در دومین مناظره مرحله مقدماتی مطرح شد:

نگاه و تبعیض جنسیتی؛ در سیاستگذاری مدیریتی یا عوامل فردی و روانشناختی؟!

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۵ کد : ۴۲۱ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
در مناظره انتصاب مدیران مبتنی بر جنسیت و تاثیر نگاه‌های جنسیتی و تاثیر آن در تصمیم‌نهادهای اجرایی، شکاف جنسیتی و عوامل فردی و روانشناختی مورد بحث قرار گرفت.
نگاه و تبعیض جنسیتی؛ در سیاستگذاری مدیریتی یا عوامل فردی و روانشناختی؟!

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشحویان جهاد دانشگاهی، دومین مناظره از مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان ایران در رابطه با گزاره «انتصاب مدیران مبتنی بر جنسیت، منجر به افزایش نگاه جنسیتی در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود» بین تیم‌های آرمان از دانشگاه خواجه نصیر تهران در موضع موافق و سروش رازی از استان کرمانشاه در موضع مخالف برگزار شد.

احمد راهداری مناظره کننده تیم آرمان در ابتدای سخنان خود به تبیین نگاه جنسیتی به زنان پرداخت و گفت: انتصاب مدیران مبتنی بر جنسیت در جامعه‌ای صورت می‌گیرد که نگاه جنسیتی در آن حاکم است.
وی افزود: انتصاب مدیران یک پدیده ارزشی مبتنی بر دانش، علم و تجربه است و خلاف این نگاه‌ها موجب می‌شود تا انتصاب مدیران بر اساس نگاه جنسیتی و نابرابری آن باشد.


حمید شرافت وزیری از تیم سروش رازی در مقام مخالف گفت: نگاه جنسیتی یعنی جنسیت از نظر شما در انتصاب مدیران مهم باشد و دوم اینکه این نگاه در تصمیمات او مهم باشد.

وی با اشاره به اینکه در هیچ مطالعه‌ای نمی‌توان اثبات کرد که اگر مدیر با نگاه جنسیتی انتخاب شود، ادامه داد: نمی توان به صورت قطعی گفت که این نگاه جنسیتی موجب تأثیر در رفتارهای مدیریتی می شود.

فاطمه رمضانی عضو تیم آرمان در سه دقیقه نخست خود گفت: بوشهر بیشترین میزان انتصاب مدیران زن، رشت در مقام دوم و تهران در جایگاه سوم قرار دارند.

وی در ادامه به بررسی مطالعاتی شکاف‌های جنسیتی پرداخت و افزود: در این شهر‌ها که انتصاب مدیران مبتنی بر جنسیت داشته‌اند بهترین دست‌‌آوردهای آموزشی را داشته‌اند.

میلاد اختراعی از تیم سروش رازی کرمانشاه نیز در سه دقیقه نخست خود با بیان اینکه بسیاری از سازمان‌های مهم مانند سیا مدیران خود را از بین مردان داشته اما نمی‌توان سندی پیدا کرد که این انتصاب جنسیتی تاثیری در عملکرد خود داشته باشد، گفت: مثال دیگر آن قوه قضاییه ایران چه قبل از انقلاب چه بعد از انقلاب است.

وی در ادامه خواستار سنجه علمی گروه آرمان برای موافقت با این گزاره شد.

راهداری در ادامه و در مقام دفاع به تبیین عوامل روانشناسی پرداخت و اظهار داشت: استدلال‌های گروه سروش رازی در رابطه سیا و قوه قضاییه قابل قبول نیست و شرایط آمریکا با ایران قابل مقایسه نیست.

شرافت وزیری از سروش رازی در سه دقیقه دوم با تاکید بر تاثیر رفتار سازمانی و تاثیر آن بر تصمیمات و انتصاب مدیران گفت: باید به دنبال ریشه‌های این موضوع بود ابتدا مبانی را بشناسیم، آنها را روشن کنیم و سپس به این موضوع بپردازیم.

رمضانی از تیم آرمان در چهار دقیقه دوم خود گفت: کلیشه‌ها موجب نگاه جنسیتی و سپس تبعیض جنسیتی می‌شود.

وی در جمع بندی خود گفت: رابطه مستقیمی بین انتصاب مدیران با نگاه جنسیتی بوده که در نتیجه آن نابرابری جنسیتی افزایش پیدا می‌کند و بر عکس آن نیز صادق است.

اختراعی از سروش رازی نیز در سه دقیقه دوم خود گفت: اگر احیاناً مدیری بر اساس نگاه جنسیتی فرد منصوب شود لزوماً این گونه نیست که این نگاه بر تصمیمات مدیریتی تاثیر داشته باشد بلکه عوامل فردی، روانشناسی و رفتار سازمانی بر این موضوع تاثیر دارد.

بر اساس این گزارش ماه‌شید وزیری گودرزی و محمدمهدی تاجریان اعضای گروه محققان تیم آرمان و صبا هدایتی فر و امیرحسین کاظمی‌فر اعضای تیم محققان تیم سروش رازی بودند.

بر اساس رای کمیته داوران متشکل از مهدی منتظرقائم هئیت علمی دانشگاه تهران، مهدی فیض هئیت علمی جهاد دانشگاهی و غلامرضا ذکیانی رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه و هئیت داوران دانشجویی به گروه آرمان امتیاز ۱۰۶.۷۵ و تیم سروش رازی امتیاز ۱۲۵.۱۲۹ امتیاز را لحاظ کردند.

بر همین اساس تیم سروش رازی از استان کرمانشاه به مرحله بعد صعود کرد.


نظر شما :