تیم مناظره «تنقیح مناط» اظهار کرد:

ماهیت مسابقات مناظره، توانایی بالایی در درگیر کردن دانشجویان دارد...

۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۳ کد : ۳۸۷ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
ماهیت مسابقات مناظره، توانایی بالایی در درگیر کردن دانشجویان دارد...

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی حسین جلالی، عضو تیم «تنقیح مناط» در گفتگو با دبیرخانه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در بیان علت حضور خود و دیگر اعضای این تیم گفت: توصیه دوستی که تجربه حضور در مسابقات را داشت ما را به شرکت در این رقابت‌ها ترغیب کرد و برانگیزاننده‌ترین حرف دوست ما این بود که داوران مناظرات با شاخص‌های ایدئولوژیک دست به قضاوت نمی‌زنند.

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران با انتقاد از اینکه متاسفانه بسیاری از «ایده‌های خوب»، بهره زیادی از محتوا ندارد و تنها در حد یک فیگور ایفای نقش می‌کند، اظهار کرد: با این باور چنانچه تبلیغات مناظره را می‌دیدیم، اصلاً تمایلی برای شرکت در آن در ما به‌وجود نمی‌آمد و تنها علت حضور ما توضیح و صحبت‌های یکی از دوستان از فرصت‌ها و جذابیت‌‌های نهفته در مسابقات مناظره بود.

جلالی با اشاره به اینکه مناظره یک مدیوم خاص و منحصر‌به‌فرد است که هرکسی بخت آزمودن خود در آن را نمی‌یابد، افزود: گروه‌ها باید منطق و دانش خود را در فرمی شفاهی و با درکی از فنونِ بیان منتقل کنند. در طول مسابقات متوجه شدیم چالش‌های پیش‌روی ما از آن‌چه می‌پنداشتیم بیشتر است. کلاس درس آغاز شده بود و معلم، خود ما بودیم که باید قبل و بعد از هر مناظره درس‌آموخته‌هایی استخراج می‌کردیم. استفاده از دانش و کاربست آن در مدیوم شفاهی و درگیرشدنِ فی‌البداهه با نظرات مخالف، تجربه‌‌ای دسترس برای دانشجویان نیست و این مسابقات، فرصت لازم را برای آن به وجود آورد.

 

گاهی گزاره‌ها کارکردی فرامتنی دارند

پیام افشاردوست، عضو دیگر این تیم با تقدیر از تلاش سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برای برگزاری مسابقات ملی مناظره، متذکر شد: در عین حال نکاتی هست که توجه به آن‌ها نه بودجه زیادی لازم دارد و نه پیچیدگی خاصی داد.

دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه مسابقات مناظره تلاش می‌کند هم‌زمان که درجه‌ای از آزادی بیان را ممکن می‌سازد، برای سازمان برگزارکننده نیز کم‌دردسر باشد، گفت: اما این ملاحظات نمی‌توانند کیفیت پایین برخی از گزاره‌ها را توجیه کنند. گزاره‌ها باید شفاف باشند و موضوعاتی را هدف بگیرند که مناقشه‌برانگیز هستند و می‌توان با اتکا به دانش و علم درباره آن‌ها صحبت کرد. گاهی به‌نظر می‌رسد که در تنظیم گزاره‌ها دقت لازم نشده و در دیگر اوقات این‌گونه می‌نماید که گزاره‌ها کارکردی فرامتنی دارند و قرار است به مذاق افراد دیگری خوش بیایند.

وی با اشاره به دخالت نظرات و ارزش‌های شخصی برخی داوران در فرآیند داوری، ابراز کرد: دقت در انتخاب داوران از دیگر نکات قابل توجه در افزایش محبوبیت و شهرت این مسابقات است. البته ناسپاسی است اگر به داورانی اشاره نکنیم که حرفه‌‌ای و با شاخص‌های مناظره‌ای به سنجش مسابقات پرداخته‌اند. وجود چنین داورانی یکی از عوامل اصلی، حداقل در مورد گروه ما، در تمایل به شرکت در مسابقات بود.

