سید محمدعلی شاهمیری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد سمنان:

بهره‌مندی دانشجویان از مزایای عضویت در سازمان دانشجویان متناسب با رتبه بندی میزان فعالیت آنان

۱۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۷ کد : ۳۳۳۱ اخبار سازمان شُعَب سازمان دانشجویان
بهره‌مندی دانشجویان از مزایای عضویت در سازمان دانشجویان متناسب با رتبه بندی میزان فعالیت آنان

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان ایران، سید محمدعلی شاهمیری، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان سمنان در گفتگو با این سازمان به بیان نظراتی پیرامون اثربخشی فعالیت های فرهنگی کشور و چشم انداز این سازمان در طراحی و اجرای فعالیت های دانشجویی و فرهنگی پرداخت. در ادامه به بخشی از این گفت‌وگو می‌پردازیم: 

سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی به چه میزان توانسته است در زمینه کادرسازی و تربیت نیروهای کارآمد و متعهد برای جهاددانشگاهی موفق عمل کند؟

آنچه که از سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مورد انتظار بود متاسفانه برآورد نشده است. به نظر بنده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در زمینه کادرسازی و تربیت نیروی کارآمد و متعهد برای جهاددانشگاهی آن نقش پررنگی که باید داشته باشد را نداشته است. بخش اعظمی از نیروها که وارد جهاددانشگاهی می شوند متاسفانه از طرف سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی معرفی نشده و از مسیر دیگری وارد جهاددانشگاهی می شوند.
چه برنامه‌ای برای توسعه ارتباط با دانشجویان و حضور پررنگ تر جهاددانشگاهی در دانشگاه ها دارید؟
 به منظور ارتباط بیشتر دانشجویان با قشر دانشجویی این واحد جلسات مختلفی را با مسئولین دانشگاه های دولتی سمنان،دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین دانشگاه علوم پزشکی برگزار نموده و حتی تفاهم های همکاری با این دانشگاه ها در راستای انجام برنامه های مشترک و فی مابین منعقد شده است که یکی از این مفاد تفاهم‌نامه، راه اندازی دفاتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در دانشگاه های استان می باشد که در صورت راه‌اندازی این دفاتر سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، ارتباط بین قشر دانشجو با سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تقویت خواهد شد و شاهد حضور بیشتر دانشجویان در برنامه های جهاددانشگاهی خواهیم بود.

چه برنامه‌های شاخصی توسط واحد شما دنبال می شود و اجرای چه برنامه های جدیدی را درنظر دارید؟

مهمترین برنامه شاخص فرهنگی واحد سمنان، برگزاری موفق چندین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان می باشد که مورد استقبال مسئولین استانی و دانشگاهی استان سمنان بوده است.در شرایطی که خیلی از مدیران فرهنگی دانشگاه های استان، رغبتی برای برگزاری چنین برنامه شاخص ندارند بی شک با تقویت و ارتقا کیفیت مسابقات مناظره دانشجویان، حتما شاهد استقبال بیشتر دانشجویان به سمت برنامه‌های جهاددانشگاهی خواهیم بود.


پیشنهاد شما برای اثرگذاری هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی جهاددانشگاهی چیست؟  

امروزه دیگر برنامه های فرهنگی دهه ۸۰و۹۰ مورد استقبال دانشجویان قرار نخواهد گرفت. بی شک فضای مجازی، امروزه بخش اعظمی از اوقات فراغت دانشجویان را مدیریت می‌کند. فارغ از اینکه این فضای مجازی چه مزایایی را برای مخاطبان در بردارد، متاسفانه معایبی نیز به همراه دارد .در عصر حاضر و با افزایش سرعت تکنولوژی که هیچگاه متوقف هم نخواهد شد باید متناسب با این تکنولوژی فعالیت های فرهنگی و دانشجویی نیز برای دانشجویان تعریف و اجرا گردد. به نظرم بنده باید در ابتدای هر سال تحصیلی یک نیازسنجی از دانشجویان درخصوص انجام برنامه های فرهنگی برای این قشر انجام شود و متناسب با خروجی این نیازسنجی، برنامه های فرهنگی دانشجویی برای دانشجویان تعریف و عملیاتی گردد. امروزه اگر برای یک برنامه فرهنگی میلیون ها تومان هزینه شود ولی مخاطب دانشجویی استقبال نکند درواقع این برنامه فرهنگی هیچگاه اثرگذاری بر روی دانشجویان نداشته و فقط بودجه ای به هدر رفته است. نکته دیگری که در بحث فرهنگی سال‌هاست در برخی از دانشگاه‌ها مورد غفلت قرارگرفته‌، انتصاب مدیران فرهنگی دهه ۴۰و۵۰ در دانشگاه ها می باشد که بی شک فارغ از تجربیاتی که ممکن است این بزرگواران در حوزه فرهنگی داشته باشند، ممکن است در درک روحیات دانشجویان نسل جدید موفق نباشند و بجای جذب دانشجویان به سمت برنامه های فرهنگی، شاهد دفع حضور این قشر دانشجویی در مشارکت برنامه های فرهنگی دانشجویی باشیم .

از نگاه شما مهمترین دغدغه‌ها و موانعی که در واحد شما در حوزه فرهنگی وجود دارد، چیست؟

مهمترین دغدغه و موانعی که در حوزه فرهنگی در واحد سمنان وجود دارد، یکی کمبود اعتبارات فرهنگی تخصیص یافته از سوی دفتر مرکزی و واحد به این امر است که بی شک این اعتبارات ناچیز در مقایسه با تغییر سبک زندگی دانشجویان و نیازهای آنها در انجام برنامه های فرهنگی جوابگو نخواهد بود و دیگری کاهش قشر دانشجویی در دانشگاه های استان می باشد که این کاهش دانشجویان قطعا درمشارکت و استقبال از برنامه‌های فرهنگی دانشجویی جهاددانشگاهی تاثیر منفی خواهد داشت.

درپایان ضمن عرض تبریک مجدد فرارسیدن بیست و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، چند تا پیشنهاد برای تقویت و استقلال این سازمان دارم که به‌شرح ذیل به حضور تقدیم می گردد. 

1- پیشنهاد می‌گردد مسئولین ارشد جهاددانشگاهی پیگیری نمایند تا یک ماموریت ویژه (برنامه شاخص فرهنگی) ازسوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه هفتم توسعه به سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی واگذار گردد.
2- در هیات امنای جهاددانشگاهی تصویب گردد که حتما جذب هرگونه نیروی جدید در جهاددانشگاهی، چه در دفترمرکزی و چه در واحدها حتما از محل نیروهای کارآمد نیروهای دانشجویی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تامین و در صورت عدم وجود نیروهای مورد نظر از محل های دیگری جذب شوند.
3- حتما آیین نامه ای در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تدوین گردد که فعالیت حضور دانشجویان در این سازمان رتبه بندی گردد و دانشجویان متناسب با رتبه کسب شده بتوانند از مزایای عضویت در سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی بهره مند گردند.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی سازمان دانشجویان ایران استان سمنان بیست و پنجمین سالگرد تشکیل سازمان دانشجویان ایران


نظر شما :