بزرگداشت ابونصر فارابی «فیلسوف فرهنگ»؛

اختتامیه چهارمین دوره طرح ملی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی برگزار شد/ تقدیر از برگزیدگان

اختتامیه چهارمین دوره طرح ملی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی؛ بزرگداشت ابونصر فارابی «فیلسوف فرهنگ»، در دو بخش هماهنگ استانی با مشارکت ۱۵ واحد جهاددانشگاهی و در بخش ملی؛ جشنواره علمی-فرهنگی به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.
اختتامیه چهارمین دوره طرح ملی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی برگزار شد/ تقدیر از برگزیدگان

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، اختتامیه چهارمین دوره طرح ملی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی؛ بزرگداشت ابونصر فارابی «فیلسوف فرهنگ»، با هدف آشنایی دانشجویان با فارابی و تشویق آنان به مطالعه آثار و ایده‌های او، توجه به ریشه‌های فرهنگی و الگوسازی برای نسل جوان و آینده و همچنین ترویج فرهنگ تقدیر از مفاخر و مشاهیر ایرانی در دو بخش هماهنگ استانی با مشارکت 15 واحد جهاددانشگاهی و در بخش ملی؛ جشنواره علمی-فرهنگی امروز، 7 آذرماه به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار شد.

آیت‌الله مصباح یزدی ، سردار سلیمانی و دکتر کاظمی آشتیانی می توانند الگوی مفاخر باشند

دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به این که در فضای فرهنگی که جامعه با آن روبه رو است، لازم است بر روی لایه اعتقادی مخاطبان کار کنیم، گفت: در جهاددانشگاهی باور داریم که در پی وقوع انقلاب اسلامی هم دانشگاه و هم حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند و مفاخر علمی و فرهنگی بزرگی را تحویل جامعه دادند که اینها از این ریشه‌ها و الگوها تبعیت کردند و این رویداد نیز در سایه شخصیت فارابی از این مثال‌ها و نمونه‌ها است.

وی افزود: در کنار شخصیت‌های بزرگ، نیاز است تا شخصیت‌هایی که در قریب آن شکل گرفته‌اند معرفی شوند؛ زیرا جوانان به الگوهای قابل لمس نیاز دارند و در این راستا جهاددانشگاهی اقداماتی را با این موضوع تدارک دیده است که این برنامه نمونه‌ای از آن است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: فارابی خود از جمله نوابغی است که در زمان حساس تاریخی می‌زیسته و تأثیر زیادی را روی فیلسوفان بعد از خود داشته است.

دکتر کلانتر مهرجردی افزود: در دی ماه 3 عزیز (آیت‌الله مصباح یزدی-سردار سلیمانی- دکتر کاظمی آشتیانی) را از دست داده‌ایم که در الگوی مفاخر می‌توانیم به آن‌ها توجه کنیم و با زبان دانشجویی و علمی فرهنگی آن‌ها را به دانشجویان معرفی کنیم.

کارهای فارابی در حوزه اخلاق سرمایه محسوب می شود

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین دیرباز رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: وارد کردن فلسفه به جامعه یکی از کارهای مهم فارابی بود و شاه‌بیت حرف‌هایش این بوده که اگر حکومت با حکمت آمیخته شود جامعه به سمت سلامت خواهد رفت.

وی افزود: در بحث اخلاق نیز فارابی خیلی خوب کار کرده که از نیازهای جامعه بشریت بوده و سرمایه محسوب می‌شود.

جهاددانشگاهی تاثیرگذارترین نهاد فرهنگی در دانشگاه و خارج آن

دکتر جمال رحیمیان رییس سازمان جهاددانشگاهی تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: اگر بنا باشد ارزیابی از عملکرد نهادهای دانشگاهی در 4 دهه پس از انقلاب انجام شود موفق‌ترین، تاثیرگذارترین و موثرترین نهاد فرهنگی در حوزه دانشگاه و خارج آن، جهاددانشگاهی بوده است.

وی افزود: در حوزه ترویج فرهنگ جهادی و انتقال به نسل جوان در چند سالی که رهبر انقلاب روی یک جمله «امید آفرینی» تاکید می‌کردند، چه در سازمان و چه جهاددانشگاهی این کلید واژه محوریت فعالیت‌ها قرار گرفت؛ زیرا جریان مخالف نظام و انقلاب قصد دارد این امید را در دل جوانان ما خاموش کند.

دکتر رحیمیان بیان کرد: مجموعه سازمان و شعب آن و معاونت فرهنگی توانستند در حد بضاعت خود چندین برابر از سایر دستگاه‌ها توانستند این امیدآفرینی را در بین جوانان ترویج دهند.

توجه به نگاه تحولی در سازمان دانشجویان

دکتر رضا فریدزاده رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در ادامه این مراسم اظهار کرد: این سازمان در حال حاضر دارای 44 شعبه در کشور، 4 مرکز تخصصی و 7 دبیرخانه دانشجویی است.

وی افزود: دبیرخانه طرح ملی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی از سال 1389 تأسیس شد و در 3 دوره متوالی (سال 1390 با محوریت حکیم ابوالقاسم فردوسی، سال 1391 خواجه نصیرالدین طوسی و سال 1392 سعدی) برگزار شد.

رییس سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تصریح کرد: متاسفانه این دبیرخانه از سال 1393 تا 1401 به حالت تعطیل درآمد و مجدد با توجه به نیاز فضای دانشجویی و اشاره رهبر معظم انقلاب مجدد راه‌اندازی شد و محوریت چهارمین دوره ابونصر فارابی «فیلسوف فرهنگ» قرار داده شد.

دکتر فریدزاده با اشاره به این‌که فعالیت سازمان با یک نگاه تحولی هم در کیفیت و هم در کمیت دنبال می‌شود، ادامه داد: به جشنواره این دوره نیز 44 اثر ارسال شده بود که 4 مقاله برگزیده شد.

در پایان مراسم 4 برگزیده جشنواره معرفی و پوستر پنجمین دوره نکوداشت مفاخر ایران اسلامی نیز رونمایی شد.

برگزیدگان:

نفر اول: مبینا اشرفی

نفر دوم: مهسا خانی اوشانی

نفر سوم: فاطمه کوهساری

نفر چهارم: سعادت سیاه منصور


مشاهده گزارش تصویری

کلید واژه ها: نکوداشت مفاخر ایران اسلامی سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی حکیم فارابی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران فیلسوف فرهنگ


نظر شما :