در نخستین مناظره مرحله مقدماتی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان عنوان شد:

عطش توسعه و سوء مدیریت در ناکارامدی بخش کشاورزی مؤثر است

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۱ کد : ۴۲۰ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
عطش توسعه و سوء مدیریت در ناکارامدی بخش کشاورزی مؤثر است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، نخستین مسابقه مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی با موضوع «اصلی‌ترین عامل بحران آب در ایران سیاست‌های توسعه خودکفایی صنعتی و کشاورزی است» صبح امروز ۳۰ آذرماه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران بین تیم‌های گردون از استان آذربایجان غربی در موضع موافق و تنقیح مناط از دانشگاه علم و فرهنگ در موضع مخالف برگزار شد.

سروش اکبری از تیم گردون به عنوان موافق گزاره ابتدا با اشاره به وجود ایران در کمربند خشکسالی و اینکه گرمای زیاد موجب تبخیر آب و در نتیجه کمبود آب در ایران شود، گفت: پیش بینی می‌شود کشور آب خود را از دست داده و منابع آن کاهش پیدا کرده و آب وارد کند.

وی ادامه داد: این سوال پیش می‌آید که چه عاملی موجب از دست دادن آب کشور می‌شود؟ و یا آلودگی محیط زیستی منابع آبی، تبخیر و گرمای آب یا سیاست‌های مدیریتی و کشاورزی موجب این امر می‌شود.


اکبری با برشماری منابع علمی در رابطه با بحران آب گفت: بیش از ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی، ۳ درصد خانگی و مابقی مصرف صنعتی است.

حسام امین محلاتی از تیم گردون در سه دقیقه دوم گروه خود نیز گفت: وقتی جمعیت افزایش پیدا می‌کند مجبوریم بخش کشاوررزی را توسعه دهیم که این منطبق بر بخش ناکارآمد کشاورزی است.

وی در ادامه به بیان نظریات برخی کارشناسان برجسته محیط زیست در ارتباط توسعه کشاورزی و بحران آب پرداخت.

محمدرضا نفیسی به عنوان تیم مخالف با بیان اینکه این گزاره تنها یک علت را برای بحران آب برشمرده است، گفت: عوامل بحران آب زیاد است که نخست دیدگاه مدیران است به حل بحران آب که اساس آن غلط است مانند انتقال آب خزر یا آب شیرین کن و… دوم قانون‌های غلط و ناکارآمد قدیمی و عامل سوم عدم اجرای سیاست‌های درست است.

وی افزود: بحران آب ریشه‌های متعددی مانند سیاست‌های نامناسب حکمرانی و اقتصادی داشته و تنها نمی‌توان سیاست‌های خودکفایی را به عنوان عامل اصلی بحران آب دانست.

پیام افشاردوست از تیم تنفیح مناط در سه دقیقه نخست گروه خود نیز با اشاره به عدم استدلال کافی از تیم گردون گفت: رویکرد ما علت‌العللی نیست باید زنجیره کلی بحران آب را نگاه کرد. قانون به ما هو قانون تا زمانی که ذی‌نفعانی نباشد که پیگیر احرای قوانین نباشند، بحران وجود دارد.

اکبری از تیم گردون در سه دقیقه دوم گروه خود نیز در ادامه به دفاع از استدلال‌های خود پرداخت و گفت: دید خودکفایی در همه زمینه‌ها را پیگیر می‌شوند مثلاً در اصفهان فولاد مبارکه تأسیس می‌شود در حالی که به منابع آبی در منطقه و میزان مصرف آب توجه نمی‌شود، این کارخانه‌ها تأسیس می‌شود تا خودکفا شویم و در اینجا آب مجازی مطرح می‌شود یعنی آبی که اصلاً در فرایند تولید دیده نمی‌شود.

نفیسی نیز سه دقیقه دوم گروه خود گفت: ۳۰ درصد اشتغال کشور کشاورزی است، نمی‌توان این ۳۰ درصد را رها کرد، مشکل سیاست‌های کاربردی است و قوانین رعایت نمی‌شود.

وی افزود: این استدلال هنوز کافی نیست و باید این گروه دلیل اصلی خود که سیاست‌های خودکفایی را عامل اصلی می‌دانند بیان کنند.

امین محلاتی نیز در چهار دقیقه پایانی گفت: ما هیچگاه نگفتیم کشاورزی را کنار بگذاریم یا خودکفایی را بلکه مساله این است که با تاکید بر صادرات، آب مجازی خود را به کشورهای دیگر می‌دهیم.

وی بیان کرد: مساله آب سیاست زده شده و بر همین اساس با گسترش سیاست‌های نامناسب خودکفایی و تاکید زیاد بر تولید به هر قیمت به جای توسعه پایدار موجب که بحران آب تشدید شود.

حسام محلاتی بیان کرد: افزایش جمعیت و به تبع آن رشد کشاورزی به هر قیمت، کاهش بارندگی، آلودگی محیط زیست و عدم مدیریت مناسب آب عامل کاهش منابع آبی اما اصلی ترین عامل سیاست‌های خودکفایی نا مناساب است.

افشار دوست از تیم تنقیح مناط در ۴ دقیقه پایانی خود یادآور شد: تمام سخنانی که گفته شد یادآور این نکته است که اصلی ترین سیاست‌ها سیاست‌های خودکفایی نیست.
وی افزود: مشکل اصلی مدیریت است، عدم استفاده از تکنولوژی، عدم مدیریت مناسب، عدم اصلاح الگوهای مناسب عدم در نظر گرفتن ذی‌نفعان در اجرای سیاست‌ها دلایل بحران آب است.
در پایان این مناظره هئیت داوران گروه مهدی منتظرقائم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مهدی فیض عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی و غلامرضا ذکیانی رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه و همچنین داوران دانشجویی آرا خود را اعلام کردند. بر این اساس تیم گردون در موضع موافق به کسب امتیاز ۱۱۵.۷ صدم و تنقیح مناط موفق به کسب امتیاز ۱۲۴.۲۵ شد.
بر همین اساس تیم تنقیح مناط به مرحله بعد صعود کرد.

بر اساس این گزارش امیرمحمد حسینی و حسین جلالی به عنوان گروه محققان تیم تنقیح مناط و شادی قاسمی و علیرضا کاظمیان نیز محققان تیم گردون حضور داشتند.


نظر شما :