در اولین مناظره مرحله یک چهارم نهایی مسابقات مطرح شد:

موافقت با هدایتگری دولت در فرهنگ عقلانی است/ قائل بودن به نقش دولت در هدایت‌گری دست دولت را در هرکاری باز می‌کند

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۲ کد : ۴۲۹ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
موافقت با هدایتگری دولت در فرهنگ عقلانی است/ قائل بودن به نقش دولت در هدایت‌گری دست دولت را در هرکاری باز می‌کند

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، اولین مناظره مرحله یک چهارم نهایی هشتمین مسابقات ملی مناظره با گزاره «دولت باید نقش هدایت‌گری را در عرصه فرهنگی بر عهده بگیرد» بین تیم‌های سروش رازی از استان کرمانشاه به عنوان موافق و تنقیح مناط به عنوان مخالف برگزار شد.

حمید شرافت‌وزیری از تیم سروش رازی در ابتدای سخنان خود به توضیح کلیدواژه‌های موجود در این گزاره پرداخت و گفت: با استفاده از روش برهان خلف برای اثبات این گزاره و رد استدلال مخالفان گزاره پیش خواهم رفت.

وی با بیان اینکه فرهنگ نه به طور مطلق پروسه و نه به طور مطلق پروژه است، گفت: بهترین گزینه برای دولت یک دولت دموکراتیک است، موافقت با این گزاره یک امر عقلانی است.

حسین جلالی از تیم تنقیح مناط نیز با استفاده از آرای وبر سعی در رد گزاره کرد و گفت: عرصه فرهنگ خودآیین بوده و مداخله ناپذیر است، وقتی از مداخله حمایتی صحبت می‌کنیم یعنی دولت از منابع خود بتواند کاملاً از همه حمایت کند.

وی ادامه داد: در مداخله هدایتی دولت با منابع خود سعی دارد موجب یک شکاف فرهنگی شده چرا که به اندازه کافی به همه منابع نمی‌دهد.

جلالی بیان کرد: باید هرگونه دخالت دولت را محکوم کرد.

میلاد اختراعی از تیم سروش رازی نیز گفت: تیم تنقیح مناط مشخص نکرد که چه نوع حمایتی را رد می‌کند و توضیح دهد در کدام دسته از مخالفان قرار می‌گیرد.

پیام افشاردوست از تیم تنقیح مناط نیز در ادامه با بیان اینکه ضرورتی احساس نمی‌کنم که خود را در گروهی از مخالفان قرار دهیم، افزود: تنها می‌توانم بگویم که ما خود را در دسته حمایت‌گری دولت قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: تعریف دولت به‌عنوان مجموعه حاکم بر یک جغرافیای سیاسی، تعریف غیردقیقی است.
دولت نهاد یا اجتماع انسانی است که بطور موفقی مدعی حاکمیت بر یک جغرافیا است.

افشاردوست با اشاره به اینکه ما از مداخله دولت در امر فرهنگی دفاع می‌کنیم اما این مداخله طیف دارد، ادامه داد: ما در بخش حمایتگری ایستاده‌ایم. در برنامه‌های توسعه‌ای ایران هم حرکت از هدایتگری و تصدی گری به حمایتگری دیده می‌شود که در برنامه سوم توسعه هم دیده می‌شود.

شرافت‌وزیری از تیم سروش‌رازی در سه دقیقه دوم در ادامه با بیان اینکه کمابیش با موضع ما در یک بخش موافق هستید، گفت: به موضوع دخالت قائل هستید،
ما گفتیم پذیرش گزاره و رد گزاره تبعات سنگین فرهنگی دارد. امر فرهنگ بسیار پیچیده و بزرگ است. دست کم چهار، پنج وزارتخانه و سازمان در دولت متولی فرهنگ هستند دولت که نمی‌تواند همه اینها را به بخش خصوصی بدهد و تنها در توزیع منابع نقش داشته باشد.

