«گمنام» صعود کرد/ خداحافظی با «نیک آیین»

۰۹ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۲۸ کد : ۳۵۶۸ اخبار سازمان گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
«گمنام» صعود کرد/ خداحافظی با «نیک آیین»

دور یک چهارم نهایی رقابت‌های دوازدهمین دورۀ مسابقات ملی مناظرۀ دانشجویان ایران، از صبح امروز چهارشنبه، 9 خرداد ماه در دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی شد. سالن شهید حسن اسکندری، رأس ساعت 11:00، میزبان دو گروه دانشجویی «نیک‌آیین» از اصفهان و گروه «گمنام» از دانشگاه تهران، برای مناظره دربارۀ گزارۀ «ورزش فوتبال با توجه به میزان حمایت‌ها کم بازده‌ترین ورزش از نظر قهرمانی، اقتصادی و اجتماعی است» بود.
حمیدرضا کشاورز، سخنران اول گروه «نیک آیین» از اصفهان با موضع موافق، ابتدا چارچوب و مبانی نظری موضع این گروه را توضیح داد و اعلام کرد: ساختارهای اجتماعی شبیه به یک ارگانیسم زنده‌اند که هر قسمت از آن وظایفی دارند و یک هدف کلی به آن‌ها انسجام می بخشد. همان طور که ما بازخوردهایی از اندام‌واره می‌گیریم و به صحت و بیماری پی می‌بریم، از ساختارهای اجتماعی نیز بازخوردهایی می‌گیریم و متوجه تعادل یا عدم تعادل بخش‌ها می‌شویم.
این دانشجو ادامه داد: یکی از ساختارهای اجتماعی ورزش است و به دلیل وجود قید «ترین» در گزاره باید به مقایسه توجه داشته باشیم اما این مقایسه بین ایران و کشورهای جهان نیست، بلکه بین ورزش فوتبال و سایر ورزش‌ها در ایران است.
کشاورز، تصریح کرد که نهاد فوتبال در این ساختار، دچار کژ کارکردی است چرا که در ارتباط با کل عمل نمی‌کند  و به همین دلیل شکاف‌های غیر فعال در حوزۀ اجتماعی را به شکاف‌های نیمه فعال و فعال تبدیل می‌کند. 
حسین یوسفی، سخنران اول گروه «گمنام» با موضع مخالف، مناظره را با طرح چند پرسش از گروه موافق آغاز کرد و به گردش مالی بالای فوتبال و تأثیر آن در اشتغال‌زایی و ایجاد هم‌بستگی اجتماعی اشاره کرد. 
این دانشجو با تأکید بر اینکه حمایت از فوتبال در ایران نسبت به کشورهای خارجی بسیار کم‌تر است تصریح کرد: وقتی این ورزش روی قلب و روح مردم اثر گذاشته، نمی‌شود گفت کم بازده‌ترین است و با آزاد شدن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مرور شکاف‌های اجتماعی کم‌تر خواهد شد. 
در بخش دوم مناظره، سعید گشول، سخنران دوم گروه موافق، آمارهایی از وضعیت قهرمانی ایران در رشتۀ فوتبال و سایر رشته‌ها بیان و به این نکته اشاره کرد که بازدهی فوتبال بر اساس میزان هزینه‌ای که برای آن می‌شود، بسیار کمتر از سایر رشته‌هایی‌ست که با هزینۀ کمتر، دستاوردهای درخشانی را برای ما به ارمغان آورده‌اند و بر خلاف فوتبال، زیان انباشته نیز ندارند.
علی زراعت‌کار، سخنران دوم گروه مخالف، نیز در پاسخ، با ذکر خاطره ای از یک شهید دربارۀ اهمیت فوتبال، مناظره را پیش برد و  دلایل تیم خود را در خصوص نقش‌آفرینی فوتبال در سیر حرکت تمدن انسانی بیان کرد.. 
این دانشجو با تأکید بر اینکه حمایت‌ها در فوتبال بیشتر به صورت باشگاه‌داری است و هنوز زیرساخت‌های کافی و وافی برای کسب قهرمانی در کشور وجود ندارد، وضعیت ایران را با عربستان مقایسه کرد و در نهایت به مناظره با نقل جمله‌ای از کتاب فوتبال علیه دشمن پایان داد.
داوری این مناظره را سه عضو هیئت‌علمی به نام‌های علیرضا محرابی، حسین میرزایی، محمدامین صالحی نژاد و سه دانشجو به نام‌های امیر محمد تفاوت، محمدصابر نیکنام و علیرضا هاشم‌زادگان برعهده داشتند و در نهایت، به تیم «نیک آیین» از اصفهان 94 امتیاز و به تیم «گمنام» از دانشگاه تهران 127 امتیاز دادند. بر این اساس، تیم «نیک آیین» از ادامۀ مسابقات بازماند و تیم «گمنام» به مرحلۀ بعدی صعود کرد.

کلید واژه ها: سازمان دانشجویان ایران جهاددانشگاهی مناظره دانشجویی مناظره دوازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره


نظر شما :