گفتگو با زهرا ولی‌زاده سماکوش، مدیر اجرایی فعال سازمان دانشجویان ایران در شعبه علوم پزشکی تهران

ضرورت ایفای نقش تسهیل‌کنندگی سازمان دانشجویان ایران در جهت ارتباط بین شعب

۱۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۶ کد : ۲۹۵۷ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
به مناسبت بیست‌‌و‌‌چهارمین سالگرد تأسیس سازمان دانشجویان ایران، مجموعه‌گفتگوهایی با اعضای دانشجویی نمونه و مدیران اجرایی سازمان دانشجویان ترتیب داده‌‍‌ایم که به این مناسبت، گفتگوی ما با خانم زهرا ولی‌زاده سماکوش، مدیر اجرایی فعال سازمان دانشجویان ایران در شعبه علوم پزشکی تهران در ادامه می‌آید.
ضرورت ایفای نقش تسهیل‌کنندگی سازمان دانشجویان ایران در جهت ارتباط بین شعب

ضمن معرفی اجمالی خود و شعبه‌ای که فعالیت می‌کنید، مهم‌ترین دستاوردهای شاخص سازمان دانشجویان علوم پزشکی تهران را در پاسخ به نیازهای ملی و استان در چه می‌دانید؟
بنده زهرا ولی زاده سماکوش هستم، دانشجوی پزشکی سال اخر دانشگاه علوم پزشکی تهران که سعادت داشتم از آذر 1397 دبیر سازمان دانشجویان علوم پزشکی تهران بودم. در سال‌های فعالیت بنده، خدا را شکر، محیطی که در آن کار می‌کردم، جو بسیار صمیمی و دوستانه‌ای داشت و به گونه‌ای بود که در جهت رسیدن به هدف، همه اعضا با تمام توان و دبیران کانون‌ها با فکرو دغدغه‌مند در پروژه‌ها همکاری می‌کردند که بی‌شک مدیریت دلسوزانه دکتر حسین یاری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران و همکاری همه‌جانبه خانم فاطمه شاهمرادی، مدیر فرهنگی جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران تأثیر بسزایی در این مهم داشته است.

اما در پاسخ به پرسش شما، دغدغه مهم ما در درجه اول، نیازسنجی درست از دانشجویان نه‌فقط پزشکی، بلکه کل رشته‌های علوم پزشکی تهران بوده است و ازین‌رو، سلسله‌برنامه‌های مدون با عنوان MEDU TALK تعریف کردیم که در آن به دغدغه‌ها و حرف‌های ناگفته دانشجویان بپردازیم که ازجمله مهم‌ترینشان برگزاری مجموعا ۱۴۲۵ دقیقه برنامه پخش زنده دربارۀ مسئله مهاجرت در یازده هفته با نوزده صاحب‌نظر ازجمله نخبگان و اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف علوم پزشکی در ایران و کشورهای مختلف بوده است. همچنین، مصاحبه با رتبه‌های برتر رزیدنتی رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی پیرامون روش و منابع مطالعاتی، برنامه پخش زنده درمورد ۲۴ رشته تخصص پزشکی با عنوان صفر تا صد هر رشته که شامل معرفی، شرایط رزیدنتی و درآمد هر رشته بوده است، لایوهایی جهت شفاف‌سازی و توضیح قوانین طرح و سربازی پزشکان و شرایط کاری یک پزشک عمومی بعد از طرح، لایو درمورد آماده‌سازی دانشجویان جدیدالورود رشته‌های مختلف علوم پزشکی که در آن به موضوعات مختلف ازجمله خوب درس‌خواندن، سبک زندگی دانشجویی سالم، سبک زندگی غیردرسی دانشجویی، آیین‌نامه‌های دانشجویی و پژوهش پرداختیم.
برگزاری برنامه نکوداشت مقام استاد که فی‌الواقع اعتبار چندین‌ساله جهاددانشگاهی است. برگزاری برنامه سالیانه جشن یلدا از مهم‌ترین برنامه‌های سالنی ما با مخاطب چندصد نفره است. همچنین، سایرکانون‌های ما در حیطه‌های ادبی، گردشگری، خیریه و کارآفرینی برنامه‌های جدید و تأثیرگذاری برگزار کردند که در کتابچه فعالیت سالانه و صفحه ما در اینستاگرام با ایدی @javanehjahad با توضیحات مفصل‌تری ارائه شده است.
اخیراً نیز گروهی با عنوان باشگاه جوانه راه‌اندازی کرده‌ایم که برنامه‌هایی ازجمله عیدانه جوانه، مسابقات پادکستی جوان‌کست برای اعضا برگزار کردیم و به‌زودی نیز تدوین بن تخفیف بر اساس میزان فعالیت اعضا در برنامه‌ها انجام می‌شود.
فکر می‌کنم تا همینجا کافی باشد.

