تیم مناظره «هدف» از استان یزد بیان کرد:

پرورش تفکر نقاد؛ مهم‌ترین دستاورد مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

۲۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۹ کد : ۴۱۵ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
پرورش تفکر نقاد؛ مهم‌ترین دستاورد مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی یاسمن بیرم‌وند، عضو تیم «هدف» در گفتگو با روابط عمومی دبیرخانه مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، پرورش تفکر نقاد را مهم‌ترین دستاورد این رقابت‌ها عنوان کرد و گفت: بر اساس تجارب آموزنده این مسابقات، دانشجویان یاد می‌گیرند که از موضوعات به سادگی گذر نکنند و با دیدی انتقادی و موشکافانه‌تر به مسائل نگاه کنند.

وی با بیان مقایسه جایگاه علمی و فرهنگی این مسابقات نسبت به دیگر فعالیت‌های دانشجویی یادآور شد: جایگاه شاخص و ارزشمند این مسابقات در مقایسه با دیگر برنامه‌ها و رقابت‌های فرهنگی دانشجویی در این است که بیش از هر چیز مسائل علوم انسانی مانند علوم سیاسی و اجتماعی و روانشناسی و حقوقی را دربرمی‌گیرد که درمجموع، این موارد اساس فرهنگ را شکل می‌دهند.

بیرم‌وند ادامه داد: این مسابقات در فضایی بی‌طرف و با دو دیدگاه متفاوت، چالش‌های ذهنی برای مخاطبین و حتی خود شرکت‌کننده ها ایجاد می‌کند که این امر غنای دیدگاه انتقادی و علمی افراد را به همراه دارد.

فاطمه زارع، دیگر عضو تیم هدف کسب اطلاعات جدید را از دیگر مزایای این رقابت‌ها بیان کرد و گفت: در عرصه رقابتی این مسابقات علاوه بر اینکه اطلاعات جدید و زوایای مختلفی از گزاره‌ها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، افراد مجالی برای محک توانمندی‌های خود مانند مهارت‌های سخنوری و فن بیان پیدا می‌کنند.

محمدمهدی نمازی، عضو دیگر این تیم نیز با انتقاد از ضعف داوری و مطلع‌نبودن داوران از آیین‌نامه داوری افزود: داوران این رقابت‌ها باید کاملاً آموزش‌دیده و مطلع باشند و در عین حال باید اصل بی‌طرفی را در داوری رقابت‌ها، سرلوحه کار خود قرار دهند.

شایان ذکر است یاسمن بیرم‌وند و زهرا امیدی ارجنگی دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، فاطمه زارع دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی و محمدمهدی نمازی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه یزد، ۴ عضو شرکت‌کننده در تیم «هدف» هستند که بعد از موفقیت در مسابقات مرحله منطقه‌ای شمال و شمال‌شرق کشور به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


نظر شما :