وی بیان کرد: من تصورم این است که بحث فقط هدایت و حمایت نیست پس دولت باید مستقیماً دخالت داشته باشد‌.

جلالی از تیم تنقیح مناط در پاسخ به تیم سروش رازی، گفت: دوستان ما تا الان توضیح ندادند الگوی مد نظرشان از مداخله دولت در عرصه فرهنگی چیست. ما گفتیم بین الگوها تفاوت وجود دارد. در هدایت دولت می‌تواند بگوید این امر فرهنگ یا ضدفرهنگ است و به آن جهت دهد که با این رویکرد روز به روز مداخله دولت و راه برای سواستفاده بیشتر می‌شود.

وی افزود: باب هدایت‌گری دولت اگر باز شود آنچنان دست دولت باز می‌شود که هر کاری در عرصه فرهنگ می‌تواند انجام دهد.

جلالی با بیان اینکه منطق دولت در بهترین حالت یک منطق عقلانی بروکراتیک است و اساساً دولت توان این را ندارد که کجا به نفع مردم است.

میلاد اختراعی از تیم سروش رازی در جمع‌بندی استدلال‌های گروه خود، سروش رازی، گفت: ما استدلال آوردیم که تمام حالت‌های مخالف به سه دسته کلی تقسیم می‌شود و دلایلی برای رد آن آوردیم و گفتیم مداخله امری بدیهی، عقلانی و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: دسته اول معتقدند اصلاً باید مداخله کند و دسته دوم اعتقاد دارند، فرهنگ نیازمند کنترل شدید است، گروه سوم نیز بر این اعتقادند فرهنگ باید متولی داشته باشد اما این متولی نباید دولت باشد.

وی یادآور شد: گفتیم بهترین الگو، دولت دموکراتیک است که برخواسته از رأی مردم و با توان اجرایی کافی باشد. گزاره درباره باید و نبایدهای ایفای نقش دولت صحبت می‌کند و کاری به عملکرد آن در این زمینه ندارد.

وی ادامه داد: مگر نهاد بدیل دولت، غرض شخصی ندارد؟ باتوجه به این جوانب برای تضمین پویایی فرهنگ و محافظت آن در برابر ضدفرهنگ‌ها بهترین گزینه دولت دموکراتیک است.

افشار دوست از تیم مخالف در جمع بندی سخنان خود با اشاره به اینکه شما منطق خودآیین جوامع را در نظر نمی‌گیرید، ادامه داد: همه کارکردها و رسالت‌های یک جامعه را به دوش دولت می‌اندازید در حالیکه مداخله دولت در حوزه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری داشته باشد. چرا تجربه کشورهای توسعه یافته را در نظر نمی‌گیریم؟

وی یادآور شد: کنشگران فرهنگی بهتر می‌توانند امر فرهنگ را به پیش ببرند و به این شکل است که فرهنگ رشد پیدا می‌کند.

وی افزود: درنهایت چهار الگو می‌توان برشمرد که اکثر متخصصان فرهنگی بر بحث حمایت دولت در عرصه فرهنگ تاکید دارند.

صبا هدایتی‌فر و امیرحسین کاظمی اعضای محقق تیم سروش رازی و محمدرضا نفیسی و امیرمحمد حسینی محققان تیم تنقیح مناط بودند.

براساس این گزارش با آرای کمیته داوران متشکل از دکتر فرشاد مؤمنی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمد سلگی رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دکتر علی اصغر محکی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و داوران دانشجویی متشکل از نادر مستقیمی، حمید اسکندری و خانم غزل فداییان تیم سروش رازی از کرمانشاه امتیاز ۱۱۳ و تیم تنقیح مناط از دانشگاه علم و فرهنگ امتیاز ۱۲۷ کسب کردند. در نتیجه تیم تنقیح مناط به مرحله بالاتر راه یافت.


نظر شما :