در سال جاری، چه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارید؟
بنده چون به‌تازگی به جهت اتمام تحصیل پست خود را تحویل داده‌ام، متأسفانه خیلی در جریان برنامه‌های پیش روی سازمان نیستم.

میزان تعامل واحد سازمانی شما در همکاری با دانشگاه‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌های استانی چگونه است و چه برنامه‌ای برای تقویت این ارتباط دارید؟
متاسفانه من بارها در جلسات مشترک با سازمان مرکزی این موضوع را مطرح کرده‌ام که دانشگاه‌ها متأسفانه به دید رقیب به جهاددانشگاهی برخورد می‌کنند، درحالی‌که حداقل بنده در واحد فرهنگی جهاد علوم پزشکی تهران با بدنه تماماً دانشجویی به ضرس قاطع خدمت شما عرض می‌کنم که سازمان دانشجویان خانه دانشجو و اعضای آن‌ها خانواده دانشجو هستند و با این دید، بچه‌ها با جان و دل در کنار هم در جهت تحقق ایده‌های‌شان فعالیت می‌کنند، اما متأسفانه سنگ‌اندازی‌هایی نیز در مسیر پروژه‌های ما بوده است که البته خدا را شکر طی جلسات بسیاری که با مسئولان فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته‌ایم، این سوءِتفاهم‌ها تا حد خوبی رفع شده است و امید داریم با حمایت سازمان مرکزی در آینده این روابط بیشازپیش بهبود یابد و پیشنهاد به سایر واحدها این است که دانشگاه باید در جریان برنامه‌های شما تا حد خوبی باشد و توجیه شود که دانشجو خواهان جهاد است و خود دانشجو برگزارکننده برنامه‌ها است نه صرفاً سیستم کارمندی جهاد!

اگر بخواهید آسیب‌شناسی نسبت به اقدامات ستاد سازمان دانشجویان در تهران یا فعالیت‌های خود شعبه علوم پزشکی تهران داشته باشید، چه مواردی را ذکر می‌کنید؟
ببینید ما چند مشکل اساسی داریم یکی از مهم‌ترین این‌ها بحث به‌رسمیتشناختن فعالیت‌های دانشجویان در جهاد توسط سازمان نخبگان است. بسیاری از بچه‌ها که فعالیت‌های بی‌شماری داشته اند متأسفانه فعالیت آن‌ها در رزومه علمی و کاری‌شان قابل‌قبول نیست و مطمئن باشید اگر سازمان نخبگان فعالیت‌های ما را به رسمیت بشناسد، سنگ‌اندازی‌های دانشگاه نیز قطعاً کمتر خواهد بود. بحث بعدی سربازی پسران و طرح رشته‌های علوم پزشکی و اشتغال بچه‌هاست. خُب سازمان دانشجویان دربارۀ دانشجوی فارغ‌التحصیل‌شده‌ای که زمانی در سازمان دانشجویان فعالیت بسزایی داشته است، باید دربارۀ دغدغه‌های بعد از فارغ‌التحصیل این فرد نیز جهاد برنامه‌ای داشته باشد و با چتر حمایتی خود حامی دانشجو باشد. مسئله دیگر نبود سیستم ارتباطی درست بین شعب مختلف سازمان است به نظر بنده جهاد مرکز باید نقش تسهیل‌کننده در جهت ارتباط بین شعب را داشته باشد، نه صرفاً برگزارکننده برنامه. ممنونم از توجه شما
 

کلید واژه ها: بیست و چهارمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان ایران سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران مصاحبه مدیران اجرایی شعب


نظر شما :