معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

ارتقای تاب آوری گروه‌های دانشجویی از طریق مناظره / لزوم الگوبرداری ارکان حکومتی از مناظرات دانشجویی

۲۸ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۶ کد : ۴۱۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نقش مناظرات دانشجویی در ارتقای دانش و تاب‌آوری گروه‌های دانشجویی بر لزوم الگو برداری ارکان حکومتی برای نهادینه کردن فضای مناظره و گفت‌‌وگو در کشور تأکید کرد.
ارتقای تاب آوری گروه‌های دانشجویی از طریق مناظره / لزوم الگوبرداری ارکان حکومتی از مناظرات دانشجویی

سیما سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در رابطه با انجام مناظره‌های دانشجویی اظهار کرد: مناظره یک راه گفت‌وگویی است که افراد و گروه‌ها بتوانند با استدلال آرا و عقاید خود را اثبات کنند.

وی در رابطه با فواید انجام مناظرات اظهار کرد: نخست فرهنگ گفت‌وگو در بین جامعه دانشجویی رشد و تسری پیدا می‌کنند، دوم اینکه تفکر خلاق و نقاد شکل می‌گیرد، سوم اینکه وقتی دو گروه با هم مناظره می‌کنند موجب می‌شود روحیه حق‌پذیری شکل گرفته و تاب‌آوری گروه‌های دانشجویی بالا رود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد: مناظره راه جذابی برای آموزش مسال علمی و موضع مورد مناظره بوده و در نهایت موجب تمرین فعالیت‌ها گروهی و انسجام آنها باشد.

لاری در رابطه با ریشه‌های تاریخی مناظره در ایران گفت: مثلاً در سال ۵۲۳ قبل از میلاد هرودت مورخ یونانی در این رابطه می‌گوید بزرگان جامعه ایران برای رسیدن به حکومت مورد نظر خود به مناظره می‌پردازند و داریوش اول با مناظره نظام سلطنتی را به عنوان نظام مطلوب آن زمان ایران در نظر می‌گیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در رابطه با تأثیر مناظره‌های دانشجویی و تأثیر آنها بر فضای دانشگاه‌ها در وحله نخست و سپس در جامعه، گفت: در حال حاضر مناظره راهی برای انسان‌های توسعه یافته تا از طریق آن بتوانند فضای علمی را توسعه داده و قطعاً زمینه‌ای است برای فهمیدن خلأهای علمی خود و جستجو و تلاش برای کسب علم و دانش بیشتر در زمینه‌های مختلف است.

وی با تأکید بر لزوم توسعه فضای گفت‌وگو و مناظره در دانشگاه‌ها گفت: برای این منظور باید از جهل و تعصب دوری کنیم، وقتی یک انسان جهل داشته باشد بر روی عقاید نادرست خود نیز تعصب خواهد داشت، باید فضای دانشگاه را باز کرده و مسئولان دانشگاه‌ها نیز این اجازه را داده و هیاهوی گروه‌های مخالف موجب این نشود که دیگران نتوانند صحبت کنند.

لاری ادامه داد: در فضای دانشگاهی باید اجازه داد هر دو طیف مخالف و موافق سخنان خود را ارائه داده و مدیران دانشگاه و مسئولان حکومتی باید این را ایجاد کنند. زمانی ما موفق می‌شویم این موضوع را علاوه بر دانشگاه در رسانه ملی و دیگر نهادهای حکومتی این موضوع دیده شود. و اگر تنها در سطح پایین این کار را انجام دهیم این اثر بخشی خود را نخواهد داشت.

وی یادآور شد: دانشگاه به عنوان یک مکان پیشروی جامعه باید خلأهای جامعه را از طریق این مناظرات جبران کند و فضای جامعه را به سمت آرامش هدایت کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه گفت‌وگو و مناظره هیچ آسیبی ندارد، گفت: مناظره تنها زمانی دچار آسیب می‌شود که در آن رعایت اخلاق و ادب نشده و جهل و تکبر آن را فراگرفته و تاب آوری در آن نباشد، خوشبختانه باید بگویم که این آسیب‌ها با گسترش گفتگو روز به روز کمتر شده و تاب آوری و تحمل مخالف روز به روز در فضای آکادمیک کمتر می‌شود.

لاری در رابطه با توسعه فضای مناظره و گفتگو در دانشگاه‌ها گفت: پس از گذشت این همه سال از انقلاب اسلامی و تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی هنوز فضای مناسب برای اجرای این کرسی‌ها در دانشگاه و مناظرات وجود ندارد، همیشه گروه‌هایی هستند که موجب می‌شود با فشار خود یکسری سخنرانی‌ها و مناظرات را لغو کنند و صدای مخالف به گوش نرسد این فضا نیست اگرچه بسیاری از مسئولان در این رابطه سعی خود را انجام داده تا این فضا توسعه پیدا کند اما باید دست به دست هم دهیم تا این فضا توسعه پیدا کند.

وی افزود: ارکان حکومتی باید این شکل‌های مختلف مناظرات را ببینند تا در سطوح مختلف نهادینه شوند اما فکر می‌کنم مناظره در دانشگاه‌های کشور هنوز فرم مطلوبی نداشته اما باید دست به دست هم داده و این وضعیت را تغییر دهیم.

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


نظر شما :