معاون سازمان انرژی اتمی: برخی از کشورهای غربی به دنبال وارونه سازی پیشرفت علمی ما بودند

معاون سازمان انرژی اتمی بیان اینکه ایران جزو ۳۲ کشور تولیدکنندگان راکتور هسته‌ای است، گفت: مطابق برنامه ۲۰ ساله به دنبال تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه‌های هسته‌ای هستیم، این انرژی کم هزینه، پاک و پایدار است و نباید تحت تاثیر تبلیغات منفی در این خصوص قرار بگیریم.
معاون سازمان انرژی اتمی: برخی از کشورهای غربی به دنبال وارونه سازی پیشرفت علمی ما بودند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، دکتر سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی در آیین‌ اختتامیه هجدهمین دوره ایران مرز پرگهر که ظهر امروز سه‌شنبه ۱۶ آبان در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۸۳، مسئله دست‌یابی ایران به علوم هسته‌ای، تحت تاثیر شیطنت‌های غربی‌ها از یک موضوع علمی تبدیل به یک موضوع سیاسی شد و برخی از کشورهای غربی به دنبال وارونه سازی این پیشرفت علمی بودند.

وی افزود: مسئله انرژی هسته‌ای ایران در دو بُعد نرم افزاری و سخت افزار باید بررسی کرد، بُعد اول این پیشرفت علمی به گفته مقام معظم رهبری منجر به خودباوری و اعتماد به نفس شد و در نگاه بین‌المللی نیز جایگاه ایران را در نظم بین‌المللی ارتقا داد، مذاکرات کشورهای عضو شورای امنیت و آلمان با ایران نیز به دلیل جایگاه والای کشورمان بوده است.

وی افزود: در بعد سخت افزاری، در شرایطی که تحت شدیدترین تحریم‌های تاریخ بودیم در تمام ابعاد انرژی هسته‌ای رشد کردیم و توانستیم در زمره چندین کشور محدود دارنده چرخه کامل هسته‌ای از اکتشاف، استخراج، تولید کیک زرد، غنی‌سازی و تولید سوخت باشیم.

دکتر شیرمردی با بیان اینکه ایران جزو ۳۲ کشور تولیدکنندگان راکتور هسته‌ای است، گفت: مطابق برنامه ۲۰ ساله به دنبال تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از انرژی هسته‌ای هستیم، این انرژی کم هزینه، پاک و پایدار است و نباید تحت تاثیر تبلیغات منفی در این خصوص قرار بگیریم و دست یابی ایران به انرژی هسته‌ای حق مسلم مردم است.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در کاربرد پرتوهای هسته‌ای عنوان کرد: پیشرفت در این بخش مرتبط با بخش کشاورزی، صنعت، سلامت و محیط زیست است، پرتودهی به محصولات کشاورزی سهم آفت‌کش‌های شیمیایی که یکی از دلایل بیماری‌های سرطانی است را کاهش خواهد داد.

به گفته وی «این فناوری مربوط به ۷۰ سال پیش است اما در کشور از آن غفلت شده، امروز معتقدیم که باید سهم انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی را افزایش دهیم این موضوع نیازمند حضور دانشگاه‌ها در این پروژه‌های جدید است.»

دکتر شیرمردی با اشاره به نقش انرژی هسته‌ای در بخش سلامت بیان کرد: توانمندی تولید رادیوداروها تا یک میلیون کیت را داریم و اکثر بیماری‌ها با استفاده از رادیوداروها قادر به تشخیص و درمان است.

وی با بیان اینکه در بحث استریل‌سازی تجهیزات پزشکی یکی از بهترین فناوری در جهان استفاده از پرتوهای هسته‌ای است، اظهار کرد: یکی از مشکلات در بیمارستان‌ها، عفونت‌های بیمارستانی است که با استفاده از این فناوری می‌توان تجهیزات یک بار مصرف را سریع و کم هزینه ضدعفونی کرد.

معاون سازمان انرژی هسته‌ای عنوان کرد: در بخش محیط زیست با چالش ریزگرد و چالش آلایندگی محیطی مواجه هستیم، ‌هرچند هنوز استفاده از این فناوری در این بخش نداشتیم اما تحقیقات برای استفاده از انرژی هسته‌ای در این حوزه آغاز شده که موفقیت آن نیازمند حضور اساتید و دانشجویان است.

شیرمردی افزود: این آمادگی برای فراهم کردن تورهای بازدید علمی دانشجویی از ظرفیت بخش انرژی‌ هسته‌ای وجود دارد، موفقیت‌های حاصل شده نتیجه تلاش فرزندان ایران است و وظیفه ماست که در ادامه این مسیر باتلاش و شجاعت به مقصد نهایی برسیم.

کلید واژه ها: دکتر شیرمردی انرژی اتمی سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی


نظر شما :