مهندس محمد درویش بیان کرد:

مناظره بحران آب کیفیت زندگی مردم را ارتقا می‌دهد/ واقعیت‌ها را در مناظره ذبح نکنیم

۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۱ کد : ۴۰۶ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه جنگل‌ها و مراتع کشور با تأکید بر لزوم انجام مناظره در چارچوب موضوع مورد نظر، مناظره کنندگان را از هر گونه توهین، افترا و فرافکنی بر حذر داشت.
مناظره بحران آب کیفیت زندگی مردم را ارتقا می‌دهد/ واقعیت‌ها را در مناظره ذبح نکنیم

مهندس محمد درویش عضو هیئت علمی پژوهشگاه جنگل‌ها و مراتع کشور در گفتگو با روابط عمومی سازمان دانشجویان ایران با استقبال از برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی به بیان ویژگی‌های یک مناظره حرفه‌ای پرداخت و اظهار کرد: مهمترین ویژگی هر مناظره‌ای این است که افراد مناظره کننده برخوردار از دانش‌، مهارت، تجربه و فن مناظره باشند.

وی افزود: دانشجویان مناظره کننده باید به اصل موضوع مورد مناظره وفادار بوده و به آن بپردازند و به دور از فرافکنی شفاف صحبت کنند، سخنان این افراد مناظره کننده باید مستند به آمار و ارقام بوده و از یک تفکر بین رشته‌ای برخوردار باشند.

مدیرکل سابق آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ارزیابی خود از مناظرات دانشجویی در حوزه‌های مختلف به ویژه محیط زیست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در واقع مناظرات موجب می‌شود حساسیت‌های افکار عمومی در رابطه با یک موضوع بیشتر تحریک شود و مطالبات مردم در موضوعاتی که مطرح می‌شوند ارتقا پیدا کند.

درویش ادامه داد: رفتاردانشجویی و جامعه دانشگاهی به طور کلی اثر بخشی بیشتری نسبت به سایر گروه‌های اجتماعی داشته باشد، این افراد در خط‌دهی جنبش‌های مردمی مؤثر بوده و مطالبات واقعی را که به ارتقای کیفیت زندگی مردم در حوزه‌هایی مانند محیظ زیست منجر می‌شود، مطرح می‌کنند.

وی یادآور شد: مناظره در حوزه‌هایی مانند محیط زیست به ویژه بحران آب نیز حتماً می‌تواند بر نهادهای دولتی و دانشگاهی تأثیر بگذارند اما باید مناظره تمرکز خود را بر روی مردم بگذارند چرا که با حساسیت افکار عمومی به صورت ناخودآگاه این مطالبات بر روی حاکمیت هم تأثیر می‌گذارد.

عضو کرسی محیط زیست و امنیت شورای عالی امنیت ملی در ادامه اصول مناظره در حوزه محیط زیست را بر شمرد و تصریح کرد: یکی از اصول مناظره در حوزه محیط زیست این است که نباید تحت هیچ شرایطی گروه‌ها بر روی تنش‌های هیدرولوژیکی معامله کنند، این چیزی است که برخی افراد در مناظراتی مانند بحران آب یاد برده و از این اصول تخطی می‌کنند، در کشوری زندگی می‌کنیم که بر روی کمربند خشکسالی قرار دارد، نباید بر روی طبل وابستگی معیشتی به منابع آبی بکوبیم باید چیدمان توسعه‌ای را طراحی کرد که متناسب با توان اکولوژیکی این کشور بوده و سعی شود در مناظرات نیز به این موضوع توجه شود.

درویش در ادامه به آسیب شناسی مناظره پرداخت و گفت: آسیب مناظره این است که بر خی به دلیل امیال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و قومیتی در واقع گروه بندی‌های خاص خود، واقعیت‌ها را ذبح می‌کنند و به جای دفاع از دیدگاه و تفکر خود، رقیب را مورد سخره قرار می‌دهند. بهتر است دانشجویان از این رفتارها پرهیز کنند، توهین به شخصیت طرف مقابل نکرده و آنها را مورد اتهام قرار ندهند و صرفاً دیدگاه خود را بیان کرده و از آن دفاع کنند.

وی در پایان به داوران نیز توصیه کرد: داوران نیز باید تا آنجایی که امکان دارد دخالتی در روند مناظره نداشته باشند و تا جایی که امکان دارد بگذارند دانشجویان سخنان خود را ارائه دهند و زمانی که مناظره از روند اصلی خود خارج می‌شود و به توهین و تخریب می‌انجامد جلوی آن را بگیرند.

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

کلید واژه ها: محیط زیست


نظر شما :