رسالت سازمان دانشجویان در حل مسائل فرهنگی کشور، بررسی دیدگاه دانشجویان در فضای فرهنگی است

۰۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۵ کد : ۳۲۸۱ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، ، دومین نشست "هم‌اندیشی معاونان فرهنگی واحدها و مدیران اجرایی شعب سازمان دانشجویان مستقر در استان تهران" روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲ ساعت۱۳ تا ۱۸، در سالن واحد جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
رسالت سازمان دانشجویان در حل مسائل فرهنگی کشور، بررسی دیدگاه دانشجویان در فضای فرهنگی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ضیائی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در این نشست بیان کرد: متاسفانه اتفاقاتی که سال گذشته در جامعه رخ داد و دانشگاه‌های کشور را نیز درگیر خود کرد. مسئولیت اجتماعی ما را در این برهه بیش از هر زمان دیگری پررنگ می‌کند. طی سال‌ها فعالیت، بنده شاهد بودم که وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها رصد می‌شد و نقد جدی به روند مساله حجاب وجود داشته‌است. 
وی افزود: بنده معتقدم این روش برخورد با مسائل فرهنگی علی‌الخصوص حجاب، روش اسلامی نیست. من معتقدم فضای دانشگاه، فضای بیان دیدگاه است و ما باید توجه داشته باشیم که هر دیدگاهی را به عنوان نظر درست برای دانشجویان توجیه نکنیم. البته فضای دانشگاه هرگونه توجیهی را بر نمی‌تابد و هرتوجیه، ضربه‌ای به مراتب بزرگتر به ساحت فرهنگی میزند تا اینکه بخواهیم آن را بی پاسخ بگذاریم. متاسفانه یک رویکرد غلط در فضای دانشگاهی ایجاد شده 
حجت‌الاسلام ضیائی با اشاره به اینکه اکنون راهکار درست چیست؟ ادامه داد: ما باید با ایجاد فرصتی برای گفتگوهای آزاد و باز کردن درب سالن‌های دانشگاه، جای طرح دیدگاه را فراهم کنیم. دانشگاه محل طرح تضارب آرا برای جلوگیری از تجمع و طرد دانشجویان است و این یعنی جهاد تبئین. جهاد تبیین یعنی ما از وقتمان بزنیم و هزینه بدهیم چرا که تنها راه مطرح کردن مسائل جامعه و صحبت پیرامون آن‌ها درون دانشگاه است. رهبری در خشت خام چیزی می‌دیدند که مسئولان ما در آیینه هم نمی‌بینند.
وی افزود: راهکارهای تبیینی در اولویت است. مساله کشور ما پازلی از مسائل فرهنگی است. ما نباید با روش‌های غلط برای رسانه‌های بیگانه خوراک تهیه کنیم. لذا ما از دیدگاه سازمان دانشجویان در فضای فرهنگی باید استفاده کنیم و این یکی از رسالت‌های سازمان در امر فرهنگی است.
ضیایی ادامه داد: بنده از مدیران فرهنگی انتظار دارم که درک کنند رویکرد به مساله حجاب با جریمه و رفتارهای اینچنینی حل نمی‌شود. روش‌های غلط تبیین حجاب موجب طرد و ترس در جامعه می‌شود و این رفتارها از بدهکاری در فهم مساله فرهنگ در جامعه ناشی می‌شود. این آسیب از کجاست؟ شناخت آن مهم است. اگر ما نفهمیم سرچشمه آسیب از کجاست؟در تمام ساحت‌های کشور شکست می‌خوریم. این بازاری که رها کردیم و این میدانی که رها کردیم بزرگترین آسیب فرهنگی کشور است. آن را رها کردیم و صرفا منتظر نتیجه هستیم. اینک با یک جنگ فرهنگی مواجهیم. مقام عظم رهبری فرمودند که کشف حجاب حرام شرعی و حرام سیاسی است. یعنی از منکر تک بعدی بیرون آمده وچند بعدی شده است. فهم درست رهبری از مسائل فرهنگی مسئولیت ما را بالا می‌برد و دیگر نمی‌توانیم مواجهه تک بعدی با مسائل فرهنگی کشور از جمله حجاب داشته باشیم.  

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی


نظر شما :