در سومین مسابقه مرحله مقدماتی مطرح شد:

کیفیت مربی در موفقیت مؤثر است یا ملیت؟

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۴ کد : ۴۲۲ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
در سومین مناظره مرحله مقدماتی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، میزان موفقیت مربیان ایرانی و دلایل انتصاب آنها و همچنین ارتباط بین ملیت مربی و موفقیت آن مورد مناظره قرار گرفت.
کیفیت مربی در موفقیت مؤثر است یا ملیت؟

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، سومین مناظره مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقه ملی مناظرات دانشجویی با گزاره «انتصاب مربیان ورزشی ایرانی موجب تقویت تیم‌های ایرانی می‌شود» بین تیم‌های برهان از استان یزد در موضع موافق و مادر از استان خراسان شمالی به عنوان مخالف برگزار شد.

علی سلطانی شریف‌آبادی اولین سخنران تیم برهان، در ابتدا به گزاره مورد بحث پرداخت و گفت: این‌گزاره تنها مربی ایرانی را عامل موفقیت نمی‌داند بلکه عوامل دیگر را نیز در نظر می‌گیرد.

وی افزود: بخش دیگر این گزاره تقویت است که یک علت ناقصه بوده و آن را در طولانی مدت در نظر می‌گیرد.

سلطانی با بیان اینکه ما اعتقاد نداریم که مربی خارجی موجب تضعیف ورزش می‌شود، اما جو حاکم و فرهنگ ورزشکاری و آشنایی مربی ایرانی با این فرهنگ از جمله عوامل موفقیت است، ادامه داد: استدلال بعدی ما نظریه روانشناسی اریسون و بندورا است که شباهت و الگو‌پذیری مربی ایرانی موجب حس خودباوری و انگیزه می‌شود.

مجید یوسف نیا اولین سخنران تیم مادر نیز با مرور گزاره و تعریف کلیدواژه هایی مانند ورزش ملی و مربی ملی، اظهار داشت: مربی متغیر مستقل و تقویت ورزش ملی متغیر وابسته است گزاره قائل به این استدلال است، سوال ما این است که آیا ملیت مربی مهم است یا موفقیت آن مربی. لذا نمی‌توان ارتباط ملیت و موفقیت را قطعی دانست.

وی همچنین با اشاره به اینکه انحصار و رانت به مربی ایرانی عدم گسترش دیپلماسی ورزشی را به وجود می‌آورد، ادامه داد: استدلال چهارم ایراد مدیریتی است و استدلال اخر اینکه در برخی ورزش‌ها به هیچ عنوان مربی در تراز ملی و بین‌المللی نداریم.

یوسف‌نیا در ادامه استدلال‌های خود را در قال سوال از تیم برهان پرسید.

موسی دادور سخنران دوم تیم برهان با اشاره به سخنان تیم مادر گفت: گزاره به کیفیت مربی اشاره ندارد، طبیعی است که مربی ما باید دانش روز داشته باشد. در بسیاری از تیم‌ها که مربی ایرانی دارند دیپلماسی فعالی دارد.

محمدحسین دهقان از تیم مادر نیز با اشاره به سخنان اعضای تیم برهان دررد کردن استدلال‌های آنها گفت: تقویت ورزش ملی یک امر کلان بوده و تغییرات کلان می‌طلبد.

وی افزود: باید ملیت را کنار نهاده و به کیفیت بپردازیم.

سلطانی از تیم برهان با بیان اینکه تیم مادر نخست باید تکلیف خود را با کلمه «موجب» روشن کند تا مسائلی مانند کیفیت را پیش بینی کند، اظهار کرد: ما با کیفیت و آموزش موافقیم، ملیت تاثیر دارد و مربی که می‌تواند این تاثیر را داشته باشد مربی ایرانی است.

یوسف نیا از تیم مادر در پاسخ به سلطانی از تیم برهان، با بیان اینکه به نقش مربیان با دانش و دارای تراز بین‌المللی و کیفیت به هیچ عنوان توجه نمی‌شود، گفت: دوستان ارتباط بین ملیت و کیفیت مربیان را مورد توجه قرار نداده است.

دادور از تیم برهان یزد نیز عدم اطلاعات دقیق تیم مادر را گوشزد کرد و گفت: انتخاب مربیان ایرانی موجب می‌شود انگیزه برای کسب دانش در بین آنها به وجود بیاید. ضمن اینکه ما موافق حضور مربی خارجی در کنار آنان باشیم.

 

وی افزود: با حمایت از نسلی که در کشور وجود دارد به تقویت و پرورش استعدادها برای توسعه ورزش ملی کمک کنیم.

دهقان از خراسان شمالی نیز در جمع‌بندی عدم دریافت پاسخ سوالاتش از تیم مقابل را متذکر شد و افزود: گزاره صریح بوده و بر مربی ایرانی تاکید دارد.

بر اساس این گزارش صدرا فقیه و فاطمه میرحسینی اعضای گروه محققان تیم برهان و ایمان معصومی و صادق علوی نیز اعضای محققان تیم مادر بودند.

در پایان این مناظره مهدی منتظرقائم عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، مهدی فیض عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی و غلامرضا ذکیانی رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه و داوران دانشجویی امتیاز ۱۱۰ را برای گروه برهان و امتیاز ۱۳۰ را به تیم مادر اخصاص داد که در نتیجه تیم مادر از خراسان شمالی به عنوان برنده این رقابت معرفی شد.


نظر شما :