تیم مناظره «آرمان» اظهار کرد:

خالی کردن خودمان از خودخواهی مهم است

۲۹ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۲ کد : ۴۱۷ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
خالی کردن خودمان از خودخواهی مهم است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، احمد راهداری، عضو تیم «آرمان» در مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در گفتگو با دبیرخانه این مسابقات با بیان اینکه با شعار «آزادی بیان و انتقاد» وارد این مسابقات شده‌ایم، گفت: در قدم اول سعی کردیم انتقادپذیر باشیم و گوش شنوایی برای اندیشه‌های مخالف؛ خالی‌کردن خودمان از خودخواهی مهم است؛ حداقل به این اندازه که تاب شنیدن عقیده‌‌های مخالف را از زبان دیگران داشته باشیم، نقد را بپذیریم و اخلاق گفت‌وگو را یاد بگیریم.

وی با اشاره به اینکه مسابقات مناظره فرصت مناسبی را جهت گفت‌وگو بین بدنه‌ی دانشجویی فراهم می‌آورد، افزود: در روند برگزاری این مسابقات دانشجویان رشته‌های متفاوت با اندیشه‌های مختلف با یکدیگر مواجه می‌شوند که این امر موجب ایجاد فضایی پویاتر و صمیمی‌تر بین شرکت‌کنندگان می‌شود.

 

با تقسیم‌بندی گزاره‌ها؛ مناظرات تخصصی برگزار کنیم

فاطمه رمضانی‌کلیشمی، دیگر عضو این تیم با پیشنهاد اینکه با تقسیم‌بندی گزاره‌ها در سه زیرگروه علوم انسانی، علوم مهندسی و علوم پزشکی می‌توان مناظرات تخصصی برگزار کرد، گفت: اینکه انتظار داشته باشیم دانشجویان با هر رشته‌ی تحصیلی بتوانند در هر گزاره‌ای بحث کنند هم صحیح نیست. واضح است که دانشجویان علوم انسانی در این نوع گزاره‌ها که همه اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی است از ما که تحصیلاتمان در رشته‌ی مهندسی بوده است، موفق‌تر عمل خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در این صورت، گزاره‌های متعدد و تخصصی می‌تواند موضوع مناظرات قرار گیرد، ادامه داد: به طور مثال، در حوزه‌های مهندسی، موضوعاتی نظیر اخلاق مهندسی، فناوری اطلاعات، امنیت شبکه، اینترنت، IT، صنعت و تکنولوژی و… گزاره‌های بسیاری قابل طرح است.

این دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی دارویی، داوری تخصصی را از بخش‌های قابل تامل در مسابقات ملی مناظره دانست و افزود: در این صورت برای هر گزاره داورانی با همان تخصص حضور خواهند داشت، مثلاً اگر گزاره اقتصادی است، پیشنهاد می‌شود اساتید رشته‌ی اقتصاد حضور داشته باشند و اگر گزاره فلسفی است، اساتید رشته‌ی فلسفه.

 

مناظرات؛ سرآغاز فصل تازه‌ای در فضای دانشگاه‌ها

محمدمهدی تاجریان، عضو دیگرِ تیم آرمان ایجاد فضای مناسب برای مناظره و گفت‌وگو را سنت حسنه‌ای عنوان کرد و گفت: برگزاری مناظرات می‌تواند سرآغاز فصل تازه‌ای در فضای دانشگاه‌ها باشد.

دانشجوی کارشناسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با اشاره به اینکه تقویت کارِ گروهی در میان اعضای تیم ازجمله آورده‌های ارزشمند این رقابت‌ها می‌باشد، اظهار کرد: در این مسیر، تقویت مهارت‌های سخنوری و فن بیان، برخوردمان با مباحث روز سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادیِ مرتبط با جامعه و البته پیداکردن دوستانی از دانشگاه‌های دیگر محقق شد.

 

گفت‌وگو؛ راه خروج فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها از سردرگمی

ماه‌شید وزیری گودرزی، دیگر عضو این تیم در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه همه‌ی فعالیت‌های فرهنگی در کنار هم لازم و ضروری‌اند، اظهار داشت: البته جای خیلی فعالیت‌های دیگر هم خالی است. مثالی بزنیم؛ ۴۰ سال است که از موسیقی اسلامی استفاده می‌کنیم و بخشی از مفاهیم مرتبط با دین، موضوعات انقلابی، باورهای فرهنگی و ملی را با این زبان بیان می‌کنیم؛ اما بسیاری از مسئولین دانشگاه‌ها ترویج همین موسیقی را نمی‌پذیرند و برپایی محافل موسیقی را در دانشگاه‌ها برنمی‌تابند؛ آن‌چنان‌که مثال‌های فراوانی ازاین‌دست برای حوزه‌های تئاتر، سینما و هنرهای جدید هم وجود دارد. مناظرات فرصت مناسبی است تا درباره‌ی همه‌ی این‌ها گفت‌وگو شود. گفت‌وگو می‌تواند خیلی مسائل را حل کند. حداقل فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها از این سردرگمی درمی‌آید.

احمد راهداری دانشجوی رشته مخابرات سیستم، فاطمه رمضانی‌کلیشمی دانشجوی رشته شیمی دارویی و ماه‌شید وزیری‌گودرزی دانشجوی رشته برق در مقطع کارشناسی ارشد و محمد‌مهدی تاجریان دانشجوی کارشناسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ۴ عضو شرکت‌کننده در تیم «آرمان» هستند که بعد از موفقیت در مسابقات مرحله منطقه‌ای «تهران و البرز» به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

شعار تیم: به امید آن‌که «گفت‌وگو»، اولین و آخرین راه بین دل‌های‌مان باشد.

 

مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران - نشان خواجه نصیرالدین طوسی، با شعار «مناظره، فرصتی برای یادگیری» از روز شنبه لغایت دوشنبه ۳۰ آذر الی ۲ دی ماه سال ۱۳۹۸ با شرکت ۱۲ تیم از استان‌های آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، هرمزگان و یزد در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


نظر شما :