربه مربوطه را روی آن طرح قرار داده و امتیاز دریافت کنید. مثلاً یک کاشی گربه، از شما می‌خواهد که ۳ کاشی سیاه و سفید را در کنار هم قرار دهید تا امتیاز دریافت کنید و البته با توجه به این نکته که گفته شد زیر هر کاشی گبه، ۲ کاشی با طرح سیاه و سفید قرار دارد، شما فقط می‌توانید یک طرح را کامل کنید. چیزی که باید بدانید این است که شما نمی‌توانید طرح‌های مختلف از یک رنگ یا یک طرح را به هم بچسباید چراکه این کار باعث می‌شود امتیازی نگیرید. پس حتماً باید الگوهایی که می‌سازید، جدا از هم باشند. در رابطه با کاشی‌های هدف، باید بدانید که برای کامل کردن خواسته کاشی‌های هدف، باید به حروف انگلیسی روی آن توجه کنید(A_B_C). با توجه به خواسته کاشی هدف(مثلاً: AAA_BBB)، شما باید ۲ طرح ۳تایی از کاشی‌های مختلف را دور این کاشی هدف بچینید تا امتیز بگیرید. البته کاشی‌های هدف طرح‌های متفاوتی دارند و شما با اختیاز خود می‌توانید بازی را ادامه بدهید. هر کاشی هدف، به ۲ صورت امتیازدهی می‌شود و این عمل، مربوط به این است که شما کاشی‌های هم‌رنگ را دور یک کاشی هدف قرار می‌دهید یا کاشی‌های هم‌طرح را و البته اگر بتوانید هر دو مورد را با هم انجام بدهید، امتیاز بیشتری می‌گیرید.
در ضمن، هر وقت که شما از هر طرح یا هر رنگ، یک دکمه داشته باشید، یک توکن رنگین‌کمان هم برمی‌دارید که امتیاز برای شما به همراه دارد.

 


پایان بازی و امتیازشماری:
بازی وقتی تمام می‌شود که تمام صفحه بازیکنان، از کاشی پر شده باشد و سپس، امتیازشماری شروع می‌شود. امتیازدهی در پایان بازی «کالیکو» بسیار ساده است. کاشی‌های گربه، با توجه به طرح و خواسته‌ای که دارند، امتیازهای مختلفی دارند و شما با توه به ان موضوع امتیاز دریافت می‌کنید. هر دکمه ۳ امتیاز و هر توکن رنگین‌کمان هم ۳ امتیاز دارد. کاشی‌های هدف هم با توجه به اینکه شما چگونه خواسته آن‌ها را برآورده می‌کنید، برای شما امتیاز دارند. برای نوشتن امتیاز بازیکنان، هر بازیکن یک کارت امتیازشماری دارد و در پایان بازی، اسم خودش را روی آن می‌نویسد و امتیاز مربوط به هر کاشی را در صفحه نوشته و آن‌ها را با هم جمع می‌کند تا برنده بازی مشخص شود.

 


سخن پایانی:
بازی «کالیکو» در نگاه اول، شاید یک بازی معمولی به نظر برسد اما با بازی کردن، متوجه خواهید شد که این بازی خیلی هم راحت نیست. این بازی، یک بازی با مکانیزم کاشی‌گذاری و یک بازی تک‌نفره است و در آن، بازیکنان تعامل خیلی کمی با هم دارند. بازی «کالیکو» به طرز شگفت‌آوری شما را به چالش می‌کشد چون بازیکنان دائماً باید درباره طرح‌هایی که می‌خواهند بسازند و از طریق آن‌ها، امتیاز بیشتری بگیرند، فکر زیادی بکنند. الباته شما می‌توانید از کاشی‌هایی که در حاشیه صفحه‌های بازی هم قرار دارد، برای بازی کردن استفاده کنید. همچنین اگر در جمع‌‎های دوستانه و خانوادگی هستید، می‌توانید برای ساده‌تر شدن بازی، کاشی‌های هدف را برگردانید و بدون توجه به آن‌ها بازی را ادامه بدهید. بازی «کالیکو» از نظر رنگ‌آمیزی، نقاشی، عکاسی، جنس و هر چیزی که به ذهن می¬‌رسد، شدیداً عالی و درجه یک است. طرح¬‌ها و الگوهای زیبای آن، رنگ‌¬های روشن و شادی که باعث می‌‌شود چشم شما خسته نشود و از آن لذت ببرید. تجربه این بازی باعث می‌شود تا شما مهارت‌هایی مثل ریسک‎پذیری، پیش‌بینی کردن، تفکر سیستمی، تصمیم‌گیری، خلاقیت و مدیریت را بهتر یاد بگیرید و در کنار آن، تجربه لذت‌بخشی را هم در کنار دوستان و خانواده خود داشته باشید.

 


جوایز و افتخارات بازی:


2020 American Tabletop Awards Game of the Year
2020 Golden Geek Medium Game of the Year Nominee
2020 Golden Geek Best Solo Board Game Nominee
2020 Golden Geek Best Board Game Artwork & Presentation Nominee
2021 SXSW Tabletop Game of the Year Nominee
2020 Cardboard Republic Socializer Laurel Award Nominee
2020 Diamond Climber Game of the Year
2020 Diamond Climber Best Family Game

 

 

برای اطلاع از اخبار مربوط به بازی‌ها و مطلع شدن از مقالات تازه می‌توانید به اینستاگرام ما به نشانی bazipardazi مراجعه کنید.

 

منابع:

‌‌‌‌‌
https://www.beboldgames.com/videos/cailco-how-to-play
https://www.meeplemountain.com/reviews/calico/

کلید واژه ها: بردگیم بازی رومیزی بازی فکری بازی استراتژی بازی انتزاعی بازی


نظر شما :