وبینار «دوران دانشجویی و باورهای غلط» در کردستان برگزار شد

۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۴ کد : ۲۷۹۳ شُعَب سازمان دانشجویان
به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی کردستان و کانون سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان وبینار «دوران دانشجویی و باورهای غلط در مورد قرص‌های روانگردان» شامگاه گذشته، ۱۱ دی‌ از طریق سامانه آموزشی جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد.
وبینار «دوران دانشجویی و باورهای غلط» در کردستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و به نقل از ایکنا از کردستان، سلیم کریمی، جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در وبینار آموزشی «دوران دانشجویی و باورهای غلط در مورد قرص‌های روان گردان» که شامگاه گذشته، ۱۱ دی‌ماه به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: مواد مخدر از لحاظ اثرگذاری به دو دسته موادی مانند تریاک، حشیش، هروئین، کراک که بر جسم فرد اثرگذاری دارند و موادی که روح و روان فرد معتاد را تحت تأثیر می‌گذارند تقسیم بندی می‌شوند که اثرگذاری دسته دوم بیشتر و شدیدتر خواهد بود.
وی افزود: افراد در دوران جوانی و به ویژه در گروه‌های دانشجویی و با تشویق جمع دوستان، با تصور اینکه با یکبار مصرف مواد مخدر، معتاد نمی شوند به مصرف این مواد روی می‌آورند غافل از اینکه همین یکبار زمینه‌ساز مصارف بعدی خواهد شد.
جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان بیان کرد: گروهی نیز این باور غلط را دارند که قرص‌های روان گردان و محرک‌ها اعتیاد ندارند یا ترک آن آسان است، گروهی عنوان می‌کنند که من هیچگاه معتاد نمی‌شوم اما این غفلت‌ها موجب می‌شود تا به راحتی در دام اعتیاد گرفتار شده و آینده خود و خانواده‌اشان را به تباهی بکشانند.
وی با اشاره به اینکه دوران دانشجویی به دلیل حساسیت‌های ویژه، فرد را تأثیرپذیر برای گرفتار شدن در دام اعتیاد می‌کند، ادامه داد: در این راستا دانشجویان باید با درک این حساسیت‌ها هوشیارانه‌تر در جمع‌های دانشجویی و دوستان حضور یابند.
کریمی با تأکید بر اینکه مصرف خودسرانه دارو در خوابگاه‌ها بسیار شایع است، افزود: مصرف دارو با تجویز پزشک، فقط در طول درمان کاربرد دارد و بعد از آن سوء مصرف دارو محسوب می شود.
وی با اعلام اینکه در دوران دانشجویی به دلیل جمع‌های دوستانه تأثیرپذیری از گروه همسالان هنوز وجود دارد، افزود: در عصر اطلاعات و ارتباطات، تغییر و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زندگی انسان‌ها را به شدت تحت تأثیرگذاشته و با تهدیدها و استرس‌های بسیاری زمینه‌ساز تربیت انسان‌های افسرده شده است؛ در کنار این‌ها وفور مواد مخدر خود نیز می‌تواند عاملی برای گرفتار شدن در دام اعتیاد باشد.
جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان بیان کرد: گاهی دانشجویان این تصور را دارند که مواد از طرف یک آدم خلافکار به انسان تعارف می‌شود در حالیکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به اعتیاد از یک آدم شیک و در یک جمع دوستانه به این راه کشیده شده‌‎اند.
وی قلیان‌سراها را یکی از مکان‌های گرفتار شدن در دام اعتیاد دانست و گفت: در این قلیان سراها برای جذب بیشتر جوانان در قلیان‌هامواد مخدر و حتی گل استفاده ‌می‌کردند تا جوانان دوباره به آن‌ها رجوع کنند.
کریمی مواد مخدر را سومین تجارت بزرگ جهانی دانست و گفت: برای یک فرد قاچاقچی گرفتار شدن دیگران در دام اعتیاد ناراحت کننده نیست چون به دنبال کسب سود خود از فروش مواد مخدر است.
