مجتبی فقیهی، دستیار معاون دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه:

لزوم تقویت سنت مناظره در کشور

۰۱ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۹ کد : ۴۳۰ گفتگو، مناظره و آزاد اندیشی
لزوم تقویت سنت مناظره در کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دستیار معاون دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ضمن تقدیر از جهاد دانشگاهی برای برگزاری مسابقات ملی مناظره خواستار توسعه مناظره در کشور شد.

مجتبی فقیهی دستیار معاون دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خلال مسابقه ملی مناظرات دانشجویی اظهار کرد: نکته اول که مرا جذب کرد سنت بسیار زیبای مباحثه و مذاکره است که باید تقویت شود و من از مدیران جهاددانشگاهی برای طراحی این مسابقات تشکر میکنم. سنت نقد و تحمل نظر مخالف در کشور ما باید تقویت شود.

وی افزود: اینجا دوستان با اینکه نظرات مخالف داشتند براساس یک مبنای علمی و با شکیبایی و تحمل نظرات مخالف نظرات یکدیگر را مورد نقد قرار دادند که این مطالب مقام معظم رهبری نیز است که فضای نقد و آزاد اندیشی در دانشگاه توسعه پیدا کند.
فقیهی یادآور شد: این مباحثات و نقد و تضارب آرا جمهوریت نظام را نیز تقویت میکند. این حرکت‌ها می‌تواند شکیبایی، نقد و تحمل نظرات مخالف را در ما نهادینه کند.

وی بیان کرد: در مورد برجام، در وزارت خارجه گزینش بسیار جدی انجام شد و بالای ۶۰ درصد نیروهای ما سابقه دفاع مقدس دارند و ما هم خارج کشور که می‌رویم دغدغه‌مان بیش از برخی داخلی هاست.

وی افزود: تفاوت وزارت خارجه با دیگر وزارتخانه‌ها این است که وقتی ما در جایی مذاکره می‌کنیم که هیچ عنصری برای اجبار طرف مقابل نداریم.

فقیهی با بیان اینکه دنیا را تنها اقتصاد و منافع اقتصادی می‌چرخاند، گفت: سری اول انقلاب صنعتی در اروپا که اروپا قطب صنعتی جهان شد. سری دوم جنگ‌های جهانی اول و دوم که آمریکا به قطب اقتصادی تبدیل شد و الان شاهد سومین جابجایی هستیم که به سمت شرق آسیا می‌رود و آن هم ناشی از رشد اقتصادی چین است.

وی یادآور شد: چین تا زمانی که با جهان تنش داشت، چیزی عایدش نشد. جریان اصلاحات چین مفصل است و اکنون هم می‌گویند ما تا ۲۰ سال دیگر نباید با هیچ کشوری جنگ کنیم تا بنیه اقتصادی خود را تقویت کنیم و بدنبال تقویت بنیه نظامی خود نیز هستند.

این مقام وزارت خارجه افزود: از بحث دوستان جوان لذت بردم، اما درباره برجام ما به نقطه‌ای رسیدیم که توانستیم از شورای امنیت به‌طور مستقیم برای حق غنی سازی و فعالیت هسته‌ای، سند بگیریم.

وی یادآور شد: از دید آنها این مساله یک بحران بزرگ بین المللی بود که در یک برنامه ریزی چندجانبه حل شد. یک ضرب المثل است که باید به دوست نزدیک بود، به دشمن نزدیک‌تر باشیم.

فقیهی تاکید کرد: اگر محافل بین‌المللی را تحریم کنیم فضا برای دشمنان ما زیاد می‌شود. لذا نباید از دشمن لحظه‌ای غافل باشیم چرا که هر لحظه در کمین ما هستند. الان در اسناد امنیت ملی آمریکا، چین بزرگترین تهدید آنهاست و از طرفی بزرگترین شریک تجاری آمریکاست.

وی ادامه داد: ۱۱۰ سازوکار همکاری بین آمریکا و چین ایجاد شده در حالیکه چین سازوکار نظام سیاسی خود را نیز حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه هر عنصر مثبتی از کشوری رشد کند، وطن دوستی درآن کشور رشد می‌‌کند، گفت: جمهوری اسلامی مستقل‌ترین حکومت در طول چند قرن اخیراست و این ارمغان بزرگی است، ما اگر میخواهیم قدرت نظامی مان محفوظ بماند شرط آن، تقویت بنیه اقتصادی است و هیچ کشوری در تنش با کشورهای دیگر جهان رشد نکرده بلکه روز به روز ضعیف تر شده است.


نظر شما :

ا. فقیهی ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۸
بسیار عالی سنجیده و دلسوزانه تحلیل کردند
غلامرضا حسینی ۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۰۷:۱۹
بسیار عالی و متین درو بر آقای فقیهی