در اختتامیه این طرح ملی مطرح شد؛

برگزاری طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم»/ معرفی برگزیدگان

اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی "ایران، مرز پرگهر" با معرفی واحدهای مجری برگزیده طرح و شعب برتر سازمان دانشجویان پایان یافت.
برگزاری طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم»/ معرفی برگزیدگان

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اختتامیه هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» روز سه شنبه، 16 آبان ماه 1402 ساعت 13 تا 15 در سالن بهمن دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.
در این برنامه دکتر مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی، دکتر شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی، دکتر مرآتی رئیس جهاددانشگاهی امیرکبیر، دکتر رهایی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر فریدزاده رئیس سازمان دانشجویان ایران، مدیران جهاددانشگاهی و جمعی از دانشجویان در این برنامه حضور یافتند.
در ابتدا دکتر مرآتی، رئیس جهاددانشگاهی واحد امیرکبیر ضمن خوش‎‌آمدگویی به مهمانان و اشاره به مجموعه فعالیت‌های فرهنگی واحد امیرکبیر افزود: هدف ما از برگزاری این طرح‌ها و همایش‌ها فعال کردن بیشتر دانشجویان و حضور پررنگ در فعالیت‌های اجرایی است. خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد حضور نهادهای علمی در عملیات‌های اجرایی بودیم که طرح ملی «ایران مرز پرگهر» نمونه بارز آن بود.


باید کار را به دانشجویان سپرد
پس از آن دکتر فریدزاده، رئیس سازمان دانشجویان ضمن ارائه گزارشی از هجده دوره اجرای طرح ملی «ایران، مرز پر گهر» بیان کرد: طراحی و برگزاری نوزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی همراه خواهد بود. از این جهت در دوره جدید با تمرکز و تاکید بر امر جهاد تبیین و آشناسازی دانشجویان و دانش‌آموزان با دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی، سبد اردویی طراحی کردیم که با رویکرد اردوهای تخصص‌محور شامل طرح های « فن فرهنگ»، «راه بلد» و «مهرباران» است که در سال جدید به اردوهای «ایران، مرز پرگهر» اضافه شده است.
رئیس سازمان دانشجویان در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشینه تاریخی سازمان  دانشجویان ایران، گفت: ۱۵ مهرماه ۱۳۷۷ آغاز فعالیت سازمان جهاد دانشجویی است و خوشحال هستیم بعد از ۲۵ سال سازمان دانشجویان با نوآوری‌های متعددی که داشته، تلاش کرده که در سپهر فرهنگی دانشگاه‌های کشور نقش آفرین باشد. جهاد دانشگاهی از ابتدا یک نهاد دانشجوباور و دانشجو محور بوده است. به این معنا که در ذهن، فکر و باور و البته عقیده باور داشتیم که دانشجو موتور محرکه کشور است و در عمل نیز در طراحی‌ها و اجرا می بینیم که به منصه ظهور رسیده است.
وی افزود: سازمان دانشجویان ۴۴ شعبه در سراسر کشور دارد که عموم مدیران اجرایی ما در شعب سراسر کشور دانشجویان هستند و معاونان سازمان را نیز دانشجویان تشکیل می‌دهند. در عمل هم می بینیم که ما به این باور رسیدیم که باید کار را به دانشجویان سپرد. البته دو کلمه "سازمان" و "دانشجو" در ذات خودش یک تضاد  نسبی دارد از یک طرف سازمان نیازمند نظم و سازوکار است اما از طرف دیگر ما نمی توانیم خیلی دانشجو را در این چارچوب نگه داریم. بنابراین تقسیم بندی که در دوره تحول انجام شده، این است که ما سازمان را در امور اداری و مالی تابع مقررات و چاچوب‌ها می دانیم، اما در فضای کار فرهنگی قطعا دانشجویان هستند که می‌توانند نقش آفرینی داشته باشند.
دکتر فریدزاده با بیان اینکه امسال در سازمان دانشجویان، سبدهای فرهنگی مختلف و متنوعی در حوزه‌های مختلف طراحی شده، گفت: یکی از این سبدها یا بسته‌های فرهنگی طراحی شده ، سبد اردویی جهاد دانشگاهی است. ما در حوزه فعالیت‌های گردشگری و تفریحی و گردشگری مقاومت که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های ما را در بر می گیرد، طرح ملی «ایران، مرز پر گهر » است که امسال نوزدهمین دوره خود را می‌گذراند که به طور مشخص امسال تمرکز اردوهای "ایران، مرز پر گهر" بر روی بازدیدهای گردشگری تاریخی و آشنایی با مواریث کشور و گردشگری مقاومت خواهد بود. در کنار این طرح ما امسال اولین دوره طرح ملی "فن فرهنگ"، که مختص فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه است بازدید دانشجویان از مراکز صنعتی و علمی و همچنین دستاوردهای انقلاب اسلامی را در قالب این طرح دنبال خواهیم کرد. در طرح ملی "راه‌بلد" نیز فعالیت‌های کارآفرینانه و مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک مورد توجه قرار خواهد گرفت و بازدیدهایی را طراحی کردیم که امسال شروع خواهیم کرد.
وی افزود: در کنار اینها در حوزه فعالیت‌های اجتماعی که جهاد دانشگاهی و سازمان دانشجویان دارد اردوهای جهادی "مهرباران" را از امسال به صورت نظام‌مند شروع کردیم طراحی‌هایی آن انجام شده و استان‌های مجری طرح هم مشخص شده  است. این طرح و فعالیت ارزشمند از امسال به صورت نظام‌مند از سوی جهاد دانشگاهی در مناطق کم‌برخوردار اجرا خواهد شد. در حوزه "مناظره" نیز همانند مدل و بسته طراحی شده برای حوزه گردشگری، طراحی‌هایی انجام شده است. امسال دوازدهمین دوره مناظره‌های دانشجویی را برگزار می‌کنیم و در کنار آنها، مناظره‌ها در حوزه‌های تخصصی مورد توجه است. همچنین به زودی چند طرح خوب و مفید برای مناظره‌ها از سوی سازمان دانشجویان رونمایی می‌شود.
فریدزاده ادامه داد: رویکرد و طراحی بسته‌های فرهنگی مختلف و متنوع که طیف وسیعی از سلایق دانشجویان را در بر می‌گیرد در اهداف و سیاست‌های سازمان دانشجویان در نظرگرفته شده است و امیدواریم با کمک و همراهی دانشجویان بتوانیم این طرح‌ها را به سر منزل مقصود برسانیم. 


