دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:

مناظرات دانشجویی تمرین شیوه گفتگو و مطالبه است

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۷ کد : ۳۹۰ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران گفت: اگر برای فرهنگ شاخصه‌هایی تعریف کنیم، گفتگو شاخصه اصلی این مقوله است و مسابقات مناظره مدلی برای تمرین گفتگو و درست شنیدن است.
مناظرات دانشجویی تمرین شیوه گفتگو و مطالبه است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نشست خبری تشریح برنامه‌های مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امروز سه‌شنبه ۲۶ آذرماه با حضور عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، مهدی کاظمی خالدی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و مهدی عباسی دبیر هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در ساختمان دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در این نشست با بیان این‌که رویدادهای تعریف شده در جهاد مباحثی مبتنی بر نیاز است، اظهار کرد: هر فعالیتی که تعریف می‌شود، برخواسته از نیاز جامعه و برطرف کردن مشکلات در هر عرصه است. مسابقات مناظره دانشجویان هم بر اساس نیازی که دیده می‌شد، از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی پیگیری شد و امسال هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان را برگزار می‌کند.

علیزاده با بیان این‌که اگر برای فرهنگ شاخصه‌هایی تعریف کنیم، گفتگو شاخصه اصلی این مقوله است، ادامه داد: در فرهنگ کهن ملی کشور ما، توجه به موضوع گفتگو با رشد اماکنی مانند قهوه‌خانه‌ها، نشان‌دهنده اهمیت مقوله گفتگو است. همچنین در دوران‌هایی شاعران ما از ادبیات مناظره استفاده می‌کردند، در دوران معاصر هم شعرایی مانند پروین اعتصامی از این ادبیات بهره گرفته‌اند. اما در مقوله گفتگو، درست شنیدن و تحمل نظر مخالف آموزش داده نمی‌شود.

وی با بیان این‌که این مسابقات فرصتی برای یادگیری شنیدن نظر مخالف است، گفت: سبک زندگی ما باعث شده موضوع گفتکو مورد غفلت قرار بگیرد و تعریف آن در دانشگاه از این حیث بود که مسائل دانشگاه از طریق تریبون خود دانشگاه مورد نقد و نظر قرار بگیرد.

علیزاده درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های مسابقات مناظره دانشجویان با مسابقات در سطح بین‌المللی اظهار کرد: مناظرات دانشجویی ما با پرهیز از تحقیر، توهین و تمسخر است و تلاش شده با درنظر گرفتن مقوله اخلاق، استانداردهای بین‌المللی بومی شود. اینکه هر فرد خود را حق مطلق و باطل مطلق نداند. مناظره کار انسانی‌هایی است که خود را جایزالخطا می‌دانند، و در نقطه مقابل گفتگو، خشونت و جزم‌اندیشی است. جامعه‌ای که در جهت توسعه فرهنگی گام بر می‌دارد باید به این مسئله توجه کند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: دو نوع از برنامه‌های فرهنگی ما مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد؛ نخست برنامه‌هایی که با مشارکت گسترده دانشجویان همراه است و دیگری برنامه‌هایی است که در آن موضوعات اجتماعی مانند مهارت گفتگو آموزش داده می‌شود. فارغ از هر گونه مسئله، تمامی حوزه‌های مورد علاقه و به‌روز را در مناظرات جای داده‌ایم. در این مسابقات کار تیمی شکل می‌گیرد و گروه‌ها با پشتوانه علمی ساعت‌ها درباره گزاره‌ها بحث می‌کنند.

وی با بیان این‌که در این دوره از مناظرات دانشجویان در کنار اساتید هستند افزود: در این دوره داوران حرفه‌ای که عضو هیئت علمی دانشگاه هستند و در کنار آن‌ها هیئت داوری دانشجویی کار داوری را برعهده می‌گیرند. چگونگی موافقت و مخالفت با گزاره داوران ملاک دوری نیست.

علیزاده با تأکید بر این‌که شرایط اقتصادی و معیشتی کشور باعث شده بعضی حوزه‌های فرهنگی مورد غفلت قرار بگیرد و اگر این غفلت ادامه داشته باشد، قطعاً لطماتی به کشور وارد خواهد شد، اظهار کرد: در چنین فضایی ما تلاش می‌کنیم دانشجویان اخلاقی گفتگو کنند و اخلاق گفتگو را یاد بگیرند. مسئولان هم باید ظرفیت‌های خود را برای شنیدن حرف‌های مخالف آماده کنند. مناظرات دانشجویی تمرین شیوه گفتگو و مطالبه است که باید از دوران‌های قبل‌تر از دانشگاه (مدرسه) این آموزش‌ها به افراد داده شود.

وی در پایان با بیان این‌که تولید محتوا پیش‌نیاز ما در برگزاری مسابقات مناظره است گفت: باید در طول سال نشست‌هایی برگزار شود و دیتاها و اطلاعات برای استفاده در مناظره آماده و استخراج شود.


نظر شما :