گفتگو با امیررضا خرم دل، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان ایران در واحد فارس

سازمان دانشجویان ایران بازوی قوی همکاری و مشارکت چندوجهی دانشجویان است.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۲ کد : ۳۱۴۹ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان اسلایدر
برای آشنایی بیشتر با شعب سازمان در سراسر کشور و برنامه‌های آتی هر شعبه، سازمان دانشجویان ایران، مجموعه‌گفتگوهایی با مدیران اجرایی سازمان دانشجویان ترتیب داده است که این گفتگوی ما با امیررضا خرم‌دل، دبیر .اجرایی سازمان دانشجویان واحد فارس در ادامه می‌آید.
سازمان دانشجویان ایران بازوی قوی همکاری و مشارکت چندوجهی دانشجویان است.

سلام و وقت بخیر لطفا ضمن معرفی اجمالی خود، در خصوص سابقه و نیز اهم فعالیت‌های جاری شعبه‌ فارس، توضیح دهید.
ضمن سلام و عرض احترام، امیررضا خرم دل مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد فارس هستم. اکنون به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی درحال تحصیل هستم. نزدیک به 5 سال سابقه فعالیت فرهنگی-دانشجویی در کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، بسیج دانشجویی، نشریات دانشجویی دانشگاه پیام نور استان فارس و شیراز و همچنین کسب مقام‌های متعدد در جشنواره های دانشجویی رویش وزارت علوم و رویش کشوری دانشگاه پیام نور و تقدیرنامه های مختلف فرهنگی دانشجویی بخشی از سابقه این جانب می باشد.
شعبه فارس مانند دیگر شعبه های سازمان سالها در حوزه خدمت به دانشجویان استان در حال فعالیت است..با افت نسبی بیماری کرونا و یک سری تغییر و تحولات درونی تقریبا از اواسط سال 1401 تغییرات گسترده و بازسازی و سازماندهی جدی در سازمان شروع شد و در نیم سال دوم 1401 میزبان یازدهمین دوره مسابقات مناظره و همچنین اولین دوره طرح ملی یاد یار بودیم. همچنین در دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی نیز شعبه سازمان دانشجویان فارس نقش مهمی در همکاری و ایجاد ارتباطات دارد.
بخش دیگری از فعالیت‌ها و برنامه‌ها هم توسط کانون‌های شعبه در حال اجراست و هم‌اکنون 10 کانون با تعداد قابل توجهی از دانشجویان فعال در شعبه فارس در حال فعالیت هستند.


مهم‌ترین دستاوردها و نیز ظرفیت‌های شاخص شعبه فارس را شرح دهید.
استان پهناور فارس از استان‌های شاخص و تاثیرگذار کشورمان است و شهر شیراز پایتخت فرهنگ و ادب ایران زمین یقینا مسئولیت بالایی در ایجاد و زمینه سازی فرهنگ مناسب در سطح ایران را دارد. بیش از 120 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این استان سندی بر پشتوانه بزرگ نسل جوان دانشجوی این استان می باشد و ظرفیت بالایی در اجرای برنامه ها و ایجاد ارتباطات نو را دارا می باشد.
شعبه فارس بعد از رکودی که در دوران پاندمی کرونا با آن درگیر بود و تغییر و تحولات سال 1401 از اواسط پاییز سال گذشته اقدام به ایجاد یک شبکه‌ی ارتباطی بین دانشگاهی بین بیش از 10 دانشگاه شهر شیراز تحت عنوان شبکه‌ی شتاب نمود که تاثیر بسزایی در ارتباطات برون سازمانی ما داشت. همچنین با تقویت زیرساخت‌های موجود و سازماندهی آنان توانستیم جایگاه درون سازمانی خود را هم به سطح قابل توجهی نسبت به گذشته برسانیم.
امروز دیگر نام سازمان دانشجویان استان فارس برای مسئولین و فعالین فرهنگی دانشگاه ها و موسسات شهر شیراز نام غریبی نیست و هدفگذاری جدی بعدی ما تقویت همکاری‌ها و ورود به عرصه شهرستان‌ها خواهد بود.


 شعبه ی فارس، چه امکانات و ظرفیت‌هایی برای دانشجویان فعال دارد؟
ما توانستیم سال گذشته با مساعدت آقای دکتر استقلال، رییس محترم واحد و حمایت‌های فراوان آقای مهندس غلام‌پور، معاون محترم فرهنگی فضای مناسب فیزیکی خوبی را در یکی از ساختمان‌های جهاددانشگاهی فارس برای فعالیت‌های دانشجویان در اختیار بگیریم که این فضا از چند قسمت شامل سالن اجتماعات(سالن شهدای دانشجو)، میزجلسات و...می باشد که پاسخگوی نسبتا خوبی برای فعالیت های دانشجویان است. همچنین قدردانی شایسته‌ای از دانشجویان فعال نیز به عمل خواهد آمد و ثبت سابقه فعالیت این عزیزان نیز انجام می گردد.