برخی از پیشرفت‌های جهاد دانشگاهی منحصر به فرد است
در ادامه دکتر مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی ضمن محکوم کردن جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، شهادت مردم فلسطین را تسلیت گفت و بیان کرد: چهره استعمار و وضعیت حقوق بشر برای دنیا روشن شده است و همه به این موضوع پی برده‌اند که حقوق بشر برای فلسطین و اسرائیل، اوکراین و غیر اوکراین چقدر با هم متفاوت است. این شعارها برای بزک کردن غرب به کار رفته و اکنون این چهره برای همه آشکار شده است.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رشد علمی بالایی داشتیم. اگر ذوب آهن اصفهان را قبل از انقلاب اسلامی ایران و بعد از انقلاب با هم مقایسه کنیم، می‌بینیم که قبل از انقلاب در کنار هر دستگاه یک کارشناس خارجی حضور داشت و مهندس ایرانی حق نداشت به آنها نزدیک شود. ولی الآن به ندرت از یک مجموعه علمی شما دانشمندان غیر ایرانی می‌بینید و همه کارها توسط دانشمندان و اساتید و مهندسان ایرانی انجام می‌شود.  بعد از پیروزی انقلاب می‎بینیم که بعضی از پیشرفت‌های کشور و به تبع آن جهاد دانشگاهی منحصر به فرد است. در حوزه‌های پزشکی، سلول درمانی و سلول‌های بنیادی پرچم نظام و کشور ما توسط جهاد دانشگاهی در دنیا بر افراشته شده است. مهندسان، دانشمندان و متخصصان دنیا در داخل کشور حضور پیدا می‌کنند تا ببینند دانشمندان ایرانی در حوزه سلول‌های بنیادی چه کارهایی انجام داده‌اند. از سال ۸۴ تاکنون حدود سه هزار دوره برگزار شده و سالانه حدود ۵۰ تا 70 دوره با حضور  بیش از ۱۲۰ هزار نفر برگزار شده است.


