فارابی پایه گذار راهی بوده است که بزرگانی چون ابن سینا، ادامه دهنده آن بوده اند

۰۷ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۹ کد : ۳۴۰۶ اخبار سازمان نکوداشت مفاخر ایران اسلامی
فارابی پایه گذار راهی بوده است که بزرگانی چون ابن سینا، ادامه دهنده آن بوده اند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران، اختتامیه چهارمین دوره طرح ملی نکوداشت مفاخر ایران اسلامی(نکوداشت حکیم فارابی) روز سه شنبه 7 آذرماه درسالن دکتر کاظمی اشتیانی سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد. 
در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین دکتر عسکر دیرباز رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و سرکار خانم لیلا کیانخواه، عضو هیات علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به ایراد سخنرانی پرداختند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در چهارمین دوره اختتامیه نکوداشت مفاخر ایران اسلامی بیان کرد؛ هر زمان تاریخ را مطالعه می‌کنیم با  شخصیت‌هایی مواجه می‌شویم که نه تنها به جامعه روزگار خود خدمت کرده‌اند و در محدوده تخصص خود بخشی از نیازهای جامعه را برآورده کرده‌اند، بلکه برای بشریت مفید و تاثیر گذار بوده‌اند و در طول تاریخ مانند رودخانه‌ای جاری بوده‌اند و تمامی نسل‌ها از فعالیت‌های آنها بهره برده‌اند.
چهارمین دوره نکوداشت مفاخر ایران اسلامی به نکوداشت حکیم ابونصر فارابی پرداخت، عسکر دیرباز در خصوص فارابی بیان کرد: وی از جمله شخصیت‌هایی است که نه تنها در روزگار خود، بلکه در تاریخ بشریت نیز تاثیر گذار بوده است و اختصاص به یک جامعه و یک زمان ندارد.
وی در خصوص مفاخر معاصر اذعان داشت: ایران ما در گذشته از چنین شخصیت‌هایی بهره مند بوده است و اکنون نیز شخصیت‌های بزرگی داریم که در قید حیات هستند و می‌توان در کنار مفاخر گذشته از حضور این بزرگان نیز بهره برد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه در ادامه بیان کرد: فارابی شخصیت جامعی است و ابعاد مختلف تخصصی دارد که متعلق به نیمه دوم قرن سوم و نیمه اول قرن چهارم است. این شخصیت بزرگ در جایی به اسم فاریاب در آسیای میانه متولد شده و مدت‌ها در آنجا به تحصیل پرداخته است. پس از آن به بغداد که در آن روزگار بزرگترین مرکز علمی بوده، رفته است و پس از مدتی به حلب در سوریه فعلی میرود. فارابی که معلم ثانی نیز نامیده می‌شود، متعلق به ایران فرهنگی است و در رشته‌های گوناگون زمان خود تخصص و تبحر داشته است. توصیف و معرفی فلسفه یکی از زمینه‌هایی است که فارابی درخصوص آن نظریات متعددی دارد، او فلسفه‌ را از اساتید خود فراگرفته است و افزوده‌هایی به عنوان ابداعات و ابتکارات خود نیز به آنها داشته است. 
دیرباز بیان کرد: فارابی تلاش کرده است تا هماهنگی دقیق‌تر و عمیق‌تری مابین فلسفه و آموزه‌ها و تعالیم دینی ایجاد کند؛ با توجه به اینکه روش فلسفه، عقل و منطق و برهان است و فلاسفه به سادگی چیزی را نمیپذیرند. همچنین فارابی یکی از شخصیت‌های مهمی است که در راستای سازگاری و تقویت سازگاری میان دین و فلسفه گام‌های مهمی برداشته است و پایه گذار راهی بوده است که بزرگانی همچون ابن سینا ادامه دهنده آن بوده‌اند. 
یکی دیگر از عرصه‌‌هایی که فارابی در خصوص آن فعالیت داشته است اما متاسفانه تداوم پیدا نکرده است، آوردن فلسفه به جامعه است. از نظر فارابی اگر "حکومت با حکمت" آمیخته شود، جامعه به سمت سعادت خواهد رفت او در این زمینه کتابهای متعددی دارد.
حکیم ابونصر فارابی در زمینه اخلاق، فلسفه اخلاق، اخلاق برای حاکمان، اخلاق در جامعه که یکی از نیازهای بشریت و کشور عزیزمان است از لحاظ نظری و عملی اقدامات بسیار موثری داشته که برای بشریت سرمایه محسوب می‌شود. اگرچه در قرن‌های اخیر این مباحث گسترش پیدا کرده‌اند، اما همچنان در اندیشه فارابی نکاتی است که می‌توان از آنها بهره برد. 
حجت الاسلام و المسلمین دیرباز در پایان افزود: در روزگار فارابی در بغداد خلفای عباسی، آندلس خلفای اموی، مصر فاطمیون، شام و عراق بنی همدان، شرق صفاریان و شمال آل بویه بوده اند و در جهان اسلام یک تشتت حکومتی وجود داشته است، از این رو فارابی احساس کرده است که تمرکزی که قبلا در جهان اسلام وجود داشته است از بین رفته و شاید وضعیت آشفته روزگار وی یکی از دلایلی باشد که وی به فلسفه علم الاجتماع، بحث های اجتماعی و سیاسی و مدینه فاضله پرداخته است. فارابی به عنوان فرزند زمان خود، به فکر حل مسائل و مشکلات زمان خود بوده است و راه حل هایی ارائه کرده است که در تمامی روزگاران کاربرد دارد. معلم ثانی یکی از بزرگان ایران است که می‌توان آن را به بشریت عرضه کرد. 

مشاهده خبر اختتامیه

کلید واژه ها: مفاخر ایران اسلامی سازمان دانشجویان ایران مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران


نظر شما :