تیم مناظره «خیام» از استان مرکزی مطرح کرد:

گستردگی گزاره‌ها از محاسن مسابقات ملی مناظره است

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۳ کد : ۴۰۸ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
گستردگی گزاره‌ها از محاسن مسابقات ملی مناظره است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی محمد چگنی، عضو تیم «خیام»، در گفتگو با دبیرخانه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با اشاره به ویژگی‌های مثبت و منفی محتوای مسابقات، گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت این مسابقات گستردگی گزاره‌هاست. گزاره‌های این رقابت‌ها درباره موضوعات مهم روز جامعه است که طبیعتاً پرداختن به آنها مهم و راهگشا است.

وی با اشاره به برخی نقاط‌ضعف این مسابقات گفت: ضعف ساختاری مسابقات، خواسته و ناخواسته بر محتوا و کیفیت مسابقات تاثیر منفی می‌گذارد. فی‌المثل زمان‌بندی محدود در اعلام مواضع و خود گزاره اصلی مسابقه باعث می‌شود که دقت عمل در انتخاب و محتوای کلام در طی مسابقات کاهش یابد.

این دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، برگزاری مسابقات منطقه‌ای را از بزرگ‌ترین ایرادات وارد بر این مسابقات عنوان کرد و گفت: به نظر ما اینکه کشور را به چهار قسمتِ نسبتاً نامتقارن تقسیم کنیم و تیم‌های برگزیده استان‌ها را به این مناطق بفرستیم، ایده منطقی و جالبی نیست و متاسفانه تجربه نشان داده که در اکثر مواقع، مسابقات منطقه‌ای، هم سطح برگزاری مطلوبی ندارد و هم در برخی موارد شاهد بی‌عدالتی‌هایی در آن هستیم. امیدوارم در سال‌های بعد، با حذف مرحله منطقه‌ای، تیم‌های برگزیده در سطح کشوری با هم روبه‌رو شوند.

صادق هرمزی، عضو دیگر تیم خیام، ارزشمندترین رهاورد حضور در این رقابت‌ها را نگاه چندوجهی به مسایل عنوان کرد و افزود: درنتیجه می‌توان از زوایای متعددی به پدیده و موضوعی واحد نگاه کرد، به‌طوری‌که تمامی این زوایا حاوی منطق خاص خود است و از زوایه دید خاص خود پذیرفتنی است.

وی هدف اولیه حضور اعضای تیم خیام را در این رقابت‌ها، آزمون دانسته‌ها و آموخته‌هایشان عنوان کرد و گفت: همچنین در فرآیند برگزاری این رقابت‌ها با اندیشه‌ها و جهان‌بینی‌های متفاوتی مواجه شدیم که این، خود، در مسیر حیات فکری دانشجویان بسیار کمک‌کننده است.

علی دیلمی، دیگر عضو این تیم نیز گفت: نکته مهم این است که از اکثر دانشگاه‌های ایران، چه دولتی و چه غیردولتی و اکثر مقاطع تحصیلی و رشته‌های دانشگاهی، در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند که این امر در اهمیت و جذابیت مسابقات تأثیر به‌سزایی گذاشته است.

شایان ذکر است علی دیلمی، دانشجوی کارشناسی شیمی کاربردی، محمد چگنی، دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی از دانشگاه پیام نور اراک و صادق هرمزی و رضا موچان، دانشجویان کارشناسی مشاوره از دانشگاه فرهنگیان، چهار عضو شرکت‌کننده در تیم «خیام» هستند که بعد از موفقیت در مسابقات مرحله منطقه‌ای جنوب کشور به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


نظر شما :