امیدوارم بر اساس این طرح‌ها به دانشجویان امید دهیم
دکتر رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر دیگر سخنران این مراسم بود. دکتر رهایی ضمن ابراز خرسندی از چنین طرح‌هایی و با بیان اینکه جوانان امیدهای آینده کشور هستند و سازمان دانشجویان با هدف ارتقاء سطح امید در دانشجویان و جوانان در کشور و آشنایی آنها با پیشرفت‌های بزرگ صنعتی، برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌هایی را انجام داده است، عنوان کرد: هر دوره‌ای از دوره‌های زمانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را نگاه کنیم، معادل چندین سال در کشور کار انجام شده است. روند توسعه در هر صنعتی از جمله راه آهن، راه‌سازی و... بعد از انقلاب بی‌نظیر است. سرعت پیشرفت کشور در این دوره چهل ساله بی‌نظیر است. این پیشرفت نه در کشور ما و در مقایسه با آنچه که در گذشته داشتیم، بلکه در مقایسه با دنیا نیز این تحولات با حداقل امکاناتی که در کشور بوده بسیار راضی کننده و باعث امیدواری است.
وی ادامه داد: فعالیت‌های بسیار خوبی در سازمان جهاد دانشگاهی شکل گرفته و طراحی‌های بسیار زیبا و امیدبخشی برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد. امیدوارم بر اساس این طرح‌ها و برنامه‌ها موفق شویم دانشجویان را با تحولات آشنا کنیم و به آنها امید دهیم که خودشان در آینده، مرکز فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های بزرگ در کشور خواهند بود و حتما می‌توانند حرکت‌های بزرگتری شکل بدهند و تحولات بزرگ‌تری را تجربه و در آنها نقش‌آفرینی کنند.
رهایی در پایان سخنان خود گفت: ایران اسلامی ما تاکنون روند سریع رشد و ترقی را طی کرده و امیدواریم در آینده بتواند با حرکت پرشتاب، مسیر اعتلا و پیشرفت را طی کند. در این زمینه وظیفه همه ما این است که بتوانیم از توسعه این فعالیت‌ها پشتیبانی و بستری فراهم کنیم که روحیه خود باوری در اقشار مختلف جامعه افزایش پیدا کند.