 

مسابقات مناظره فرصتی مغتنم برای نقد و چالش

محمدرضا نفیسی، عضو دیگر این تیم با بیان اینکه این مسابقات مهارت‌هایی را در دانشجو می‌پرورد که کمتر جای دیگری می‌توان آن‌ها را آموخت، گفت: اگر برای لحظه‌ای ایده کار فرهنگی فراگیر را رها کنیم و به مناظره‌کنندگان توجه کنیم، متوجه تاثیر ژرفی خواهیم شد که مناظرات می‌توانند بر روی شرکت‌کنندگان داشته باشند؛ فرصتی مغتنم برای افکندن خود به بوته نقد و چالش.

دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد افزود: دومین نکته‌ای که ما دیدم این بود که گروه‌ها برای تمهید نظری خود مجبور می‌شدند به دانشی رجوع کنند که حول گزاره به‌وجود آمده است. این به گروه‌ها امکان می‌داد که با مسائل عمیق‌تر از نظرات عامیانه روبه‌رو شوند، شاید در درک آن‌ها از مسائل تاثیر بادوامی از خود به‌جای بگذارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد گروه‌ها به‌خاطر متعهد ماندن به چارچوب مناظرات تلاش می‌کردند اخلاق را رعایت کنند، ادامه داد: این مسئله باعث می‌شد چالش‌برانگیز‌ترین موضوعات، اغلب در فضایی کم‌تنش و آرام جلو بروند. یعنی مناظرات حداقل برای لحظاتی گفت‌وگو را بین دو گروه فکری ممکن می‌کرد که شاید در جامعه کمتر امکان آن فراهم شود؛ یا بحث‌ها به مشاجرات و نزاع‌ها لفظی کشیده می‌شود و یا اساساً گروه‌ها تمایلی به گفت‌وگو با یکدیگر ندارند. این نکته، ثمره دیگری نیز در دل خود داشت و آن هم این‌که افرادی که نظر خود را صادق و بی‌نقص می‌پنداشتند، در بستر مناظره با نکاتی روبه‌رو می‌شدند که تا پیش از آن ذهن آن‌ها را درگیر نکرده بود و خلاصه کلام این‌که شاید بتوان امیدوار بود که این مناظرات در حداقل برخی از مشارکت‌کنندگان بذر رواداری را کاشته باشد.

 

ماهیت مسابقات مناظره، توانایی بالایی در درگیر کردن دانشجویان دارد

امیرمحمد حسینی، چهارمین عضو تیم تنقیح مناط با اشاره به اینکه مسابقات مناظره به واسطه ماهیت رقابتی خود توانایی بالایی در درگیر کردن دانشجویان دارند، یادآور شد: برخلاف صدها برنامه‌ای که اغلب به اسم فرهنگ‌سازی برگزار می‌شوند و البته هزینه‌های گزافی در پی دارند، مناظرات اگر بتواند مسیر خوشنامی را طی کند، دانشجویان را با پای خود به میدان می‌آورند. بسیاری می‌آیند تا خود را محک بزنند و در مسابقه‌ای شرکت کنند اما درگیرشدن در فرایند مناظره خروجی‌های ارزشمندی برای آن‌ها در پی خواهد داشت؛ برایند‌هایی به‌مراتب بیشتر از سخنرانی‌ها و برنامه‌های پرخرجی که به اسم فرهنگ‌سازی انجام می‌شوند.

 

شایان ذکر است حسین جلالی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران، پیام افشاردوست دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس، محمدرضا نفیسی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف و امیرمحمد حسینی دانشجوی کارشناسی خبرنگاری دانشگاه خبر فارس، چهار عضو شرکت‌کننده در تیم «تنقیح مناط» هستند که بعد از موفقیت در مسابقات مرحله منطقه‌ای تهران-البرز کشور به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

 

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


نظر شما :