در مناظره مصلحت بودن یا نبودن خبر انتشار تصمیم بنزین، بر سهم مردم در تصمیم‌های سیاسی تاکید شد:

حاکمیت با سرمایه اجتماعی شناخته می‌شود/ حکومت قیم مردم نیست! نماینده آن است

۳۰ آذر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۸ کد : ۴۲۶ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
حاکمیت با سرمایه اجتماعی شناخته می‌شود/ حکومت قیم مردم نیست! نماینده آن است

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، پنجمین مناظره مرحله مقدماتی مسابقات ملی مناظرات دانشجویی با حضور تیم هدف از یزد و تیم ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی با گزاره «انتشار خبر گران شدن بنزین پیش از اجرا مصلحت نیست» برگزار شد.

در ابتدای این مناظرات یاسمن بیرم‌وند از تیم هدف به عنوان موافق صحبت کرد و کلیدواژه‌ها و چارچوب‌های نظری گزاره مورد موافق خود را تشریح کرد.

بیرم‌وند افزود: امام خمینی (ره) مصلحت را نفع عمومی و حکومت می‌داند. آیا مصلحت در تقابل با دموکراسی و آزادی نیست؟ اگرچه مصلحت در قانون به آن اشاره نشده است اما در تقابل با قانون نیست.

وی با اشاره به نظریات هانتینگتون در رابطه با نظام‌های سیاسی منعطف گفت: این نظام سیاسی موجب می‌شود که مردم مشارکت‌های سیاسی را بالا برده و گاه هم مصلحت داشته و مردم نیز با آن همراهی کرده باشند.

وی یادآور شد: برای به مصلحت نبودن انتشار خبر گران شدن بنزین باید شرایط جامعه را نیز در نظر گرفت.

محمد معین جوادی عضو تیم ثامن در جایگاه مخالف نیز با بیان اینکه در قانون اساسی حکومت قیم مردم نبوده و تنها نماینده آن است، لذا هیچگونه تصمیمی بدون اجازه مردم نباید گرفته شود‌.

وی افزود: عدم انتشار خبر بنزین خود دلیلی برای رد این گزاره است، چرا دولت مردم را محرم ندانسته و این برای مردم سنگین است. برای مصلحت بودن یک امر برای مردم باید به خود مردم مراجعه کرد.

محمد مهدی نمازی دیگر سخنران موافق گزاره مورد بحث از تیم هدف، گفت: مصلحت عموماً برای شرایط اضطراری و فوری است، حضور این کلمه در ادبیات سیاسی ملتزم به شرایطی است که تصمیم‌گیری سخت است.

وی یادآور شد: اینکه بگوییم مصلحت را مردم باید تشخیص دهند در درازمدت جواب می‌دهد اما مکانیسم آن برای مصلحت فوری در نظر گرفته شده است.

نیما حمیدی دیگر عضو تیم ثامن با بیان اینکه منشور شهروندی حق انتشار اطلاعات را در نظر گرفته‌است، از سوی دیگر عدم انتشار خبر موجب به هم ریختن برنامه‌ریزی‌ها است.

بیرم‌وند یادآور شد: در نظریه هیدرولیک خشم آمده است که وقتی شرایط سخت باشد مردم برای اعتراض منتظر جرقه هستند تا اعتراض کنند، این آمادگی از قبل وجود داشت.

وی یادآور شد: مردم خود آماده بودند که به این شرایط اعتراض کنند و این معاندین بودند که سوار شرایط شدند.

جوادی نیز گفت: در علوم انسانی هر تصمیمی یک‌سری فواید دارد، عدم انتشار خبر بنزین هیچ فایده‌ای که نداشت بلکه موجب زیان‌ها زیادی شد. اساس محرم ندانستن مردم موجب می‌شود که تصمیم‌گیری‌هایی صورت بگیرد.

نمازی در جمع‌بندی سخنان خود یادآور شد: نیاز فوری برای تصمیم‌گیری اجازه نمی‌دهد از سازو کارهای دموکراتیک استفاده شود.

وی افزود: مصلحت سنجی این بود که در شرایطی که کشور است ممکن است کشور را دچار بحران‌های امنیتی کند.

حمیدی از گروه ثامن نیز در جمع‌بندی استدلال‌های تیم خود گفت: سود مردم یک مساله برد برد برای مردم و حاکمیت است، نحوه انتشار بد خبر به زیان مردم بود و این روش بهترین پاس گل برای معاندین بود.

میلاد تهرانی و سارا سپهبد محققان تیم ثامن و فاطمه زارع و زهرا امیدی ارجنگی محققان تیم هدف بودند.

بر اساس این گزارش آرای هیئت داوران متشکل از نعمت الله فاضلی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، الهه کولایی عضو هئیت علمی دانشگاه تهران و حمیدرضا بابایی عضو هئیت علمی جهاد دانشگاهی تیم ثامن امتیاز ۱۲۹.۲۵ داده و تیم هدف از یزد از مجموع امتیازات عدد ۱۱۰.۷۵ را از آن خود کرد.


نظر شما :