چهارمین مسابقه مرحله مقدماتی

تعیین مکان برای تجمعات آری یا نه؟!

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۶ کد : ۴۲۳ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
تعیین مکان برای تجمعات آری یا نه؟!

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی مناظره چهارم مسابقات ملی مناظره با گزاره «باید مکانی برا تجمعات قانونی در نظر گرفته شود» بین تیم ئاشتی از کردستان در موضع موافق و خیام از استان مرکزی در موضع مخالف برگزار شد.

امیرحسین توحیدی مناظره‌کننده اول تیم آشتی با بیان اینکه اصل ۲۷ قانون اساسی به صورت صریح راه‌پیمایی‌ها بدون حمل سلاح را مجاز می‌داند، گفت: ماده ۲۱ میثاق مدنی سازمان ملل نیز حق تجمع مسالمت آمیز را برای مطالبه مردم به رسمیت می‌شناسد و این در حالی است که مکانی برای آن در نظر نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه قرآن به صراحت تاکید دارد که اگر مردم خواستار تغییر هستند خود نیز باید تغییر کند، افزود: قید باید برای مکان متناسب با تجمع قانونی مسالمت آمیز در این گزاره آمده است.

وی تاکید کرد: وقتی مکان برای تجمع در نظر گرفته نشد، یک مطالبه مشخص نیست و افراد تجمع کننده از دو جهت افراد فرصت طلب و دشمنان این مطالبه در خطر هستند؛ در نتیجه حاکمیت باید امنیت این تجمع‌کنندگان را حفظ کند.

رضا موچان سخنران تیم مخالف نیز در سخنان خود گفت: تجمع‌ها عموماً مایه‌های اعتراضی به سیاست‌های دولت را دارد.

وی در ادامه به نقد گزاره و مکان‌مند کردن اعتراض پرداخت و گفت: این مکان‌مند کردن، مخل اصل آزادی است و این امکان فراهم می‌شود دولت محتوای اعتراض و رسانه‌ها را کنترل و افراد را شناسایی کند و بهترین شرایط را برای دولت فراهم می آورد تا از ماهیت این تجمع‌ها به نفع خود بهره‌برداری کند‌.

در ادامه مسلم سلیمانی دیگر عضو تیم ئاشتی نیز با اشاره به اندیشه‌های سیاسی تجمعات گفت: ما موظف هستیم مکانی را برای تجمعات در نظر بگیریم.

وی یادآور شد: اگر مکانی برای اعتراض صورت نگیرد امکان سرکوب آن به نام اغتشاش وجود دارد.

هرمزی عضو تیم خیام نیز در رابطه با تعیین مکان تجمع گفت: مکانمند کردن در جهت حاکمیت بوده و دیگر خودجوش نیست.

توحیدی عضو تیم ئاشتی در ادامه این سخنرانی گفت: حق مردم، حفظ نظم است. نگاه ما از این اساس است که در تقابل نظم و حق آزادی‌های مردم، کدام یک را باید در اولویت قرار داد.

وی تاکید کرد: وقتی مکان در نظر گرفته شود حاکمیت باید و موظف است امنیت شهروندان را بر عهده داشته باشد.

موچان از تیم خیام در بخش دوم سخنان خود تاکید کرد: مکانمند کردن به جای اجرای نص صریح قانون، رفتار مصلحت آمیز با اعتراض‌ها است.

وی یادآور شد: مشکل ما، نبود مکان اعتراض نیست بلکه نشنیدن اعتراض‌ها است.

سلیمانی عضو تیم ئاشتی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: مکان را تنها دولت فراهم نمی‌کند بلکه مردم و دیگر اقشار نیز آن را تعیین کند تا صدایش شنیده شود، این مکان می‌تواند متغیر باشد.

هرمزی از تیم خیام نیز در مرحله جمع‌بندی خود گفت: مکانیسمی برای سنجش میزان حضور افراد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: باید ریشه‌های به خشونت رسیدن تجمعات را دریافت، باید شهروندان و نیروهای امنیتی را آموزش داد، ضمن اینکه آزادی را در مقابل امنیت قرار نداد.

علی گلرخساری و مصطفی تیموری اعضای گروه محققان تیم ئاشتی و محمد چگنی و علی دیلمی اعضای گروه محققان تیم خیام بودند.

هیئت داوری متشکل از نعمت‌الله فاضلی عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، حمیدرضا بابایی عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی و الهه کولایی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و داوران دانشجویی در نهایت به تیم ئاشتی امتیاز ۱۰۹.۲۵ و به گروه خیام امتیاز ۱۳۰.۷۵ داده شد که بر اساس آن گروه خیام به عنوان تیم برنده به مرحله راه پیدا کرد.


نظر شما :