طرح "ایران، مرز پر گهر" در دانشجویان خودباوری ایجاد می‌کند
در پایان این مراسم دکتر شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی به ایراد سخنرانی پرداخت و ابزار امیدواری کرد که با چنین طرح‌هایی دانشجویان را با فناوری هسته‌ای برای حل چالش‌های امروز کشور آشنا کنند. وی با بیان اینکه امیدوارم این گردهمایی‌ها که برای جمع‌بندی یک حرکت خوب و علمی است، مستمر باشد، گفت: کشور ما از سال ۱۳۸۳  یعنی به مدت بیست سال مساله هسته‌ای کشور به عنوان یک پرونده سیاسی در محافل سیاسی دنیا مطرح شد. در حالی که موضوع هسته‌ای یک موضوع کاملا علمی و برپایه دانش روز است اما مسائلی که در رابطه با پر‌ونده هسته‌ای ایران رخ داد، این را در نگاه عمومی یک موضوع و مساله سیاسی مطرح کرد.
دکتر شیرمردی با اشاره به مساله هسته‌ای کشورمان افزود: این طرح‌ها و حرکت‌هایی که امروز دوستان ما در سازمان دانشجوییان به آن پرداختند، به نحوی ایجاد خودباوری می‌کند. مساله هسته‌ای نیز در جوانان ما خودباوری و اعتماد به نفس ایجاد کرد. بنابراین از بعد نرم، مساله ایجاد خودباوری برای جوانان ما بسیار مهم است. اما در بعد نرم قرار است جمهوری اسلامی یک نظم سیاسی بالا ایجاد کند. موضوعی که ما می بینیم وقتی ۶ قدرت بزرگ دنیا در مقابل جمهوری اسلامی می‌نشینند، نشان از وزن سیاسی بالایی نظام دارد. اما در بعد سخت افزاری ما امروز تمام ابعاد هسته‌ای رشد کردیم و این رشد در شرایطی  اتفاق افتاد که ما تحت سخت ترین تحریم‌های تاریخی بودیم. با این حال در چنین شرایطی ما توانستیم به عنوان یکی معدود کشورهایی که چرخه سوخت هسته‌ای دارند، شویم و البته جزو ۳۲ کشور دارای راکتورهای هسته‌ای. مساله سوم ارتباط انرژی هسته‌ای با بخش کشاورزی، سلامت ، محیط‌زیست و صنعت ما است.  مسائلی که امروز برای ما به عنوان یک چالش مطرح شده‌اند. اینجا نقش انرژی هسته‌ای مشخص که این فناوری سال‌هاست در دیگر کشورهای دنیا استفاده می‌شود و از آن بهره می‌برند اما ما از آن غافل بودیم. امروز معتقدیم باید سهم کشورمان را در حوزه انرژی هسته‌ای در بخش‌های محیط‌زیست، کشاورزی و بهداشت و سلامت افزایش دهیم. که نیازمند حضور دانشگاه‌ها و دانشجویان در این پروژه‌های عظیم هستیم.
در پایان این مراسم از شعب برتر و شایسته تقدیر سازمان دانشجویان ایران و مجموعه‌های برتر همکار در اجرای هفدهمین و هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پر گهر»، نیز با اهدای هدایا و لوح سپاس تقدیر و تشکر شد. 
همچنین پس از اتمام برنامه، دانشجویان در قالب اردوی علمی-تفریحی بصورت دسته‌جمعی از برج میلاد تهران بازدید کردند. دراین بازدید دانشجویان از بخش های مختلف برج میلاد دیدن کردند و در خصوص اهمیت این بنا به عنوان نماد هویت ساز شهری با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند. 

 

معرفی برگزیدگان طرح ملی «ایران مرز پرگهر»

گفتنی است در  این مراسم برگزیدگان دوره های هفدهم و هجدهم طرح ملی «ایران مرز پرگهر» معرفی شدند که به شرح زیر است:
بخش واحدهای مجری برتر در هفدهمین دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر»
۱ - صدیقه اسماعیلی فر مدیر اجرایی سازمان دانشجویان سازمان جهاددانشگاهی علم و صنعت
۲- فاطمه فدائی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان سازمان جهاددانشگاهی گیلان، برگزیده هفدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر دوره طرح ملی ایران
بخش واحدهای مجری برتر در اجرای هجدهمین دوره طرح ملی «ایران مرز پرگهر»
۱-    سیدعلی محمدپور معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر برگزیده هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر
۲-   محمد نیکونام مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد قزوین، برگزیده هجدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر
3- رضا اسم خانی مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد زنجان، برگزیده هجدهمین دوره طرح ملی ایران، مرز پرگهر
بخش مجموعه های برتر همکار در اجرای هجدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر»
1-دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون م سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران

بخش شعبه برتر سازمان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
1-دکتر عرفان شریفی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد علوم پزشکی تهران، شعبه برتر سازمان دانشجویان
2-رضا اسم خانی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد زنجان، شعبه برتر سازمان دانشجویان

بخش شایسته تقدیر سازمان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
1- محمد نیکونام، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد قزوین، شعبه در حال رشد سازمان دانشجویان
۲- صادق یوسفی یگانه، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد هرمزگان، شعبه در حال رشد سازمان دانشجویان
3- امیررضا خرمدل، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان واحد فارس، شعبه در حال رشد سازمان دانشجویان


همچنین در پایان این مراسم از پوسترهای بسته اردویی هماهنگ سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با عناوین "ایران، مرز پرگهر"، "فن فرهنگ"، "راه بلد" و "مهرباران" رونمایی شد.
 

کلید واژه ها: ایران مرز پرگهر سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی مرکز گردشگری


نظر شما :