دکتر پروین فرشچی، معاون سابق دریایی و منابع آبی سازمان حفاظت از محیط زیست:

مناظره صحیح، مناظره‌ای عادلانه، به دور از جنجال و مبتنی بر شواهد علمی است

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۱ کد : ۴۰۴ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
معاون سابق سازمان حفاظت محیط زیست، یک مناظره خوب را مناظره‌ای عادلانه، به دور از جنجال و مبتنی بر شواهد علمی خواند.
مناظره صحیح، مناظره‌ای عادلانه، به دور از جنجال و مبتنی بر شواهد علمی است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دکتر پروین فرشچی، معاون سابق دریایی و منابع آبی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با دبیرخانه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در رابطه با این مسابقات اظهار کرد: نفس مناظره اگر با فکت‌های علمی و مبتنی بر مشاهدات باشد بسیار خوب بوده و می‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد.

وی در رابطه با ویژگی‌های یک مناظره گفت: یک مناظره خوب باید به دور از هر جنجالی بوده و عادلانه باشد، گله‌گذاری و انداختن تقصیرات گردن آدم‌ها و ارگان‌های مختلف فایده‌ای ندارد، همه اینها تا کنون در مناظرات مختلف گفته شده و عملاً هیچ فایده‌ای به حال هیچکس و هیچ چیزی نداشته است.

فرشچی ادامه داد: در هر مناظره‌ای باید راهکارها را ارائه داد مثلاً در مناظره اولی که در رابط با بحران آب است باید در مورد مدیریت آب در کشور، آمار و ارقام و نقش سازمان‌های دخیل و راهکارهای مناسب برای مدیرت آب گفته شود، مسائلی مانند آب‌های داخلی و آب‌های خارجی، حق‌آبه‌ها، آب‌های کشاورزی، آب شیرین‌کن‌ها و مسائلی مانند انتقال آب گفته شده و راهکارهای آن گفته شود.

معاون سابق سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در ادامه با بیان اینکه در مناظره نباید بگوییم فلانی بد عمل کرد یا فلانی خوب عمل کرد، گفت: کسی به این حرف‌ها گوش نمی‌دهند، باید پس از هر مناظره یک بیانیه کاملاً علمی از آن خارج شود تا منتج به یک اثرگزاری مثبت در جامعه و فضای آکادمیک شود.

وی یادآور شد: درمناظراتی مانند مسائل محیط زیست نباید آن را با مسائل سیاسی قاتی کرد، مناظره در این حوزه‌ها باید کاملاً علمی و مبتنی بر شواهد باشد.

فرشچی در ادامه راهکارهایی را برای بهبود وضعیت مناظره بر شمرد، و تأکید کرد: اگر هر مناظره بخش بخش بوده و اعلام شود که در هر بخش به چه موضوعی از عنوان کلی پرداخته می‌شود بهتر است ضمن اینکه در هر موضوعی بهتر است دانشجویانی مناظره را بر عهده داشته باشند که در این حوزه تخصص و دانش کامل را داشته باشند. تا بتوانند استدلال‌های مناسب و علمی را داشته باشند نه اینکه تنها قدرت سخنوری آنها مطرح باشد.

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظرهدانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


نظر شما :