نقش دانشجو و دانشگاه در توسعه‌ی استان ایلام

۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۷ کد : ۲۷۵۱ شُعَب سازمان دانشجویان
نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ایلام در روز دانشجو در نشستی با عنوان «نقش دانشجو و دانشگاه در توسعه‌ی استان» از دغدغه‌های خود برای توسعه‌ گفتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و به نقل از ایسنا، «حسین سقایی» دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم اقتصادی دانشگاه ایلام در این نشست اظهار کرد: توسعه یک مسئله بسیار گسترده است و در تعریف توسعه‌ی از نگاه غربی‌ها باید به سه اصل علم گرایی، عمل گرایی و عاری کردن هر چیزی از آموزه های وحیانی اعتقاد داشته باشیم.
وی درباره توسعه در کشور گفت: در انتهای دهه ۶۰ و ابتدای ۷۰ در دولت هاشمی رفسنجانی به مفهوم توسعه توجه بیشتری شد که یک نمونه از آن گرفتن وام از صندوق بین‌المللی با شرایط و ضوابط خاص بود جامعه امروز نتیجه‌ی نگاه دولت سازندگی به مقوله‌ی توسعه است.
سقایی گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانشجو تصمیم‌گیر نیست و باید به سمت تصمیم‌سازی حرکت کند و متاسفانه این جایگاه در بین دانشجویان از بین رفته است و برای حل این مشکلات باید به دنبال تکمیل حلقه‌های مفقوده باشیم.
«مهدوی» دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گفت: دو مبحث وجود دارد یکی اینکه مطالبه‌گری دانشجویان کم شده است که باید دلیل آن پیدا شود و دوم اینکه باید اعتماد مسئولان به دانشجویان بیشتر شود و صرف اینکه فقط جلسه برگزار شود، هیچ پیشرفتی نخواهیم داشت.
«زهرا شفیعی» دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد گفت: در دانشگاه‌های ما سابقه‌ی تریبون‌های آزاد زیاد است اما اینکه چه نتایجی داشته جای سوال است و مشکل اینجاست که برخی دانشجویان تحمل اختلاف‌نظرهای یکدیگر را ندارند و گاهاً مشکلاتی پیش می‌آید.
وی با بیان اینکه برای نقش‌آفرینی در توسعه استان باید دانشجو بر روی مسائل و مشکلات تمرکز و کار کند، گفت: به جای استفاده از متخصصان استان‌های دیگر، باید به نخبه های استان خودمان توجه شود.
«امیرحسین محمدی» دانشجوی مهندسی آب دانشگاه ایلام، اظهار کرد: توسعه یک بحث کلی است خیلی از کشورهای توسعه یافته جهان به سمت دانشگاه خوب و پیشرفته رفتند تا نقشی در توسعه همه جانبه آن کشور داشته باشد.
محمدی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور و استان گفت: دانشجویان برای نقش داشتن در حل مسائل کشور و استان و ارائه‌ی راهکار نیازمند دانش کافی و نگاه دقیق هستند.
وی با پیشنهاد ایجاد شورایی برای شناسایی دانشجویان نخبه در استان، گفت: در استان تغییراتی به وجود آمده و می‌توان با افراد جدید درباره مسائل مختلف با تعامل بشتر صحبت کرد.
«زهره صیدی» دانشجوی شیمی دانشگاه ایلام گفت: استان دارای پتانسیل‌های زیادی است ولی متاسفانه به نخبگان و افراد تحصیل کرده توجه نمی‌شود برای مثال در پتروشیمی استان از مهندسین استان استفاده نمی‌شود و به بومی‌گرایی توجه خاص نمی‌شود. چرا وقتی که نخبگان و و تحصیلکردگان استانی وجود دارند باید از افراد دیگر استان‌ها استفاده شود؟
«سامان ترخان» دانشجوی دانشگاه فرهنگیان نیز گفت: اگر به طور کلی تحقق اهداف ما در گرو مطالبه‌گری است و باید تعداد دانشجویان مطالبه‌گر افزایش پیدا کند و این کار باید با متانت انجام شود همچنین تحول و توسعه باید از دانشگاه و میان دانشجو شروع شود تا به هدف آرمانی خود برسیم اگر توسعه از تعلیم و تربیت شروع شود به جاهای واضح تری می رسیم.
ترخان ادامه داد: باید دانشجویان دانشگاه‌های مختلف استان در رشته‌های مختلف در موضوعات متناسب با همکاری اساتید به دنبال راهکارهای علمی برای مشکلات باشند و نقد باید طوری باشد که باعث پیشرفت شود نه موجب تخریب.
«محدثه رئوفی»، دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه ایلام گفت: توسعه یک مفهوم فراگیر و همه جانبه است که غربی و شرقی ندارد و باید در همه عرصه‌ها به آن توجه شود و همچنین نگاه به جایگاه و ظرفیت بانوان در بدنه دولت وجود ندارد که امیدواریم استاندار جدید استان ایلام به این موضوع و بانوان استان توجه بیشتری داشته باشد.
«رضا فرجی» دانشجوی دانشگاه پیام‌نور ایلام نیز اظهار کرد: در تعریف توسعه شرقی و غربی نداریم واین را باید گفت که تعاریف اصلاً هیچ اهمیتی ندارند تا کی می‌خواهیم در تعاریف بمانیم؟ متاسفانه به جایی رسیده‌ایم که هیچ جایگاهی برای مردم وجود ندارد.
فرجی ادامه داد: عده‌ای به دنبال این هستند که فقط صدای خودشان شنیده شود تا وقتی چنین دیدگاهی وجود دارد به نتیجه نمی رسیم ما باید شنوایی ایده‌ها راهکارها و گرایش‌های سیاسی مختلف باشیم.
«زینب رضایی» دانشجوی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان ایلام گفت: هر دانشجویی در یک رشته خاص تخصص دارند و باید با کمک اساتید راهکارهای علمی را ارائه کنند و این تضمین هم وجود داشته باشد که مدیران اجرایی هم به این راهکارها توجه کنند.
«طاها نورایی» دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام و عضو شورای سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، با تقدیر از معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی ایلام، گفت: باعث افتخار است که فارغ از دیدگاه‌های سیاسی برای حل مشکلات استان دور هم جمع شده‌ایم و هچنین در خصوص استان ایلام و راهکارهای توسعه بگوئیم.
وی گفت: امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند و هرجلسه راجع به یک موضوع و با حضور مسئولان حوزه اجرا در موضوعات مرتبط تشکیل شود.
«محسن ملکی» معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان ایلام در ابتدای این نشست با تبریک روز دانشجو، اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت کرونایی استان آبی شده و این فرصت به ما داده شده که در برنامه‌های مختلف به صورت حضوری در خدمت دانشجویان باشیم.
وی با بیان اینکه مطالبه‌گری همزاد دوران دانشجویی است، تصریح کرد: جهادانشگاهی نهادی تسهیلگر در تمامی زمینه ها از جمله مسائل فرهنگی است و سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی سعی دارد در سلسله نشست‌هایی با حضور نمایندگان تمامی دانشگاه های استان نقش دانشجو و دانشگاه در توسعه را با موضوعات مختلف برگزار به صورت کاربردی بررسی نماید.
«شهریار رستمی» رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی ایلام نیز، ضمن تبریک ۱۶ آذر، اظهار کرد: از امروز تا آخر سال نشست‌های تخصصی به صورت مداوم برگزار خواهد شد و امیدواریم از دل این سلسله نشست‌ها راهکارهای مناسبی برای توسعه استان استخراج شود.
 

کلید واژه ها: شانزده آذر


نظر شما :