وی افزود: حشیش، گل و ماری جوانا به شدت اعتیادآور هستند و جالب است که دانشجویان بدانند که گل هفت برابر بیشتر از حشیش اعتیادآور است و عنوان گل را فقط برای باورپذیری جوانان و اینکه تصور خوشایندی از آن داشته باشند، برای آن انتخاب کردند که امروزه بیشتر بین جوانان رواج پیدا کرده است.
جانشین دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کردستان گفت: تصور اشتباه دیگر بین جوانان این است که افراد خلاق و هنرمند حتما باید سیگار و یا سایر مواد مخدر مصرف کنند، که این امر می‌طلبد تا دانشجویان بیشتر روی خودشناسی و خودسازی، خود کار کنند.
مواد مخدر یک فروپاشی عمده است
کاوه قادری، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در ادامه این نشست اظهار کرد: مواد روان‌گردان و مواد مخدر تأثیرات مثبت کوتاه مدتی بر فرد می‌گذارند اما آثار مخرب آن هزاران برابر بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه مواد مخدر یک فروپاشی عمده است، افزود: با بررسی تکامل نوع بشر، چند ویژگی اصلی در انسان باعث تمایز وی از سایر موجودات می شود که از جمله می توان به کمک به هم نوع، تفکر، علاقه اجتماعی، حامی و همدل بودن اشاره کرد؛ در فرآیند اعتیاد تمام این خصوصیات از دست می‌رود.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بیان کرد: یک تصور اشتباه در جامعه ایران این است که به تمام قرص‌های مخدر، روانگردان گفته می‌شود درحالیکه این داروهای مخدر انواع مختلفی دارند. هر دارویی و مفیدترین داروها که در حجم زیاد و طولانی مدتی مصرف شوند، می‌توانند یکی از ریز فاکتورهای مرگ در وجود ما باشند.
قادری افزود: افرادی که دوست دارند خیلی زود بزرگ شوند و افرادی که نوعی احساس حقارت را در خود دارند این تصور را دارند که اگر غمگین باشند، جذاب‌تر و زیباتر و پخته‌تر هستند و همین امر عامل افسردگی و در نتیجه کشیده شدن در دام اعتیاد می‌شود.
وی فشار همسالان را یکی از عامل‌های اصلی اعتیاد دانست و گفت: هم‌رنگی اجتماعی به حدی فشارآور و وحشتناک است که فرد را وادار به انجام سخت‌ترین کاری می کند که به آن باور هم ندارد و به سختی ‌می‌توان با آن مقابله کرد.
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بیان کرد: مافیای مواد مخدر هزاران میلیارد دلار هزینه می‌کنند، تا در ذهن جوانان، اعتیاد به مواد مخدر را یک امر مهم و ایده‌آل جلوه دهند. تصور اینکه فقط افراد خنگ توسط دوستانشان در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند، باوری غلط است در حالیکه گاهی افراد بسیار باهوش و کسانی که دچار فشارهای روحی و روانی شدید شده‌اند به اعتیاد روی‌ می‌آورند، اما به مصیبتی گرفتار می‌شوند که به سختی بتوان از آن خلاص شد.
قادری با اشاره به اینکه داروهای روانگردان به سه دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند، اظهار کرد: دسته اول داروهای محرکی از جمله کافئین و نیکوتین هستند که مصرف آن‌ها خُلق و سیستم عصبی را افزایش می دهد؛ دسته دوم آمفی تامین‌هایی که شامل قرص اکس، نمک حمام، داروهای رژیمی و غیره است و کورتکس را فعال کرده و موجب شادتر شدن افراد می‌شود و دسته سوم مواد کاهنده همچون الکل که باعث مختل شدن مغز می‌شوند.
وی به اثرات داروهای روانگردان و اثرات مخرب آن بر جسم و روح و روان جوانان پرداخت و یادآور شد: دانشجویان آینده‌سازان جامعه هستند و نباید اجازه دهند که خود تبدیل به مخرب جامعه شوند.


نظر شما :