تیم مناظره اُستان کرمانشاه در گفتگو با روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی مطرح کرد:

آئین‌نامه و نحوه اجرای مسابقات مناظره با روش ISDC در داخل و خارج از کشور تقریباً منطبق است

۲۴ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۸ کد : ۳۸۶ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
آئین‌نامه و نحوه اجرای مسابقات مناظره با روش ISDC در داخل و خارج از کشور تقریباً منطبق است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی میلاد اختراعی، عضو سخنران تیم سروش رازی در مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در گفتگو با دبیرخانه این مسابقات گفت: با توجه به آشنایی که با سری مسابقات مناظره در دانشگاه‌های خارج از کشور داشتم، با یک پیش زمینه ذهنی در این مناظرات شرکت کردم و تا حدی این پیش‌زمینه با آئین‌نامه و نحوه‌ی اجرای مناظرات منطبق بود، اگر چه در بعضی سطوح مانند زمان‌بندی‌ها، موضوع گزاره‌ها و نحوه‌ی داوری‌ها اختلافاتی با مسابقات مناظره خارج از کشور وجود داشت، اما در مجموع آنچه انتظار می‌رفت به وقوع پیوست.

نماینده‌ی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بررسی محتوایی مناظرات را بررسی گزاره‌های موجود در این مسابقات عنوان کرد و افزود: آنچه که پرواضح است، اعضای اتاق فکر و طراحان این گزاره‌ها سعی داشته‌اند تا مسائل روز و چالش‌های قابل بحث کشور را در قالب یک سری گزاره‌، طوری طراحی کنند تا اکثر دانشجویان با جناح‌های سیاسی-اجتماعی مختلف بتوانند در این مسابقات شرکت کنند، که در جای خود تلاشی قابل تقدیر است.

 

مسابقات ملی مناظره؛ فضای دور از تشنج برای اعلام مواضع سیاسی-اجتماعی

اختراعی، با اشاره به اینکه این مسابقات بیش از هر چیز فرصتی است برای یادگیری و تمرین مهارت سخنوریِ طبقه‌ی جوان و تحصیل کرده‌ی جامعه، ادامه داد: همچنین مسابقات مناظره به آن دسته از دانشجویانی که مواضعی مشخص در حوز‌های سیاسی-اجتماعی دارند این فرصت را می‌دهد که به دور از فضای تشنج و مجادله از موضع خود دفاع کنند و صدایشان شنیده شود.

دانشجوی دکترای تخصصی مهندس برق با بیان اینکه یکی از آورده‌های مهم این مسابقات تمرین اخلاق در گفتگو است‌، اظهار کرد: اگرچه اساس مسابقات مناظره مبتنی بر صحبت کردن است اما با نگاهی عمیق‌تر، می‌توان دریافت که علاوه بر مهارت‌های سخنوری مانند پرهیز از پرگویی و رعایت ایجاز در سخنوری، استناد به منابع موثق و شیوایی در بیان، فضیلت‌های اخلاقی در سخنوری نیز مانند تحمل شنیدن سخن مخالف، صبر در حین گفتگو و احترام به موضع مخالف از دیگر آورده‌های این مسابقات برای دانشجویان است.

وی مسابقات ملی مناظره را یکی از بهترین و جذاب‌ترین فعالیت فرهنگی دانشگاهی حال حاضر کشور دانست و گفت: این مناظرات از لحاظ علمی از سطح قابل قبولی برخوردار است اما انتظار می‌رود با کسب تجربه از دوره‌های گذشته، در راستای علمی‌تر شدن مناظرات تغییرات مثبتی در آیین‌نامه‌ی برگزاری مسابقات در ادوار بعدی صورت پذیرد.

 

مسابقات ملی مناظره؛ تقویت توانایی ابراز عقاید در مقابل افکار مخالف

حمید شرافت‌وزیری دیگر عضو تیم سروش رازی، توانایی ارائه و ابراز عقاید حتی در حضور افکار مخالف را از جمله آورده‌های این مسابقات برای شرکت‌کنندگان و مخاطبین آن عنوان کرد و گفت: شرکت ‎ کنندگان در این دوره از مسابقات تحمل تفکر مخالف را تمرین می‌کنند و از سوی دیگر یاد می‌گیرند که چطور به مسائل از جنبه‌ها و جهات مختلف نگاه کنند.

نماینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با بیان اینکه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از درجه کیفی قابل قبولی برخوردار است، اظهار کرد: در هشتمین دوره برگزاری این مسابقات شاهد پیشرفت کیفی نسبت به دوره قبل هستیم هر چند که در زمینه تبدیل کردن یک فرایند داوری سلیقه‌ای و کیفی به داوری استاندارد و مدون نیاز به اصلاحات بیشتر حس می‌شود.

صبا هدایتی‌فر، دیگر شرکت‌کننده تیم سروش رازی و نماینده دانشگاه سمنان در این دوره از مسابقات در ادامه گفتگو با کمیته روابط عمومی دبیرخانه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: در مقایسه با دیگر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی، مسابقات ملی مناظره در جایگاه فرهنگی و علمی مناسبی قرار دارد و مسلماً با حمایت مالی و تبلیغاتی بیشتر می‌توان انتظار پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در کیفیت این رقابت‌ها داشت.

 

مسابقات مناظره موجب گسترش بحث علمی است

امیرحسین کاظمی، عضو محقق تیم سروش رازی نیز با اشاره به جامعه بسیار بزرگ دانشگاهی کشور، گفت: با توجه به اینکه این‌گونه مسابقات باعث ارتقا فرهنگ گفت وگو و گسترش بحث علمی می‌شود، جایگاه برتری را در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاهی دارا می‌باشد ولی تعداد شرکت‌‌کنندگان در این مسابقات در مقایسه با جامعه بزرگ دانشجویان کشور، تلاش مضاعفی را در جذب بیشتر تعداد شرکت‌کنندگان می‌‎طلبد.

دانشجوی دکترای مهندس برق الکترونیک دانشگاه رازی کرمانشاه، مناظره را فرصتی برای یادگیری در مورد موضوعات مختلف چه از منظر فردی و گروهی، افزایش توانایی استدلال علمی و فن بیان به دانشجویان عنوان کرد و افزود: مسابقات ملی مناظره، عرصه محک و یادگیری مهارت‌های لازم برای زندگی در جامعه، همچون فن بیان، استدلال علمی، کارگروهی و رعایت اخلاق و احترام به طرف مقابل می‌باشد.

شایان ذکر است میلاد اختراعی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، امیرحسین کاظمی و حمید شرافت وزیری دانشجویان دکترای تخصصی مهندسی برق الکترونیک از دانشگاه رازی کرمانشاه و صبا هدایتی‌فر دانشجوی دکترای مدیریت دولتی از دانشگاه سمنان، ۴ عضو شرکت‌کننده در تیم «سروش رازی» هستند که بعد از موفقیت در مسابقات مرحله منطقه‌ای غرب کشور به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

لازم به ذکر است که این تیم، عنوان تیم اخلاق را در مرحله کشوری هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران از آن خود کرد.

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


نظر شما :