تقویت روحیه خودباوری در اساتید و دانشجویان ، دستاورد برگزاری هجده دوره طرح ملی «ایران، مرز پر گهر»

به مناسبت هجدهمین سال‌روز آغاز به کار طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» گفتگویی با آقای رحیم یعقوب زاده، مدیر مرکز گردشگری علمی-فرهنگی سازمان دانشجویان ایران ترتیب دادیم که در ادامه می‌آید.
تقویت روحیه خودباوری در اساتید و دانشجویان ، دستاورد  برگزاری  هجده دوره طرح ملی «ایران، مرز پر گهر»

-لطفا در خصوص ضرورت‌های شکل‌گیری طرح ملی ایران؛ مرز پرگهر بگویید؟
همانطور که مستحضر هستید پس از پیروزی انقلاب اسلامی واژه‌هایی همچون «استقلال»، «خودکفایی» و «خودباوری»  همواره از سوی مسئولان کشور گفته شده و  مورد توجه بوده است. حضرت امام خمینی (ره)، تأکید فراوانی بر ضرورت توجه به استقلال و خودباوری در بین نسل جوان داشته‌اند. آن جا که می‌فرمایند « ما خودمان همه‌چیز داریم، غرب به ما محتاج است، نه ما به او » یا آنجا که دانشجویان را مورد خظاب قرار می‌دهند؛ «دانشجوهای عزیز خودتان درصدد این باشید که از غرب‌زدگی بیرون بیایید، این گم‌شده خودتان را پیدا کنید.» و اینکه «هیچ ملتی نمی‌تواند استقلال پیدا کند الا این که خودش، خودش را بفهمد و تا زمانی که ملتها خودشان را گم کرده‌اند و دیگران را به جای خود نشانده‌اند، نمی‌توانند استقلال پیدا کنند.»
آنچه موجب شکل‌گیری ایده طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» در جهاددانشگاهی بود، توجه شایان مقام معظم رهبری و مسئولان ارشد کشور و نخبگان بر نقش دانشگاهیان در ساختن ایران اسلامی است. دانشگاهیان نقش مهمی در توسعة فنّاوری و رشد علمی کشور دارند. دانشگاه ها به عنوان مراکز علمی کشور که پرورش دهنده نسل جوان برای به دست گرفتن امورات کشور هستند، در پرورش ایده خودباوری، نقشی به سزا دارند و ضروری است تا در ابتدا زمینه درک خودباوری در « استاد و دانشجو» به عنوان یکی از منابع انسانی مهم در کشور به وجود آید و راه بر هرگونه «خودباختگی» در این قشر مسدود شود. به همین جهت، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد تهران با تأکید بر اندیشه های امام(ره) و مقام معظم رهبری و در راستای رسالت خود مبنی بر تقویت روحیه خودباوری در قشر دانشگاهی و آشنا بودن زبده ترین نخبگان علمی کشور (اعم از استاد و دانشجو) با نتایج علمی ملموس ایدة خودباوری، طرح تقویت روحیه خودباوری دانشجویان با عنوان «ایران، مرز پرگهر» را راه‌اندازی کرد که سه دوره اول این طرح توسط این واحد برگزار شد و از دوره چهارم تا هجدهم با نظارت و حمایت مرکز گردشگری علمی – فرهنگی سازمان دانشجویان ایران و با همکاری واحدهای منتخب جهاددانشگاهی ادامه یافت. 
-طرح ملی ایران مرز پرگهر چگونه شکل گرفت؟ و چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
طرح ملی«ایران، مرزپرگهر» با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار«ما میتوانیم» درمیان دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور طراحی و اجرا می‏شود.  این طرح به منظورآشنا سازی دانشجویان و نخبگان با مواریث فرهنگی و تمدنی، پروژههای ملی وتوانمندی‌های صنعتی، فنّاورانه، علمی – آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید  دستیابی به توسعه پایدار، تکیه بر توانمندی‌های داخلی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی است. راه پیشرفت و توسعه کشور از مسیر خودباوری، تعهد و مسئولیت‌پذیری علمی و فرهنگی می‌گذرد و به سرانجام می‌رسد و بدون تقویت این خصایل فرهنگی، امید به آینده شکل نخواهد گرفت. در طراحی و اجرای اردوهای «ایران، مرز پرگهر» تلاش می‌شود تا دانشجویان، در قالب اردوهای نظام‏مند و متناسب با رشته‌های تحصیلی از بناهای فرهنگی و تاریخی و مراکز علمی و فنّاورانه و پروژه‌های صنعتی بازدید کنند.