چه پیشنهاد و راهنمایی برای دیگر شعب سازمان دانشجویان در سطح کشور برای جذب دانشجویان علاقه‌مند و خلاق دارید؟
زبان دانشجو را قشر دانشجو بهتر از هر شخصی متوجه می‌شود و درک می‌کند.کلید موفقیت سازمان دانشجویان استفاده شایسته و اعتماد به نسل جوان خواهد بود. این مهم‌ترین اقدامی بود که شعبه فارس تا به الان انجام داده و در دست اقدام دارد. هر چقدر این اعتماد بیشتر باشد به نظر من دانشجویان با عشق و علاقه بیشتری همراهی می‌کنند و طبعا پیشرفت شایانی در جذب دانشجویان جدید به مجموعه خواهد بود.

 اگر بخواهید آسیب‌شناسی نسبت به اقدامات ستاد سازمان دانشجویان ایران در تهران یا فعالیت‌های خودِ شعبه داشته باشید، چه مواردی را ذکر می‌کنید؟
من به شخصه آسیبی را در ستاد مرکزی سازمان نمی‌بینم و خداقوت هم می‌گویم چون عملکرد همکاران عزیز رو به شخصه به صورت جدی رصد کردم که با حداقل امکانات و مشکلات فراوان خالصانه تلاش کردند تا سازمان با قدرت ادامه فعالیت بدهد.
اما اگر بخواهم نقطه ضعفی را ذکر کنم به نظرم رسانه‌ی سازمان هست که نیاز به حمایت بیشتری از این عزیزان است تا بتوانند فعالیت های اطلاع رسانی و رسانه ای را با قدرت بیشتری انجام دهند خب به هر حال یک سازمان قوی آن هم در سطح ستاد مرکزی نیازمند یک تیم قوی با تجهیزات عالی و پویا است تا بتواند به بهترین شکل همراهی کند. شاید این موضوع سکوی پرتاب سازمان به عرصه‌ی مهمی در سال نو باشد. همچنین کمک گرفتن از استان ها در انجام برخی از فعالیت های ملی هم به نظرم می‌تواند به فعالیت‌های ستاد شتاب بیشتری دهد، البته این اقدام هم اکنون هم در حال انجام است.


 اهم برنامه‌های آیندۀ شعبه ی فارس را لطفا شرح دهید.
شعبه ی فارس برنامه هماهنگ ملی یاد یار را در بهار 1402 در برنامه ریزی اصلی خود دارد. اولین برنامه اسفند سال گذشته با موفقیت به اتمام رسید و چند برنامه‌ی دیگر در دستور کار می باشد. همچنین هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری ویژه برنامه های مختلف در نیم سال اول 1402 هستیم و به زودی بیش از گذشته نام شعبهی فارس بر زبان ها شنیده خواهد شد.


 از نظر شما وظیفه سازمان دانشجویان ایران به صورت کلی در قبال جامعه دانشجویی کشور چیست؟
سازمان دانشجویان ایران بازوی قوی همکاری و مشارکت چندوجهی دانشجویان است نام جهاد دانشگاهی و جهادگران آن با فعالیت‌های جهادی و از خود گذشتگی پیوند خورده است. سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی هم از این قاعده مستثنی نیست و به نظر بنده در این 24 سال تلاش شده است تا تلاش کافی جهت شناسایی و پرورش استعدادهای دانشجویان و توانمندی آنان در تمامی زمینه ها انجام گردد.سند این تلاش ها برگزاری دوره های مختلف برنامه‌های شاخصی چون مسابقات مناظره، اردوی ایران مرز پرگهر و...است. به نظر بنده در گام بعدی و هم اکنون مهم‌ترین وظیفه سازمان در گام اول شامل تلاش مضاعف برای برآورده ساختن اهداف سازمان است و در گام دوم نیز شامل معرفی استعدادها و نخبگان دانشجو به دستگاه های اجرایی و به نوعی ایجاد یک کانال ارتباطی بین دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی و مشاغل گوناگون دولتی خصوصی برای تسریع در عملکرد کشور و ارتقای جایگاه کشورمان در عرصه های مختلف، می‌شود.
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی استان فارس مصاحبه مدیران اجرایی شعب


نظر شما :