-به نظر شما اساسا این گونه طرح‌ها چقدر می‌تواند برای جوانان و دانشجویان سودمند باشد؟ به عبارتی چقدر با استقبال دانشجویان مواجه شده است؟
اردوهای علمی - فرهنگی «ایران، مرز پرگهر» از طرح‌های فرهنگی شاخصی است که مورد استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است و مسئولان کشوری، نخبگان و مدیران، این طرح را بارها تحسین کرده‌اند. همین قدر بگویم که طی 18 سال برگزاری اردوها در قالب این طرح تعداد  110 هزار دانشجو در قالب 3720 اردو شرکت داشته اند. و علاوه بر این، تعداد 165 اردوی تخصصی برای اعضای بنیاد ملی نخبگان و نیز 80 اردو  برای جوانان سازمان هلال احمر در سال‌های 1395 تا  1397 انجام دادیم و در واقع این طرح همواره مورد استقبال دانشجویان و برخی سازمان‌های دیگر قرار گرفته است که البته آمادگی دبیر‌خانه برگزاری چندین برابری  این تعداد بوده است که همکاری  و هماهنگی‌های بیشتری را از سوی نهادها  و سازمان‌های ذی ربط می‌طلبد.
- این طرح در چه بازه زمانی و چگونه اجرا می شود؟
زمان تقریبی برگزاری اردوها مهرماه هر سال هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی است که تا پایان اسفندماه همان سال ادامه دارد. که برای این منظور در ابتدای هر دوره جلسات شورای علمی و مشورتی و کمیته اجرایی تشکیل می‌شود و سپس دبیرخانه از طریق معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌هایی که در آنجا واحدهای جهاد دانشگاهی مستقر هستند اقدام به فراخوان و دریافت برنامه‌های پیشنهادی واحدهای متقاضی می‌شود و بر اساس تقاضاها اردوهای پیشنهادی به تفکیک تعیین و تصویب می‌شود. و البته همواره مستندسازی هم صورت می‌گیرد.

-برای این طرح آیا رویداد ویژه یا  اختتامیه‌ای برگزار می‌کنید؟
اختتامیه طرح با همکاری سازمان‌های همکار، مشارکت‌کنندگان و واحدهای مجری در پایان هر دوره برگزار می‌شود که طی آن، از نهادهای همکار، سازمان‌های همکار منتخب، واحدهای برگزیده جهاددانشگاهی و دانشجویان نمونه شرکت‌کننده در طرح تقدیر می‌شود. اختتامیه فرصتی را فراهم می‌آورد تا نقاط قوت و ضعف، مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفته و طرح در سطح گسترده‌تر به مسئولان و جامعة هدف شناسانده شود. 

-در پایان آیا برنامه‌ای برای تغییر و نوآوری در برگزاری اردوها دارید؟

پس از تأکیدات مقام معظم رهبری و رییس محترم جمهور مبنی بر برگزاری اردوهایی با عنوان راهیان پیشرفت برای آشناسازی جوانان و دانشجویان با پیشرفت‌های کشور دبیرخانه این طرح در حال رایزنی  با برخی سازمان‌ها و نهادها برای ارتقای کیفی و نیز افزایش تعداد اردوها  در اشکال تخصصی تری برای این اردوها می‌باشد که انشالله به نتایج مطلوب و موثرتری برسد.  
 

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران ایران مرز پرگهر جهاددانشگاهی مرکز گردشگری


نظر شما :